scherper bit!!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Blue9

Re: scherper bit!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 16:57

Ik vind het een beetje doordraaien hier.. Als ze gewoon met een trensje rijdt zou ze toch een iets dunner kunnen gebruiken ofzo? Ik bedoel sommige paarden zijn gewoon zo omdat ze er zin in hebben, hoe wil je dat afleren? Het paard het niet meer naar zijn zin laten hebben buiten zodat hij langzamer gaat lopen?

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 16:57

Nou die stang van mij was op zich best 'leuk', maar als je paard eenmaal doorheeft dat hij zich ook kan opkroppen en achter het bit kan kruipen heb je er nog niets aan, want dan komt verzet. Sowieso is een scherper bit dus geen oplossing voor lange duur! Je wilt zo licht mogelijk rijden.

In mijn 'overgangsfase' heb ik de stang gebruikt om haar voor de gek te houden zeg maar. Ik reed eerst met de gebroken trens en als ik merkte dat ze daar weer lak aan begon te krijgen, reed ik weer een keertje met de stang, om even haar geheugen op te frissen en dan daarna weer gebroken bitje erin. Als je echt perse op een ander bit over wilt, begin dan eens met een ongebroken bit en begin hiermee IN je rijbak om te kijken hoe je paard erop reageerd. Begin licht en neem eventueel een tikkie scherper als het geen effect/verschil maakt. Blijf daarbij heel bewust je hulpen voor halthouden geven en oefen halthouden ook aan de hand en aan de longe.. Leer hem stoppen op je commando (of in ieder geval langzamer gaan).

Al met al combineer die factoren! En wil je perse een scherper bitje nemen, doe dat dan met beleid.

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 16:58

dat vind ik kortzichtig van Niine, "hoe wil je dat afleren?". Je kan overal verandering in aanbrengen. Maar je moet wel willen!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 16:59

Ik heb mijn best gedaan om een paardvriendelijke oplossing heel uitgebreid uit te typen, maar schijnbaar maakt dat de TS allemaal niks uit. Alle tips voor rijtechnisch commentaar worden in de wind geslagen en ze blijft alleen maar vragen om welk bit..... Gestoord
Heb dus niet het idee dat er hier echt moeite in gestoken wordt, maar dat een scherper bit gewoon makkelijker is....

love_speedy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 16:59

Silence schreef:
Waarom neem je er niet de tijd voor en wil je dit mteen 1,2,3 oplossen??

ik ben er al 4 maanden mee bezig en het werkt echt gewoon niet.
bovendien sta ik in rotterdam met me pony en daar is best nog wel verkeerd en heb niet zoveel zin in ongelukken en ben er echt al zo lang mee bezig.

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 17:00

dan hang je er toch wat in wat jij wilt? als je er geen tijd meer in wil stoppen? 4 maanden is inderdaad al wel heeeeeeeeel lang.........

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 17:00

love_speedy schreef:
sandr0 schreef:
er is niet 1 bit wat speciaal geschikt zou zijn voor jou. Ik las dat je t over kracht hebt om te kunnen stoppen. Mag ik vragen wat je rijniveau is? je moet wel goed weten waar je mee bezig bent en dat je wel verantwoord met een bit om gaat( ookal is dit voor iedereen verschillend). Als je niet onafhankelijk kan zitten en inplaats van trekken een kleine ophouding maakt om te stoppen??? tja dan is misschien goed les eerst veel belangrijker. Verdiep je eens goed in alle verschillende bitten die er zijn en de werking ervan. Laat je goed voorlichten door een ruiterspeciaalzaak die weet waar hij mee bezig is. Succes in ieder geval!

ik rij gewoon normaal, niet echt een niveau.
wat voor bitje is volgens jou goed voor mij.
thnx voor je reactie

Overleg dit met iemand die jou en je pony kent. En iemand die er verstand van heeft. Laat desnoods een paardentandarts komen en loaat hem kijken wat goed bij de mond van je pony past qua bit. Spit er wat lektuur op na dat je de werking weet van verschillende bitten. Ga niet over 1 nacht ijs door er klakkeloos wat anders in te gaan hangen. Heb je wel les? Anders is dat zeker een aanrader en kan je je instructie advies vragen en misschien kan die je met t ips op wehg helpen dat t buitenrijden ook beter gaat.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 17:02

Amadeo schreef:
dan hang je er toch wat in wat jij wilt? als je er geen tijd meer in wil stoppen? 4 maanden is inderdaad al wel heeeeeeeeel lang.........

Ja idd dat is zooooooo lang. Rolleyes Neem maar aan dat je dit soort dingen niet in een paar maandjes oplost, daar gaat algauw driekwart jaar in zitten. Maar als jij het quick and dirty wil oplossen, jou keus! Je maakt alleen de fout die 99% van alle ruiters maken als hun paard fel is buiten, een scherper bit er in hangen...

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 17:03

4 maanden,......tja, ik ben al 2 jaar bezig..Je moet er wat voor over hebben. Zeker niet als je er niet elke dag tijd in stopt.
Moeite doen is ook een vak......Quick en Dirty oplossen kan,,,,maar het is precies wat Lara_Silver zegt.
En wie heeft het straks gedaan....inderdaad, het paard....niet de ruiter die het maar snel snel op wilde lossen.

Joepju

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 17:04

splash1999 schreef:
ik ben van mening dat jee erst het probleem aan moet pakken. Blijkt ze gewoon het super leuk te vinden en anders niet te rijden zijn kan je een ander bit pakken MITS je daarmee overweg kunt. Ik rijd buiten met een scherper bit maar met een lange teugel. Ze is super braaf maar mocht er iets gebeuren wil ik veilig stil kunnen staan om ongelukken te voorkomen. het blijven vluchtdieren namelijk. Mijnpaard komt ook heel vaak buiten en is uber verkeersmak maar ook zij kan schrikken.

Splash; als je paard buiten schrikt, en er vandoor gaat, dan krijg je JUIST met een scherp bit je paard minder snel terug. Zodra je paard in paniek is, en jij geeft meer druk op dat scherpe bit, krijgt hij door de pijnprikkels meer vluchtdrang, waardoor de paniek alleen maar groter word.
Je denkt dat je met een scherper bit meer "controle" over je paard hebt, terwijl dat juist averechts werkt.
Mijn mening; GEEN scherper bit gebruiken buiten...of nog beter; helemaal geen bit...maar dat is weer een ander verhaal... Haha!

Blue9

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 17:06

Amadeo schreef:
dat vind ik kortzichtig van Niine, "hoe wil je dat afleren?". Je kan overal verandering in aanbrengen. Maar je moet wel willen!

Ja dat klopt, en als het met bangheid ofzo te maken hebt moet je er ook zeker gedult mee hebben. Maar dan mag jij mij eens vertellen hoe je een paard wat gewoon fris is buiten van blijheid dat af wil leren?

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 17:10

Wat baten kaars en bril... Gaaaap

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 17:11

Overigens... ik zou je nog liever 'adviseren' een hulpteugel te gebruiken buiten die je in geval van nood even erbij kunt pakken. Dit heeft dan niet constant impact op je paard zijn mond en zal niet leiden tot bit vast pakken of achter het bit kruipen.

Maar wederom alleen onder ervaren begeleiding en van korte duur, even ter herinnering zo te zeggen. Het blijft een rijtechnisch probleempje.

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 17:12

sevke schreef:

Euh??

Joepju

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 17:16

Silence schreef:
Ik heb mijn best gedaan om een paardvriendelijke oplossing heel uitgebreid uit te typen, maar schijnbaar maakt dat de TS allemaal niks uit. Alle tips voor rijtechnisch commentaar worden in de wind geslagen en ze blijft alleen maar vragen om welk bit..... Gestoord
Heb dus niet het idee dat er hier echt moeite in gestoken wordt, maar dat een scherper bit gewoon makkelijker is....

Tsja; het lijkt er idd op dat de TS nog maar 1 weg ziet om het "op te lossen"
En dat terwijl er aan de vele reacties in dit topic duidelijk af te lezen is dat ze het rijtechnisch moet oplossen.
En vooral met veel rust als je paardje buiten zo onrustig is. Alleen zo jammer dat een scherper bit alles behalve rust geeft in dat koppie van je paard..... No Cheer

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 17:17

Ik ga mee met wat de meeste hier wel zeggen! Probeer het rijtechnisch op te lossen, en ga a.u.b niet met scherpere bitten werken. Dat werkt alleen maar slechter, en daarmee is het einde zoek. Zoek hulp zoals een goede rij intructeur en laat je goed voorlichten! Dit probleem is niet zo makkelijk op te lossen. Maar je kan er wel hard aan gaan werken! Wens je veel succes! Knipoog

Joepju

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 17:21

Jana_en_Ik schreef:
sevke schreef:

Euh??

Jana; ik heb 'm even opgezocht; Pling

Wat baten kaars en bril: Betekenis: Het heeft geen zin iemand te helpen die toch niet wil meewerken

wel een goede uitdrukking naar mijn idee... OK dan!

Joepju

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 17:35

love_speedy schreef:
een stang hoef ik zowiezo niet want zo erg is het ook niet.
maar ik wil gewoon iets dat als ik aan de teugel trek dat ze dan stopt want dat doet ze nu echt niet.
ze stopt wel maar dat trek ik zowat haar mond kapot en dat is echt niet wat ik wil.
wat kan ik het beste dus nemen?

RIJLESSEN misschien??? ROFL (sorry; kon het niet laten)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 17:51

Zoals silence het uitlegt is heel goed.

Veel mensen menen dat bij een buitenrit meteen draf en galop moet, maar waarom?
Heel wat paarden waar ik weken alleen maar mee gestapt heb.
Pas als ze daar ontspanden kwamen er een paar passen draf.
Spanning, weer naar stap. En dat uitbouwen.
Voorkeur met een rustig paard erbij, dat scheelt enorm Lachen
En niet ongeduldig zijn... is al je eerdere werk weer weg Lachen

Verder wil ik net als Nadya de ruiter wel eens zien.
Er wordt wel gezegt ik heb 'm thuis goed in de bak voor elkaar.
Maar of ik het daar direct mee eens zou zijn.. ?
Teveel mensen die ook in de bak overgangen rijden op de hand...ja dan kan je het buiten idd wel vergeten.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 17:54

Silence schreef:
Beste TS, doe je paardje een plezier en hang er geen scherper bit in.
Als je hier een tijdje mee rijd, dan wordt je paardje er immuun voor en gaat vanaf dat punt weer rennen.
Dan moet jij vervolgens weer gaan kiezen voor alweer een scherper bit en zo kom je in de molen terecht.
En ergens houd die molen op en zijn er geen scherpere bitten meer.
Maar op dat moment heb je nog altijd een paard wat gaat rennen op buitenritten.

Vandaar het advies van vele om dit rijtechnisch op te lossen. Hier ga voor de volle 100% in mee.
Rijtechnisch kost misschien wat meer tijd, maar daar heb je echt heel erg veel meet profijt van.
Werk desnoods met twee personen, iemand ernaast bijvoorbeeld en maak de eerste tijd alleen maar stapritjes.
Als je merkt dat daar de volledige ontspanning in te vinden is, kun je dit uit gaan breiden met stukjes draf. Als het goed gaat, steeds een stukje langer draven. Gaat je paard rennen, meteen terug naar stap. Zet hem desnoods maar aan het werk en vraag een moeilijke oefening. Als de stukken draven dan ontspannen gaan, kun je verder gaan werken op galop stukjes.

We staan aan het begin van de zomer, neem hier gewoon de hele zomer de tijd voor.
Als je bitje gaar is, kun je wel een nieuw bitje kopen, maar neem gewoon een simpel bitje waar je binnen ook op rijd.
Vorig jaar tijdens onze eerste endurance wedstrijd liep mijn paardje ook ontzettend te drammen. Die wij toen als begeleiding hadden riep ook dat er maar een scherper bit (Pelham) in moest hangen. Ik heb dat niet gedaan, maar ben er rijtechnisch mee gaan werken. De hele winter ondertussen al en we zijn er ook nog lang niet. Maar ik merk ontzettend veel verbetering al.
Hij loopt ook nog wel eens te drammen in het bos, maar ik neem hem dan terug naar stap of zet hem aan het werk.
En dat werkt heel erg goed en die verbetering hebben wij samen bereikt. En nog altijd op hetzelfde simpele bitje als vorig jaar.

En amen! Zo is het mij hier ook verteld en echt, het helpt hoor. Maar ja, als jij er de moeite niet meer in wilt steken..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 17:57

Bah, ik kan echt woest worden als mensen zo kortzichtig met hun paarden omgaan. TS, luister nou eens goed naar wat mensen met ervaring zeggen!!!!! Je verziekt je paard, hoor. Maar ja, als jij per se eigenwijs wilt zijn. Good luck. Arm paard. Verdrietig

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 18:01

Om te beginnen hebben ze bij hyporama wel degelijk verstand van bitten en niks is dommer om met een foto een winkel in te lopen en te zeggen dit bit wil ik.
Een iets scherper bit is een dunnere watertrens of D-trens.
Maar bedenk wel dat als je eenmaal met scherpere bitten begint er op een gegeven moment geen einde aankomt en je al je troeven op tafel hebt gegooid Knipoog

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 18:02

Misschien is een dangerbit wat voor je?
Ik heb daar ook een tijdje mee gereden, Devon kon er af en toe uit angst behoorlijk tussen uit knallen,
Nu heb ik hem beter onder controle en rijd ik met een dubbelgebroken bitje.

Een dangerbit is een dubbelgebroken bit wat bij normaal teugelcontact een dubbelgebroken functie heeft, als je de teugels "aantrekt" dan wordt het een ongebroken bit en heb wat meer " rem" in je handen.
Tuurlijk moet je het ook verder rijtechnisch oplossen, maar voor mij heeft het ter overbrugging ontzettend goed geholpen.
Omdat het bij "gewoon" gebruik een dubbelgebroken bit is is het dan ook niet " scherper" het wordt scherper op het moment dat de tweede werking van het bit ingaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 18:03

nou...hypoweert daar wil ik toch geen info over bitten...die beweren daar heel hatd dat een ongebroken trens (dus geen stang) een scherp bit is.

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 18:12

Ik ga altijd naar hypo leidschendam en ben super tevreden.
Heb al diverse bitten gekocht omdat mijn paarden best een harde mond hebben/hadden en mn witte ventje gewoon vol door het bit heenknalt( mede door mensen als de TS)