midgie schreef:Ik heb het niet over de TS, zeer zeker niet
Zijn we het daar iig over eens
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
midgie schreef:Ik heb het niet over de TS, zeer zeker niet
midgie schreef:ladyenpippi schreef:Het gaat idd om het vosje uit mijn profiel.
Midgie hoe kom jij aan die foto? Heb die niet in mijn profiel staan.
Ik had gister les en heb er bijna de hele les over gehad! Mijn instructeur ziet ook duidelijk dat wanneer hij gespannen is hij zijn tong vast drukt! Heb ook gister weer het hoofdstel geprobeerd te verstellen maar dit hielp helemaal niks! Nu zei mijn instructeur dat ik moest blijven spelen met mijn hand, geen getrek maar gewoon rustig bewegen met mijn vingers! Ook moest ik van hem steeds weer mijn stangteugel los gooien (om het zo maar te zeggen) en verder op trens rijden, dus gewoon telkens spelen in met mijn handen!
En dit hielp heel erg goed! Hij begon nu gewoon zelfs te schuimen, zonder een suikerklontje of wat te geven! Hij was nu op links wel iets vast maar dit was aan het einde van de les ook weer goed! Zo af en toe drukte hij zijn tong weer tegen het bit aan! Maar mijn instructeur zei dat hij dit alleen doet wanneer er veel van hem werd gevraagd! En wanneer er gewoon duidelijk meer spanning was te zien! Nu zei hij dat ik het is weer moest gaan proberen met een andere stang met meer tongvrijheid en heb er een mee gekregen van hem! Die ga ik vanavond dus even uitproberen!
Merk wel dat ik dit even goed ga uitproberen kijken of dit blijft goed gaan!
Mijn instructeur zei ook duidelijk dat dit niks had te maken met een te kleine mond of iets dergelijks!
En neem van mij aan dat hij wel duidelijk verstand heeft van paarden met mond problemen en met de S&T.
Het bitloosrijden ga ik niet proberen! Ben niet tegen het bitloos rijden! Maar wil gewoon zoiets doen met het goede matriaal en met goede instructie! Want ik denk dat wanneer je iets gaat doen wat je nog nooit hebt gedaan gewoon iemand bij moet hebben die daar verstand van heeft toch?? Jullie kunnen wel zeggen dat je er weinig aan kunt verknooien nja dat mag je denken maar ik ga gewoon niet ergens alleen mee bezig wat ik nog nooit eerder heb gedaan!
Volgende week komt de tandarts, hij wou hier toch even naar kijken omdat hij zo niet via de telefoon kon kijken wat het probleem precies was!
Zoals ik het hier boven lees , is de fout (sorry dat ik het zeg) wel degelijk bij jezelf te zoeken, ik ben geen S&T ruiter en heb er geen ervaring mee, maar is het niet zo dat je op de trens rijd en met de stang de verfijning vraagt als hij wat stug op de trens loopt??
IK zou idd een stang met tong boog nemen, zodat je als je vraagt de tong werkelijk vrij blijft.
Even nog op het bitloos terug te komen, wat moet je verklooien met bitloos dan??
Er word meer verklooit met bit hoor,hoeveel paarden steken hun tong niet uit , of schuimen te veel?? ik lees in de reacties hier en daar dat veel mensen die met bit rijden, maar geen idee hebben waar ze mee bezig zijn volgens mij en het bit als stuur zien.
Imago01 schreef:*Heeft alleen pagina 1 gelezen*
Waarom doe je niet eerst eens een flinke stap terug in de basis? gewoon even niet die hogere oefeningen erbij pakken en puur alleen rechtmaken en de absolute basis helemaal voor elkaar krijgen.
Daarbij ook nog de vraag…waarom rij je niet gewoon alleen lekker op een goed trensbitje?
Mijn paard deed het voorheen ook heel veel, tong eruit, tong blauw, spanning opbouwen. Niet elke keer maar wel vaak. Rug vasthouden was het gevolg of ik reed een volledige proef terughangend op de trens omdat paard in mijn hand ging hangen. (En dan ook nog fluitend 1e worden met dikke winst, schandálig…).
Inmiddels heb ik vorige jaar gewoon die S&T in de wilgen gehangen en ben er trots op dat ik mijn paard alle oefeningen kan laten lopen op een simpel trensje.
Als je paard gewoon goed voor elkaar is, heb je geen S&T nodig voor de zogenaamde verfijnde hulpen. Als je hem goed getraind hebt, krijg je alles ook gewoon voor elkaar op een trens en ja, het is heel lastig om even een tijd die stang er niet bij te hebben want tja, die is af en toe wel erg prettig, dat geef ik eerlijk toe. Rijkunstig gevoel ontwikkel je ook op een simpel dubbelgebroken watertrensje hoor, stérker nog, het is knapper dan met S&T…
Citaat:Ik heb al eerder aangegeven dat ik doordeweeks niet met S&T rij alleen een dag voor concour en op concour zelf!
Citaat:En de basis is bij dit paard gewoon fijn voor elkaar, geen probleem te vinden! ………… Maar dressuurrijden bestaat niet alleen aan een proefje rijden daar komt veel meer bij kijken toch?
Citaat:Maar hier gaat het helemaal niet om! Ik heb nu al zoveel dingen gehoord van wat ik beter kan gaan doen, maar het enigste waar ik echt wat aan heb is aan mensen die dit probleem ook kennen, en van hun wil ik graag weten wat hun ermee hebben gedaan.
polly2 schreef:In de hogere klasses is het rijden met S&T niet verplicht. Je mag t/m ZZ-licht ook op gewone trens rijden. Dat is niet gebruikelijk...maar het mag dus wel.
Mocht hier voor jou dan dus wel de oplossing in liggen....dan zou ik daar niet over aarzelen.
Imago01 schreef:polly2 schreef:In de hogere klasses is het rijden met S&T niet verplicht. Je mag t/m ZZ-licht ook op gewone trens rijden. Dat is niet gebruikelijk...maar het mag dus wel.
Mocht hier voor jou dan dus wel de oplossing in liggen....dan zou ik daar niet over aarzelen.
Tot en met ZZ-Zwaar zelfs!!!