3-jaarse ruin kan precies zichzelf niet zijn

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Caira

Re: 3-jaarse ruin kan precies zichzelf niet zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 11:38

Oh meis toch ik snap dat je veel wilt met je jonge paardje, maar je gaat veel en veel te snel!

2 weken terug geruind
net ingereden
nieuwe omgeving
veel rijden
andere baas

Als je dit om zou zetten in mensentaal:

Nieuw huis
nieuwe baan
nieuwe baas
grote operatie
nieuwe familie/relatie
18-20 per dag verplichte rust

Moet je eens nagaan dat jouw dit allemaal overkomt in zo'n kort tijdsbestek. Hoe zou jij je op zo'n moment voelen?
Je wilt te veel van je paardje. Laat hem wennen, geef hem stabiliteit en tijd.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 11:39

Sientje schreef:
Het is misschien de meest afgezaagde suggestie van Bokt, maar nu ik de rest van je posts lees vraag ik me toch af of het geen goed idee is les te nemen.
Je zegt namelijk dat de pony aan de teugel loopt, maar niet aan het been is. Die combinatie is in mijn beleving niet mogelijk. Hij zal waarschijnlijk zijn hoofdhouding hebben aangeleerd, maar kan niet ontspannen over de rug lopen en van daaruit nageven, als hij intussen niet op je beenhulpen reageert. Drie jaar is voor een paard ook wel erg jong om voorwaarts-neerwaarts te zijn.
Ga lekker terug naar de basis. Rem, stuur, gaspedaal, en van daaruit verder. Met goede begeleiding.

Ja ben ik het wel mee eens.
Wat ik ook zou doen bij zo`n jong paardje wat net geruint is, laat lekker even een paar maandjes nog staan, ga leuke dingen doen, wandelen, verkeersmak maken aan elkaar wennen, het rijden komt wel, ga rechtrichten aan de hand, freestyle ja er zijn 101 dinegn wat je met een jong paard kan doen, 3 jaar is echt nog te jong om mooi aan de teugel te kunnen lopen, die moeten eerst hun balans leren vinden onder het zadel en daar gaat tijd in zitten, hij lost het op voor zichzelf om in zichzelf te keren en dat wil je niet , dus zorg dat hij leuke dingen te doen krijgt en hij jong mag zijn.
Lekker dag en nacht buiten , spelen komt vanzelf wel met de andere , hij moet zijn plekje leren kennen in de groep.
Je hebt dit paard gekocht voor het leven neem ik aan, dan heb je toch alle tijd van de wereld??
Laatst bijgewerkt door midgie op 10-06-08 11:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 11:40

nog even over het pijn gedeelte: paarden zijn vluchtdieren, gebouwd en geprogrameerd op het niet laten blijken van pijn. Ze zullen het niet snel laten zien, vooral niet met al die mannelijke hormonen nog in zijn lijf.

Sfietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-08 11:42

Dat is juist zo een verrschil met mijn vorige merrie als die pijn had mocht je er niet naar wijzen waar ze pijn had want ze begon direct te stampen en te bijten naar je

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 15:32

Ik zou hem lekker even paard laten zijn.
Je heb hem nu 2 weken waarvan 1 week gecastreerd.
Laat hem genezen van die wond en even lekker wennen met alles.

Dan rustig aan oppakken al vind ik 3 jaar heel jong vooral voor een Haf. Die zijn pas puppie af rond hun 4,5 jaar.
Ga gondwerk doen, werken aan de hand, werken aan de lange lijnen en vooral ga les nemen.
Laat jezelf begeleiden,
Ik heb de mijne met 4,5 jaar gekocht alleen zadelmak en langzaam opgebouwd tot nu.. hij is nu ruim 6 jaar.
Je wil TE veel in een TE korte tijd.

Je had dan beter een 10 jarige doorgereden Haf kunnen kopen daar had je veel meer aangehad.

Ga idd vrijheidsdressuur doen.. leer het hem .. laat hem plezier hebben maar dat kan hij nu nog niet want hij zit door de operatie niet goed in zijn vel, moest jong aan het werk... je moet leren met een jong paard geduld te hebben al is dat soms moeilijk.

Doe je best maak er iets moois van saampjes...

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 15:34

Ik heb eigenlijk ook pas 2x op mijn 4 jarige hengst gezeten, hij was met 3 nog zo'n puppy, net als ts beschreef. Nog te labiel voor het echte werk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 15:36

Sfietje schreef:
Dat is juist zo een verrschil met mijn vorige merrie als die pijn had mocht je er niet naar wijzen waar ze pijn had want ze begon direct te stampen en te bijten naar je

Heeft dit keer niks met pijn te maken, die van mij toonde na de castratie ook geen pijn. Wel zijn de meeste paarden die net zijn geruind de eerste tijd veel slapper en futlozer.
Mijn advies: even een maand tot zes weken lekker laten lopen en niet rijden of wat dan ook. Beest moet gewoon herstellen.

Sfietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-08 15:36

ma kvind hem juist niet labiel voor het werk en juist heel volwassen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 15:38

Sfietje schreef:
ma kvind hem juist niet labiel voor het werk en juist heel volwassen

Een net gecastreerde hengst moet herstellen, jij gaat ook niet twee weken na een operatie volop aan de bak, toch???
Je vind hem volwassen, en niet labiel. Logisch, beestje is nog zo sloom als de neten van de castratie.

Sfietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-08 15:41

Hij is 3 weken geleden gecastreerd en nog maar 2 weken bij mij op stal.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 15:42

maar volgens mij (sorry als dit heel cru overkomt) gaat het nu even niet over wat jij vindt. Je vraagt hulp voor je paard, en wij geven onze mening. Uit jarenlange ervaring met jonge paarden, die kun je nu eenmaal niet gewoon opzadelen en wegrijden als ze 3 zijn. 3 is een leeftijd, geen werkgrens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 15:44

Dan kun je er rustig van uit gaan dat dit dier nog erg moet bijkomen van de castratie, en daarna nog eens de verandering van omgeving. En of het nu twee of drie weken geleden is dat hij is gecastreerd, in een week tijd veranderd er niet heel veel.
Je moet er gewoon rekening mee houden dat een driejarige die wordt gecastreerd, er minimaal een paar maanden over doet om te herstellen, en dan heb je al met een bikkel van een dier te maken.
Joh, pak dit beestje ergens rond eind juli/begin augustus weer op met rijden en laat hem ondertussen lekker in het land bijkomen.
Als je nu gewoon doet of hij niet onder het mes is geweest, krijg je er vast later spijt van.

Precies Caira, en de castratie niet vergeten.

Sfietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-08 15:46

Maar ik zeg tog ook niet dat ik hele dagen loop te werken met hem.
Volgens mij is dit een misverstand.
Ares is inderdaad wel een beestje dat als je die 3 dagen stil zet gewoon een zadel kan opleggen en werken.
En als ik rij is het max. 30min.
Hij is zeer werkwillig en zet geen stap verkeerd.
Longeren is niet nodig voor dat je opstapt enzo, hij doet egt niets

Sfietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-08 15:48

En jullie zeggen allemaal dat het door de castratie komt dat hij zo braaf is maar toen hij nog hengst was heb ik er ook mee gereden en was hij ook doodbraaf.
Hij keek zelfs niet naar de merries.
Toen zette hij ook geen stap verkeerd.
Dat is gewoon zijn karakter

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 15:50

dat is niet wat ik bedoel met opstappen en wegrijden, laat ik het anders zeggen: je hebt een basisschoolleerling onder je zadel. Deze laat je ook niet gelijk van 8-5 naar school, gaan. Deze leidt je speels vanaf de kleuterklas op met steeds een stapje meer. Ik heb gelezen hoe vaak en hoe lang jij rijdt en hoe snel na de operatie. Meis wees blij dat het zo'n vreselijk lief dier is, want het is niet terecht. Je paardje heeft 2 weken terug een grote operatie onder narcose(of zware verdoving) gehad. Er na 2 weken weer op stappen is eigenlijk in mijn ogen not done.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 15:52

Je leest niet, je wordt van verschillende kanten gewaarschuwd dat je een paard na de castratie rust moet gunnen en die rust betekent dan ook rust. En niet rijden, hooguit wandelen AAN DE HAND. Het dier moet weer op krachten komen. Acht weken de wei op zou nog beter zijn. Met een pas gecastreerd ruintje volgens jouw weekschema rijden is al veel te veel, het beestje is drie jaar....
Je blijft maar doorgaan dat hij niks doet, niet naar merries kijkt enz. maar daar gaat het toch helemaal niet om, of nee juist wel.
Hou er alsjeblieft ernstig rekening mee, dat dit dier nog niet is genezen van de castratie, en laat hem alsjeblieft ongemoeid, zodat hij op krachten kan komen. En dat komt hij niet als jij hem niet op rust zet.

En dát hij zo sloom is en niet naar merries kijkt, komt zeer waarschijnlijk omdat hij nog lang niet is hersteld van de castratie.

KiekKiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 15:53

Omdat hij zo braaf is, wil je steeds meer; laat hem lekker 4 uur in de wei staan en de rest van het etmaal in de paddock met zijn vriendje, keertje poetsen, keertje lopen naar het hoge gras, hij is blijkbaar nog niet aan rijden toe.

Sfietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-08 15:55

Ik vind hem volwassen voor zijn leeftijd maar blijkbaar kom ik over als een betweterig egoïstisch meisj die haar 3jarige ruin kapot wil rijden en niet heeft om het beestje.
Daarom dat ik ook advies vraag op bokt he...

Hopelijk heeft iedereen nu begrepen dat hij dus nu meer op de wei gaat en dat we vanaf nu meer gaan wandelen aan de hand

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 15:56

Het zou de mijne kunnen zijn. Ik heb ook een Haflinger en die is ook zo. Hij begint nu te puberen en heeft nu wel wat streken, maar het blijft een rustige goedzak.

Sfietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-08 15:56

suleilitha schreef:
Je leest niet, je wordt van verschillende kanten gewaarschuwd dat je een paard na de castratie rust moet gunnen en die rust betekent dan ook rust. En niet rijden, hooguit wandelen AAN DE HAND. Het dier moet weer op krachten komen. Acht weken de wei op zou nog beter zijn. Met een pas gecastreerd ruintje volgens jouw weekschema rijden is al veel te veel, het beestje is drie jaar....
Je blijft maar doorgaan dat hij niks doet, niet naar merries kijkt enz. maar daar gaat het toch helemaal niet om, of nee juist wel.
Hou er alsjeblieft ernstig rekening mee, dat dit dier nog niet is genezen van de castratie, en laat hem alsjeblieft ongemoeid, zodat hij op krachten kan komen. En dat komt hij niet als jij hem niet op rust zet.

En dát hij zo sloom is en niet naar merries kijkt, komt zeer waarschijnlijk omdat hij nog lang niet is hersteld van de castratie.

Wat ik nou de hele tijd probeer te zeggen is dat hij dit als hengst ook NIET deed, dat hij gewoon van nature zo sloom enzo is.

Ik vraag hier dan advies en krijg dan een heleboel verwijten naar me hoofd.
This wel in Nederland dat hij zo vroeg is ingereden he en niet hier in België

Sfietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-08 15:58

Girlgamer schreef:
Het zou de mijne kunnen zijn. Ik heb ook een Haflinger en die is ook zo. Hij begint nu te puberen en heeft nu wel wat streken, maar het blijft een rustige goedzak.

Merci tenminste 1 iemand dat aanhaalt dat het ook gewoon zijn karakter kan zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 16:00

Sfietje schreef:
suleilitha schreef:

Wat ik nou de hele tijd probeer te zeggen is dat hij dit als hengst ook NIET deed, dat hij gewoon van nature zo sloom enzo is.

Ik vraag hier dan advies en krijg dan een heleboel verwijten naar me hoofd.
This wel in Nederland dat hij zo vroeg is ingereden he en niet hier in België

Je hebt het zelf pas 2 weken, je kunt niet beoordelen of hij altijd zo sloom was, kijk eerst maar eens over een week of 2, gun hem even de tijd. Vergeet niet dat het ook nog warm is. Idd zijn sommige paarden flegmatiek. Wat voor ras is het?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 16:01

dat jij egoistisch bent heb ik nergens geschreven, ik houd het op onwetendheid. Je hebt een geweldig maatje getroffen en wilt niets liever dan zo lang mogelijk plezier van hem hebben. Wat is een half jaar rustig aan doen op een paardenleven?

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 16:02

Die van mij was toen trouwens ook nog hengst toen ik hem kocht. Heb hem laten castreren omdat er toch geen papier bij zat en je vrijwel nergens welkom bent met zo'n gevaarlijke hengst Huilen van het lachen
Maar de mijne was zo toen ik hem kocht en zo is hij nog steeds. Gelukkig zit er met rijden wel meer pit in.
Maar het is voor jouw paardje natuurlijk ook allemaal even wennen. Neem de tijd en leer elkaar kennen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 16:03

Girlgamer schreef:
Die van mij was toen trouwens ook nog hengst toen ik hem kocht. Heb hem laten castreren omdat er toch geen papier bij zat en je vrijwel nergens welkom bent met zo'n gevaarlijke hengst Huilen van het lachen
Maar de mijne was zo toen ik hem kocht en zo is hij nog steeds. Gelukkig zit er met rijden wel meer pit in.
Maar het is voor jouw paardje natuurlijk ook allemaal even wennen. Neem de tijd en leer elkaar kennen.

En na de castratie ben je zeker weer meteen volop gaan rijden? Clown