wat moet ik nu doen? hulp gevraagd!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hananas

Re: wat moet ik nu doen? hulp gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 15:36

_Daniella : ik ben er 6 x mee gaan rijden.

lytse2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 15:49

Het enige wat ik kan zeggen lessen. Of je dit paard nu terug brengt of niet met je pony's moet je ook lessen. Lessen is zo belangrijk. Voor jezelf maar ook eerlijker tegenover je pony/paard. Als je niet lest sluipen er heel veel rare gewoontes in. Zelfs als je zelf alles heel goed weet het is heel moeilijk om jezelf te kunnen zien.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 15:50

Dorienn schreef:
het probleem is dus dat ik geen instructeur heb, en mijn ouders hebben zoiets van 'je moet het zelf oplossen'. dus zal ik een instructeur uit eigen zak moeten betalen met geld dat ik dus niet heb.

nu zijn er een paar opties
1) of ik probeer het in mijn eentje en zien wat ervan komt
2) of ik verkoop hem en zoek een paard waar ik een paar jaar minder werk mee heb
3) of ik regel een instructeur voor 1 X om de 2 maand

mijn ouders zijn ervoor hem te verkopen, hem terug te sturen naar de handelaar van wie we hem hebben. maar bij wie gaat hij dan terechtkomen? van hun moet ik beslissen tot eind juni of ik hem hou of niet. daarna als ik hem niet verkoop mag ik niet meer 'zeuren' over dat ie vandaag eens moeilijk deed of bang had van die brievenbus..
Mijn oma zegt dat ik moet oefenen, mijn zus zegt dat ik er te lief voor ben,
en ikzelf weet het niet.
Ik zie mn paardje graag, maar ik heb nog 2 andere pony's die aandacht nodig hebben, dus ik kan niet elke dag met hem werken. meestal ongeveer 2 a 3X per week.

wat zouden jullie doen? of zien jullie nog andere opties?
bedankt voor te lezen en ik hoop voor nuttige reacties ..

Volgens mij heb je nog wel meer opties hoor:

4) Neem een bijbaantje zodat je wat geld verdient waar je (wekelijks) les van kan betalen
5) ruim je andere twee pony's op zodat je meer tijd aan je paard kunt besteden

Verder vind ik het terecht dat je ouders je een ultimatum stellen: Of het beest opruimen of niet meer zeuren. Punt. Zij geven je de gelegenheid in totaal 1 paard en 2 pony's er op na te houden. Logisch dat ze op een bepaald punt de geldkraan dichtdraaien en je voor overige kosten zelf wat moet verzinnen..

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 15:54

lytse2003 schreef:
Het enige wat ik kan zeggen lessen. Of je dit paard nu terug brengt of niet met je pony's moet je ook lessen. Lessen is zo belangrijk. Voor jezelf maar ook eerlijker tegenover je pony/paard. Als je niet lest sluipen er heel veel rare gewoontes in. Zelfs als je zelf alles heel goed weet het is heel moeilijk om jezelf te kunnen zien.

Ja en dat weet ze nou wel Vork . Probleem zo lees ik is dat Papa en Mama les niet nodig vinden. Papa heeft haar rijden geleerd (met de teugels in 1 hand Sigaar ) en ze heeft het met die ponies ook gered. Beetje Pennie mentaliteit van die ouders hoor. En kind laten modderen. ZIJ is zo slim om hier toch advies te vragen.

Nou meid: schraap al die adviezen bij elkaar, stap op je ouders af en zeg: Zo'n 20 mensen zijn het erover eens dat ik LES moet hebben!

Ik ben zelf een mama overigens van 35 (en rij al sinds 8e) Ben nu zoon van 6 zelf aan eht leren te rijden. DWZ: voorbereidend werk want zoon is wat angstig met nieuwe dingen en zo went hij al eerst aan de bewegingen van een pony. Later als ie groter is en de basis onder de knie heeft en wat zekerder is zal ik zeker zorgen dat ie LES krijgt. Van een goede instructeur. ben zelf best goed Tong uitsteken maar niet als paardrij-juf. Clown

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 15:57

[quote="jasmijn78]
Citaat:
Volgens mij heb je nog wel meer opties hoor:

4) Neem een bijbaantje zodat je wat geld verdient waar je (wekelijks) les van kan betalen
5) ruim je andere twee pony's op zodat je meer tijd aan je paard kunt besteden

Verder vind ik het terecht dat je ouders je een ultimatum stellen: Of het beest opruimen of niet meer zeuren. Punt. Zij geven je de gelegenheid in totaal 1 paard en 2 pony's er op na te houden. Logisch dat ze op een bepaald punt de geldkraan dichtdraaien en je voor overige kosten zelf wat moet verzinnen..

Volgens mij had ze eerder al aangegeven dat geld op zich het punt niet. Ouders vinden les niet nodig omdat het met de ponies ook gelukt was. Les is overbodig dus volgens haar ouders. Bij de ouders zouden de ogen open moeten gaan dat het meiske het zo niet gaat redden met het paard, zeker omdat ze dus ook wel eens een wedstrijd wil rijden. Wil je dan kans maken op een beetje klassering moet je paard wel bestuurbaar zijn> basis dressuur> les!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 16:07

Zilfstar schreef:
Beetje Pennie mentaliteit van die ouders hoor.

Vind ik niet. het kind heeft 2 pony's en een paard. En de ouders willen geen les betalen omdat ze nog een kind hebben (en het is wel zo eerlijk als allebei evenveel krijgen) Ik kan mij voorstellen dat dat misschien dan niet uit kan.

En al kan het wel uit: TS kan toch zelf makkelijk een bijbaantje nemen? Wat is daar mis mee? Ik heb vroeger ook altijd bijbaantjes gehad. Mijn vader betaalde een deel en een deel moest ik zelf betalen. Daardoor leer je als kind de waarde van het geld kennen. Ze kan ook de twee pony's verkopen, kan ze van dat geld gaan lessen. Voor niets gaat alleen de zon op hoor!

Zilfstar schreef:
Nou meid: schraap al die adviezen bij elkaar, stap op je ouders af en zeg: Zo'n 20 mensen zijn het erover eens dat ik LES moet hebben!

Daar kan ze aan toevoegen: 'dus ik ga op zoek naar een bijbaantje om die lessen zelf te kunnen betalen'

Zilfstar schreef:
Volgens mij had ze eerder al aangegeven dat geld op zich het punt niet. Ouders vinden les niet nodig omdat het met de ponies ook gelukt was. Les is overbodig dus volgens haar ouders

Dus? Wat kunnen haar ouders er tegenin brengen als ze zelf haar eigen lessen betaalt van haar eigen geld? Misschien zien ze juist wel in dat ze zo graag les wil dat ze bereid is ervoor te werken.

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 16:10

Ik ben het met de rest eens. Les nemen!
Kun je niet bij de ruiterclub of bij een manege bij je in de buurt? Daar zijn de lessen meestal niet zo duur.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 16:13

Zilfstar schreef:
Bij de ouders zouden de ogen open moeten gaan dat het meiske het zo niet gaat redden met het paard, zeker omdat ze dus ook wel eens een wedstrijd wil rijden. Wil je dan kans maken op een beetje klassering moet je paard wel bestuurbaar zijn> basis dressuur> les!

Misschien hebben haar ouders wel helemaal niets met het gegeven dat zij wedstrijden wil gaan rijden? Of met eventuele klasseringen. Misschien vinden ze wel dat ze al genoeg hebben gedaan door haar paarden te geven. Wat het ook is, als haar ouders niet voor haar les willen betalen om wat voor reden dan ook, dan is dat hun beslissing en dat zal zij moeten accepteren.

De enige optie die overblijft is er dan zelf voor te gaan werken. Wat voor mentaliteit die ouders hebben is niet aan ons te beoordelen. Ook hoor je hier maar 1 kant van het verhaal.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 16:13

Mieke_Lotte schreef:
Ik ben het met de rest eens. Les nemen!

dat ze les moet nemen is iedereen het wel over eens, alleen niet over de vraag wie dan zou moeten betalen voor die lessen...

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 16:28

jasmijn78 schreef:
De enige optie die overblijft is er dan zelf voor te gaan werken. Wat voor mentaliteit die ouders hebben is niet aan ons te beoordelen. Ook hoor je hier maar 1 kant van het verhaal.

ja klopt...

Misteryke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 20:49

Uit 1 van de vorige reacties van de TS kan ik wel opmaken dat ze nu reeds in tijdsgebrek komt door school. Een baantje nemen om zelf de lessen te kunnen betalen zouden dus in de plaats komen van de tijd die ze anders met haar paard en pony's doorbrengt. Dat is volgens mij dus ook geen goede oplossing.

Ook de pony's verkopen is volgens mij niet de juiste beslissing. Ze staan immers op de weide en het weggaan van de pony's zou dus waarschijnlijk betekenen dat het paardje alleen op een weide komt te staan. Wat denk je zelf dat een paard gaat kiezen... Zijn natuurlijke gedrag van in kudde te leven of dat zijn baasje les kan nemen... Ik denk dat het eerder het eerste zal zijn...

Jullie tips zullen misschien wel goed bedoeld zijn maar ik vind dat sommige onder jullie wat zwart-wit denken... aan alles zijn immers voor- en nadelen.

@TS: leuk dat je iemand hebt gevonden die je wil helpen. Hopelijk komen jullie er samen uit.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 20:52

nou nog even over die wedstrijden, ik zou alleen 1x per jaar willen meedoen aan een wedstrijd in mijn dorp. dus daar niet op focussen hoor

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 20:55

pony's verkopen is zeker geen oplossingen. zoals ik denk ik al eerder heb gezegd heeft een pony gezondheidsproblemen (cushing + iets aan dr longen) en ze is niet goed met kinderen (bijten en stijgeren) voor haar is helemaal geen goede thuis te vinden. de andere heb ik zelf ingereden en geleerd en met allebei de pony's heb ik een zeer sterke band. hun verkopen is onmogelijk voor mij (en ik denk voor mijn ouders ook; ze staan al ong 8 jaar bij ons)

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 12:09

Super dat je een bijrijdster gevonden hebt! Met twee weet je zowizo meer dan met één! Hopelijk kunnen jullie samen goed overleggen over oplossingen als er rijtechnische problemen zijn enzo. Het kan ook altijd heel leerzaam zijn door te kijken wanneer zij je paard rijdt, dan vis je er zelf uit welke fouten jij maakt en zij niet en omgekeerd Lachen

Ik wens je veel succes en plezier!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 17:19

Misteryke schreef:
Uit 1 van de vorige reacties van de TS kan ik wel opmaken dat ze nu reeds in tijdsgebrek komt door school. Een baantje nemen om zelf de lessen te kunnen betalen zouden dus in de plaats komen van de tijd die ze anders met haar paard en pony's doorbrengt. Dat is volgens mij dus ook geen goede oplossing.

Dat is wel een hele gemakkelijke smoes zeg! Als je naar school gaat kun je er makkelijk een bijbaantje bij hebben op de zaterdag en in de vakanties. Dan kun je door de week overdag naar school en sávond naar de paarden. Of ze kan een krantenwijk nemen.

Dorienn schreef:
hun verkopen is onmogelijk voor mij (en ik denk voor mijn ouders ook; ze staan al ong 8 jaar bij ons)

Prima, maar je kan er ook voor kiezen minder tijd aan ze te besteden en meer aan het paard. Zoek desnoods een verzorgster voor die pony's, hoef je er helemaal geen tijd meer aan te besteden en dan hoeven ze niet weg.

Lilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 12:18

Bijna eind juni: misschien heb ik nog een tip voor je. Kun je niet iemand vinden die ervaring heeft met dressuur rijden? Iemand die jij gratis op je paard laat rijden. Die persoon kan dan je paard doorrijden. En je paard wordt vaker gereden, jij kunt je paard houden en je paard leert de basis dressuur aan. Hopelijk is er iemand in je buurt die dit ziet zitten.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-08 18:18

Lilke schreef:
Bijna eind juni: misschien heb ik nog een tip voor je. Kun je niet iemand vinden die ervaring heeft met dressuur rijden? Iemand die jij gratis op je paard laat rijden. Die persoon kan dan je paard doorrijden. En je paard wordt vaker gereden, jij kunt je paard houden en je paard leert de basis dressuur aan. Hopelijk is er iemand in je buurt die dit ziet zitten.

Ik heb iemand gevonden, maar zij kan dus enkel in augustus.. Misschien moet ik ergens een advertentie plaatsen ofzo.
Ik heb vandaag dressuur met hem gereden, en hij begint toch al minder te sloffen en begint hij al meer aan de teugel te rijden, maar ik ga hem niet forceren.
Na de dressuur heb ik over een balk gedraafd en wonderwonder: na de balk bleef hij doordraven! Dus niet in galop ofzo. Daarna raakte hij de balk en dan was het wel weer een drama, dan moét je er gewoon 30 cm overspringen!

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 21:30

Na de balk doordraven en normaal ging ie in galop ?
Mischien klinkt het gemeen maar in een parcour rijden ze altijd in galop de paarden nou neemt dat niet weg dat ie over een balkje moet draven maar.
Mischien vind ie het wel gewoon heel leuk dat ie normaal aan ging galopperen maar als dat je spring probleem is vind ik het een beetje vreemd.
En als je een springpaard gekocht heb is het volgens mij niet zo gek dat ie hoog over een balkje springt daar is ie voor opgeleid als het goed is Tong uitsteken

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 21:42

het probleem is dat hij dus als ik spring (een normale sprong) echt wegrent. Mij is altijd gezegd dat je paard voor en na de sprong hetzelfde tempo moet houden. Hij mag een beetje versnellen ervoor, maar erna zeker niet.
Er is hier eens een vrouw op hem komen rijden met 15 jaar ervaring in jumpings en ze zegt dat het echt niet kan dat hij dit doet. Bij het zien van een sprong 'panikeert' hij al een beetje, omdat hij dus geen dressuur heeft gereden en niet echt weet hoe te bewegen. Ofzoiets zei ze toch. Daarvoor ben ik met hem naar een springles gegaan, en toen moest ik in stap over 3 balkjes na elkaar; en dat kon hij niet.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 21:49

Die mevrouw zegt: hij kent de dressuur niet en vervolgens ga jij op springles..... Klinkt niet logisch

en na 3 balkjes,,,, ach laat maar. Als je geen dressuurles neemt moet je niet willen springen! Het is niet voor niks dat je Nederland eerst een wp in de dressuur moet hebben alvorens je mag gaan springen!

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 22:01

ik ben eerst op springles geweest en daarna is die vrouw gekomen

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 10:57

Ik ben nu helemaal verward O-O
Je mocht toch geen les van je ouders ?
En nu heb je wel les gehad met over balkjes draven O-O
Ik zou idd je springles laten schieten en gewoon eerst lekker gaan dressuuren.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-08 11:40

een springles voor mijn verjaardag gekregen
al een tijdje geleden hoor. en als je mijn beginpost hebt gelezen, daar staat ook in dat ik eens op springles ben geweest.
ik ben het daar trouwens na 20 min afgestapt omdat ik het niet eens was met zijn methodes.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 12:02

Dorien: Wat vind je van het idee zelf een bijbaantje te nemen en daar je dressuurlessen (van een goede gekwalificeerde instructeur) van te betalen?

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-08 12:09

jasmijn78 schreef:
Dorien: Wat vind je van het idee zelf een bijbaantje te nemen en daar je dressuurlessen (van een goede gekwalificeerde instructeur) van te betalen?

Dat is een goed idee, maar deze vakantie ben ik ongeveer 1 maand thuis, en dan heb ik weer minder tijd voor te rijden.
Ik denk dat ik mijn spaargeld ga aanspreken. Tijdens school is een bijbaantje onmogelijk, dan heb ik teveel werk.

Ik ga deze zaterdag naar Diest naar een voorstelling van Parelli, en ik ga zo proberen dat hij minder bang wordt. Want dat moet ook wel veranderen vind ik.