tong over het bit leggen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

libralietje

Re: tong over het bit leggen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 20:20

ja dat vind ik ook wel maar als je een goed groot elastiek hebt valt het denk ik wel mee maar dat moet je zien denk ik.
hierbij is het wel zo dat het bit en de tong aanelkaar worden verbonden en nu niet de tong aan de onderkaak.
maar ik probeer de panty is zacht en rekt mee niks mis mee Haha!....

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 20:22

hoe ga je dan met de elastiek de tong aan het bit binden?
met panty aan de onderkaak weet ik...

libralietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 20:25

het elastiek maak je een knoop in het midden dan heb je 2 lussen deze doe je om het bit net als een tonglepen, dan houd je een lus over en die leg je om de tong heen.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 20:27

hmmz en blijft dat zitten dan? is die los niet de groot om de tong heen? ja te strak is ook niet goed maar probeer het me voor te stellen.. en dan gewoon zon dikke elastiek?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 20:27

libralietje schreef:
mijn paard heeft heel veel plezier in het rijden en heeft er altijd zin in en is goed te pas. als ik haar longeer het zelfde verhaal
ze heeft geen pijn want op stal heeft ze de tong er al over zoals ik al eerder had gezegd.
het is een gewoonte voor haar en dit moet ik oplossen en dit doe ik niet door bitloos te gaan rijden neee dat doe ik niet het is ook nog niet toegestaan op concour he mensen.gr lie

beetje vreemde manier van reageren al zeg ik het zelf.
Misschien heel vreemd voor je , maar rijden met de tong over het bit is ook niet "toegestaan" op concours (dressuur) of maakt het igg heel lastig Knipoog (springen)
Om dat te corrigeren zou je misschien toch meer tijd moeten nemen en kijken naar een andere oplossing.
Ik hoop voor je dat de panty werkt,
maar ik denk het niet of je moet er mee blijven rijden.... Lips are sealed

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 20:34

superwoman schreef:
libralietje schreef:
mijn paard heeft heel veel plezier in het rijden en heeft er altijd zin in en is goed te pas. als ik haar longeer het zelfde verhaal
ze heeft geen pijn want op stal heeft ze de tong er al over zoals ik al eerder had gezegd.
het is een gewoonte voor haar en dit moet ik oplossen en dit doe ik niet door bitloos te gaan rijden neee dat doe ik niet het is ook nog niet toegestaan op concour he mensen.gr lie

Misschien heel vreemd voor je , maar rijden met de tong over het bit is ook niet "toegestaan" op concours (dressuur) of maakt het igg heel lastig Knipoog (springen)
Om dat te corrigeren zou je misschien toch meer tijd moeten nemen en kijken naar een andere oplossing.

mee blijven rijden denk ik niet, soms leren ze het hierna af. maar natuurlijk hoe lang doet het paard dit al, 1 week , 1 mnd of al jaren, daar zit ook veel verschil in dus ook in afleren

libralietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 20:34

juudje84 schreef:
hmmz en blijft dat zitten dan? is die los niet de groot om de tong heen? ja te strak is ook niet goed maar probeer het me voor te stellen.. en dan gewoon zon dikke elastiek?

uhh ik weet dus van dit eigelijk alleen hoe je het moet doen
weet verder ook niks mijn instructrice zij het dat dit ook kon helpen
het is een postbode elastiek dus dikke.

libralietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 20:40

superwoman schreef:
libralietje schreef:

nou ken geen één yuri die komt kijken in de mond van het paard om te checken of die de tong er over heen heeft nooit meegemaakt.
ik heb nu al een paar reacties gehad en vaak gehoord dat het dus wel helpt als je het een paar keer gebruikt heel veel doen ze het in de drafsport. het is ook zo lekker gevaarlijk als het paard de tong er over heen gooit en er van door gaat want je begint niks hoor als ze de tong er overheen hebben gegooit dus een oplossing is zeker zeer belangerijk ook voor de veiligheid..

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 21:10

Heel apart dat je alle juiste adviezen in de wind slaat , hoe oud ben je eigenlijk als ik het vragen mag??

libralietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 21:56

midgie schreef:
Heel apart dat je alle juiste adviezen in de wind slaat , hoe oud ben je eigenlijk als ik het vragen mag??

dat vind jij ja ik heb mijn eigen ideeen en mening er over

ik ben bijna 23 jaar maar dat zegt niets mis rij ik nog maar 1 jaar maar misschien al heel mijn leven en dan nog zegt het niks.. dus snap je vraag eigelijk niet helemaal. misschien het naar mij zelf kijken de spiegel voor drukken?? ervaring mee hoor.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 22:14

Ja idd naar je zelf kijken zou erg duidelijk zijn, een paard spiegelt, alleen jammer dat ze zich soms aan de verkeerde persoon moeten spiegelen,
Kijk in de ogen van je paard, maar schrik niet van de waarheid,komt dat je niet bekent voor??
Ga idd eens een tijdje voor die spiegel staan, weet zeker dat je het koud gaat krijgen , zo voelt jou paard zich, koud alleen en onbegrepen, oei sneu om zo oud te worden, en dan nog zo jong, want als je ouder was zou je meer gevoel tonen denk ik , laat ik zeggen hoop ik.
Ik snap niet dat je op dit forum voor advies komt, je luisterd niet,
Een tip, leer luisteren naar je paard, hij geeft antwoord, maar leer hem te verstaan, bij sommige lukt dat nooit en bij jou??

libralietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 22:36

midgie schreef:
Ja idd naar je zelf kijken zou erg duidelijk zijn, een paard spiegelt, alleen jammer dat ze zich soms aan de verkeerde persoon moeten spiegelen,
Kijk in de ogen van je paard, maar schrik niet van de waarheid,komt dat je niet bekent voor??
Ga idd eens een tijdje voor die spiegel staan, weet zeker dat je het koud gaat krijgen , zo voelt jou paard zich, koud alleen en onbegrepen, oei sneu om zo oud te worden, en dan nog zo jong, want als je ouder was zou je meer gevoel tonen denk ik , laat ik zeggen hoop ik.
Ik snap niet dat je op dit forum voor advies komt, je luisterd niet,
Een tip, leer luisteren naar je paard, hij geeft antwoord, maar leer hem te verstaan, bij sommige lukt dat nooit en bij jou??

haha wat grappig nou dat ik al wel verwacht had dat je dit ging zeggen klopt helemaal wat je hier zegt je zegt het alleen tegen de verkeerde persoon je kent mij helemaal niet weet niet hoe ik rijd en verder met paarden omga
zal ff vertellen wat ik in mijn dagelijkse leven doe
ik doe samen met mijn werkgever een zorgboedrij voor jongeren met adhd of een autisme of probleem jongeren hierbij geef ik therapie met paarden en volg een cursus doe de SPW dus kom niet bij mij aanzetten met dit soort dingen want ik doe samen met anderen niet anders dan dit de hele dag..
zoals ik al eerder had gezegd kom met vragen en dan met goed vragen en geen oordelen gaan trekken en bekken hier misschien moet je zelf maar is goed in de spiegel gaan kijken over je comunicatie Haha! Knipoog ..
oja en ik volg wel tips hoor alleen niet die van jou als die er eigelijk waren vraag ik me nu af??
oja bitloos rijden he nee ook niet bedankt maar vind dat de anderen toch iets beter mee denken
Laatst bijgewerkt door libralietje op 20-02-08 22:43, in het totaal 1 keer bewerkt

AnoukvW

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 22:36

Hulp zoeken!
Vaak is dit een rijtechnisch probleem!

libralietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 22:40

A_N_O_U_K schreef:
Hulp zoeken!
Vaak is dit een rijtechnisch probleem!

dankjewel heb ik ook al lang gedaan maar de conclusie is al heel lang dat dit nu voor haar een gewoonte is en is moeilijk om het er uit te krijgen.

gr lie

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 23:06

Kun je een kind met autisme uit hun wereld halen, denk het niet, ik ben er niet bekent mee.
Een kind met adhd heeft ook zijn gebreken en die bind je toch ook niet vast?? nee die krijgt medicijnen toch.

Waarom dan een paard uit zijn werled halen waar hij zich veilig voelt, in dit geval is zijn tong zijn veilige wereld geworden, net zoals een luchtzuiger en een wever.
Dat je therapie geeft aan kinderen met paarden hoeft niet te betekenen hoe je met dieren om kan gaan toch??

IK ben trouwens niet de enigste die zei dat je het eens bitloos zou kunnen proberen , er zijn meerdere mensen die dat hebben gezegt, ook andere tips wuif je van tafel.
Ach ja wat is nou 23 en volg SPW
Ik heb geen opleiding en kan niet met paarden omgaan, maar weet wel dat ik een panty aan mij benen moet trekken en niet om een paard zijn tong, dat heeft een of andere randdebiel een keer verzonnen , maar wat zijn de gevolgen??
Los iets op met gevoel en je krijgt er gevoel voor terug, dat zou jij moeten weten met het gene wat je doet, dat werkt met dieren precies het zelfde, zijn dieren niet eerlijker dan wij beesten van mensen??

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 23:49

ze vraagt hier om tips, en dat betekend niet perse dat ze iets met de tips hoeft te doen. ze kiest wat haar het meeste ligt.. er zijn 100den wegen naar rome, iedereen kiest zijn eigen weg..

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 07:07

ik vind het ongelovelijk dat je de panty gaat uitproberen..........echt er zijn ook andere oplossingen hoor(misschien een ander bit)
ik geloof best dat bitloos niet voor iedereen de oplossing is.
maar een panty............sorry hoor ik zou dit mijn pony nooit aandoen

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 08:49

Te gek voor woorden, dat je gewoon een panty om het paard zijn tong gaat binden.
Probeer het eens bij jezelf zou ik zeggen, misschien leer je dan ook wel iets af Clown

Nee, maar even serieus..
Als je 23 bent, dan snap je toch wel dat dit niet kan?
Of leef je tussen de mensen met meer van die ideeën? (zoals sommige bierdopjes op een balk spijkeren, zodat het paard zijn benen wel optilt over de sprong)
En heb je weleens een lepeltrens gebruikt? Die zijn speciaal voor paarden die hun tong over het bit gooien.
Of een rolletjesbit, dan kan ze daarmee spelen, ipv tong erover gooien?
En andere instructie? Je kunt wel denken dat ze heel goed is, maar je weet het pas zeker als je 20 anderen hebt geprobeerd, die het ook niet weten (wat je met het probleem tong aan moet).

Ik vind dat je oogkleppen op hebt, om eerlijk te zijn. Is echt niet aanvallend bedoelt, maar jij wil die panty persé proberen, wuift al het andere goedbedoelde advies weg en gaat rellen uitlokken door maar te blijven zeggen dat die panty wss zo goed helpt.
Beetje sneu, vooral gezien je leeftijd Lachen

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 08:54

Ik denk niet dat dit iets met leeftijd te maken heeft....
bovendien is een lepeltrens wreder dan een pantykous... met een lepeltrens moet je zeker een tijd blijven rijden, de lepel wordt in de tong en in het verhemelte gedrukt... dan lijkt me 1 keer met een pantykous, waaraan een paard zeker geen pijn heeft, nogal wat diervriendelijker!!!

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 09:00

Nou, het spijt me zeer, maar reacties komen op mij niet echt over als iets van een volwassen persoon.
Dan zal ik wel naar mn 'hoofd' krijgen dat ik haar niet ken en blablabla, maar dat maakt me niet zoveel uit.

Een meisje van vroeger op de ponyclub had ook een pony die zijn tong over het bit gooide. Midden in het proefje zelfs.
Haar vader was aan het voorlezen, en ineens roept ze: 'Pap, hij doet het weer!'
Dus die vader stopt met voorlezen, rustig richting paard, op zn gemak die tong terug doen.. Uitleggen aan de jury, en weer verder rijden.
Die jury vond dat super om te zien.
Ik persoonlijk ook. Ze had nog prijs ook, omdat de rest van de proef heel net was.

* Edit;
Een vriendin van me had ook een pony die zijn tong over het bit gooide. Deed het zelfs met een lepeltrens in.
En wat bleek na een tijdje observeren? Dat het beestje het alleen deed als hij zich verveelde. Dus niet genoeg afwisseling, trainingen niet intensief genoeg. Als ze gewoon wat ging 'hobbelen' deed ze dat. Ging ze gericht trainen, deed de pony het niet.
Misschien ook iets?

Wat ik ermee probeer te zeggen? Dat er andere oplossingen zijn, dan je paard zijn tong vastbinden.
Is zijn hele lijf (incl. tuig) al nagekeken?
(En dan niet door de plaatselijke vee-arts, maar door een vakkundig persoon)
Is jou (ts) rijstijl al weleens beoordeeld door een onafhankelijk persoon?
Laatst bijgewerkt door EnelyaT op 21-02-08 09:03, in het totaal 1 keer bewerkt

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 09:01

libralietje schreef:
nou ken geen één yuri die komt kijken in de mond van het paard om te checken of die de tong er over heen heeft nooit meegemaakt

Je kunt het paard toch niet goed aan de hulpen zetten met z'n tong over het bit? Dús is dat niet gewenst. Misschien kom je de L nog door (aangezien sommige niet zo streng zijn Rolleyes )

Vind het eerlijk waar knap als jij het paard wel door kunt blijven rijden met z'n tong over het bit (niet dat ik dat ook wil kunnen Tong uitsteken )

@juudje84: btw ik snap wel dat die panty niet om moet blijven, daarom ook de smiley er achter. Dit paard doet het al jaren,dus de panty lijkt mij een overbodige kwelling.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 09:05

En denk je dat het na 1 x met een panty gereden t ehebben het over is dan??
Ze is te laat, dit probleem kan niet meer opgelost worden, had ze 3 jaar eerder aan de bel moeten trekken, ze geeft de vorige eigenaar de schuld, maar heeft zelf nooit een moment bedacht waar het probleem vandaan zou komen,
Ook een tonmglepel in idd wreed, vind een normalen oplossing, waarom moet het bij een paard altijd maar met pijn en dwang gaan, waarom kan het niet wat normaler.

De ts heeft echt geen gevoel voor haar paard, want de vriendelijek manier wijst ze af,sommige mensen zijn niet te helpen helaas

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 09:08

@ superwoman: als ie het al jaren doet wordt het verhaal ook anders natuurlijk, het zou kunnen werken maar misschien ook niet, verschilt natuurlijk ook per paard he.
maar als ie het al jaren doet, is het vanaf het begin van de africhting want dan zal daar al iets mis zijn gegaan, bit veel te laag, te harde hand gereden, slechte/gevoelige mond.
En in verloop van de jaren lijkt me vreemd, tenzij een tandarts er verder niet aan is geweest dus vervelende haken onstaan, misschien zit er een wolfstand. Of misschien een volgende eigenaar waar tuig niet paste, bv weer het bit te laag, en kunnen zoveel oorzaken zijn he...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 09:17

@juudje84: zoals ik al eerder zijn kan het zeker een gewoonte zijn of kan/kon de pijn zelfs ergens anders vandaan komen.Die gewoonte doorbreken = het makkelijkste om iets geheel anders te vragen dus bijv rijden zonder bit en ook longeren zonder bit. Je leert een nieuwe gewoonte aan en de andere gewoonte slijt. Als hij dit al jaren doet, terwijl hij lichamelijk okey is, gaat dat echt niet snel over. Daar moet je meer tijd voor nemen.

NHEfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 09:57

@drafsport:
Hier moet met deze paarden geld worden verdiend, als het even kan veel geld. Dus het belang van het paard staat "voorop" zolang hier geld mee kan worden verdiend. Dat wil niet zeggen dat hier echt paardvriendelijk wordt gehandeld, dus sorry, vind ik geen referentiekader.

@ beledigingen / reacties die je niet aanstaan:
zolang je op een forum vragen stelt, zullen hier mensen op reageren. Er zijn voorstanders en tegenstanders. Hier zijn ook mensen bij die ALTIJD het belang van hun paard voorop stellen en die dus ook ALTIJD een keuze zullen maken waar het paard niet door wordt geschaad.
Deze laatste groep zal zich dus boos maken over het feit dat alweer een paard wordt gepijnigd en zal dit ook uiten. Ik heb hier alle begrip voor. Toen ik las over al die dwangmiddelen ging mijn bloed ook koken.
Petje af voor alle mensen die toch blijven aandringen om het pantykousje NIET te proberen, ik deel hun mening.

Ik had gevraagd waarom bitloos niet mogelijk zou zijn, maar heb eigenlijk nog geen antwoord hierop gezien, alleen maar dat je dit niet wilt.
Als je echt van je paard houdt, probeer dan een oplossing te zoeken waar je hem geen pijn mee doet, alsjeblieft!
Weet je dat het bit zelfs een vervorming/beschadiging van de kaak kan veroorzaken? Dit is misschien niet eens zo gemakkelijk door een DA te constateren, alleen met foto's.....
Wie weet hoeveel pijn hij heeft.... Ik moet er niet aan denken.