Hij gooit me er expres af!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Hij gooit me er expres af!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 20:15

Madeleen: ik ben het eigenlijk helemaal met jouw post eens, behalve dat gedeelte over het paard laten winnen, ik geloof niet dat paarden zo denken.

Daarom denk ik ook niet dat TS er zo snel mogelijk weer op moet gaan, het lijkt me heel verstandig om het paard goed door te lichten, en de tijd geven te herstellen.

Als het paard dan weer goed in haar vel zit en TS ook, lijkt het me tijd om voorzichtig (!) het weer met elkaar te proberen. Paarden zijn over het algemeen erg vergevingsgezind, dus dat zal het probleem niet zijn.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 09:46

Klara16 schreef:
Nounou, wat is bokt weer ontzettend vriendelijk, vooral jij El Cid!

Op de vragen van de anderen zal ik even in gaan:

- het is niet zo dat hij vroeger regelmatig bokte. Dat van een half jaar niet meer gebokt is ter illustratie dat het gewoonlijk een heel lief dier is.

- Voor de mensen die ervan uitgaan dat ik actief aan paardenmishandeling aan het doen ben door linker stelling te vragen op de volte: het gaat hier om een paard dat tot gisteren vlotjes een L-proef liep, dus stelling is echt niet te veel gevraagd hoor.

- Ik heb een goeie instructrice die de dingen op een heel paardvriendelijke manier aanpakt. Er is dan ook niet geslagen gisteren. Ze is na de val gelongeerd met bijzet totdat mijn wonde verbonden was. Daarna ben ik er op gegaan en is er aan de hand gestapt, nog een kwartier. Draven kon ik niet meer door de pijn. Ik ben daarna afgestapt en naar spoed gegaan voor hechtingen. Tot rodeo-ritten ben ik de komende weken dus niet meer in staat. Vandaar mijn vraag om de beste aanpak

- Zadel en gebit zijn gewoon in orde

even voor de duidelijkheid ze is er dus wel weer op gegaan nadat ze is gevallen!!!!

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-08 14:41

Hoi allemaal,

Om de discussie even te beslechten: ik kan er voorlopig niet op omdat mijn verwonding dat niet toelaat. Ik moet eerst genezen zijn voordat ik weer mag rijden. Het is dus geen kwestie van angst van mijn kant (hoewel ik best toegeef dat het spannend gaat worden die eerste keer). Het gaat nog minstens een week duren. Waarschijnlijk langer.

Dus tot die tijd rijdt er ofwel niemand, ofwel een ander. Hij staat nu al een week stil (staat overdag buiten, 's nachts op stal).
Mijn vader heeft vandaag even gelongeerd en hij was natuurlijk razend enthoustast.

En dan kijkt hij naar mijn krukken met zo'n blik van "wat heb jij nou?"

Ik denk niet dat het erop gaat verbeteren als ik hem 2 a3 weken laat stilstaan en dan weer begin te rijden. Dan is-ie alleen maar gekker.

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 15:09

nou nou nou... wat een ophef.... als een paard je er 1 keer afgooid wil nog niet zeggen dat het paard gelijk wat heeft hoor. ik zou er ook weer op gaan zitten als een paard mij eraf gooid. niets mis mee. je weet niet wat het is dus ik zou er weer op gaan zitten. ook voor je eigen angst. dat wil niet zeggen dat je er meteen weer druk mee aan het werk gaat en veel stelling gaat vragen maar toch zeker wel wat rond rijden.

ik vind niet dat jullie klara zo moeten afzeiken. zij had ook gelijk erop kunnen gaan zitten en het beest meteen kunnen afraggen. heeft ze dat gedaan? NEE!!! en ze vraagt toch om hulp? ik vind dat sommige betweters eens eerst na moeten denken ipv zo te reageren. en dat is MIJN mening.

groetjes wendy

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 15:56

Ik vind dat jij eerst moet lezen voordat je zo reageert.
Als het paard nooit bokt, en dan opeens wel, dan heeft ie wat. Dat doet een paard niet zomaar

Klara: Laat je hem nog nakijken?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 09:05

Ja we zijn nu 6 dagen verder en vroeg me ook al af of het paard al nagekeken is,

Het er weer opgaan na een val vind ik ook onzin, een paard denkt niet van zo dat was dat ik heb mooi gewonnen,
Vaak is het zo dat als je er goed ben afgevallen en behoorlijk veel pijn hebt dat j eangst heb om er op t egaan en dat merkt zo`n paard en zou door jou onzejerheid ook onzeker worden en dus idd rare dingen kunnen doen.
Dus ik zou gewoon als ik jou was eens lekker met dat paard andere dingen gaan doen, leer mekaar opnieuw even kennen, leer weer ontspannen met hem om te gaan en maak jezelf weer zeker , zodat je er zonder angst weer op kan gaan zitten.
En anders iemadn zoeken die jou het vertrouwen weer terug kan geven

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-08 10:45

paard staat lekker buiten in het zonnetje.

baasje moet vandaag weer naar de dokter, we gaan van daaruit verder zien...

We hebben op suggestie van iemand hier even met een snoepje alle kanten op laten buigen en dat ging prima.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 10:59

Is een goede om mee te beginnen, maar hou er rekening mee dat daarmee de rug en complete bovenlijn niet aangespannen zijn.
Maar voor hetzelfde geld is het een eenmalige actie geweest hoor. Ik heb ook wel eens één dag een stijve nek doordat ik niet goed gelegen heb...

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 17:47

Waarom wil je je paard dan niet echt laten nakijken?

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 17:55

Omdat haar paard haar expres eraf gebokt heeft natuurlijk.
Het dier wilde haar een lesje leren,door haar er hardhandig af te bokken.
(want het kan natuurlijk niet zo zijn dat het paard ergens een blokkade of pijntje heeft,want het buigt de hals mooi voor een snoepje)

Kiwi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 18:39

Ja, want een paard dat je er af bokt heeft natúúrlijk absoluut heel veel pijn Rolleyes

Ik ken een paard dat opeens kan besluiten dat je maar eens moet gaan lopen, en dit doet hij ook maar heel weinig. Maar als hij het doet, gaat hij door tot je ligt. En ja, die is lichamelijk gecontroleerd. Dus het hoeft niet altijd iets lichamelijks te zijn, zoals er wel erg vaak wordt geroepen.

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 14:39

Kiwi_ schreef:
Ja, want een paard dat je er af bokt heeft natúúrlijk absoluut heel veel pijn Rolleyes

Ik ken een paard dat opeens kan besluiten dat je maar eens moet gaan lopen, en dit doet hij ook maar heel weinig. Maar als hij het doet, gaat hij door tot je ligt. En ja, die is lichamelijk gecontroleerd. Dus het hoeft niet altijd iets lichamelijks te zijn, zoals er wel erg vaak wordt geroepen.

Nope, het hóeft niet iets lichamelijks te zijn, maar 't paard wat jij beschrijft is dus wél gecontroleerd... Zou toch wel zo handig zijn, om voor de zekerheid na te laten kijken? Daarom laat je 'm ook nakijken, om iets lichamelijks uit te sluiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 14:49

Dat zou ik idd ook denken. Ik zou toch zeker willen zijn dat er lichamelijk niets mis is. Zeker als een paard nooit bokt, en normaal gesproken geen stap verkeerd zet, lijkt me dat er toch wel iets aan de hand is na zo'n extreme reactie.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 19:01

ik zou er iemand op laten rijden die er wel op kan blijven zitten en het paardje even kan aanpakken, en dan kan jij weer op bouwen dmv. de longeerlijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 14:18

Waarom moet dat paardje aangepakt worden Verward
Dat snap ik écht niet... paard heeft niks verkeerd gedaan imo.

De ruiter moet beter luisteren naar het paard Lachen

kiimmiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 16:54

laat je paard niet weten dat je bang bent

Danae

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 17:49

Ik heb dit topic uitgebreid gelezen en ikzelf ben van mening dat een paard niet perse iets lichamelijks hoeft te mankeren om een bok te geven, die van mij doet dit dus ook altijd als er vreemde ruiters op gaan, bokken totdat de ruiter er naast ligt, liefst ook nog steigeren. Paard is recent geheel gechecked door ostheopaath, dierenarts en tandarts... niets aan de hand, nog nooit zo'n soepel en gezond paard gezien...

Het zou bijvoorbeeld ook kunnen zijn dat TS een bepaald gevoel heeft doorgegeven aan het paard wat niet prettig aanvoelde waardoor er een reactie kwam vanuit het paard. Als de oefening b.v. niet lekker liep en handen en lichaam, maar vooral stemming van de ruiter slaat om van vriendelijk naar wat geirriteerd, kun je ook een reactie ontvangen van sommige paarden.

Ik persoonlijk zou ook zeker het paard toch op lichamelijke ongemakken laten checken om dingen uit te sluiten, maar vooral ook je eigen gevoel tijdens het rijden in de gaten houden. Misschien klikt het samen niet (wat helemaal niet raar is) en komt er wat irritatie naar boven van beide kanten, wat dus dit soort reacties kan geven. Zeker als dit al meer is voorgekomen... Werk vooral aan de band met je paard, zeker als dit vaker voorkomt en je het paard graag wilt houden...

Mniquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 14:53

Ach gut Neem een cursus hoe leer ik van het paard vallen(bestaat echt) en dan heb je minder kans dat je iets breekt.. Ik weet niet hoe je het afleert maar wel hoe je kunt voorkomen dat je iets breekt.

Deniseeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 15:46

Mniquee schreef:
Ach gut Neem een cursus hoe leer ik van het paard vallen(bestaat echt) en dan heb je minder kans dat je iets breekt.. Ik weet niet hoe je het afleert maar wel hoe je kunt voorkomen dat je iets breekt.

Dat was mijn idee ook dus doen.

Desiree

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 13:19

Ik lees hier veel reactie's dat een paard niet weet dat ie gewonnen heeft als je naar een val er niet meer op klimt nou geloof een paard weet dit donders goed en zou dit dus vaak in herhaling gaan brengen.. hoe vaker jij dingen toe laat bij een paard hoe meer hij een loopje met je gaat nemen en dus steeds verder van huis bent..

Mijn pony bokt ook als hij iets moeilijk vind b.v hij is niet voorwaarts genoeg en kan dus b.v zijn galop niet goed genoeg aanspringen en gaat dit dan ook uitte in flinke bok partij tot meestal dat je er af ligt en dan niet laag maar extreem hoog.. het ligt dus niet aan de pony maar aan de ruiter daarbij hoort een pony niet te bokken maar kan er wel begrip voor hebben.. daarom straf ik hem nooit maar laat hem wel 2 keer goed weer aangalloperen en als die het goed doet belonen hier geef ik hem veel vertrouwen mee.. een pony gooit je er nooit expres af.. de pony kan iets moeilijk vinden en dus met bokken uitte of zoals hier al vermeld is klachten heeft op medisch gebied en/of er problemen zijn met het tuig..

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 18:05

Ik zou je paardje idd eerst even laten nakijken door een da of door een fysio.
Wij hebben een paard op stal gehad dat pijn had maar steeds doorgereden is.
Dat escaleerde natuurlijk. Inmiddels is hij genezen maar hij heeft nog steeds die kronkel in zijn kop dat hem iets pijn doet en reageert ook zo. Die bokt ook constant.
Beter dit voorkomen dan van iets ergers genezen. Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 18:12

Wat ik me afvraag, hoe weet je dat hij je expres af gooid? Zei hij dat erbij ofzo?

Als hij ineens heftig gaat bokken als reactie op jouw actie, terwijl hij nog nooit zo heeft gebokt denk ik toch dat er iets mis is. Misschien is het maar tijdelijk, heeft hij wat last van spierpijn in zijn rug of nek, door een eerdere training, raar doen op de wei of heeft hij vast gelegen op stal.

IMO denk een paard niet, ik heb haar eraf gekregen en ze stapt er niet meer op, ik heb lekker gewonnen. Of de vorige keer ging het rijden slecht, zo zal het vandaag wel weer gaan.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-08 20:00

Goh, dit topic heeft wat mij betreft al een baardje... even een update voor de geinteresseerden:

Ikzelf ben nog steeds in de lappenmand door mijn verwondingen van die val. Het paard wordt dus voorlopig gereden door iemand anders (prof). Bij hem heeft hij nog geen stap verkeerd gezet. Ik vrees dat het een combinatie is van mijn rijstijl (niet consequent genoeg), en een paard met vrij dominant karakter.

Achteraf bekeken waren er in de dagen voor de val al tekens dat dit er zat aan te komen. Hij was me aan het uitproberen, steeds iets verder, en ik heb hem nooit consequent gestraft omdat ik bang was dat hij dan zou bokken. Wat dus uiteindelijk precies is wat er gebeurde.

Het plan is nu dus: eerst zelf helemaal genezen. Daarna ga ik er onder begeleiding weer op. Ik zal mijn irrationele angst voor vallen aan de kant moeten zetten. Uiteindelijk is het die angst die me heeft doen vallen en niet het paard. Die is gewoon braaf als hij op de juiste manier aangepakt wordt (en dan bedoel ik niet met grof geweld, gewoon consequent en handig).

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 20:35

Precies laat je dan adviseren door de persoon die nu je paard rijd deze weet nu hoe je paard in elkaar steekt en wat je moet en niet moet doen..

De eerste keer toen ik er af gevallen was heb ik me vinger gebroken en heeft 4 weken ook een meisje mijn paard gereden zij heeft mij daarna ook een tijdje begeleid om te zeggen wat ik het beste kon doen en wat niet.. ik zelf heb er meer vertrouwen door gekregen en weet nu hoe ik alles moet aanpakken en ga er dus zonder angst op zitten..

In het begin mischien nog een beetje onwennig mar geloof me op ten duur heb je er heel wat aan het paard weet wat hij aan je heeft en jij weet wat je aan het paard hebt Lachen

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 08:34

Klara16 schreef:
Goh, dit topic heeft wat mij betreft al een baardje... even een update voor de geinteresseerden:

Ikzelf ben nog steeds in de lappenmand door mijn verwondingen van die val. Het paard wordt dus voorlopig gereden door iemand anders (prof). Bij hem heeft hij nog geen stap verkeerd gezet. Ik vrees dat het een combinatie is van mijn rijstijl (niet consequent genoeg), en een paard met vrij dominant karakter.

Achteraf bekeken waren er in de dagen voor de val al tekens dat dit er zat aan te komen. Hij was me aan het uitproberen, steeds iets verder, en ik heb hem nooit consequent gestraft omdat ik bang was dat hij dan zou bokken. Wat dus uiteindelijk precies is wat er gebeurde.

Het plan is nu dus: eerst zelf helemaal genezen. Daarna ga ik er onder begeleiding weer op. Ik zal mijn irrationele angst voor vallen aan de kant moeten zetten. Uiteindelijk is het die angst die me heeft doen vallen en niet het paard. Die is gewoon braaf als hij op de juiste manier aangepakt wordt (en dan bedoel ik niet met grof geweld, gewoon consequent en handig).

amen Afgod een paard gooit niet zomaar iemand van zich af. was dus de onzekerheid. Ach gut
Waardoor er geen vertrouwen is, en hij niet wil samen werken . Boos!
duidelijkheid wil een paard, geeft hij ook naar de ruiter of begelijder. OK dan!