Gescheurde mondhoeken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

__PSM__

Re: Gescheurde mondhoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 20:40

Mijn merrie heeft dit probleem ook gehad, ik ging zo twijfelen dat ik op een gegeven moment niet eens mijn teugels op durfde te pakken.. Bij longeren had ze haar mond al weer stuk, dan had ik het laten helen, en gelijk de dag na het longeren zaten ze er weer...

Nu heb ik een ander bit, en hem juist een gaatje hoger gehangen.. Nu is het over, gelukkig is het voorlopig opgelost voor jou, ik weet hoe erg je je eraan kunt ergeren, aangezien je als eerste het probleem bij jezelf zoekt... Wat overigens prima is... Haha!

Mijn bit is overigens nog steeds een watertrens alleen nu dubbelgebroken en een stuk dunner.. Eerst was mijn bit echt te dik, want ze bracht haar tong ook best vaak iets naar buiten... Gelukkig heeft mijn nieuwe instructie eerst goed naar ons gekeken, en daarna het één en ander aangepast.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 21:18

ik vind het ook erg moeilijk om te bepalen wanneer je bit nou te dik of te groot is en wanneer niet...
hoe kan je dat echt goed zien?
en heeft iemand ervaring me koper?

Jett_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 21:28

Ik vind dat sommigen hier behoorlijk "grof" reageren door het probleem meteen bij de TS neer te leggen en haar te zeggen dat ze niet zo moet trekken! Ik ken een paard dat dit probleem ook heeft, het meisje wat dit paard rijdt is een prof en kan echt wel rijden en ook zonder pluk en trekwerk. Het paard had een snee in haar mondhoek en dit ging maar niet over, toen de DA toevallig een keer daar op stal was heeft ze de DA naar de paardenmond laten kijken.
De DA gaf aan dat sommige paardenmonden erg gevoelig zijn en de huid kan "scheuren" smeer het preventief in met vaseline oid. Je kunt hier gewoon niet altijd iets aan doen!

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 22:39

Fijn dat het voor nu opgelost is.

Mocht het toch weer opengaan dan kan je ook even kijken hoe je neusriem zit! Klinkt misschien vreemd Tong uitsteken, maar als je paardje gaat hangen dan komt er toch wat meer druk op het bit en jouw handen te staan. Het kan dan gebeuren dat er een velletje van je pony tussen het uiteinde van het bit en neusriem terecht komt! Dus kijk even of, als je het hoofdstel om hebt, je het bit tegen de neusriem aankrijgt (niet te hard trekken Tong uitsteken)... Bij mij heeft de neusriem een gaatje hoger geholpen Ja

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 07:52

VeryWell schreef:
Ik vind dat sommigen hier behoorlijk "grof" reageren door het probleem meteen bij de TS neer te leggen en haar te zeggen dat ze niet zo moet trekken! Ik ken een paard dat dit probleem ook heeft, het meisje wat dit paard rijdt is een prof en kan echt wel rijden en ook zonder pluk en trekwerk. Het paard had een snee in haar mondhoek en dit ging maar niet over, toen de DA toevallig een keer daar op stal was heeft ze de DA naar de paardenmond laten kijken.
De DA gaf aan dat sommige paardenmonden erg gevoelig zijn en de huid kan "scheuren" smeer het preventief in met vaseline oid. Je kunt hier gewoon niet altijd iets aan doen!

Maar nu hebben we een pony die hangen gaat bij een zwaardere training (langer dan een uur geloof ik?) Hangt ze niet blijven de mondhoeken heel heeft ze ook gezegt, wat is dan het probleem? Een hangend paard en daardoor komen die mondhoeken voor zover uit het verhaal is af te leiden. Dan zou de ruiter in mijn ogen toch de eissen moeten gaan veranderen en een andere training starten. Want of de pony gaat hangen omdat ze simpelweg teveel verzuurt raakt kwa kracht of kwa conditie (of pijn of etc) De ruiter is dan niet in staat de achterhand eronder te krijgen maar moet zij dat dan nog wel willen? Misschien beter kort maar krachtig en vanuit daar opbouwen en afwisselen met conditietraining en wedstrijden. Ik ken de pony niet maar ze zou bijvoorbeeld kunnen starten met longeren of werk aan de hand, zo het paard warm laten draaien en de oefeningen laten uitvoeren zonder ruiter, lekker voorwaarts neerwaarts op een kaptoom bijvoorbeeld en vervolgens erop stappen en met bit in en kijken waar de grenzen liggen. Of eens een keer bitloos proberen (niet als dit gevaarlijk is), teugels kunnen al vastgemaakt op de neusriem of kaptoom desnoods stalhalster. En zo bijvoorbeeld met name balkjes lopen en andere mooie creaties met balken om het paard bewuster van het waar en wanneer neerzetten van de benen te laten worden, en zo zouden we nog een uur door kunnen gaan. Er zijn zoveel wegen die naar rome leiden, maar laten hangen is bij deze pony dus zeker geen oplossing.

Marronn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 17:40

Vanmiddag heeft er iemand anders op gereden en toen was zijn ene mondhoek ook weer een beetje open gegaan. Maar als ze gaat hangen, dan laat ik míjn handen een beetje los, maar dan gaat ze net zo hard terug hangen. Volgens mij vind ze het wel makkelijk dat hangen. Ik zal is naar haar neusriem kijken.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 18:19

als de wondjes van het bit komen zitten die dan IN de mondhoek of aan de buitenkant? die van mij had vandaag aan 1 kant een soort korstje zitten maar dat was in de mondhoek en lijkt me niet van het bit..

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 18:24

aerdenhout1 schreef:
Ik denk eigenlijk dat het veel beter gaat helpen als je niet zo in de mond van je pony trekt en leert rijden! Ga in gods naam les nemen van iemand die jou kan helpen om dit te voorkomen.
Alhoewel ik eigenlijk denk dat dit weer een reltopic uitlokker is! een SA dus!

Jeetje wat reageer jij altijd ontzetend vel!.
als ik jou profiel zo lees kan ik aan nemen dat je een volwassen persoon ben.
gedraag je dan ook zo! om zo te reageren op een onwetend iets!

er staat duidelijk dat ze zacht is in de hand!

mijn tip: eerst de mondhoeken laten genezen!.
dan zal ik voortaan stoppen waneer je pony aangeeft waneer het te zwaar woord (gaat hangen aan het bid zoals jij aangeeft!)