Jong paard onmogelijk te rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nickyu

Re: Jong paard onmogelijk te rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 02:47

okee het is makkelijk praten hiervanachter de comp

maar een van de eerste dingen die mij opvalt is dat de ruiter
het paard op de voorhand rijd

je paard ziet er ook (nog) niet in balance uit
en het lagere tempo wat de ruiter lijkt te willen
(incl krul) is denk ik nog wat te moeilijk voor dit paard
welke probeert door te versnellen , door te shudden
iets meer ruimte te krijgen

als het paard nu geen lichamelijke problemen heeft
zou die het (denk ik wel) door deze rijstijl krijgen

hoevaak word het paard en dan hoelang gereden ?

ik vermoed dat het paard spiertechnisch nog helemaal
niet klaar is voor het tempo en houding daar waar de ruiter zich prettig bij voelt

en waarschijnlijk om de spanning uit de spieren te krijgen
(probeer zelf maar even in een houding te gaan zitten die je
niet gewend ben en voel maar hoe zeer dat doet
als je denkt ff strekken en je word tegen gehouden-)
na tiog keer geroepen te hebben joehoe ik heb spierpijn mag ikff strekken
uiteindelijk maar klapt ..

nogmaals slechts een vermoeden .. maar van wat ik waarneem
op het videotje niet zo/n ongegronde

heel simpel ..als je zo op mijn jonkie zou rijden
geef ik de ruiter max 10 minuten voordat die in het zand bijt ..

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 04:44

Ik denk niet dat dit paard medisch iets mankeert, al kan je dat nooit maar dan ook nooit met zekerheid zeggen.

Ik vind de ruiter, erg maar dan ook heel erg tegenwerken wat het paard betrefd. Daarbij komt het paard gruwelijk tegen de slof in en tegen de hand van de ruiter (omdat de ruiter te sterk inwerkt)

Persoonlijk zou ik even foto's laten maken, en een osteopaat laten komen. En zeker even een tandarts. En een andere ruiter of amazone moet zoeken voor dit paard, die wel een onafhankelijke zit heeft en ook los durft te laten. Ik zie dat dit paard graag naar voren wil, En dat word gruwelijk tegen gehouden door de amazone, ik vind het daarbij niet al te gek dat het paard alle capriolen uit de kast haalt om haar eraf te krijgen. Als dit paard medisch niks heeft moet alles maar dan alles naar voren opgelost worden, Daarbijis het paard schots en scheef, dus zal ook recht gericht moeten worden. De basis is nog langer niet af bij dit paard, en ik ben van mening dat de basis er direckt op een goede manir ingebracht moet worden, Omdat het anders twee tot drie keer zo moeilijk word om het er allemaal uit tehalen.

en goede opleiding is belangrijk, zeker als jij dadelijk zelf nog zou willen gaan rijden.
P.S. Geen een paard is onmogenlijk te bereiden. Deze ook niet want zie de amazone er hier opzitten En je ziet gewoon dat het paard wel fijn naar voren wil, maar de kans niet krijgt, daardoor krijg je ook onregelmatige teugeldruk, geen aanleuing, en zeer verkeerde spanning en inwerking van zowel ruiter als paard. Door wat ik voor het laatst opnoemde, Kan het "schudden" ok van komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 07:22

Ik zou met deze merrie niet het wereldje van osteopathen/krakers enz ingaan. Die vinden heus wel wat Knipoog Knipoog Al is het alleen om hun portomonnee te spekken Haha!

Maar de ruiter vind ik niet zo heel fijn. En ik denk dat de merrie dat probeert te vertellen. Ze is niet door het lijf, ze geeft niet na en loopt van het been af en zo kan ik nog wel een rijtje opsommen. En dat is echt een rijtechnisch probleem. Dus voor je roept dat je merrie lastig is............nee ze verteld je alleen dat ze slecht gereden wordt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 08:18

Ik heb een ander idee bij een bekwame dresuurruiter Lachen ik denk dat je beter kan zoeken naar iemand die het dier wat "rustiger" rijd. Kost misschien wel even wat geld, maar je hebt er ook veel voor terug, succes

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 08:25

Ik denk dat het kwartje bij TS is gevallen, ze reageert niet meer en dat is jammer.

Heb hier een paar hele rake opmerkingen gezien! En ze komen maar op een ding neer, Als TS dit een bekwame ruiter vind waar"het niet aan ligt" dan raad ik haar aan om eens bij echte stallen en ruiters te gaan kijken en daarna het niveau van deze ruiter te vergelijken met die van iemand die wel bekwaam is.

Daarbij, wat wil je nou met dit paard, je vertelde zelf dat rijden niet belangrijk is, dat ze niet voor de fok is. Je hebt haar gekocht als gezelschapspaard! Daar zal ze bij jou dan ook geschikt voor zijn! Laat haar dat dan doen.

Wil je er een rijpaard van maken, dan gaat het gewoon geld kosten. Dan zal je een ruiter moeten huren.

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 10:37

Je zou eventueel eens contact met de Bodt op kunnen nemen. Waarschijnlijk zou hij je met jou paard verder kunnen helpen, want persoonlijke en professionele hulp is stukken beter voor jou en je paard.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 10:57

ts navidad zegt het zelfde als ik alleen dan net even beter verwoord ..

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 11:13

isadora schreef:
Met het zadelen is ze zeer braaf rustig en geduldig, vanaf dat ze aan de longe hangt (met of zonder zadel) bokt ze de sterren van de hemel

En laat je haar dat dan gewoon doen? Als er op medisch gebied niets aan de hand is, heeft ze geen reden om alleen maar te bokken met zadel op? Als mijn paard een bok geeft aan de longe, krijgt hij een luid en duidelijk NEE te horen. Als je haar alleen maar laat gaan, denkt ze misschien dat ze moet bokken als ze het zadel op heeft...Geef haar duidelijke grenzen welk gedrag wel en niet geaccepteerd is. En beloon als ze het wel goed doen. Complimenten zijn de beste motivator.
Haal al die hulpteugels eraf en begin weer bij het begin. Iemand ernaast als je er op zit, veel belonen als ze niet bokt en rustig ontspannen loopt. Doe veel grondwerk, leer haar commando's die je tijdens het rijden ook kan gebruiken, zodat je paard te alle tijden weet wat wel en wat niet mag.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 11:21

ook even het fimpje gekeken,ik vind haar onrustig lopen,is het misschien een temperament vol paard??hoeveel krachtvoer krijgt ze?

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 11:25

amondi schreef:
Ik denk dat het kwartje bij TS is gevallen, ze reageert niet meer en dat is jammer.

Haar laatste post is van 00.10 uur (vandaag dus), dan kan ik me voorstellen dat je om 08.25 uur (zondag) nog niet online bent geweest Lachen
Ik verwacht dat ze zich wel meldt vandaag of morgen.
Ik hoop dat er voor zowel het paard als de TS een fijne oplossing kan worden gevonden, aan mee-denkende mensen vooralsnog geen gebrek!

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 11:36

Ik zou als ik jou was toch op zoek naar een andere ruiter. Met mijn friese merrie had ik ook nogal een probleem met beleren doordat ik haar eerst naar een trainingstal had gebracht waar ze totaal niet met haar overweg konden. Ze bokte die vrouw er steeds af. Na 1,5 week weer opgehaald en daarna kon er niemand op. Ze gooide iedereen er binnen enkele seconden af. Toen heb ik een proffesionele ruiter laten komen die hier gewoon aan huis kwam. En hij reed binnen 3 dagen helemaal los en ontspannen rond met het paardje, zonder problemen! Hij is er niet een keer afgevallen. Na een andere halve week reed ik er zelf ook al op, en daarna nooit geen problemen weer gehad. Die man heeft het perfect gedaan, met zoveel rust en ontspanning. Hij had meteen het vertrouwen van het paard gewonnen. Je paard komt op het filmpje er gespannen en onrustig over. En ik vind de amazone erg onrustig met haar handen. En daar kan je paard best zo onzeker en bokkerig van worden. Probeer het eens met een andere ruiter zou ik willen adviseren, of het toch zelf gaan proberen, wellicht gaat dat juist heel goed.

Succes!

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 14:51

Ik weet niet welk budget je hebt, maar je kan misschien toch best eens een andere ruiter inschakelen. Het is niet fijn om te horen voor dat meisje maar ze stoort het paard in de mond.

Ik denk ook dat er een factor karakter van het paard bij zit hoor.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 16:16

hns schreef:
kim1207 schreef:

Dit vind ik beetje erg extreem....

Ja het eerste stuk is idd te bizar voor woorden... geef mij de rest van het filmpje maar...

Zou veel grondwerk en werken aan de hand niet een stukje de goede richting uit zijn..
Ik heb zelf heel veel problemen met mijn pony gehad... bokken, draken, mij eraf werken...
Ben zelf 7 weken gaan werken aan de hand en heb hem toen bij goede mensen in training gezet voor ruim 3 maanden.
In die 3 maanden heeft hij nog 1,5 maand aan de hand en longe werkt voordat hij onder de man ging werken.

Dit heeft geholpen... wil niet zeggen dat ik nu een super brave pony heb maar wel een waar ik weer op kan rijden en die het super doet en geen pijn meer heeft...
Het heeft heel veel geld gekost maar dat had ik er wel voor over.

Als ze pijn hebben dan tonen ze ook dit gedrag.. ze bokken niet voor niets....
Dan willen ze iets aangeven.. en 1 tip... luister naar je paard, haal er een professional bij want dit is niet iets dat je zelf kan oplossen.

isadora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-08 19:29

geerke schreef:
ook even het fimpje gekeken,ik vind haar onrustig lopen,is het misschien een temperament vol paard??hoeveel krachtvoer krijgt ze?

Ze is heel temperamentvol, het is zoiezo al een heel zenuwachtig en nerveus paard. Op het filmpje is ze helemaal onrustig omdat er 3 paarden haar richting afkwamen, en met 1 van deze merries klikte het niet, daar ging ze meteen mee op de vuist om het zo te zeggen. Ze krijgt 2kg brok (pianissimo van cavalor) 6 kg hooi en heel de dag gras.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 19:35

Isadora pik jij nu eigenlijk wel IETS op van al de adviezen die hier staan?

Jij zoekt de schuld vooral bij je paard. Ik zou zeggen: lekker verkopen dat paard. Ze kon wel eens een stuk gelukkiger zijn bij een andere eigenaar.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 19:42

Anya schreef:
Isadora pik jij nu eigenlijk wel IETS op van al de adviezen die hier staan?

Jij zoekt de schuld vooral bij je paard. Ik zou zeggen: lekker verkopen dat paard. Ze kon wel eens een stuk gelukkiger zijn bij een andere eigenaar.

dat was ook wat ik dacht. er waren al reacties. dat ze niet meer reageerde.. 1 reactie waar het paard misschien het probleem is en ze is weer van de partij.

laat eens iemand in de buurd naar het paard kijken.

groetjes

isadora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-08 19:44

Adviezen? mensen geven hier geen advies (sommigen wel) maar slingeren verwijten naar mijn hoofd

VB: je paard bokt want het heeft pijn (als mijn paard pijn heeft, waarom bokt ze dan niet voortdurend als ze gereden wordt? Of heeft ze op die momenten gewoon geen pijn?)

Ze bokt omdat ze de ruiter niet goed vindt andere ruiter zoeken. (waarom bokt ze bij deze ruiter dan zo goed als niet?)

Je paard zeer ontspannen rijden, lekker loslaten die teugels (als dit de "juiste" manier is waarom loopt ze er dan meteen vandoor, begint te bokken en verwondt zich omdat ze lekker geen zin heeft om te stoppen want ze is dan toch zo vrij en dat is lekker leuk)

Ik had dit topic geplaatst omdat ik dacht dat er nog meerdere mensen zijn die zo een paard hebben of hebben gereden. Ik heb in heel mijn leven heel wat bokkers gezien (vreugdebokken tijdens het rijden) maar waarom groeit mijn paard er niet uit?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 19:48

Simpel, ze bokt bij deze ruiter minder omdat die haar erg tegenhoudt en je met een slof niet zoveel kunt als paard.
Een betere ruiter doet het zonder slof en rijdt haar met ontspannen hand voorwaarts. Zodat daarna een andere ruiter ook op haar zou kunnen rijden zonder gevaar voor eigen leven.

En een aantal mensen in dit topic ken ik, en ik weet dat ze weten waar ze over praten.

Hoe je het ook wendt of keert, de huidige ruiter doet het paard geen goed meer. Dus of die ruiter heeft goede les nodig om verder te komen. Of het paard heeft een betere ruiter nodig om eerst verder te komen.

Dat is geen schande!!!!
Ik heb ook een betere ruiter gezocht dan ikzelf ben om mijn eigen jonge paard door te rijden. En ik ben geen slechte ruiter. Er zijn alleen altijd betere Ja
Laatst bijgewerkt door Anya op 10-02-08 19:53, in het totaal 1 keer bewerkt

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 19:52

je paard zit nu nog in de puber ..
is ze al klaar met wissellen ?
is ze al uitgegroeid ??

en ja kan best zijn dat ze door pijn bokt
en dat het dus eigenlijk een heel erg braaf paard is
wat pas bokt als ze het echt echte heel erg zat is ..

maar weet je als het NIET lichamelijk is
en volgens jou ook NIET aan de ruiter ligt
dan zal het paard wel een kronkel in zijn kop hebben .. zucht

ik probeer hier netjes te blijven maar je maakt het wel erg moeilijk

WAAR staat je paard ? misschien kan ik je een ruiter adviseren

een goede ruiter gebruikt de slof als hulp teugel
of als noodrem als je echt een gekke deur hebt

maar niet om iedere stap in de krul te trekken
paard loopt op zijn voorhand en uitbalance
laat het paard eerst eens zijn balance vinden
maw .. los en voorwaarts
gaat het te hard even ophouding en weer verder
iig BENEN gebruiken dat is iets wat ik jouw ruiter
helemaal niet zie doen
ze drijft het paard amper voorwaarts op de achterhand

enige wat je nu doet is je paar dscheef rijden en sterker maken in de nek
zou bijna zeggen ga vooral zo door dan weet je zeker dat er over een jaar helemaal
niks meer mee te beginnen is

ben miss nu wel wat cru maar alle goede tips die eerder gegevens zijn
sla je in de wind

er bestaat GEEN poedertje pilletje hulpteugel of magic woordje
welke jullie probleem nu zomaar op zal lossen ...

isadora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-08 20:01

Ok het ligt dus aan de ruiter, dus zowel ik als mijn vriend kunnen niet paardrijden? Mijn vriend rijdt nog niet zo heel lang maar heeft western leren rijden dus erg ontspannen. Ik rij ondertussen 17 jaar, altijd recreatie gereden, nooit de druk gehad van te presteren ofzo. Ik kan dus ook niet rijden?

Lange tijd geleden ook een zeer goede ruiter gevraagd om te komen rijden toen de ruiter die haar normaal gezien rijdt tijdelijk niet kon, paard werd gelongeerd en ruiter wou er niet eens aan beginnen om te rijden? Hoe lang moet je dan kunnen rijden, en op welk niveau? Misschien is dit een betere vraag, want het ligt volgens jullie dus duidelijk aan de ruiter. Maar als het echt aan de ruiter ligt hoe komt het dan dat mijn pony (met een moeilijk karakter) rustig gereden kan worden door ons allen?

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 20:06

oke. zo te lezen is het meer een kwestie van durven. de huidige ruiter durft er wel op. dat is inderdaad al iets goeds.

je hoeft er ook geen nadere ruiter op te zetten van mijn part, maar ze moet wel rustiger rijden. op een normaal paard zou het misschien geen gevolgen hebben, maar omdat jouw paard niet helemaal normaal is zal zij zich moeten aanpassen.

je hebt vast dit topic geopend met een doel. wat dacht jij dan wat we zouden zeggen?
je paard is missschien lastig. of je legd je er bij neer, of je verkoopt het paard. er eeuwig over blijven zeuren heeft geen zin.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 20:09

isadora schreef:
Ok het ligt dus aan de ruiter, dus zowel ik als mijn vriend kunnen niet paardrijden? Mijn vriend rijdt nog niet zo heel lang maar heeft western leren rijden dus erg ontspannen. Ik rij ondertussen 17 jaar, altijd recreatie gereden, nooit de druk gehad van te presteren ofzo. Ik kan dus ook niet rijden?

Lange tijd geleden ook een zeer goede ruiter gevraagd om te komen rijden toen de ruiter die haar normaal gezien rijdt tijdelijk niet kon, paard werd gelongeerd en ruiter wou er niet eens aan beginnen om te rijden? Hoe lang moet je dan kunnen rijden, en op welk niveau? Misschien is dit een betere vraag, want het ligt volgens jullie dus duidelijk aan de ruiter. Maar als het echt aan de ruiter ligt hoe komt het dan dat mijn pony (met een moeilijk karakter) rustig gereden kan worden door ons allen?

Het heeft niets met wel of niet kunnen rijden te maken, jammer dat je jezelf (en je vriend) zo persoonlijk aangesproken voelt.

Wat ik op het filmpje zie vind ik een superbraaf paard: zo blijven doorlopen ondanks de ruiter die erop zit. Ken paarden genoeg die met zo'n ruiter compleet zouden flippen. Knipoog
Dat is geen schande voor de ruiter, maar je zult wel moeten accepteren dat deze ruiter en dit paard gewoon geen goede combinatie zijn.
En het ene moeilijke paard is de andere moeilijke pony niet, dat is juist zo mooi aan het werken met dieren. Knipoog En wat jij misschien moelijk noemt vindt de ander weer een fanatastisch karakter.

Stop met je zelfmedelijden (ze zeggen dat ik niet goed genoeg ben) en wil het beste voor je paard.
Stuur haar een tijd naar een goede stal, waar je na enkele weken ook zelf onder goede begeleiding kan rijden of zoek een echt goede ruiter.

En laat het dier inderdaad eerst even van top tot teen onderzoeken.
Succes!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 20:10

Stel dat het aan het paard ligt... stel...
laat hem dan helemaal doorlichten. Laat Bruno Beyne komen en een masseur of fysio of wie dan ook, kijken of de rug in orde is, masseren en rijtechnisch advies. Laat een GOEDE zadelmaker komen (en dat is moeilijk in Belgie, daar zit ik ook mee, heb ook nog geen fijn adres gevonden maar misschien weet iemand op Bokt wel wat). Laat de tandarts komen en alles wat mogelijk een probleem oplevert wegvijlen. Paard helemaal in orde bevonden? Dan weer beginnen met longeren, alsof je een groen paard hebt waar niks mee is gedaan. Een paard wat zo flipt aan de longe, daar stap ik ook niet op

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 20:11

Niet iedere goede ruiter kan op ieder paard weg. Maar er zijn ruiters gespecialiseerd in dit soort problemen.

Hoe lang je rijdt doet niet zoveel terzake. De ervaring die je hebt met paarden die wat minder makkelijk zijn telt!!! En die ervaring krijg je alleen door vaker te rijden op paarden die wat minder makkelijk zijn.

En met alle respect (ik ben westernruiter) leren rijden op een goed doorgereden westernpaard met een los teugeltje wil nIET zeggen dat je dat kunstje zomaar kunt toepassen op een moeilijker paard. Los daarvan begin je ook bij een westernpaard op een snafflebitje te rijden met een zekere mate van druk in combinatie met voorwaarts neerwaarts. De bais is gelijk. Alleen het plaatje waar je naartoe streeft is anders. Ik wil een paard op één hand nageeflijk, recht en verzameld hebben, een dressuurruiter vraagt meer oprichting en een net andere vorm van verzameling. Maar nogmaals je begint met de basis! bij allebei.

Dat jouw pony met een moeilijker karakter toch makkelijk te rijden is, is niet raar. Jouw pony is al meer doorgereden. Ik heb er twee (moeder een zoon) van dezelfde Amor-lijn. Beiden zijn niet makkelijk. Maar de moeder heeft haar wilde haren al een poosje geleden afgeschud. Die rij je af en toe weer naar wat extra verfijning en in de tussentijd kun je er desnoods een kind op laten rijden. Haar zoon van vijf (slim, driftig, grappig en 1 meter 80) is nog niet zover. Die moet nog erg consequent worden gereden, maar wel met vrijheid. Moeder kun je terugrijden en verzamelen aan een los teugeltje. Zoon loopt op een snafflebitje en moet vooral voorwaarts, neerwaarts gereden. Dat is een heel verschil.

Ik geef het verder op. Ik heb geprobeerd je van advies te voorzien. Op een zo positief mogelijke manier, maar er zijn gewoon een paar dingen die je niet snapt.

isadora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-08 20:15

Mijn paard is 5 jaar nog erg jong en ik snap dus ook dat ze af en toe eens durft bokken, ik vindt dit helemaal niet erg, maar ze bokt echt door tot je eraf ligt. Dat heeft ze bij mijn vriend vorige keer ook gedaan, die kroop er gewoon terug op. Maar als dat geen effect heeft zet ze het ineens op een lopen en stopt ze niet meer, ze gaat gewoon los door omheining en wat weet ik nog allemaal heen. Ze heeft heel veel bloed en dat snap ik ook, maar ik zou zo graag deze zomer rustig met haar willen rijden, geen dressuur springen of wat dan ook, gewoon rustig relaxt gaan buitenrijden of wat rondrijden op de weide. Probleem is dat dit niet gaat, ook al gaat mijn pony mee (die 2 zijn de dikste vrienden) dan nog gedraagt ze zich zo. Ik ga vaak met mijn pony buitenwandelen, en zou zo graag willen dat mijn paard mee kan op buitenrit. Verkopen is geen optie, ze gaat nooit meer bij me weg. Ze is een schat, ik zie haar doodgraag, maar zou haar ook graag eens willen berijden zonder dat ze geinig doet. Heb al eens op haar gereden, en haar al meerdere malen uitgestapt, maar soms krijgt ze het gewoon dan heeft ze geen zin ofzo en dan MOET je eraf.