Eraf gevallen, en nu er weer op... Hoe?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

foxy80

Re: Eraf gevallen, en nu er weer op... Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 00:35

Laureentje schreef:
Zorg dat je jezelf niet voorbij loopt. Ga niet sneller dan jezelf aankunt. En heel belangrijk, laat je niet gek maken door je omgeving of door mensen die zeggen, joh verstand op nul en gaan. Ja makkelijker gezegd dan gedaan. Laat dat soort mensen maar kletsen en trek je er niets van aan.

Hier ga ik volledig in mee. Trek je zeker niets aan van mensen die menen te bepalen hoe jij je moet voelen en wat jij moet doen. Jij voelt wat je voelt, punt aan de lijn.
Nog zoiets: goede instructie die jou begrijpt. Het helpt niet echt als je instructeur zegt (als je bv niet durft galoperen): "Nou dan help ik wel even met de longeerzweep!"

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-08 08:21

Nee gelukkig is m'n instructrise echt een schatje.

Alleen nou rijden wij dus met 8 man in een binnenbak van 20 x 40. En alles wat ik dan hoor, en dat is nogal wat met zoveel paarden haha, trekt mijn aandacht, verschrikkelijk is het. Dus die vermijd ik liever een beetje.

Dus als ik al in de binnenbak op mijn paard zit, ben ik het liefst alleen. Mensen die met zwepen maaien en zo, bah. Nou heb ik volgende week in die bak wedstrijd. Die ik overigens nog zelf organiseer ook Nagelbijten / Gniffelen En ik ga gewoon rijden, dan pas ga ik echt rijden en ik hoop echt serieus dat het dan over is...

_Tine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 13:19

foxy80 schreef:
Hier ga ik volledig in mee. Trek je zeker niets aan van mensen die menen te bepalen hoe jij je moet voelen en wat jij moet doen. Jij voelt wat je voelt, punt aan de lijn.
Nog zoiets: goede instructie die jou begrijpt. Het helpt niet echt als je instructeur zegt (als je bv niet durft galoperen): "Nou dan help ik wel even met de longeerzweep!"

Inderdaad, een goede instructeur zou zoiets nooit zeggen, ik had ook eens op een eigenaarspony moeten rijden die ook in de lessen meereed op onze manege, maar ik had geen idee hoe ik hem moest aanpakken, dus ik deed het gewoon zoals ik bij de andere paarden deed..Maar het paard bleef telkens koppig doen en toen als we gingen galopperen durfde ik ook niet.. Men instructeur begreep me en ik hoefde niet galopperen, na de les zei de eigenaar en nog enkele mensen tegen me: Je houdde de pony te strak vast in z'n mond..
Had ik dat eerder geweten

Diesel_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 13:31

Vind het echt super dapper dat je wel de wedstrijd wil rijden, ook al is hij dan een stuk liever zoals je zelf omschrijft. Ben er twee weken geleden afgevallen en inderdaad durf er niet makkelijk weer op. Het is dat draaiende gevoel in je buik waar je zelfs misselijk van kan worden. Dat wanneer je gewoon lekker bezig bent met borstelen of longeren er niets aan de hand is maar als je er dan naast staat om weer op te stappen je bij jezelf denkt als dit maar goed gaat. Hij schrikt nooit ergens van, heb ik les dan gaat het redelijk ben ik meer aan het luisteren naar de instructrice maar rijd ik alleen dan let ik op alles behalve mijn paard om het zo maar even te zeggen. Andere paarden buiten vindt hij vast eng, vogels in de haag langs de bak ik noem maar wat.
Wat doe je nu vooral met je paard om een beter gevoel te krijgen, rijdt iemand anders hem of heb je elke dag begeleiding?

Lisannos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 13:39

Hmm. Ken het probleem.
Als je erop gaat, zou ik het zoals al gezegd aan de longe doen, en zeker in een vertrouwde omgeving.
Misschien in een binnenbak? Daar zijn immers minder dingen waarvan hij zou 'kunnen schrikken'.
Bij mij hielp dat. En gewoon los gaan van de longe zodra jij je er goed bij voelt.
Heel veel succes!

xx

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-08 10:42

Diesel_05 schreef:
Vind het echt super dapper dat je wel de wedstrijd wil rijden, ook al is hij dan een stuk liever zoals je zelf omschrijft. Ben er twee weken geleden afgevallen en inderdaad durf er niet makkelijk weer op. Het is dat draaiende gevoel in je buik waar je zelfs misselijk van kan worden. Dat wanneer je gewoon lekker bezig bent met borstelen of longeren er niets aan de hand is maar als je er dan naast staat om weer op te stappen je bij jezelf denkt als dit maar goed gaat. Hij schrikt nooit ergens van.

Hier omschrijf jij precies waar ik dus last van heb idd. Je begint met goeie moed, niks aan de hand. Maar als je wil opstappen komt dat gevoel weer terug. Verschrikkelijk! Want als ik hier zo zit heb ik super zin om te rijden...

Ik laat hem er wel elke dag uit en zo, lekker borstelen, vrijspringen, longeren, af en toe zit ik er dan een rondje op. En 2 x of zo in de week rijdt een vriendin ff een rondje op hem. Zo frustrerend om te zien dat hij dan wel gewoon lief is, maar dat komt omdat zij wél zelfverzekerd is...

Gister ook, wilde ik aan de logne draven. Maar ik span aan wanneer ik denk dat hij harder gaat, hij voelt dat ik span, en zo gaat het rondje weer mis...

Ik verheug me ontzettend op zondag. Ik moet van mezelf rijden, en het zal me best wat tranen kosten, maar ik moet en zal 2 proeven uitrijden, in de bak waar ik er ben afgevallen.. Gewoon thuis dus.

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 12:30

Hoe is t gegaan op dat kleine ponietje of lees ik daar over heen>
Persoonlijk kan ik erg slecht tegen commetaar 'stel je niet zo aan' als wat jij beschrijft.
Dit is de reden dat ik gestopt was met rijden.
Ik ben 4 jaar geleden naar gevallen van mijn lievelingspony, kon er niet gelijk weer op, en heb een maand thuis gezeten (ok nog niet zo lang)
De eerste les die ik reed, mocht ik zelf een pony kiezen, dat was er een die ik vertrouwde. De 2e les ook, maar de 3e les moest ik ophouden met zeuren. Juist door dat gepush werd ik angstiger, zo erg dat ik absoluut geen plezier meer had in t paardrijden.

Heb nu zelf een paard dat zaterdag komt, ook zo'n goedzak, als ik angstig ben, is hij heel geduldig en lief, en als ik mn vertrouwen weer heb gewonnen werkt ie echt voor me. De eigenaresse heeft m elke keer voorgereden, maar ik sta te popelen om er zelf op te klimmen.

Gewoon je tijd nemen, het hoeft niet snel. Succes!

sparretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 00:26

Pfff, vanavond weer op m'n paardje geklommen om haar uit te stappen. Hoeveel kanten kan je buik opdraaien??? Voor mijn gevoel alle kanten behalve de goede.
Paard was superbraaf, alleen ik was 1 brok zenuwen. Maar goed, de eerste stap hebben we weer gezet, nu steeds een beetje meer proberen.
Moest ik even kwijt, ben best trots op mezelf Bloos

@Mik: had je nou gisteren wedstrijd, of komende zondag? Ik vind het super knap van je dat je 'gewoon' je wedstrijd gaat rijden. Veel succes!

_ulivi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 08:48

heel herkenbaar dit verhaal, ben zelf een maandje geleden van mn paardje gevallen.. rechtstreeks t ziekenhuis is, dacht echt dat ik er nooit meer op zou stappen! maar toch rustig aan aan de longeerlijn weer begonnen.. probeer het gewoon rustig op te bouwen, ik ben ook begonnen met rustig aan 1 rondje stappen en dit steeds verder uit te breiden! maar zoals al vaker gezegd is hier, je kunt beter iets rustiger aandoen dan dat je t overhaast!

Rowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 08:54

Ik herken dit ook wel een beetje.
Eigenlijk is het 't beste (voor de volgende keer) dat je probeert er meteen weer op te gaan. Het is toch altijd moeilijker als je er weer een tijdje over na kunt denken.
Wel super dat je nu zo doorzet!!

Mopjemop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 09:12

hi ik denk dat je jezelf niets moet opleggen..........en niet in ""tijd"" moet denken. daarmee bedoel ik dat je niet te veel van jezelf moet eisen in bepaald tijdsbestek. Als zou je bij wijze van spreken het eerste half jaar alleen maar stappen.............oefen geen druk op jezlef uit!
En wat anderen zeggen...........pfff. laat ze! je bent iig dapper genoeg om aan te geven dat je angst heb, vele durven dat geeneens te erkennen.

xchanel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 10:10

jaa eerst gewoon grondwerk, dan proberen erop te gaan aan de longe ofzo en neem een heeeel erg netrouwbaar paard dat je je vertrouwen weer kan opbouwen, of laat iemand anders ernaast lopen ofzo, vraag hulp aan iemand die er veel verstand van heeft. het komt wel weer Knipoog !

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-08 10:29

Ik ben er gelijk opgestapt nadat ik viel.

Het meest irritante is dat als ik dan 's avonds in bed lig, ik echt super zin heb om te rijden, en zo. Maar ik weet gewoon dat als het moment daar is dat ik moet opstappen... Brr.

Ik wacht zondag af, dan heb ik dus thuis concours... Dat zijn momenten dat ik pas echt ga rijden, dus ik hoop na zondag dat het een beetje weg is, maar ik moet en zal die proef rijden. Gelukkig heb ik dan meestal wel het discipline om mezelf eens flink te laten rijden Nagelbijten / Gniffelen

Philadelphia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 17:06

misschien eerst op een ander paard vertrouwen opbouwen en daarna opo dat paard
je weet dat hij erg braaf is..
vraag of iemand je helpt met rijden

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-08 22:36

Ik zit met gemengde gevoelens over morgen, maar hoop zo dat 't daarna weer goed gaat Ja

Hoe ist met de rest van de amazones hier die ook schijthazen zijn *LOL* ?

siko

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 22:43

Slecht Nagelbijten / Gniffelen

Moet morgen ook in een spookbak mijn B debuut rijden Nagelbijten / Gniffelen

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 22:45

Ik hoop morgen op mn paardje te klimmen Pling

siko

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 22:46

Succes Sirius

sparretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 23:08

Voor iedereen die nog op het punt staat; stap ik op of toch maar niet....
ik heb gisteren voor het eerst sinds eind december weer in de les op m'n paardje gereden. De eerste 15 min heeft iemand anders d'r even warmgedraaid, (kon ik zien dat ze braaf was Bloos ) en daarna ben ik met een gierende buik opgestapt. Zat als één brok spanning op m'n paard, maar dat bestrafte ze direct door erg druk en onzeker te worden. Ik had dus weinig keus dan me te proberen te ontspannen Haha! Maar uiteindelijk stap, draf én galop gedaan !
Ik ben nu zo blij dat ik heb doorgezet! Ben er nog lang niet hoor, maar de eerste stap is gezet, en ik heb niet meer die hele erge angst die ik allle voorgaande maanden had.

Dus meiden, succes, en zet 'm op! Het voelt zo lekker als je er weer (een beetje) door bent Haha!

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 23:10

Ja mijn paard staat er net (sinds vandaag) maar al helemaal op zn gemak dus morgen gaan we ook rijden, maar mn collega (die een rodeopaard heeft, en ik heb een brave beginnerspony maar toch wil ik er niet als eerste op Nagelbijten / Gniffelen) rijdt m ook eerst warm. Maar had t laatst ook op eng terrein, toen ik eenmaal zat, zxat ik ook wel lekker dus hoop dat t morgen ook zo gaat

Diesel_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 09:33

Voor iedereen die een wedstrijd heeft of het vandaag nog een keer gaat proberen heel veel succes om lekker te rijden, het gaat vast allemaal lukken.
Gelukkig is aankomende week mijn instrucrice er weer, zij rijdt hem drie dagen moet namelijk weg voor mijn werk. (eerste keer dat ik hem zolang alleen laat) daarna gelijk maar lessen inplannen om het stappen maar weer wat te gaan uitbreiden naar een normale les. Maar alles op zijn tijd........ wat vandaagniet lukt kan morgen ook nog.

Larisske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 15:45

Ik ben er twee weken ook afgevallen ik had heel veel schrik maar ben er direct terugopgeklommen ik moest niet maar ik weet van mezelf dat ik er anders niet meer op durf en het altijd uitstel de week erachter mocht ik een paard kiezen mijn lievelingetje gekozen en nu ga ik zo weer lekker rijden.De stap proberen te zetten en op je eigen tempo gaan niet sneller willen gewoon rustig oppakken maar dat is wel moeilijk met zon groep ik had dit ook wij zaten met nog 10 mensen in de bak toen ik viel ze waren allemaal bang in mijn plaats Clown

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-08 22:48

Ik heb gereden op concours! Wooow, wat een adrenaline zeg... Na de eerste proef diggelde er wat tranen over m'n wangen haha, ik was echt zo blij. De 2e proef durfde ik hem zelfs aan te pakken!
Dinsdag ga ik gewoon weer proberen in de les te rijden Ja En nou hopen dat 't goed komt Ja Nee fout! Niet hopen, gewoon DOEN! Party!!

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 22:52

Ik heb vandaga ook fijn gereden Lachen
Mooi dat t zo lekker ging!