Mijn paard wil niet langs een bepaald punt lopen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elma_

Re: Mijn paard wil niet langs een bepaald punt lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 11:42

K vind het NH heel iets moois hoor..
Maar waarom, Moeten jullie er altijd zo in doordraven:S
Het kan veel erger uit de hand lopen als je je paard tot gelijke probeert te maken, Dan wanneer je hem op zn plek zet..
Ik geloof niet dat je een betere band heb wanneer je doet alsof je een paard bent tegen je paard.. Je bent een mens, Hij is een paard, En als jij de leider wilt zijn, dus respect wilt.
Moet je dat soms afdwingen, en een corrigerende Tik kan daarbij echt geen kwaad..

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 12:13

Klara16 schreef:
Het is dus deze 'fluwelen handschoentje' aanpak waar zoveel paarden mee vernield worden.

Een paard is een paard, geen mens. Paarden onderling hebben meer 2 soorten verhoudingen: of ze zijn zelf de leider, of ze worden geleid. Als er niemand is die duidelijk de leiding neemt, dan doet het paard dat zelf. Want een kudde zonder leider is ten dode opgeshcreven.

Je doet een paard een veel groter plezier door hem een keer fors onder zijn achterste te skuppen als hij je uitprobeert, en daarna een prettige samenwerking met duielijke verhoudingen te hebben. Want het alternatief is een baasje dat overal mee naartoe gesleurd wordt onder het roepen van' braaf' en 'ho'. Totdat er een echt gevaarlijke situatie voorkomt, en dan is het ineens een probleempaard dat een correctie nodig heeft. liefst ovv een amateuristische join-up Boos!

Je zegt het goed een paard is een paard en geen mens, maar hoe moet hij ons dan begrijpen als wij hem niet in zijn eigen taal aanspreken?

Een schop onder de hol helpt bij een mens niet en al helemaal niet bij een paard als je de leiding wil geven, een leider schopt niet.
Ga eens een paar dagen een groep opserveren zou ik zeggen, zul je zien dat de leider echt nooit geweld gebruikt en ga eens een dag mensen met paarden opserveren, zul je zien dat er mening gegil, gestres en geschop en geruk en gepluk is,
In een goeie groep paarden is geen stres, daar heerst rust en duidelijkheid en vind dat wij als mens dat er in moeten houden, zul je veel minder zogenaamde kl*te paarden hebben.
Dus laat een paard een paard en zorg dat je zijn taal leert , dan scheelt echt een hoop onmacht bij de mens Knipoog

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 12:21

Als er in een kudde paarden bepaald moet worden wie de leider wordt gaat het er absoluut niet zachtzinnig aan doe. dan zie je pas een hoop gegil, gestress en geschop. Zo hard kan ik echt niet schoppen hoor!

Dat duurt wel maar kort. Als alle paarden begrepen hebben wie de baas is kan oren in de nek verder volstaan.

En zo heb ik het ook met mijn paarden. Ze weten wat ze aan me hebben en ik word fijn gehoorzaamd.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 12:23

robinelma schreef:
K vind het NH heel iets moois hoor..
Maar waarom, Moeten jullie er altijd zo in doordraven:S
Het kan veel erger uit de hand lopen als je je paard tot gelijke probeert te maken, Dan wanneer je hem op zn plek zet..
Ik geloof niet dat je een betere band heb wanneer je doet alsof je een paard bent tegen je paard.. Je bent een mens, Hij is een paard, En als jij de leider wilt zijn, dus respect wilt.
Moet je dat soms afdwingen, en een corrigerende Tik kan daarbij echt geen kwaad..

Zeker kun je respect afdwingen, maar of dat juist is op de lange duur vraag ik me af, er moet ook zoiets als vertrouwen zijn en onder dwang kun je niemand vertrouwen en zo werkt het gewoon, is eigenlijk heel simpel toch?
Je kan ook een leider zijn zonder tikt , wat ik al eerder zei , als je in gevecht gaat met je paard ben je in zijn ogen geen juiste leider en zul je altijd in gevecht blijven met mekaar, in leiderschap kun je ook uit een bord eten , maar het moet wel duidelijk zijn wanneer dat kan en mag van de leider.
Mensen kunnen als ze duidelijk willen zijn onredelijk reageren, een paard is nooit onredelijk maar alleen maar duidelijk.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 12:26

Klara16 schreef:
Als er in een kudde paarden bepaald moet worden wie de leider wordt gaat het er absoluut niet zachtzinnig aan doe. dan zie je pas een hoop gegil, gestress en geschop. Zo hard kan ik echt niet schoppen hoor!

Dat duurt wel maar kort. Als alle paarden begrepen hebben wie de baas is kan oren in de nek verder volstaan.

En zo heb ik het ook met mijn paarden. Ze weten wat ze aan me hebben en ik word fijn gehoorzaamd.

Zeker gebeurd dat , maar als jij na 6 weken of een jaar nog je paard ergens langs moet slaan en nog aan het vechten ben met je paard dan gaat er toch iets niet helemaal goed, dan ben je toch geen juiste leider??

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 12:42

dat heb ik ook helemaal niet. Mijn paarden weten dat dat niet getolereerd wordt.

Als een paard echt bang is moet je niet gaan roepen en slaan.

Maar wat de TS hier beschrijft: ergens niet langs willen lopen en daarna rustig staan grazen op die plek: dat is een loopje met je nemen. En dat proberen ze als de verhoudingen niet goed zitten.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 12:49

Klara16 schreef:
dat heb ik ook helemaal niet. Mijn paarden weten dat dat niet getolereerd wordt.

Als een paard echt bang is moet je niet gaan roepen en slaan.

Maar wat de TS hier beschrijft: ergens niet langs willen lopen en daarna rustig staan grazen op die plek: dat is een loopje met je nemen. En dat proberen ze als de verhoudingen niet goed zitten.

Dus waar zit het probleem dan, niet bij het paard lijkt me, het paard is gewoon paard toch??
Die gaat gewoon lekker eten.

Probleem is vaak dat mensen die bang zijn paarden gaan slaan en daar krijg je dan weer bange paarden van.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 13:04

we kunnen gewoon nog een uur zo door gaan, tot er een slotje opkomt omdat we helemaal off topic zijn, Of gewoon elkaars mening en omgang met paarden respecteren, en bedenken hoe die meneer Willem langs dat stukje krijgt Haha!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 13:10

midgie schreef:
Klara16 schreef:
Het is dus deze 'fluwelen handschoentje' aanpak waar zoveel paarden mee vernield worden.

Een paard is een paard, geen mens. Paarden onderling hebben meer 2 soorten verhoudingen: of ze zijn zelf de leider, of ze worden geleid. Als er niemand is die duidelijk de leiding neemt, dan doet het paard dat zelf. Want een kudde zonder leider is ten dode opgeshcreven.

Je doet een paard een veel groter plezier door hem een keer fors onder zijn achterste te skuppen als hij je uitprobeert, en daarna een prettige samenwerking met duielijke verhoudingen te hebben. Want het alternatief is een baasje dat overal mee naartoe gesleurd wordt onder het roepen van' braaf' en 'ho'. Totdat er een echt gevaarlijke situatie voorkomt, en dan is het ineens een probleempaard dat een correctie nodig heeft. liefst ovv een amateuristische join-up Boos!

Je zegt het goed een paard is een paard en geen mens, maar hoe moet hij ons dan begrijpen als wij hem niet in zijn eigen taal aanspreken?

Een schop onder de hol helpt bij een mens niet en al helemaal niet bij een paard als je de leiding wil geven, een leider schopt niet.
Ga eens een paar dagen een groep opserveren zou ik zeggen, zul je zien dat de leider echt nooit geweld gebruikt en ga eens een dag mensen met paarden opserveren, zul je zien dat er mening gegil, gestres en geschop en geruk en gepluk is,
In een goeie groep paarden is geen stres, daar heerst rust en duidelijkheid en vind dat wij als mens dat er in moeten houden, zul je veel minder zogenaamde kl*te paarden hebben.
Dus laat een paard een paard en zorg dat je zijn taal leert , dan scheelt echt een hoop onmacht bij de mens Knipoog

Dan zijn onze paarden zeker een uitzondering.
En of de leider (merrie) de andere weleens flink op de donder komt!!
Weg jagen, bijten en gericht trappen!!

(niet dat je dat bij je paard moet gaan doen, want je verliest het van een paard als hij met jouw gaat vechten)

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 13:20

Ik stop met deze discussie,
Midge ik ben het deels met je eens
en Fons Succes!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 14:25

Brainless schreef:
Klara16 schreef:

Dan zijn onze paarden zeker een uitzondering.
En of de leider (merrie) de andere weleens flink op de donder komt!!
Weg jagen, bijten en gericht trappen!!

(niet dat je dat bij je paard moet gaan doen, want je verliest het van een paard als hij met jouw gaat vechten)[/quote]

Dan is er toch een strijd om te rangorde in de groep, want als het bepaalt is wie de leider is, dan is de groep gewoon rustig, tenzij er een van onderaf naar boven wil klimmen en de leidende merrie zwakker word, maar over het algemeen is het vrij rustig in een stabile groep.

FonsR1150GS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-08 14:39

robinelma schreef:
Ik stop met deze discussie,
Midge ik ben het deels met je eens
en Fons Succes!

Dank je wel.

Groeten Fons

lola_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 19:54

Ik zou afstappen en voorzichtig door het pad lopen. Probeer anders een ander paard mee te laten gaan en die voor te laten lopen zodat jou paard wil volgen en toch het pad loopt...

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 20:58

Hey Fons! om dr toch ng even op in te gaan, Ik ging dus zo straks buitenrijden met mn pony, en die heeft dus t zelfde probleem als wat Willem doet.. Maar deze keer was er een braaf ander paard bji, en Elma was heel braaf, en ging zonder morren erlangs!
Nu hoor ik ze al weer aankomen, je paard moet vertrouwen hebben in jou niet in het paard voor je blabla, Maar ik heb haar ook pas 3 mnd Knipoog Dus ik zou je echt aanraden om ff een ouder, braaf paard voorop te laten lopen!

FonsR1150GS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 06:31

Dank je wel Elma
Ik ga proberen of ik iemand van de manege mee krijg, zo snel mogelijk.
Ik laat nog weten als het gelukt is.
Groeten Fons

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 12:11

FonsR1150GS schreef:
Ben het deze avond weer gaan proberen. Ongeveer op het zelfde punt wou Willem weer niet verder, toen hij na aandrijven van mij echt niet verder ging ben ik afgestapt. Toen zijn we te voet zeker 25 meter verder gekomen, en wou hij weer niet verder. Ik dacht nou dan blijf hier maar een poosje staan, ik kan hem moeilijk heel het bit uit zijn mond gaan sleuren.
Een poosje gestaan, wat tegen hem gepraat en gezongen en gerustgesteld, dat had als resultaat dat meneer aan een plukje gras begon te knabbelen, maar het nog steeds vertikte om verder te gaan.
Toen hij het echt niet wou ben ik opgestapt met zijn hoofd wel in de richting die hij niet op wou, en zijn we in stap weer terug gegaan.
Het was nu wel allemaal wat rustiger wat minder gestrest maar het is mij nog niet gelukt.
Wordt vervolgd.

Groeten Fons

Doe een halster rond het hoofdstel zo kan je wel met een touw oefenen:
Ga een stukje in de richting dat waar het angstig is, keer een stukje terug, en opnieuw een stukje verder, een stukje terug en ga zo verder Knipoog. Verder GRONDWERK doen

Marijeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 10:59

Elma_ schreef:
Hey Fons! om dr toch ng even op in te gaan, Ik ging dus zo straks buitenrijden met mn pony, en die heeft dus t zelfde probleem als wat Willem doet.. Maar deze keer was er een braaf ander paard bji, en Elma was heel braaf, en ging zonder morren erlangs!
Nu hoor ik ze al weer aankomen, je paard moet vertrouwen hebben in jou niet in het paard voor je blabla, Maar ik heb haar ook pas 3 mnd Knipoog Dus ik zou je echt aanraden om ff een ouder, braaf paard voorop te laten lopen!

Volgens mij is dit het enige zinnige wat ik tot nu toe heb gelezen...

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 13:09

Misschien kun je eens aan iemand met een (wat ouder) bomproof paard vragen of degene mee wil gaan.. dan kun je jou paard er misschien achteraan sturen... als dat andere paard er gewoon (dom) langsheen loopt kan het maar zo zijn dat jou paard er gewoon achteraan loopt alsof er nooit iets is geweest Knipoog

succes verder!

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 00:35

Om meer te weten van kudde gedrag zul je jezelf moeten verdiepen in wat dat precies is. De kreet van een onderlinge strijd in een kudde is het Hollywood plaatjes uit een film, maar is nergens op gebaseerd. In een kudde is rust omdat de onderlinge verhoudingen duidelijk zijn. Een of twee bewaken, en de rest heeft veulens of is kind (veulen)

Als wij mensen iets zinnigs me paarden willen doen kunnen we twee dingen doen, of we rammen er op los, dat is de meest geaccepteerde vorm van 'begrip'.
Of we verdiepen ons in het paard zelf, en komen er achter dat er een persoonlijkheid in zit. Een wezentje met gevoel, angsten en onzekerheden, hoe groot hij dan ook is.

Het paard wat wordt beschreven klinkt wat onzeker en heeft nog niet helemaal het vertrouwen te pakken, in elk geval geen zelfvertrouwen. Er worden hele mooi tips gegeven zoals ander paard mee om te helpen en desnoods even afstappen om je makker te helpen.

Neem een beslissing wat je gaat proberen, volgens mij wil je niet mishandelen maar het probleem behandelen. Werkene aan vriendschap, ben heel benieuwd wat je keuze wordt en waarom.
Knipoog

FonsR1150GS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-08 10:50

Hallo iedereen

Het is gelukt deze morgen
Willem is heel de pad afgelopen en ook weer terug Haha! , samen met 2 andere paarden. Nu koste het geen enkele moeite.
Nu de volgende keer maar weer alleen proberen, hoop dat het dan ook lukt.

Groeten Fons Pling

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 11:13

Mooi !!!!

Neem de tijd, en dat doe je ook. Paarden hebben zoveel steun aan elkaar, als dat er eenmaal is kan je paard ook steun aan jou gaan vinden.

Leuke namen trouwens Fons en Willem.

lori1kenobi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 12:09

Een lastig probleem, een paar honderd kilo kan en wil je niet dwingen. Toch zou hij moeten accepteren dat als jij zegd dat het goed is dat hij er langs moet, maar ja dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Zoals ik lees was hij in het begin echt angstig en heeft hij er nu een sport van gemaakt. Ik weet ook van mij zelf dat ik niet alles voor elkaar krijg als het te lastig word terwijl mijn bijrijder meer voor mekaar krijgt. Ik ga zo'n situatie zelf dan ook NOOIT aan, dan kan hij n.l. niet winnen toch. Er zijn verschillende dingen die je kan doen, laat een ander paard voorrijden. Wat bij mij ook erg helpt is als er iemand mee gaat op de fiets of te voet, dan voelt ze zich meer gesteund dan dat je er alleen maar op zit en is ze erg volgzaam. Je weet al wat er gaat komen als je dat bewuste pad ingaat en zelf bouw je ook spanning op, als tip krijg ik dan verstand op nul en zing een liedje (juiste ademhaling) en doe verder of alles normaal is. Denk goed na of jij die stijd verder aan wil en kan gaan, iedere verloren strijd is een hele stap terug. Je leerd hem nu dat weigeren wel zeker zin heeft en dit kan hij als hij het goed door heeft in iedere situatie gaan toepassen. Voorkomen is beter dan genezen, neem een andere route en laat een evt. meer ervaren ruiter het pad eens nemen. Succes

FonsR1150GS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-08 14:38

lori1kenobi schreef:
Een lastig probleem, een paar honderd kilo kan en wil je niet dwingen. Toch zou hij moeten accepteren dat als jij zegd dat het goed is dat hij er langs moet, maar ja dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Zoals ik lees was hij in het begin echt angstig en heeft hij er nu een sport van gemaakt. Ik weet ook van mij zelf dat ik niet alles voor elkaar krijg als het te lastig word terwijl mijn bijrijder meer voor mekaar krijgt. Ik ga zo'n situatie zelf dan ook NOOIT aan, dan kan hij n.l. niet winnen toch. Er zijn verschillende dingen die je kan doen, laat een ander paard voorrijden. Wat bij mij ook erg helpt is als er iemand mee gaat op de fiets of te voet, dan voelt ze zich meer gesteund dan dat je er alleen maar op zit en is ze erg volgzaam. Je weet al wat er gaat komen als je dat bewuste pad ingaat en zelf bouw je ook spanning op, als tip krijg ik dan verstand op nul en zing een liedje (juiste ademhaling) en doe verder of alles normaal is. Denk goed na of jij die stijd verder aan wil en kan gaan, iedere verloren strijd is een hele stap terug. Je leerd hem nu dat weigeren wel zeker zin heeft en dit kan hij als hij het goed door heeft in iedere situatie gaan toepassen. Voorkomen is beter dan genezen, neem een andere route en laat een evt. meer ervaren ruiter het pad eens nemen. Succes

FonsR1150GS schreef:
Hallo iedereen

Het is gelukt deze morgen
Willem is heel de pad afgelopen en ook weer terug Haha! , samen met 2 andere paarden. Nu koste het geen enkele moeite.
Nu de volgende keer maar weer alleen proberen, hoop dat het dan ook lukt.

Groeten Fons Pling

Hallo Lori1 had je mijn berichtje boven niet gelezen?
En ik zou nu wel dit pad kunnen vermijden, maar welke garantie heb ik dan dat hij het de volgende keer ergens anders weer niet wil?

Groeten Fons

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 15:53

Garantie krijg je niet op een dier !

Ha, ha de garantie ben je zelf, net als de ziektekostenverzekeraar, de voedingsdeskundige, de zadel- en tuigkoper, de ruiter, de trainer, de vriend kortom ... er kan er maar één de baas zijn. Jij zelf.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 16:22

Hoi Fons, super dat ie er nu wel gewoon langs ging, hopelijk kun je het nog een paar oefenen met die andere twee paarden??

Ik ken het probleem trouwens hoor, mn eerste paardje was bang aangelegd (ooit aangereden) en ging aan de hand uiteindelijk overal langs, bij mn tweede paard werkte er naast lopen averechts, dan was ze niet te hanteren. Dus bleef ik er op zitten. Ze liep meters achteruit, draaide, bokte...pff geen pretje. Ook bij haar was het telkens hetzelfde stukje, een smalle weg met aan weerszijden een sloot. was bang dat ze er achterwaarts in zou lopen!! Vond het destijds super jammer dat ik niemand had om mee te gaan rijden, dat werkt echt het beste Knipoog