Tips voor heet en loperig paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Riddikulus

Re: Tips voor heet en loperig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 20:18

Ik heb precies eenzelfde paard als jij Urielle: braaf in de omgang en niet gemeen, maar gewoon net iets té voorwaarts. Ik merk heel goed dat als ik wat moeilijkers van hem vraag (wat meer buigen, wat hoger lopen) dat hij dat dan oplost door te gaan sjouwen, waardoor ik het even niet meer gehandeld krijg. Hoe meer ik hem dan terug ga rijden op zit en hand hoe heter hij wordt.

Ik probeer gewoon te beginnen met rust: ik moet continu bij mezelf denken rust-rust-rust en merk dan heel goed dat Riddikulus ook rustiger wordt in zijn tempo, zonder dat ik (voor mijn gevoel) zoveel doe. Daarbij moet ik van mijn instructeur hem een beetje over de kop rijden bij een moeilijkere oefening met buigen. Hoe ronder hij loopt, hoe minder hij versnelt. Het is niet het wenselijke beeld voor de proef, maar als je op die manier je galop en je oefeningen rustig gereden krijgt kun je dan weer terugwerken richting oprichting. En natuurlijk, de ene dag reageert hij lekkerder dan de andere dag, dat zul je altijd houden. Ik ben er altijd vlug klaar mee. Als het niet lukt, ga ik iets anders doen, het liefste uitrazen. Hoe meer ik me ga opfokken dat hij versnelt, hoe heter en onaangenamer het rijden wordt. Dat neemt uiteraard niet weg dat ik de confrontatie nooit aanga, maar ik ken mijn paard onderhand wel en weet wanneet het niets meer gaat worden (ook vanuit mij) en wanneer wel Lachen

Succes ermee!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-08 21:44

Niisj schreef:
Hey
Heb net je foto even bekeken ...zo te zien heeft je paard idd meer kruinen dan 1 ...
Maar ik kan niet zo goed zien of ie nou 2 kruinen heeft of meerdere ...
Het geld vooral voor paarden met 2 kruinen dat ze gevoeliger, heter & sneller gestrest zijn ...
Ik weet niet juist of dat ook geld voor paarden met meer dan 2 kruinen ...Mss weet jij wel of het nou 2 kruinen zijn of meerdere als je deze een keertje van dichtbij hebt bestudeerd ? Tong uitsteken
Ik wist ook eerst niet dat mijn merrie 2 kruinen had ... Clown

Ik heb zojuist even speciaal nog gekeken ernaar en inderdaad twee kruinen Clown

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-08 21:46

Pipo schreef:
maar die problemen zitten er thuis ook gewoon.

Ja zeker, ik ga het ongewijfeld tegenkomen als ik hem thuis ook gewoon rondjes hoefslag laat doen ofzo. Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 21:48

Urielle schreef:
Pipo schreef:
maar die problemen zitten er thuis ook gewoon.

Ja zeker, ik ga het ongewijfeld tegenkomen als ik hem thuis ook gewoon rondjes hoefslag laat doen ofzo. Ja

Dus niet je excuses zoeken in kruintjes Knipoog Maar echt de rijderij beter krijgen!!

Joepju

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 21:54

Heeeeeerlijk, zo'n voorwaarts paardje.... OK dan!
Ik rij zelf een volbloed merrie bij; en dat is ook een typische 'hyperknol' Hyper!
Ik ben zelf een vrij rustig persoon, dus dat compenseert dan heel goed tijdens het rijden.
Ik heb niet het gehele topic doorgelezen, maar ik rij haar dus op mijn zit goed terug; dus idd ietsje langzamer gaan lichtrijden, en vooral ' geaard' gaan zitten; benen superlang maken, en ietsje naar achter hellen. 9 van de 10x word ze er stukken relaxter van. Gaaaap Gaaaap
Ben jij eigenlijk een rustig persoon van jezelf Urielle?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-08 21:58

Joepju schreef:

Nee, ik ben hetzelfde type als mijn paard Haha!
Ik weet niet meer wie dat op Bokt was die zei dat een paard spiegelt hoe je zelf bent, maar dat is zeker waar in dit geval. Of soort zoekt soort.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-08 22:00

Pipo schreef:
Dus niet je excuses zoeken in kruintjes Knipoog Maar echt de rijderij beter krijgen!!

Dat sowieso hoor Haha! Ik ben heel perfectionistisch dus ik ben niet snel tevreden met hoe ik rij. Ik werk keihard om beter te worden Knipoog
Die kruintjes vind ik gewoon leuk om te lezen Haha!

Joepju

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 22:05

Urielle schreef:
Joepju schreef:

Ik weet niet meer wie dat op Bokt was die zei dat een paard spiegelt hoe je zelf bent, maar dat is zeker waar in dit geval. Of soort zoekt soort.

Tsja; ik ben zelf van mening dat een persoon die vrij onrustig is, juist beter een rustig paard kan rijden, aangezien je elkaar dan goed aanvult.
Ik ben zelf dus erg rustig, en ben dus ook gek op hete warmbloedjes, omdat ik die vaak relaxed krijg, en dus geweldig met ze op kan schieten.
Maar hier wil ik echt niet mee zeggen je paard niet bij je past hoor!! (voordat er een rel ontstaat) Haha!
Dus de enige 'oplossing' is om bij jezelf die rust te vinden....maarja; makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk.... Haha!
Veel succes!! ennuuuu; om vast even in te komen;; Gaaaap Gaaaap Gaaaap Gaaaap Gaaaap Gaaaap Gaaaap

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 22:09

Urielle schreef:
Joepju schreef:

Haha ik moest wel even lachen, zo paard zo baas.. Vork

Ik rij er zelf ook zo'n 1..ik rij zelf heeeeel veeeeel tempo wisselingen..bijna stappen en weer wegdraven..blijven schakelen in elke gang! Zelf probeer ik altijd heel rustig te blijven, die van mij is namelijk ook nog eens heel kijkerig (op echt alles)! (soms kun je ze dan wel he)

Succes iig! Pling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 22:10

Tempowisselingen zijn alleen zinvol als het paard fijn aan het been is, nageeflijk en ontspannen. Tot die tijd heeft het geen zin en zal hij er alleen heter van worden.

Maar goed, misschien moeten we eerst de definitie van heet bespreken Haha!

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 22:13

Pipo schreef:
Tempowisselingen zijn alleen zinvol als het paard fijn aan het been is, nageeflijk en ontspannen. Tot die tijd heeft het geen zin en zal hij er alleen heter van worden.

Maar goed, misschien moeten we eerst de definitie van heet bespreken Haha!

Die van mij reageerd er heel goed op en loopt dan ook vrij snel ontspannen en nagevelijk..met een actief achterbeen! Ze loopt sowieso erg goed op het been! En natuurlijk zijn er verschillende gradaties in het heet en loperig zijn!

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 22:21

Mijn jazz begint heel druk met korte pasjes en wil dan hard hard hard. Zelf leun ik voor mijn gevoel wat naar achteren, merk namelijk dat ze daar op terugkomt en rij haar dan zo langzaam mogelijk. Door inderdaad langzaam licht te rijden, haar heel rond en laag in te stellen en met stem te belonen. Als ze harder gaat zeg ik zachtjes hoho. Overgangen rij ik voornamelijk terug. Als ze ontspant en ruimer gaat lopen dan ga ik pas overgangen vooruit rijden, wil ze dan weer te hard zet ik haar weer terug in tempo. Kortom wil zij hard, moet ze zacht, gaat ze een tijd lang rustig dan gaan we schakelen naarvoren.

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 22:49

Wat bij mijn paard goed wil helpen is schijnovergangen rijden.
Ik heb ook de neiging om mn been eraf te halen zodra ze wegschiet dat was de grootste fout die ik heb gemaakt en moet dat er nu weer uit zien te krijgen.
Als ze in de stap onder me uit blijft drammen dan ga ik pasje voor pasje stappen om ze te laten weten dat ze op mij moet wachten en voor mij is het een goede oefening omdat ik mn been erbij moet houden.

24/7 op de wei, klinkt leuk maar is zeker geen garantie, die van mij staat dat ook maar zodra het zadel op gaat denk ze alleen aan lopen.

Op wedstrijd zet ik ze echt aan het werk met losrijden, veel van hand veranderen veel voltes en veel (schijn)overgangen.

In de ring wordt het ook voor mij een stuk moeilijker, maar ik probeer het toch op te lossen met been en ruimte houden aan de voorkant.
ik had heel erg de neiging om terug te werken met mn handen

Ik heb ook nog het probleem erbij dat ze vreselijk kijkering is en dr aandacht kwijt raakt.

xchanel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 10:41

Urielle schreef:
Dat is op zich een goede tip maar hard lopen vindt hij juist heerlijk (en makkelijk want dan hoeft hij zich niet te dragen Knipoog ) dus hij blijft dan gewoon de rest van de tijd doorsjouwen. En hij blijft lopen, ook al zit je er twee uur op. Pas als je afstapt 'geeft hij toe dat hij moe is'.

Op de volte kan hij ook gewoon hard, daar is hij sterk genoeg voor. Het is niet dat hij aan de kletter gaat, hij gaat gewoon altijd net wat harder dan ik vraag.

Ik denk van niet, mijn pony vloog er eerst ook altijd vandoor en EERST stopte ik dan gelijk, dat was zn bedoeling niet meer hoeven werken, dus zei de instrecteur als ie er vandoor vliegt, laat hem lekker nog een paard rondjes rennen, dan wou ie stoppen moest ie doorgaan en zo heb ik het afgeleerd, zijn bedoeling was dan altijd STOPPEN Haha! maar idd op de volte kan ie ook hard, sterk genoeg

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 10:47

geloof me, mijn paard stopt echt niet. Haha! Ik heb er ooit 2 uur aan een stuk mee rond gegaloppeerd en ik was het beu, hij nog niet.... Ja toen ik eraf stapte, toen ging die kop omlaag en gingen de oortjes slap hangen...

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 11:18

Urielle schreef:
Niisj schreef:
Hey
Heb net je foto even bekeken ...zo te zien heeft je paard idd meer kruinen dan 1 ...
Maar ik kan niet zo goed zien of ie nou 2 kruinen heeft of meerdere ...
Het geld vooral voor paarden met 2 kruinen dat ze gevoeliger, heter & sneller gestrest zijn ...
Ik weet niet juist of dat ook geld voor paarden met meer dan 2 kruinen ...Mss weet jij wel of het nou 2 kruinen zijn of meerdere als je deze een keertje van dichtbij hebt bestudeerd ? Tong uitsteken
Ik wist ook eerst niet dat mijn merrie 2 kruinen had ... Clown

Ik heb zojuist even speciaal nog gekeken ernaar en inderdaad twee kruinen Clown

Aha ! Tong uitsteken Dat verklaart toch al wat hoor ...Paarden met 2 kruinen zijn over het algemeen vaak heter & moeilijker in omgang ...
Maar ook weet ik dat deze paardjes heel werkwillig, leerwillig zijn & zelfs voor je door het vuur gaan als je eenmaal dé manier hebt gevonden in omgang die zowel voor ruiter als paard werken !
Dus gewoon vanalles uitproberen waar ie het best op reageert ...en dan zal je zien dat je een heel trouwe metgezel hebt die alles voor je doet ! Knipoog

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 11:20

Tellington Jones heeft zo'n boek over kruinen e.d., al vind ik niet dat je daar teveel waarde aan moet hechten. We hebben hier ook paarden gehad die waren supr makkelijk met meerdere kruinen.

Helaas kun je daar niet op rijden...

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 11:27

detour schreef:
Tellington Jones heeft zo'n boek over kruinen e.d., al vind ik niet dat je daar teveel waarde aan moet hechten. We hebben hier ook paarden gehad die waren supr makkelijk met meerdere kruinen.

Helaas kun je daar niet op rijden...

Nee, natuurlijk moet je niet gaan denken van 'het is echt door die 2 kruinen alleen !'
Want dat is ook niet zo. Ik zeg alleen dat het toch wel meespeelt.
Het zit waarschijnlijk gewoon in zijn karakter dat heet ...al moet je er wel bij denken dat de kruinen meespelen in het bepalen van het karakter ...
TS, deze site www.karakteranalyses.nl staat heel wat info op over karakter van paarden & paarden met 2 kruinen ...deze site is trouwens van SuperRoos @ bokt ... Knipoog

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 11:29

DE vraag is of dat natuurlijk zo is. is toch nooit wetenschappelijk bewezen? Dan zouden andere dieren en mensen er toch ook geanalyseerd kunnen worden?...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 11:34

Op zich doet het er ook niet zo toe, voor het rijden van dit paard. Of dat die kruinen nu betekenis hebben ja of nee, het paard is zoals het is en ik moet hem leren rijden Lachen

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 11:40

detour schreef:
DE vraag is of dat natuurlijk zo is. is toch nooit wetenschappelijk bewezen? Dan zouden andere dieren en mensen er toch ook geanalyseerd kunnen worden?...

Wetenschappelijk bewezen ...vraag me af of ze dat wel kunnen ...
Linda Tellington Jones heeft er onderzoek naar gedaan & daaruit blijkt dat 70% van de paarden met 2 kruinen gevoeliger & emotioneler reageert ...

Lees even deze quote, deze komt van SuperRoos haar site ...

70% van de paarden met deze kruinen reageren sterker en emotioneler dan gemiddeld. Ze kunnen soms op zeer onverwachte momenten van streek raken zonder echte aanwijsbare reden. Wanneer zo'n paard zijn zelfbeheersing verliest is het het beste hem even te laten gaan en daarna rustig te kalmeren. Vechten versterkt het ongewenste gedrag alleen maar en heeft dus totaal geen nut. Wat tegenover dit verhaal staat is dat enkele van Linda Tellington Jones beste wedstrijdpaarden 2 kruinen op hun hoofd hadden. Over het algemeen zijn deze dieren niet geschikt voor beginners. Er zijn echter overal uitzonderingen. Zo kan een paard met 2 kruinen verder hele mooie eigenschappen hebben die allemaal voor evenwicht en betrouwbaarheid staan. Hierdoor kan de inwerking van de 2 kruinen flink verminderd worden.

Verder weet ik er ook niet alles van ...waarom dat dan ook niet op andere dieren & mensen word gedaan ...geen idee.

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 11:41

Urielle schreef:
Op zich doet het er ook niet zo toe, voor het rijden van dit paard. Of dat die kruinen nu betekenis hebben ja of nee, het paard is zoals het is en ik moet hem leren rijden Lachen

Ja idd je moet dé manier vinden die voor jullie beiden werkt ...

Chocotof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 10:31

Ik heb dit met mijn merrie.
Constante adhd, nooit gemeen maar zo ontzettend druk.

Ik heb veel geprobeert tijdens het rijden en wat voor ons nu
enigzins werkt is haar continue aan het werk zetten. 4 passen rechtuit op de hoefslag en daar gaat ze weer.

Ook overgangen en schijnovergangen om de paar passen werken erg goed aangezien ze dan gefocused moet blijven omdat er steeds wat gevraagd word. Al word ze van het doorsluiten naar de stap wel heet maar dat word al flink minder. Lachen

Ik ga het hele topic dalijk doorlezen voor een gouden tip.