Merrie schrikt iedere dag wel ergens van, jullie ook?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Merrie schrikt iedere dag wel ergens van, jullie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 15:50

Ik heb ook een merrie en die kan ook soms schrikken. Maar niet standaart iedere dag. Gisteren toevallig wel, vlak na de les begon de hond van de intstructrice een beetje te springen naar de instructrice zelf. Die hond is altijd lekker druk en rent vaak tussen de benen van paarden door, ook tussen de benen van mijn paard. Dus eigenlijk niets nieuws. Maar gisteren was de hond ineens eng genoeg om ervan weg te moeten springen ook al was hij 10m verderop Clown Mafkees Nagelbijten / Gniffelen

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 15:55

Ik lag er dinsdag naast. Iemand besloot om precies naast mij maar eens haar middendraf te showen. En ik reed net met een halflang teugeltje. Toen ging paardje vliegen, daarna ging ik vliegen en heel kort daarop zandhappen. Normaal blijf ik echt wel zitten maarja, ik had niks in mijn handen, ze deed haar hoofd in de lucht en daar zat ik met m'n waslijnen. Er was geen houden meer aan.

Kitty1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-08 16:39

Au Miss Malfoy, heb je er niets aan over gehouden?

Lavita330

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 12:32

Ik heb ook een tijdje een merrie gereden die ook echt overal van schrok.
Je kon echt goed aan haar merken dat ze zich niet aan het aanstellen was of onder het werk uit wou komen maar dat ze echt angstig was. Wilde kinderen op stal vond ze ook altijd erg eng en stond altijd achter in haar stalletje. Of er vroeger wat mee is gebeurt is weet ik niet.
Maargoed, ik praatte altijd zachtjes tegen haar als ze weer wat zag of ik liet het voorwerp van dichtbij aan haar zien. Bij haar hielp dit maar denk niet dat alle paarden hier even goed op reageren.

Verder heb ik een ruin gereden die dit gedrag ook vertoonde maar hij dit was gewoon klieren, je moest hem hard aan het werk zetten en dan was het zo over.

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 17:09

Kitty1 schreef:
Wat fijn deze reakties allemaal, maar voelen jullie dan geen angst? Ik vind het wegspeurten echt erg eng want vallen doet zo'n pijn. Het lukt me niet om altijd te blijven zitten helaas..

Ik blijf er wel op zitten, heb er bij haar in 2jaar tijd nog nooit naast gelegen. Ben bij haar wel eens bang geweest als ze voordat ik goed en wel kon opstappen al liep de klüten, die momenten waren ook eigenlijk best gevaarlijk (op club met een bak vol andere paarden en je wéet en voelt dat ze gaat ontploffen), dan voelde ik me niet fijn en zeker. Maar ik weet bij haar dat het weg spurten kort is, niet plotseling (de spanning bouwt zich op) en dat ik erop blijf zitten. Dus echt bang ben ik nooit van 'er geweest. Maar als je een aantal keren er lekker afgevallen bent kan ik me goed voorstellen dat je angstig wordt, ben zelf wel van een handelspaard een paar x goed afgevlogen en vond hem toen ook niet zo leuk meer Knipoog

Chocotof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 10:24

Ik meld me hier ook.

Ik heb ook zo'n merrie die eerst 100 keer
moet kijken of het wel echt veilig is.

Meestal kan ik er wel om lachen als ze in
2 seconde aan de andere kant van de bak
staat maar het gaat zo de hele week door.
Jaar in, jaar uit.

Ik ben met rijden gewoon constant bezig
pasje terug, pasje naar voren, pasje opzij.
stappen, galop, draf, etc.

djoeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 10:39

Ken het probleem ook helemaal Knipoog . Het is meestal of aan dezelfde kant van de bak en er is echt niks te zien. Clown Ze springt 5 meter opzij en draait gelijk 180 graden. Maar gaat er verder niet vandoor of zo. Maar als in de bak een paard aan de haal geeft ze er niet om, ook wel weer prettig natuurlijk. Aan het werk zetten en goed voorwaarts rijden, dat helpt. Maar hou haar in de gaten. Knipoog
Moeilijk maar het werkt wel!

Kitty1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-08 12:12

Ja maar mijn probleem is dat ik nu zo hard ben gevallen en nu dus helemaal gekneusd ben. Ik longeer nu en doe grondwerk. Ik kan het me niet permiteren om opnieuw te vallen, ik weet niet goed wat te doen straks. Als ik me niet kan ontspannen stap ik nogeeneens op, dan heeft paardrijden geen zin. Ik probeer nu door grondwerk het vertrouwen te optimaliseren, dit lukt wel goed maar ik wil er niet op. Iedere dag schrik ze wel 1 keer en dat wil ik niet meer hebben maar tegenhouden is ook geen optie...

Sorriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 12:37

Kitty1 schreef:
Nou Sorriso, er staat een aardig windje, kijk je uit?? Tja, die paardenverslaving he....

Heb niet meer gereden die dag, heb ze lekker losgegooid, vrijdag zat ik er wel weer op, en dat ging aardig, we zijn zelfs langs de spiegels gereden een aantal keer, ondanks haar nieuwe spiegelfobie Lachen.
Vanavond weer...

Sorriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 12:43

@Kitty1: Als ik niet relaxed op Ziya stap, merk ik het verschil ook. Als ze verschiet en ik schrik ook, blijft ze langer doorgaan dan wanneer ik lekker ontspannen ben. Dan neemt ze mijn gedrag een beetje over, en schuift ze binnen de kortste keren weer lekker uit (dat gaat tegenwoordig al stukken beter, nu nog in draf en galop).
Maar gaat het nu wel weer?
Klinkt opzich goed, dat grondwerk (Ziya is daar te druk voor helaas). Als ik jou was zou ik er weer op gaan zitten, maar ja, dan krijgen we weer dat feit dat ik 18 ben en nergens naar om hoef te kijken (nouja, naar weinig)... Dus ik vind het wel begrijpelijk dat jij er niet zomaar weer op wil gaan zitten.
Hoe lang heb je je merrie nu trouwens?

Foxy1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 13:01

Toch wel een geruststelling dat anderen dit probleem ook hebben. Ik heb er niet 1 maar 2 met hetzelfde 'probleem'.

De ene ruin is nog niet zo lang bij mij en is absoluut niet gewend om alleen te zijn. Momenteel staan alle paarden op stal en we hebben alleen een buitenbak. Dus als we aan het rijden zijn, zijn we vaak alleen in de bak. Ik heb er nog niet naast gelegen (*klopt even af*) maar ga minimaal 1 x per dag wel een keer aan de kletter.
De andere is een ubergevoelig en bloedonzeker paard. Die heeft net als het paard van de TS een hele duidelijke leider nodig. Paard is na een koliekoperatie nu weer klaar om beetje aan het werk te gaan. Merk wel dat het grondwerk van de afgelopen maanden onze vertrouwensband enorm verbeterd heeft, maar ik ben heel benieuwd hoe het straks zal gaan als ik er weer op ga.

Begrijp heel goed dat je er moedeloos van wordt. Ik zou ook wel eens gewoon zonder zorgen de bak rond willen sturen. Aan de andere kant maken de karakters van deze paarden ze ook helemaal geweldig. Beetje dubbel gevoel dus.

Foxy1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 13:05

Kitty1 schreef:
Ja maar mijn probleem is dat ik nu zo hard ben gevallen en nu dus helemaal gekneusd ben. Ik longeer nu en doe grondwerk. Ik kan het me niet permiteren om opnieuw te vallen, ik weet niet goed wat te doen straks. Als ik me niet kan ontspannen stap ik nogeeneens op, dan heeft paardrijden geen zin. Ik probeer nu door grondwerk het vertrouwen te optimaliseren, dit lukt wel goed maar ik wil er niet op. Iedere dag schrik ze wel 1 keer en dat wil ik niet meer hebben maar tegenhouden is ook geen optie...

Ik begrijp dat dit heel lastig is voor je. Voordat mijn ene ruin koliek kreeg zat ik ook tegen hetzelfde aan te hikken. Ik heb er zelfs over gedacht om hem weg te doen. Bij ons zat er van twee kanten ook veel te veel spanning. Nu 3 maanden later en heel veel grondwerk en longeerwerk later merk ik wel dat zijn vertrouwen in mij enorm gegroeid is. Ik ga er dus over een tijdje wel weer op. De neerwaartse spiraal moet toch doorbroken worden.

Rijdt er wel eens iemand anders op je merrie? En hoe lang heb je haar?

karinsd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 13:12

ja ik ken het probleem, de mijne schrikt van de bakspoken
er is de eerste 10 rondes niets aan de hand maar als ze eenmal geschrokken is
moet ik haar eerst weer rustig krijgen en weer proberen erlangs te rijden,
en ze is nu 5 en het gaat al beter dan in het begin nu is zo ongeveer 2 keer per uur dat ik rijd
en eerst z'on 5 keer, dus gaat de goede kant op.

floppie44

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 13:12

ik heb ook een pony een ruin van 18 jaar,
hij schrikt niet veel maar soms toch wel dan draaid hij 180 graden om en dan racet hij weg!
probeer dan maar eens te blijven zitten!
In het begin was het wel even wennen hoor...
maar ja daar wen je op een begeven moment aan.
mijn pony heeft ook schijdings angst met de pony van mijn zusje, dus als ik aleen rij gaat hij heel hard rondjes proberen te rennen. als hem dat is gelukt ga ik hem over zijn hals aaien en zachtjes tegen hem praten. (vooral niet klemmen!)
Dat doe ik ook als hij schrikt, dat help meestal wel want dan merkt hij dat er niks aan de hand is, en dan stopt hij meestal weer. meschien werkt dat ook bij jou?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 13:16

Mijn paard meent ook altijd wel ergens wat te zien. Elke keer ook iets anders, zucht (soms)
Erg alert ook op wat er om je heen gebeurt, ook al is het heel erg ver in de verte.................
Ben de laatste tijd veel bezig met rechtrichten aan de hand en meer van dat soort oefeningen en ik merk dat dit ten goed komt van de concentratie naar mij toe!

karinsd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 13:19

Ja ik moet wel zorgen dat ze lekker doorloopt en eat bij ook helpt
is als ik niet op haar reageer als ze schrikt en wegloopt, maar ik moet er wel bijzeggen
dat ze niet vaak wegsprint maar eerder blijft staan en er naar gaat kijken.
dus dan heb je ook meer de kans om rustiger te blijven

Kitty1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-08 14:17

Sorriso en Foxy1980, ik heb de merrie nu 2 jaar. Haar vorige eigenaresse is een stoere jonge meid, die zelfs in windkracht 9 gerust nog een buitenritje met haar ging maken... Zij kende geen angst en vind de merrie ook zeer betrouwbaar. Dat is ze eigenlijk ook. Ze is erg lief in de omgang en veel beleefder als mijn andere paard. Alleen is ze een echt werk/dressuurpaard, snel en kijkerig. Als je hier mee om kan gaan, heb je er een topmerrie aan. Ik ben dus nu, voor de 1e keer in 2 jaar, gevallen. Nu vind ik dit dus niet meer zo leuk, ik wil het schrikken dus inperken maar hoe ga ik dit doen? Ik ben wel van plan om meer aanleuning te nemen omdat ik met een te losse verbinding rij. De vorige eigenaresse reed haar altijd met de teugels op maat om de controle zowieso meer bij zichzelf te houden. Ik wil echter niet zo met de voorkant bezig zijn omdat ik dan meer op mezelf kan letten, en kan werken aan mijn onafhankelijke zit. De merrie was dus wel gewend om continue goed ondersteunt en begeleidt te worden tijdens het rijden. Op deze manier kon ze natuurlijk ook niet zoveel om zich heen zien! Ik heb nu les in grondwerk en hierbij vertrouwt ze mij volledig. Er is ook niet veel voor nodig want als je zegt "hup en nu er langs", doet ze dit voorbeeldig. Mijn paard is erg gevoelig voor de lichtste aanwijzingen. Echt een droompaard maar te snel voor mij.

Kitty1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-08 14:27

Foxy1980, mijn instructrice (Grand-prix nivo) rijdt er weleens op. Dan schrikt ze ook wel maar omdat zij met zoveel controle en duidelijke aanleuning rijdt, gebeurt het wel minder.

Foxy1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 15:05

Je verhaal is wel extreem herkenbaar zeg!

Het enige commentaar wat ik kan geven is: brutaal rijden. Zorgen dat je haar te allen tijde aan het werk hebt.
Maar dat is juist zo k**, want je wil ook gewoon lekker met jezelf bezig kunnen zijn. Daarvoor heb je zo'n paard gekocht (ik ook). En als je aandacht naar zo'n paard verslapt, dan ga je.

Eén schrale troost, je bent niet de enige die dit heeft. Maar dat lost het probleem natuurlijk niet op Verdrietig

Sorriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 15:09

1e keer in 2 jaar valt mee, voor mij was het de 1e keer in 4 maanden... Toch snap ik dat je ervan geschrokken bent.
Ik rij Ziya ook veel met lange teugel, daardoor ben ik er ook niet altijd even snel bij als ze er vandoor gaat. Toch blijf ik dit doen, zodat ze meer kan uitschuiven en relaxen en het rijden niet associeert als 'hard werken', want dat komt nog wel Nagelbijten / Gniffelen. Ikzelf vind het ook fijn als ik even met lange teugel kan rondstappen, en daarna weer op kan pakken. Echter als mijn paard dan schrikkeriger en rennerig zou worden, zou ik het ook vaker laten voor wat het is...

Foxy1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 15:17

Denk dat het bij dit soort paarden juist verstandig is om ze bij de les te houden. Gewoon meteen teugels aannemen en aan de slag. Als je met een langere teugel rijdt geef je ze letterlijk en figuurlijk meer ruimte om te doen waar ze op dat moment zelf zin in hebben. Zeker bij een paard wat op dat nivo heeft gelopen kan je makkelijk de teugels meteen goed aannemen.
Sommige paarden hebben het zelfs juist nodig. Mijn jonge paard ook. Die weet echt niet wat hem overkomt als je de teugels meer loslaat. Daar wordt ie juist hartstikke onzeker van.

En 1 x in 2 jaar is misschien niet vaak, maar die ene keer kan een hoop met je doen. Spreek ook uit ervaring Knipoog

Kitty1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-08 16:55

Ja, brutaal rijden lijkt goed bij mijn merrie te passen, het probleem is dat ik niet zo'n brutale ruiter ben.... dat zit niet zo in mij helaas. Ik zit veels te veel te voelen en te ontdekken op het zadel maar het paard heeft uitdaging nodig. En als ik brutaal probeer te zijn komt het niet echt over, dan zal ik waarschijnlijk net gaan doen of dat ik stoer ben, maar dit heeft ze gelijk door..Gelijk teugels op maat is ze inderdaad gewend voorheen. Ik vind echter dat lange teugel er ook bij hoort en juist ook het in -en uitschuiven maar dan heeft ze zegmaar wel de tijd om te schrikken. Ik vind het niet fijn om haar veel steun te geven, dat kan ik moeilijk begeleiden maar het is bij haar waarschijnlijk wel de manier..

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 19:09

Mijn pony zag ook altijd overal spoken, en mijn 1e reactie was dan aand8 eraan geven, en gaan stappen. Hier werd het dus erger van. Ik heb geleerd dat ik m flink aan het werk moest zetten, veel tempowisselingen en van hand veranderen, en bij een schrikreactie onverstoorbaar doorrijden, dus doorgaan waar we gebleven waren. Helemaal over is het nooit gegaan, maar het werd wel stukken minder. Hopelijk heb je wat aan alle reacties!

Clyde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 19:18

OoappeloO schreef:
Oogkleppen Huilen van het lachen Als je paard iets hoort zal 'ie het alleen maar enger vinden! En een paard trekt zn hoofd echt wel opzij als 'ie iets engs ziet!

Die van mij is blind en doet het nog steeds Haha! en al bijna 18. Denk niet dat het ooit over gaat. er zo min mogelijk van aantrekken en lekker bezig houden. Maar ja, dat lukt me ook niet altijd.

Foxy1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 21:02

Kitty1 schreef:
Ja, brutaal rijden lijkt goed bij mijn merrie te passen, het probleem is dat ik niet zo'n brutale ruiter ben.... dat zit niet zo in mij helaas. Ik zit veels te veel te voelen en te ontdekken op het zadel maar het paard heeft uitdaging nodig. En als ik brutaal probeer te zijn komt het niet echt over, dan zal ik waarschijnlijk net gaan doen of dat ik stoer ben, maar dit heeft ze gelijk door..Gelijk teugels op maat is ze inderdaad gewend voorheen. Ik vind echter dat lange teugel er ook bij hoort en juist ook het in -en uitschuiven maar dan heeft ze zegmaar wel de tijd om te schrikken. Ik vind het niet fijn om haar veel steun te geven, dat kan ik moeilijk begeleiden maar het is bij haar waarschijnlijk wel de manier..

Ja dat is heel erg lastig. Je bent wie je bent en je merrie is ook wie ze is. Dat past of het past niet. Helaas kom je daar vaak pas na een tijd achter.
Het is moeilijk om je hier advies in te geven. Je weet eigenlijk wel wat de oplossing is zoals je hierboven al beschrijft. Dus het is of jouw rijstijl proberen aan te passen, of te accepteren dat ze soms zo kan doen.
Wens je veel succes en wijsheid in je beslissingen. Hou je ons wel op de hoogte wat je gaat doen?