Wat nu? Probleem met bijrijdster

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sgwrijdster

Re: Wat nu? Probleem met bijrijdster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 18:16

griebels schreef:
Dan is je paard niet goed aan de hulpen Knipoog

dankje Tong uitsteken ben ook heel hard aan het oefenen dat het beter gaat dus

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 18:32

Hum, ik denk dat de TS het niet prettig vindt dat de bijrijdster beter rijdt en minder angstig is.

Ik heb zelf ook een bijrijdster gehad die voorheen met een kwpn'er Z had gereden en nu met mijn tinker de bossen in wou. Van mij mocht ze, ze mocht alles. Ze mocht haar in de bak dressuren want het zou ook in mijn voordeel zijn immers. Zeker ook in het voordeel van het paard. Helaas heeft het hooguit een half jaar geduurd want toen kon ze weer Z op een kwpn'er gaan rijden en dat vond ze toch leuker. Ik gaf haar geen ongelijk maar vond het jammer dat ze wegging.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 18:39

Het maakt niet uit wat voor reden de TS heeft. Ook al is het jaloezie, de bijrijdster heeft het gewoon te accepteren. De TS hoeft zich niet te verantwoorden tegenover haar.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 18:40

Dat een changement niet op L1 niveau zou thuishoren daar ben ik het niet mee eens. Als je wilt gaan springen dan kan dit heel handig zijn. Wellicht als de TS voornamelijk en alleen wedstrijden dressuur gaat rijden dan kan het lastiger zijn met de contra galop.

Maar goed, keuze is aan de TS.

Overigens heb ik zelf een paard, maar heb ook een bijrijdpaard. Dingen die ik niet mag doen met mn bijrijdpaard doe ik dus ook niet (en als er eens iets bijzonders is dan vraag ik of het kan). Zou het ook fijn vinden als een bijrijder geen rare dingen met mijn paard zou doen.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 18:44

Lijkt me duidelijjk... dan moet ze lekker haar eigen paard kopen! Als eigenaar vind ik dat je bepaalt wat er wel of niet met je paard gedaan word. Als degene die je paard rijd zich daar niet aan kan houden zou ze van mij niet meer hoeven te komen. Op een bijrijdster moet je kunnen vertrouwen. Als dat vertrouwen er dus niet is lekker op zoek gaan naar iemand anders.

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 18:56

Ik snap TS wel. En iedereen die zegt dat een changement rijden op lager niveau ook kan. Je het kan, maar er is wel een verschil tussen een paard "Om laten springen" in de andere galop en een changement correct genoeg uitgevoerd voor een voldoende in het z2. Ik zou er ook niet blij mee zijn als mijn bijrijdster wissels ging oefenen met mijn paard wat het nog niet kan en hem dan bijvoorbeeld aanleert om ze in tweeën te springen, zich eruit te drukken, sterk te maken of wat dan ook.

Bovendien het is het paard van de TS en het is van tevoren besproken. De bijrijdster wist al dat dit niet zou mogen. Als ze dat zo onoverkomelijk had gevonden had ze er niet aan moeten beginnen.

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-08 19:06

Apple schreef:
Tenslotte, over het schema van je paard: mag deze ook wel eens op buitenrit of springen?

Ja, uiteraard. Knipoog Maar dit is zo ongeveer het schema waar ik me aanhou.

Zo'n één/twee keer in de maand, als er iemand mee wil, ga ik lekker naar het bos.
En we doen ook vrijspringen, grondwerk, wandelen, grazen, enz. Lachen

Het feit dat mensen hier zeggen dat ik dit niet wil, omdat ik jaloers ben, hebben het verhaal niet goed gelezen.

Niet om arrogant te zijn, maar ik rij beter dan mijn bijrijdster. Daarom mag zij hem alleen onder begeleiding rijden. Mijn paard is inderdaad nog niet klaar voor het changeren, hij heeft al moeite met recht lopen, daarom ben ik bezig met rechtrichten. Gelukkig gaat dit allemaal de goede kant op. Ik wil alleen niet dat ze hem verkeerde dingen aanleert en met verkeerd bedoel ik dan, op een manier die ik niet fijn vind/goedkeur. Ik heb zelf een andere instructeur.

Edit
En ik begrijp dat een changement rijden handig kan zijn bij het springen, maar wij zijn niet bezig met springen. Voor de lol, ja, maar niet serieus.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 19:08

Is het mogelijk om haar dan bij jouw instructeur te laten lessen?

Zie zelf dat de botsing tussen verschillende instructeurs groot kan zijn. Volgens mij is dat in dit geval ook zo.

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-08 19:17

Ik wil ook nog even wat dingen rechtzetten. Ik heb in mijn beginpost gezegd dat m'n bijrijdster L1-niveau is, maar hiermee bedoel ik dat ze echt dat niveau is, qua rijden. Ik en mijn bijrijdster hebben allebei nog nooit wedstrijden gereden.

En ik snap best dat ze wat hogere oefeningen wil oefenen, mits al het voorgaande goed gaat en het paard er helemaal klaar voor is. Dat was in dit geval dus absoluut niet zo.

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-08 19:18

Apple schreef:
Is het mogelijk om haar dan bij jouw instructeur te laten lessen?

Zie zelf dat de botsing tussen verschillende instructeurs groot kan zijn. Volgens mij is dat in dit geval ook zo.

Nee, die mogelijkheid is er jammer genoeg niet. En ik kan ook niet bij haar instructrice rijden.
Zij rijdt in een groepsles van een instructrice die op de manege werkt.

Ik krijg 1x per week privé les van een instructeur die van buitenaf komt.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 19:23

Tis jouw paard en jouw regels. Maakt niet uit of zij of iemand anders daar niet mee eens is! Laat je niet onzeker maken!
Als het vertrouwen weg is, zou ik zéker anraden om een andere verzorgster te gaan zoeken!

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 19:45

Het is jou paard jou regels, wil jou bijrijdster dit niet moet ze verder zoeken. Ik vind het een beetje vreemd dat zij dingen doet waarvan ze weet dat jij dit niet hebben wilt.

Trice

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 23:09

Het moet eigenlijk geen ene r**t uitmaken wat voor regels de TS stelt. Al zou ze nog zo 'kinderachtig' willen doen als bijvoorbeeld het galoperen of zelfs het draven verbieden, moet de bijrijdster dat gewoon accepteren en respecteren. Kunnen ze dat niet, zijn het niet de geschikte bijrijders voor dat paard en eigenaar.

Dus of changementen nu wel of geen hoge dressuur oefening is, als de TS het niet wil hebben lijkt het me heel duidelijk dat de bijrijdster maar gewoon moet voldoen aan de wensen van de eigenaar.

@ TS:
Ik hoop dat je met haar rustig om de tafel kunt gaan zitten. Leg haar uit waarom je het liever niet wil hebben. En als je reden bijvoorbeeld ook zou zijn dat jíj graag degene wilt zijn die het paard changementen aanleert, moet de bijrijdster het maar gewoon slikken.

stellaspike

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 00:26

Volgens mij is het in ieders belang dat jullie samenwerken. Jij maakt duidelijk waarom jij het niet wilt (naar mijn idee een beregoed argument) Wat kan zij voor reden hebben om het dan toch te willen. Wil zij dadelijk bokkend door de bak gaan? Zorg dat dit opgelost word en anders een andere bijrijdster.

Succes

vidya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 00:27

Ik weet niets van galopwissels en zulks dressuur maar weet wel dat de TS bepaalt wat er met dat paard gebeurd. Ik ben het ook zeker eens met het feit dat die alle eisen mag stellen die ze wilt! Je gaat toch ook geen bit hangen in een paard waarbij de eigenaar net zo hard aan het werk is om bitloos te rijden. Ze mag juist blij zijn om een leuk bijrijdpaard te hebben!

Maar.. wat een drama om iets wat misschien wel uit eigen enthousiasme en inzet van de bijrijder is voorgevallen. Ik zou niet zo op mijn teentjes getrapt zijn van een foutje.. Kan toch gebeuren dat ze zich wellicht heeft laten meeslepen? Is heel menselijk lijkt me! Als je met haar praat en zoiets valt weer voor, tsja dan zeg ik lozen want dan is het opzettelijk jouw schema/ideeen tegenwerken. Maar ik heb het vermoeden dat als jij in alle redelijkheid uitlegt waarom je het liever niet hebt dat ze deze oefeningen doet, het niet weer zal (moeten) voorvallen. Kan ze zich hier niet in vinden kun je, denk ik, nog een handvol bijrijders vinden die zich wel aan de regels houden!

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 00:43

Ik snap je probleem wel hoor. Hoe raar jouw regels ook zijn, het zijn jouw regels en jouw paard. Een bijrijder heeft zich daar ook gewoon aan te houden. Als ze dat niet kan, dan moet ze iets anders zoeken. Jij bent heel duidelijk geweest over wat niet mag. Als zoiets nog een keer gebeurd, zou het voor mij einde verhaal zijn. Je moet iemand wel kunnen vertrouwen, het is je paard dat je uit handen geeft, niet zomaar het minste.

En nee, ik ben geen eigenaar van een paard. Ik verzorg een pony. Daarmee worden geen gekke dingen gedaan en alles wat afwijkt van normaal, daar wordt toestemming voor gevraagd. Alles wat verboden is, gebeurd niet. En zo hoort het ook, vind ik Bloos

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 01:07

Jij kent je paard het beste. Wanneer jij dit niet wil heeft je bijrijder zich daar aan te houden.

Wanneer ze tegenspreekt zou ik haar klaar en duidelijk voor de keuze stellen: Of ze houdt zich aan jouw regels, of ze rijdt niet meer met jouw paard.
En dat is jouw volste recht.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 11:05

De bijrijdster heeft zich natuurlijk aan de regels van de TS te houden maar ik vraag me af hoe realistisch die regels zijn. Als ik zo naar het trainingsschema kijken van jouw paard dan is dat behoorlijk saai. 5 dagen in de week de basis oefenen?! Het voor de bijrijdster en het paard toch hartstikke leuk om eens een oefening van een hoger niveau mee te pikken. En ja het kan dat je paard daar nog niet klaar voor is maar daar kom je toch pas achter wanneer je het een keer probeert. Ik vind het een beetje vreemd als je bijrijdster je paard geen nieuwe dingen mag leren, op die manier belemmer je je bijrijdster en je paard. Op de manege geven ze blijkbaar ook aan dat er veel meer in het paard zit dan dat er nu uit gereden wordt. Wanneer ik mijn bijrijdpaard geen nieuwe dingen zou mogen leren dan zou ik er meteen mee moeten stoppen. Ik vraag me af of wat de bijrijdster met het paard doet, het paard daar ook echt slechter van wordt.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 11:13

DarkShines schreef:
De bijrijdster heeft zich natuurlijk aan de regels van de TS te houden maar ik vraag me af hoe realistisch die regels zijn. Als ik zo naar het trainingsschema kijken van jouw paard dan is dat behoorlijk saai. 5 dagen in de week de basis oefenen?! Het voor de bijrijdster en het paard toch hartstikke leuk om eens een oefening van een hoger niveau mee te pikken.

Totaal onbelangijk. De ts is de eigenaar, en dat maakt de ts de baas. Al verbood ze maar bijrijdster om te draven en te galoperen, als bijrijdster heb je dat te pikken of op te hoepelen...

DarkShines schreef:
En ja het kan dat je paard daar nog niet klaar voor is maar daar kom je toch pas achter wanneer je het een keer probeert.

Dat heeft ze gedaan, met als gevolg dat ze bokkend de bak door vloog. Ik kan je verzekeren: niet leuk!

DarkShines schreef:
Ik vind het een beetje vreemd als je bijrijdster je paard geen nieuwe dingen mag leren, op die manier belemmer je je bijrijdster en je paard. Op de manege geven ze blijkbaar ook aan dat er veel meer in het paard zit dan dat er nu uit gereden wordt. Wanneer ik mijn bijrijdpaard geen nieuwe dingen zou mogen leren dan zou ik er meteen mee moeten stoppen. Ik vraag me af of wat de bijrijdster met het paard doet, het paard daar ook echt slechter van wordt.

Misschien wil zij wel samen met haar paard groeien. En ja, wie weet kan het paard wel meer, zij heeft voor dit tempo gekozen, en niet voor een ander.

Het grappige is dat je zelf aangeeft een bijrijdster te zijn, en ik had niet anders verwacht. Jij stelt het belang van de bijrijdster, boven dat van de eigenaar...

Als eigenaar heb je het volle recht om te bepalen wie er wat met je paard doet en hoe. Een paard is een grote investering, en een maatje voor het leven. Wat dat precies inhoud en hoe dat voelt weet je pas als je zelf een paard hebt. Het fijne aan dit verhaal is ook, dat als de bijrijdster hiermee idd een bokmachine creeërd ze makkelijk kan zeggen 'ik stop ermee'. Als eigenaar zeggen ik stop ermee heeft veel grotere consequenties...

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-08 11:18

Dank je, Vjestagirl, jij begrijpt het helemaal. Lachen

Mijn paard gaat zo'n misbruik maken van een (verkeerd) aangeleerd changement. En zo'n draak ben ik toch niet, als ik haar verbied om changementen te rijden?

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 11:20

Vjestagirl, Darkshines is mijn bijrijdster...
Ze heeft totaal vrije hand van mij omdat ik weet dat ik haar kan vertrouwen op haar verantwoordelijkheidsgevoel...
Ze weet zelf dondersgoed wat het paard wat ze rijdt wel of niet aankan...
Ze heeft geen beperkingen gekregen bij het rijden van mijn paard.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 11:21

Saskiaatje, wie zegt dat zij het verkeerd aanleerd? Een changement gaat nooit in 1x goed, daar moet je tijd in stoppen en doorzettingsvermogen.

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-08 11:22

Maar ik geef duidelijk aan wat ik wel/niet wil en dit is iets wat ik absoluut niet wil, wegens goede argumenten, vind ik zelf.

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-08 11:22

griebels schreef:
Saskiaatje, wie zegt dat zij het verkeerd aanleerd? Een changement gaat nooit in 1x goed, daar moet je tijd in stoppen en doorzettingsvermogen.

Maar ik WIL niet dat hij dat leert.

Edit
Is het mijn verkeerd recht om dit zélf te willen doen met mijn paard?
Laatst bijgewerkt door Saskiaatje op 10-02-08 11:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Angg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 11:24

Waar haalt ze zo en zo het lef vandaan? T is jou paard... met jou regels.. wil ze er niet naar luisteren dan zoekt ze maar een ander paardje.. ik snap dat het een beetje lastig is voor je Ja Vooral als iedereen zich er maar mee gaat bemoeien..