Extreme frisheid, hoe mee om te gaan.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

boemel

Re: Extreme frisheid, hoe mee om te gaan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 12:18

Is er dan geen stal in de buurt te vinden, waar de paarden er wel meer uitkomen?
Zelf heb ik de fijne binnenbak opgegeven voor een simpelere stal waar ze de hele dag naar buiten kan. Ik kan buiten het grootste deel van het jaar gewoon doortrainen in de buitenbak. Natuurlijk wel eens vies, nat en koud, maar ik heb het er graag voor over.

En als dat niet te vinden is, zoals al vaker gezegd veel minder brokken voeren.
En is een verzorger/bijrijder niets voor je paard? Of kan een stalgenoot 'm 's morgens nog even loslaten.
Je zegt wel dat je per dag 3 uur met hem bezig bent, maar dat betekent nog altijd dat hij 21 uur per dag op stal staat.
En van die 3 uur dat hij z'n stal uit is, heeft hij ook vast geen 3 uur beweging.

Nu de grond zo hard is krijgt mijn paard nog maar een half kg basisbrok op een dag. Verder veel goed ruwvoer, appels en een aanvullende olie. Behalve wat stapwerk voert ze niets uit. Ik vind dat meer dan genoeg.

elady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-07 13:03

Voer is terug naar 3/4. Laatste dagen was hij best braaf!

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 13:27

VeerenAshley schreef:
maikeltje schreef:
Wat rijden betreft is het niet erg om los te draven ipv te stappen. Ook ik heb zo'n energiemonster en toch staat hij hele dagen buiten. Maar met dit weer is hij gewoon fris tussen de billen Haha!
En dus draaf ik meteen aan met alleen contactteugel. Dat is echt niet slechter dan losstappen.

Dit is kul: een rustige warming-up in stap is veel beter, omdat dan de gewrichtsvloestof zich beter kan verdelen in het gewricht, en er zo dus sprake is van minder slijtage.

Dit is anders een beter alternatief dan eerst aan de longe waar het paard explodeert, kies jij maar. Onder de man kun je met beleid draven. En 10 minuten aan de hand stappen is vragen om ongelukken met dit weer. Tenminste met de mijne wel dus dan kies je logischerwijs het beste uit twee kwaden.

MeesMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 18:01

Eerst even longeren voor je er op stapt!

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 18:07

maikeltje schreef:
VeerenAshley schreef:

Dit is kul: een rustige warming-up in stap is veel beter, omdat dan de gewrichtsvloestof zich beter kan verdelen in het gewricht, en er zo dus sprake is van minder slijtage.

Dit is anders een beter alternatief dan eerst aan de longe waar het paard explodeert, kies jij maar. Onder de man kun je met beleid draven. En 10 minuten aan de hand stappen is vragen om ongelukken met dit weer. Tenminste met de mijne wel dus dan kies je logischerwijs het beste uit twee kwaden.

Je vergeet een ding: als je paard explodeert aan de longe, doet hij dit zonder het extra gewicht van een ruiter!
En als je niet gewoon met je paard kunt gaan wandelen, vraag ik me af of er niet iets aan de opvoeding van hem/haar mankeert?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 18:11

Heeft niks met opvoeding te maken maar met het temperament Lachen

Ik heb ook paarden gereden waar je beter voor kon kiezen een rustig draf tempo aan te nemen, dan perse moeten stappen. Dan werd er gewoon meer gestuiterd dan waneer je de energie rustig af liet vloeien met een rustig drafje Lachen

Dan weet je ook meteen wat er slechter is voor de benen en spieren Lachen

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 18:13

Gewoon als een gek figuren rijden zou ik zeggen.
En als het paard lekker los is, en je kan het, travers schouderbinnenwaarts enz. En in galop bezig houden met kleine stukjes contra (Gebroken lijnen rijden, opbouwens vanaf gebroken lijn 5 m.)
En ga rijden als er niet te veel andere paarden zijn. Ikzelf vind het altijd lastig omdat ik dan op moet letten dat mijn paard er niet vandoor knalt, en ik moet ook nog oppassen dat ik niemand aanrijd. Ook reageren frisse paarden ontzettend op elkaar. In een twintig bij veertig bak met bijv. 8 man rijden is dan geen doen.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 18:19

wat ik nog niet voorbij heb zien komen is dat wanneer ook al ga je meteen rustig draven de eerste 10 minuten je ook nog het gevaar heb van de maandagmorgenziekte, het zelfde geldt om hem even lekker uit te laten razen aan de longe etc.
Ook al heeft hij bom op zijn kont staan, hij zal toch opgevoed naast je moeten lopen. Veerenashley fijn dat jij het ook nog even heb over de opvoeding, temperament of niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 18:21

tja, dan kies je toch tussen steeds stuiteren en tussen rustig draven...
Wat denk je dat het beste helpt en gezondste is?
En goed, mag jij Kawa gaan lenen en hem losrijden op vreemd wedstrijd terrein...die is prima opgevoed...maar dan praten we daarna verder Haha!

Niet elk paard is hetzelfde en dan moet je overwegingen maken als ruiter, wat is het beste Lachen
Je kunt niet klakkeloos zeggen als je met dieren om gaat, dit moet, klaar basta..het zijn geen auto's Knipoog

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 18:24

VeerenAshley er is niets mis met de opvoeding van mijn paard, het is gewoon een bloedpaard. Die stuitert met dit weer nogal aan je hand. Als je nooit gewerkt hebt met zulk soort paarden dan kan ik me je reactie wel voorstellen hoor Knipoog
Dus voor de veiligheid van mijn paard en mijn omgeving is het beter om hem met -6 gecontroleerd warm te draven onder de man ipv warm te stuiteren aan de hand. Bovendien ben ik niet zo'n fan van longeren aangezien gek doen op zo'n klein rondje in mijn ogen veel belastender is voor de benen.
Voor de TS lijkt het me ook niet zo'n goede zet om haar paard aan de hand warm te stappen. Ze staat met haar paard op een manege en moet dus wachten tot haar les begint, eerder is de bak niet vrij denk ik.
Met vriesweer buiten op de beton je paard warmstappen is dan helemaal vragen om ongelukken aangezien er waarschijnlijk plekken zijn die glad kunnen zijn. En een paard wat overdag op stal staat die houdt daar geen rekening mee met alle gevolgen van dien.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 18:28

garny95 schreef:
wat ik nog niet voorbij heb zien komen is dat wanneer ook al ga je meteen rustig draven de eerste 10 minuten je ook nog het gevaar heb van de maandagmorgenziekte, het zelfde geldt om hem even lekker uit te laten razen aan de longe etc.
Ook al heeft hij bom op zijn kont staan, hij zal toch opgevoed naast je moeten lopen. Veerenashley fijn dat jij het ook nog even heb over de opvoeding, temperament of niet.

Hij zal zich niet lostrekken, maar een paard met temperament stapt met -6 niet rusrtig aan je hand....zucht.
Hij stuitert naast je, lijkt me niet zo'n strak plan met hier en daar een gladde plek op de plaats.
Mag ik vragen wat voor paarden jij rijdt?

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 18:32

runningkawa schreef:
tja, dan kies je toch tussen steeds stuiteren en tussen rustig draven...
Wat denk je dat het beste helpt en gezondste is?
En goed, mag jij Kawa gaan lenen en hem losrijden op vreemd wedstrijd terrein...die is prima opgevoed...maar dan praten we daarna verder Haha!

Niet elk paard is hetzelfde en dan moet je overwegingen maken als ruiter, wat is het beste Lachen
Je kunt niet klakkeloos zeggen als je met dieren om gaat, dit moet, klaar basta..het zijn geen auto's Knipoog

Ik denk ook niet dat je met dit weer een vreemd wedstrijdterrein op gaat zoeken ??????? wat een rare reactie
Ik denk dat je paarden ook onderschat, ze weten heel goed wat wel en niet kan/mag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 18:37

Niet?
Als je nu een wedstrijd geplant hebt waarom dan niet gaan?
Maar een paard met temperament heeft daar ook last van bij 25 graden op vreemd terrein...ze lopen er echt niet allemaal braaf als een dooie dook over heen hoor Lachen

Ja idd ze weten wat wel en niet mag.
Maar jij onderschat dus duidelijk hete paarden Ja
Daar kun jij gaan dwingen, dan worden ze stout.
Daar kun je ook gewoon zorgen dat hun energie als dat nodig is op een fijne manier af kan vloeien, dan worden ze niet stout, maar meegaand, lekker los.
En dat is toch wat je doel is? Een ontspannen mee werken paard Lachen
Het zijn geen auto's die als je ze in de 1 zet daar ook in blijven en pas in de 2 gaan als je opschakeld.
Het zijn dieren met allemaal hun eigen karakter. En de een stap je met een lange teugel rond in de kou of over vreemd terrein, de ander lukt dat met een aangenomen teugel en nog een ander vraag je dan te ontploffen... Aan de ruiter de keuze te maken wat het beste is...en dat heeft niks met opvoeding te maken Lachen

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 18:41

maikeltje schreef:
garny95 schreef:

Hij zal zich niet lostrekken, maar een paard met temperament stapt met -6 niet rusrtig aan je hand....zucht.
Hij stuitert naast je, lijkt me niet zo'n strak plan met hier en daar een gladde plek op de plaats.
Mag ik vragen wat voor paarden jij rijdt?

Ik heb al 22 jaar een volbloed arabier, die nog nooit gestuiterd heeft van zijn leven, verder een welsh/ engels volbloed die met haar staart omhoog snuift en proest maar braaf achter me blijft lopen en een jong e kwpn-er, die ook altijd netjes bij me blijft. ik zoek ook geen gladde plekken op want een misstap kan altijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 18:44

Maar als hij snuift en proest dan draaft hij ook regelmatig trepelend aan.
Ja dat kan zelfs in stap snelheid Lachen Maar dan is de belasting niet minder Lachen
Opgefokt zetten ze de spieren vast, dus ik draaf dan liever aan, dan komt er ontspanning in het lijf, dus minder belasting Lachen

Zera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 18:44

Heb mijn 3 jarige gister in de bak van de manege los gelaten.. Ze heeft een kwartier alleen maar gegalopeerd.. Ze was echt helemaal kapot.. Ga dit wel vaker doen Tong uitsteken..
Misschien een tip voor jou?

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 18:49

runningkawa schreef:
Niet?
Maar een paard met temperament heeft daar ook last van bij 25 graden op vreemd terrein...ze lopen er echt niet allemaal braaf als een dooie dook over heen hoor Lachen

Daar kun je ook gewoon zorgen dat hun energie als dat nodig is op een fijne manier af kan vloeien, dan worden ze niet stout, maar meegaand, lekker los.
Het zijn geen auto's die als je ze in de 1 zet daar ook in blijven en pas in de 2 gaan als je opschakeld.
Het zijn dieren met allemaal hun eigen karakter. En de een stap je met een lange teugel rond in de kou of over vreemd terrein, de ander lukt dat met een aangenomen teugel en nog een ander vraag je dan te ontploffen... Aan de ruiter de keuze te maken wat het beste is...en dat heeft niks met opvoeding te maken Lachen

Met dit weer en met daardoor een extreem fris paard zou ik dus geen wedstrijd inplannen en anders afzeggen , zo werk je ondeugden in de hand en als zulke situaties niet hoeven ga ik ze ook niet opzoeken, of het moet zijn om je paard daarin te trainen, wedstrijden rijden is voor mij sowieso niet belangrijk. Dus voor mij zou de keuze snel gemaakt zijn.
Mijn jonge paard heeft ook veel temperament maar ik probeer haar te trainen in alle rust en dat gaat erg goed.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 18:50

runningkawa schreef:
Maar als hij snuift en proest dan draaft hij ook regelmatig trepelend aan.
Ja dat kan zelfs in stap snelheid Lachen Maar dan is de belasting niet minder Lachen
Opgefokt zetten ze de spieren vast, dus ik draaf dan liever aan, dan komt er ontspanning in het lijf, dus minder belasting Lachen

nee, ik ga vaker stilstaan en hou een rustig tempo aan, ik heb hier ook nog wat kleintjes die ook wel eens met haar lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 18:53

Nou...het deelnemers veld is dan niet minder hoor Lachen
Dus bijna niemand zegt het daarom af hoor Lachen
En idd hij moet het maar leren, dus juist gaan. Maar dat wil niet zeggen dat je kunt zeggen, hup de rem erop.

Ja ik train mijn paarden ook in rust, vandaar dus juist de keuze bij sommige paarden voor een beheersd drafje Lachen
Omdat je in de stap juist geen rust meer houd bij sommige.

Nogmaals ze zijn gewoon niet allemaal hetzelfde
Wat bij de een als vanzelf sprekend gaat zal bij de ander niet zo maar gaan Lachen
Dat is toch juiste het leuke aan de omgang met paarden?

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 18:53

Zera schreef:
Heb mijn 3 jarige gister in de bak van de manege los gelaten.. Ze heeft een kwartier alleen maar gegalopeerd.. Ze was echt helemaal kapot.. Ga dit wel vaker doen Tong uitsteken..

we verlagen het niveau van dit topic nu wel heel erg met dit soort domme opmerkingen

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 18:54

Garny, het gaat hier om het probleem van de TS. Als zij een heet paard heeft en ze moet vantevoren op het erf, die waarschijnlijk verhard is, los gaan stappen aan de hand, dan is dat vragen om ongelukken.

En vreemd terrein mijden zodat je paard maar braaf blijft, is dat niet een beetje overdreven?
En als jouw volbloed nog nooit van zijn leven gestuiterd heeft, dan zal dat er gewoon niet inzitten bij je paard"s karakter.

Al zou ik alle cursussen van Voest, Parelli en weet ik veel welke allemaal nog meer, gaan volgen dan nog verandert dat het temperament en karakter van mijn paard niet.
Hij is prima opgevoed, hij blijft braaf bij me, alleen stuitert ie zo nu en dan ipv gewoon stappen als een dooie aan de hand. Ik zie het probleem niet normaal gesproken hoor. Alleen met deze weersomstandigheden waar de TS het over heeft kies ik er liever voor om, zoals RK het ook al schreef, met beleid de energie af te laten vloeien.

garny95

runningkawa schreef:
Nou...het deelnemers veld is dan niet minder hoor Lachen

Wat bij de een als vanzelf sprekend gaat zal bij de ander niet zo maar gaan Lachen
Dat is toch juiste het leuke aan de omgang met paarden?

Deze mening deel ik helemaal met je, zijn we het ergens over eens.

Anoniem

stil gaan staan?

Tja... ook daar geldt, de dat aub niet met elk paard, als je juist niet wilt dat ze gaan lopen springen op de plaats...
Ook niets te maken met opvoeding, maar met paarden die heet zijn

Maar mijn beeld is duidelijk, dat van maikeltje ook wel ondertussen denk ik Lachen

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 19:02

garny95 schreef:
runningkawa schreef:
Niet?

Met dit weer en met daardoor een extreem fris paard zou ik dus geen wedstrijd inplannen en anders afzeggen , zo werk je ondeugden in de hand en als zulke situaties niet hoeven ga ik ze ook niet opzoeken, of het moet zijn om je paard daarin te trainen, wedstrijden rijden is voor mij sowieso niet belangrijk. Dus voor mij zou de keuze snel gemaakt zijn.
Mijn jonge paard heeft ook veel temperament maar ik probeer haar te trainen in alle rust en dat gaat erg goed.

Dan ben ik benieuwd wat er gebeurt als hij aan je hand loopt en er gebeurt onverwachts iets.
Laatst was ik op de manege voor springlesje. Na de les was ik aan het droogstappen samen met nog wat leerlingen. Maakt er zo'n grondwerkmiep een opmerking over mijn kinderen die braaf op een kist ACHTER de keerwand notabene zaten te kijken en wat met hun benen aan het schommelen waren. Of ze ajb stil wilden zitten, want haar paard kon er weleens van schrikken. Denken dat soort mensen dat de wereld ophoudt met draaien zodra zij binnenkomen met hun paard? Rolleyes
Mijn paard kan ik OVERAL mee naartoe nemen. Hij stuitert misschien aan mijn hand, maar hij blijft netjes schuin achter me. Al stuiterend kan ik er ondertussen wel overal mee komen. Hij heeft al veel gezien en vindt alles leuk. En niemand hoeft rekening te houden met mijn paard als ie binnenkomt, hij leert van elke nieuwe situatie.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 19:06

Zera schreef:

Paard kapot ... goeie tip? Huilen

Lijkt me echt geen strak plan om je paard zo van stal in de bak los te gooien en hem vervolgens een kwartier een ongeluk te laten galoperen, ook al doet ie het zelf!!! Dan vraag je ook om blessures. Natuurlijk, het kan een keer gebeuren, maar normaal longeer je dan eerst (of aan de hand losstappen als dat gaat) voor je hem losgooit, maar zo ... nee echt niet. Waardeloze tip, zeker voor iemand die al met een fris paard zit en juist bang is dat ie zicht bezeert!
Laatst bijgewerkt door simodi op 23-12-07 19:11, in het totaal 1 keer bewerkt