Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
VeerenAshley schreef:maikeltje schreef:Wat rijden betreft is het niet erg om los te draven ipv te stappen. Ook ik heb zo'n energiemonster en toch staat hij hele dagen buiten. Maar met dit weer is hij gewoon fris tussen de billen![]()
En dus draaf ik meteen aan met alleen contactteugel. Dat is echt niet slechter dan losstappen.
Dit is kul: een rustige warming-up in stap is veel beter, omdat dan de gewrichtsvloestof zich beter kan verdelen in het gewricht, en er zo dus sprake is van minder slijtage.
maikeltje schreef:VeerenAshley schreef:
Dit is kul: een rustige warming-up in stap is veel beter, omdat dan de gewrichtsvloestof zich beter kan verdelen in het gewricht, en er zo dus sprake is van minder slijtage.
Dit is anders een beter alternatief dan eerst aan de longe waar het paard explodeert, kies jij maar. Onder de man kun je met beleid draven. En 10 minuten aan de hand stappen is vragen om ongelukken met dit weer. Tenminste met de mijne wel dus dan kies je logischerwijs het beste uit twee kwaden.

garny95 schreef:wat ik nog niet voorbij heb zien komen is dat wanneer ook al ga je meteen rustig draven de eerste 10 minuten je ook nog het gevaar heb van de maandagmorgenziekte, het zelfde geldt om hem even lekker uit te laten razen aan de longe etc.
Ook al heeft hij bom op zijn kont staan, hij zal toch opgevoed naast je moeten lopen. Veerenashley fijn dat jij het ook nog even heb over de opvoeding, temperament of niet.
runningkawa schreef:tja, dan kies je toch tussen steeds stuiteren en tussen rustig draven...
Wat denk je dat het beste helpt en gezondste is?
En goed, mag jij Kawa gaan lenen en hem losrijden op vreemd wedstrijd terrein...die is prima opgevoed...maar dan praten we daarna verder
Niet elk paard is hetzelfde en dan moet je overwegingen maken als ruiter, wat is het beste
Je kunt niet klakkeloos zeggen als je met dieren om gaat, dit moet, klaar basta..het zijn geen auto's

maikeltje schreef:garny95 schreef:
Hij zal zich niet lostrekken, maar een paard met temperament stapt met -6 niet rusrtig aan je hand....zucht.
Hij stuitert naast je, lijkt me niet zo'n strak plan met hier en daar een gladde plek op de plaats.
Mag ik vragen wat voor paarden jij rijdt?
Maar dan is de belasting niet minder 
..runningkawa schreef:Niet?
Als je nu een wedstrijd geplant hebt waarom dan niet gaan?
Maar een paard met temperament heeft daar ook last van bij 25 graden op vreemd terrein...ze lopen er echt niet allemaal braaf als een dooie dook over heen hoor
Ja idd ze weten wat wel en niet mag.
Maar jij onderschat dus duidelijk hete paarden
Daar kun jij gaan dwingen, dan worden ze stout.
Daar kun je ook gewoon zorgen dat hun energie als dat nodig is op een fijne manier af kan vloeien, dan worden ze niet stout, maar meegaand, lekker los.
En dat is toch wat je doel is? Een ontspannen mee werken paard
Het zijn geen auto's die als je ze in de 1 zet daar ook in blijven en pas in de 2 gaan als je opschakeld.
Het zijn dieren met allemaal hun eigen karakter. En de een stap je met een lange teugel rond in de kou of over vreemd terrein, de ander lukt dat met een aangenomen teugel en nog een ander vraag je dan te ontploffen... Aan de ruiter de keuze te maken wat het beste is...en dat heeft niks met opvoeding te maken
runningkawa schreef:Maar als hij snuift en proest dan draaft hij ook regelmatig trepelend aan.
Ja dat kan zelfs in stap snelheidMaar dan is de belasting niet minder
Opgefokt zetten ze de spieren vast, dus ik draaf dan liever aan, dan komt er ontspanning in het lijf, dus minder belasting

Zera schreef:Heb mijn 3 jarige gister in de bak van de manege los gelaten.. Ze heeft een kwartier alleen maar gegalopeerd.. Ze was echt helemaal kapot.. Ga dit wel vaker doen..
Misschien een tip voor jou?
runningkawa schreef:Nou...het deelnemers veld is dan niet minder hoor
Wat bij de een als vanzelf sprekend gaat zal bij de ander niet zo maar gaan
Dat is toch juiste het leuke aan de omgang met paarden?
garny95 schreef:runningkawa schreef:Niet?
Als je nu een wedstrijd geplant hebt waarom dan niet gaan?
Maar een paard met temperament heeft daar ook last van bij 25 graden op vreemd terrein...ze lopen er echt niet allemaal braaf als een dooie dook over heen hoor
Ja idd ze weten wat wel en niet mag.
Maar jij onderschat dus duidelijk hete paarden
Daar kun jij gaan dwingen, dan worden ze stout.
Daar kun je ook gewoon zorgen dat hun energie als dat nodig is op een fijne manier af kan vloeien, dan worden ze niet stout, maar meegaand, lekker los.
En dat is toch wat je doel is? Een ontspannen mee werken paard
Het zijn geen auto's die als je ze in de 1 zet daar ook in blijven en pas in de 2 gaan als je opschakeld.
Het zijn dieren met allemaal hun eigen karakter. En de een stap je met een lange teugel rond in de kou of over vreemd terrein, de ander lukt dat met een aangenomen teugel en nog een ander vraag je dan te ontploffen... Aan de ruiter de keuze te maken wat het beste is...en dat heeft niks met opvoeding te maken
Met dit weer en met daardoor een extreem fris paard zou ik dus geen wedstrijd inplannen en anders afzeggen , zo werk je ondeugden in de hand en als zulke situaties niet hoeven ga ik ze ook niet opzoeken, of het moet zijn om je paard daarin te trainen, wedstrijden rijden is voor mij sowieso niet belangrijk. Dus voor mij zou de keuze snel gemaakt zijn.
Mijn jonge paard heeft ook veel temperament maar ik probeer haar te trainen in alle rust en dat gaat erg goed.
Zera schreef:Heb mijn 3 jarige gister in de bak van de manege los gelaten.. Ze heeft een kwartier alleen maar gegalopeerd.. Ze was echt helemaal kapot.. Ga dit wel vaker doen..
Misschien een tip voor jou?