jonge pony kauwt vreselijk (te)veel op bit.met foto!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Charaz

Re: jonge pony kauwt vreselijk (te)veel op bit.met foto!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 10:28

Ik denk dat je bit te dik is, dan kunnen ze hun mond niet goed sluiten en krijg je dit. Die welshjes hebben vrijwel allemaal erg kleine mondjes.

Met een lage neusriem of iets anders de mond dicht snoeren vind ik geen optie.

Nickysplace2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 11:34

Het kan een stukje stress zijn, ondanks dat de pony super ontspannen loopt...

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-08 21:22

ja precies
dat kan zeker. ik weet zeker dat het bitje niet te dik is.
ik vind hem zelf vrij dun..

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 21:28

bij heel veel paarden komt er een reflex op gang dat hetzelfde is als ze eten, wanneer ze een bit in krijgen. Het lichaam schakelt automatisch over op de 'eet-modus' dit wordt getriggerd door het bit.

Is het niet een optie om je paard bitloos te gaan rijden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 03:08

Daar heb je haar weer met haar bitloos.
Ooit een internationaal paard zien lopen zonder bit?
En als je zo tegen kunstgrepen bent, waarom laat je paarden dan niet lopen in plaats van trailers te verhuren, dat gaat toch dwars tegen alles in? Maar nee jij vangt daar geld voor en dan val je snel van je principes af.

soms moeten paarden even wennen aan een bit en mits je ze daarvoor de tijd geeft is daar niks mis mee.
Onderhand ben ik een dierenbeul, rij met boomzadel, bit, op paarden met ijzers en die paarden zien er geweldig uit. Vele malen beter dan die hongerige reeen op jouw foto's, Arabeks. Verder vreten ze met graagte krachtvoer en lig ik alle dagen op de oprit in afwachting van de dierenbescherming die maar niet willen komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 03:17

oh en ik bega nog een halsmidaad, regelmatig koop ik jonge hengsten, beleer ze in tuig en onder zadel en verkoop ze door. Oooooooooh wat ga ik mezelf slecht voelen!!!!!!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 09:46

suleilitha schreef:
En als je zo tegen kunstgrepen bent, waarom laat je paarden dan niet lopen in plaats van trailers te verhuren, dat gaat toch dwars tegen alles in? Maar nee jij vangt daar geld voor en dan val je snel van je principes af.

soms moeten paarden even wennen aan een bit en mits je ze daarvoor de tijd geeft is daar niks mis mee.
Onderhand ben ik een dierenbeul, rij met boomzadel, bit, op paarden met ijzers en die paarden zien er geweldig uit. Vele malen beter dan die hongerige reeen op jouw foto's, Arabeks. Verder vreten ze met graagte krachtvoer en lig ik alle dagen op de oprit in afwachting van de dierenbescherming die maar niet willen komen.

Kom op zeg, laten we het even normaal houden. Het is toch een hele normale suggestie? Je kan er heel goed geen bit in doen ipv een ander bit. En daarnaast, ga maar naar een internationaal springconcour en daar loopt de helft bitloos. Dus wat je zegt slaat nergens op.
Elkaar persoonlijk aanvallen doe dat dan alsjeblieft per pb. Wat een kinderachtige reactie zeg.

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 12:04

suleilitha schreef:

Wat laat jij je kennen zeg!

Een internationaal springpaard heb ik zien lopen ja zonder bit.
Dressuur niet omdat het simpelweg niet mag van de organisatie. Ik heb wel paarden op hoog niveau dressuur zien lopen zonder bit, telt hetzelfde denk ik zo he.

Paard vriendelijk is heel iets anders dan het paard loslaten op de steppe en zn eigen gang laten gaan.

Een tijdje bitloos rijden (vooral tijdens het wisselen) kan erg verhelderend werken in de training van je paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 13:39

Sorry, ik liet me even gaan vanwege de afzender van een bepaalde post die in elk topic waar het woord bit in voorkomt zo'n beetje het evangelie meent te moeten verkondigen...

Bright

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 16:38

gewoon inderdaad lage neusriem proberen, en kijken of ze nergens last van heeft!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 16:39

suleilitha schreef:
Sorry, ik liet me even gaan vanwege de afzender van een bepaalde post die in elk topic waar het woord bit in voorkomt zo'n beetje het evangelie meent te moeten verkondigen...

Dat is niet waar, ik kom uiterst zelden op dit onderdeel van bokt.

Kom op zeg doe niet zo kinderachtig! Boos!

Discussieer liever gefundeerd ipv discu-zeuren

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 18:30

Probeer eens een rubber bitje met appelsmaak bevalt de paarden meestal prima.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-08 19:16

nou ik wil barry niet bitloos beleren dus dat bit blijft,
maar ik wil wel de oorzaak achterhalen,
van de week ermee gelongeerd, dat ging best goed maar hij bleef zo kauwen...
als de tandarts geweest is kijk ik verder hoe het loopt..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 20:16

En als de oorzaak nou toch met dat bit te maken heeft, Bonny4Life?
Wat doe je dan?

haffiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 08:14

Arabesk schreef:
bij heel veel paarden komt er een reflex op gang dat hetzelfde is als ze eten, wanneer ze een bit in krijgen. Het lichaam schakelt automatisch over op de 'eet-modus' dit wordt getriggerd door het bit.

Is het niet een optie om je paard bitloos te gaan rijden?

Ik ken het probleem van de TS, ben na veel bitsoorten te hebben gebruikt overgestapt naar bitloos. Ik moet zeggen ik wau dat ik dat eerder had gedaan. Hij loopt rustig ontspannen en houd zijn mond stil. En ja mijn paard wordt jaarlijks nagekeken door de paardentandarts. Wel blijkt dat mijn paard een ligt hangendrooster te hebben. Misschien is dit voor hem wel genoeg om last te hebben van het bit.

Scaramouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 08:28

Onze Haf waren we afgelopen zomer ook aan het beleren en bleef ook maar prutten met haar bit wat we maar niet begrepen omdat ze het bit al gewend was. De tandarts erbij gehaald en wat blijkt ze heeft 2 wolfstanden waar het bit zou moeten komen te liggen!

chertunzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 09:59

Ik zou even voor zo'n happy mouth bitje gaan misschien met een tonglepel. Je zei dat hij elke keer zijn tong over het bit gooit. Als je een tonglepel in doet kunnen ze dat niet meer doen en misschien kun je ook even kijken hoe hij reageerd zonder sperriem en neusriem. Dat wil bij jonge paarden ook nog wel eens helpen.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 10:39

nee gooit de tong er niet over,
probeert dat, maar het lukt niet.

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 18:11

Mijn paard kauwt ook heel veel op het bit, niks mis mee in het begin deed hij ook hoofd schudden op en neer.. nu bleek dat hij een licht overbite heeft en hem een sperriem dus pijn deed.. nu hij geen sperriem meer draagt kauwt hij nog steeds maar schud niet meer met zijn hoofd en is verder niet meer onrustig met zijn mond..