paard verkopen wel of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Stendo

Re: paard verkopen wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 15:18

Ik heb hier op bokt nog iets gevonden misschien kun je er wat mee [url]http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=21&t=556025
[/url]

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 15:28

Ik lees hier dingen.... pfff.
Dit dier mist idd leiderschap, dat ben ik totaal met je eens Nadya.
Dit dier is onzeker en een onzeker dier kan heel gevaarlijk zijn, nu mag dit geval zich wel gevaarlijk noemen ja!

Sommige mensen hebben het gevoel om op het juiste moment in te grijpen en op het juiste moment niks te doen.
Blijkbaar is dit vaker verkeerd gegaan bij dit paard. Het zal dus moeilijker zijn om dit vertrouwen weer terug te krijgen.

Ik denk dat je eerst het paard uit handen moet geven, zodat deze weer een basis heeft en niet meer zó onzeker is.
Daarna of tijdens heel hard aan jezelf gaan werken.
Samen leren, daar ben ik echt geen fan van!

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 15:30

Nadya schreef:
Lovely1 schreef:
Ik ben van mening dat wie A zegt ook B moet zeggen dus niet verkopen. Dit is geen kwestie van verkeerde klik tussen ruiter en paard.. dit is gewoon een onhandelbaar dier.

Onhandelbaar dier? Jaja.....
Ik denk eerder dat een Arabier x KWPNer niet geschikt is voor elke jonge ruiter. Dit dier mist gewoon leiderschap van de eigenaresse. Jammer dat sommige mensen altijd de ellende bij het paard zoeken.... Verdrietig

Jammer dat je gelijk zo reageert want heb ik ooit gezegd dat het alleen aan het dier ligt? Volgens mij staat dat nergens en daarbij ... en altijd? Ik heb net mijn eerste post gedaan in dit topic Cool
Als ik het gedrag lees.. noem ik dit inderdaad onhandelbaar..met wat voor een reden dan ook. Geen enkel dier is geschikt voor een jonge ruiter zonder enige vorm van begeleiding. Daarom geef ik ook aan dat de TS hulp moet zoeken en niet zelf moet aanmodderen of een nieuw paard moet kopen, dan zou namelijk precies hetzelfde zich voordoen!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 15:39

Lovely1, dat haalde uit jouw eigen bewoordingen: 'Dit is GEWOON een onhandelbaar dier'. Dat klinkt alsof je alle schuld aan het paard geeft. Bedoel je dat niet dan? Ik denk (het spijt me, TS, maar ik ben gewoon eerlijk) dat het aan de eigenaresse zelf ligt. Het dier is groen en juist jonge dieren hebben iemand nodig die ze zelfvertrouwen bijbrengt. Niet iedereen van haar leeftijd heeft dat van nature, hoor. De meesten niet namelijk .

Ik heb overigens zelf een jong dier, waarvan de moeder door een jonge meid en daarna een manege, zo verknald is, dat ze uiteindelijk bij de slacht beland is op 5-jarige leeftijd. Onhandelbaar geworden. Terwijl ik meer het idee heb dat zij gewoon verkeerd benaderd is met alle gevolgen van dien. Maar dat betekent dat die mensen naar hun eigen kunde, of beter gezegd onkunde moeten kijken, en dat is blijkbaar nogal moeilijk.

Mijn eigen paard heeft haar kracht en dominantie ge-erfd, er zit zeker een kop op, maar omdat hij op een fijne NH manier opgevoed is en wordt, heb ik geen problemen, gelukkig. Ik heb wel heel veel geleerd, omdat ik besefte dat ik ook aan mezelf moest werken. Uiteindelijk is het de bedoeling dat je samen een hecht topteam wordt, toch? Lachen

Je hebt helemaal gelijk wat betreft het feit dat TS hulp moet zoeken. Ja
Niet alleen om het paard weer op het juiste pad te helpen, maar ook om aan zichzelf te werken. Niemand is perfect, hoeft ook niet. Maar juist bij paarden is de persoon die het samen met het paard moet gaan doen, ook zo belangrijk. Anders walsen ze over je heen ja, als er een temperamentje in zit.

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 16:52

Ik vind dat het gewoon is dat het aan paard EN ruiter ligt... dit vind ik namelijk heel vanzelfsprekend. Ik vind het pas niet gewoon als het dier eerder mishandeld is (en vanuit daar gedragsproblemen zijn ontstaan) of als je het dier in de "huidige status" hebt gekocht om het maar heel abstract te zeggen.
Als je bijvoorbeeld dressuur beoefend gaat het om de harmonie tussen mens en paard... deze harmonie bereik je niet als er een kink in de kabel zit tussen jou en je paard.. en dan zit het in de kabel en niet bij jou of je paard maar bij beide.
Vanuit de ruiter is dit vooral incompetentie en vanuit het paard dominatie.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 17:05

Een hoop paarden zijn dominant, omdat veel mensen geen leiderschap uit kunnen dragen. Tja, en iemand moet de leiding nemen, dus ik kan me de kant van het paard wel voorstellen. Ik zie het niet als probleem, maar als natuurlijk gegeven van het paard uit. Een paard weet binnen enkele seconden wie hij voor zich heeft en past zich aan die persoon aan. In dit geval zal het dier het al zo gewend zijn, dat hij niet anders meer kan. Dan is het een kwestie van wat nieuwe basisbeginselen bij het dier aanleren en dat hoeft echt niet met harde hand, zoals de TS wel zegt.
Hard is iets heel anders als consequent.

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 17:12

Maar vanuit de mens is leiderschap ook niet altijd vanzelfsprekend Knipoog Het blijft altijd een wisselwerking tussen mens en paard en daarom is de paardensport (wat mij betreft) ook mooi als het goed wordt beoefend.
Harde hand lijkt mij inderdaad niet verstandig omdat je dan zijn dominatie alleen maar in de hand werkt. Vaak komt met de harde hand namelijk chaos en verlies je de controle. Met een consequente, rustige en bekwame hand kom je als snel tot een oplossing SAMEN met je paard

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 17:39

Leiderschap bij paarden is iets wat de meeste mensen van nature niet kunnen uitdragen, durf ik wel te stellen Ja . Het is wel iets wat je kunt leren. Ik leer er nog steeds over, zelfs na vele jaren met paarden nog. Het is idd een wisselwerking bij de combinatie ruiter-paard, maar jij zei in een van je posts dat het hier niet om de 'klik' ging, maar om een onhandelbaar paard. En DAT ben ik niet met je eens en je spreekt jezelf in je laatste post ietsje tegen. Knipoog
Ik ken deze ruiter en het desbetreffende paard ook niet, maar gezien haar omschrijving van de problemen en de informatie die ik uit haar profiel haal (meisje van 17 en een kruising Arabier/KWPNer) heb ik wel een sterk vermoeden. Shoot me if I'm wrong. Knipoog

Ik denk overigens dat je met een consequente, rustige en bekwame hand vrijwel altijd tot oplossingen komt in deze gevallen. Ga je een dominant paard hard aanpakken dan doof je het vlammetje in hem of hij gaat zich nog heviger verzetten. Lijkt mij erg zonde van zo'n dier. Daarom vind ik het jammer om te lezen dat zij denkt dat dat de oplossing kan zijn. Dan ga je in mijn ogen compleet de verkeerde kant op. Verdrietig

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 18:12

Citaat:
Leiderschap bij paarden is iets wat de meeste mensen van nature niet kunnen uitdragen, durf ik wel te stellen Ja . Het is wel iets wat je kunt leren. Ik leer er nog steeds over, zelfs na vele jaren met paarden nog. Het is idd een wisselwerking bij de combinatie ruiter-paard, maar jij zei in een van je posts dat het hier niet om de 'klik' ging, maar om een onhandelbaar paard. En DAT ben ik niet met je eens en je spreekt jezelf in je laatste post ietsje tegen. Knipoog

Een klik is voor mij een klik tussen persoonlijkheden. Iets wat je ook kent bij mensen.. deze klik kan er ook zijn ondanks problemen. Ik heb bijvoorbeeld ook een klik met mijn ex.. ondanks tienduizenden problemen en een verkeerde wisselwerking. Terwijl ik met iemand uit mijn projectgroep absoluut geen klik en aansluiting heb terwijl die wisselwerking en samenwerking wel goed werkt.
Ik noem dit paard inderdaad onhandelbaar in deze situatie, met de huidige ruiter en huidige omgang. Dat wil niet zeggen dat het zo blijft in een andere omgeving met een andere omgang en andere ruiter of aanpassing van de ruiter d.m.v. leren

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 19:04

Lovely1 schreef:
Ik noem dit paard inderdaad onhandelbaar in deze situatie, met de huidige ruiter en huidige omgang. Dat wil niet zeggen dat het zo blijft in een andere omgeving met een andere omgang en andere ruiter of aanpassing van de ruiter d.m.v. leren

Dan is het nog niet het paard wat onhandelbaar is. Dat is krom en dat kun je niet recht praten.
Dan zou je ook bijv kunnen zeggen dat je ex onhandelbaar is, terwijl waar er 2 ruzie hebben/maken er ook 2 schuldig zijn. Een andere omgeving zal ook niet helpen, want jij en je ex zullen op een andere lokatie net zulke problemen krijgen.

In beide gevallen is er geen goede comunicatie.
Een paard heeft een duidelijke leider nodig als je ermee wilt werken.

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 20:52

Het paard walst over haar heen enzenz. dit vind ik in haar situatie toch wel aardig onhandelbaar. Dat wil niet zeggen dat zij daar niet schuldig, mede-schuldig aan is. Het is een probleem tussen beide, tussen de wisselwerking. Als je vanuit het perspectief van het paard kijkt zou je ook kunnen zeggen dat de TS onhandelbaar is. Het gaat mij om de situatie tussen het paard en de ts.. en in die situatie op DIT moment vind ik het paard onhandelbaar, waarschijnlijk door toedoen van de TS. Dit paard kan in andere handen normaal handelbaar zijn.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 09:44

De TS geeft in haar beginpost ook aan dat het over haar heen walsen steeds vaker gebeurt. Misschien wat hard gezegd, maar daaruit blijkt dat het (onbewust) toch haar eigen schuld is. Als jij een paard hebt wat jou het leiderschap niet toevertrouwt dan doe je iets helemaal verkeerd. Dan kan je eigenlijk het paard niets meer kwalijk nemen. Helaas doen veel mensen dat wel, maar de ware oorzaak ligt gewoon bij de (onzekere, niet consequente) ruiter. Het is jammer dat veel mensen met paarden naar het paard blijven wijzen in dit soort gevallen. Laat eens iemand die verstand van het wezen paard heeft met zo'n dier aan de slag en ze veranderen waar je bij staat. Dat vind ik nou juist zo mooi aan paarden Ja .

Natuurlijk zijn er ook paarden die soms wat langer en wat meer nodig hebben, maar als ik in dit verhaal 1 plus 1 op ga tellen, dan denk ik echt dat dit gewoon een paard is met een temperamentje en karakter, die gewoon een eerlijke, consequente ruiter nodig heeft en ik denk juist dat een goede NH-methode wonderen kan verrichten. Maar ja, wie ben ik? Het is mijn paard niet en ik woon ook helaas niet in die buurt om eens te komen kijken/helpen...........
Ik kan alleen maar hopen dat dit paard de juiste, paardgerichte begeleiding gaat krijgen, net als zijn eigenaresse.

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 10:10

Heb je al wat besloten TS???