VeryWell schreef:Ik vind dat sommigen hier behoorlijk "grof" reageren door het probleem meteen bij de TS neer te leggen en haar te zeggen dat ze niet zo moet trekken! Ik ken een paard dat dit probleem ook heeft, het meisje wat dit paard rijdt is een prof en kan echt wel rijden en ook zonder pluk en trekwerk. Het paard had een snee in haar mondhoek en dit ging maar niet over, toen de DA toevallig een keer daar op stal was heeft ze de DA naar de paardenmond laten kijken.
De DA gaf aan dat sommige paardenmonden erg gevoelig zijn en de huid kan "scheuren" smeer het preventief in met vaseline oid. Je kunt hier gewoon niet altijd iets aan doen!
Maar nu hebben we een pony die hangen gaat bij een zwaardere training (langer dan een uur geloof ik?) Hangt ze niet blijven de mondhoeken heel heeft ze ook gezegt, wat is dan het probleem? Een hangend paard en daardoor komen die mondhoeken voor zover uit het verhaal is af te leiden. Dan zou de ruiter in mijn ogen toch de eissen moeten gaan veranderen en een andere training starten. Want of de pony gaat hangen omdat ze simpelweg teveel verzuurt raakt kwa kracht of kwa conditie (of pijn of etc) De ruiter is dan niet in staat de achterhand eronder te krijgen maar moet zij dat dan nog wel willen? Misschien beter kort maar krachtig en vanuit daar opbouwen en afwisselen met conditietraining en wedstrijden. Ik ken de pony niet maar ze zou bijvoorbeeld kunnen starten met longeren of werk aan de hand, zo het paard warm laten draaien en de oefeningen laten uitvoeren zonder ruiter, lekker voorwaarts neerwaarts op een kaptoom bijvoorbeeld en vervolgens erop stappen en met bit in en kijken waar de grenzen liggen. Of eens een keer bitloos proberen (niet als dit gevaarlijk is), teugels kunnen al vastgemaakt op de neusriem of kaptoom desnoods stalhalster. En zo bijvoorbeeld met name balkjes lopen en andere mooie creaties met balken om het paard bewuster van het waar en wanneer neerzetten van de benen te laten worden, en zo zouden we nog een uur door kunnen gaan. Er zijn zoveel wegen die naar rome leiden, maar laten hangen is bij deze pony dus zeker geen oplossing.