Paard steigert

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

detour

Re: Paard steigert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 11:21

Dat is hartstikke mooi, martine, ieder zijn ding idd!
Heb gelukkig nooit verergerd gedrag meegemaakt na een goeie mep tussen de oren bj steigerende en draaiende paarden (geen angst steigeren uiteraard) dus waarschijnlijk is de schade in mijn gevallen uitgebleven. MIsschien heb ik dan wel enorm geluk gehad!
Knipoog
Ben dan ook erg benieuwd naar hoe het gaat met de TS.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 11:34

Nee een knal tussen de oren is niet anders dan een knal op zijn kont, qua behandeling. WEL qua uitwerking. Ik persoonlijk krijg liever een klap op mijn ass die met spek en spier de klap op kan vangen dan op mijn achterhoofd, waar geen vet zit, minder spier maar wel ontelbare zenuwuiteinden zitten en pezen meer op de oppervlakte liggen.
Dat detour nooit verergerd gedrag heeft meegemaakt na een goeie mep tussen de oren komt waarschijnlijk uit angst, dus TS als jij het zo op wilt lossen (dat het ten kostte gaat met de band tussen jou en je paard) dan is het misschien een oplossing. Mits je paard dit pikt en niet van schrik achterover slaat of je bij neerkomen eraf bokt. En nogmaals het is misschien zo dat je je paard eventueel wel op die manier naar beneden krijgt op DAT moment (ik heb het ook wel eens gedaan uit reflex, overigens was dit met platte hand want ik zal NOOIT uit reflex een 'wapen' pakken om mee te gaan slaan, een zweep is namelijk geen mepmiddel maar kan je beenhulp net wat meer door laten komen, of je kunt het zweepje bijleggen als er net niet genoeg gebogen word oid, men zou het nooit mogen gebruiken om frustratie mee te uiten bv over steigeren. En het paard kwam inderdaad naar beneden alleen het probleem was er nog er zat hem wat dwars, het is dus NIET altijd angst of hufterigheid maar soms ook een blokkade van bijvoorbeeld spieren of rug of een heel klein traumaatje ((paar weken geleden misschien geschrokken van een koe))), maar je lost er over het algemeen geen probleem mee op. Want je hebt totaal niet gekeken naar waar het probleem vandaan komt..
Ik zou iig ook graag wat van TS horen..

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 11:40

Dat detour nooit verergerd gedrag heeft meegemaakt na een goeie mep tussen de oren komt waarschijnlijk uit angst,

Jij bent wel heel erg overtuigd van jezelf he? Ben je bij de situaties geweest? Als een paard angst ontwikkelt, is er daarna geen land meer mee te bezeilen en is het vertrouwen weg! Paarden die elkaar meppen lopen ook geen angst op en soms worden ze oko aan het hoofd geraakt en gaat dat heel wat harder dan mijn vlakke hand of een tik met een zweep!! Vervolgens loopt gemepte paard rustig achter hogere in de rang aan, op gepaste afstand.

Jouw hand (jij hebt het dus ook toegepast Knipoog ) is net zo goed een wapen als een zweep, beide kunnen mits goed gemikt hard aankomen, hoor! Frustratie uiten vind ik iets heel anders dan een paard straffen voor negatief gedrag (en daar ga ik weer: onduidelijkheid qua hierarchie).
Bij medische problematiek vind ik het ook een heel ander verhaal; heb zelf een paard gehad wat van een bepaald soort voer kietelig en heftig werd, geen blokkades, geen hierarchie, kwam bij losstappen al loodrecht overeind. Dat vind ik echter een ander verhaal dan wat TS beschrijft. Als het probleem in de hierarchie ligt kan een mep idd erger verkomen. En dat is idd mijn eigen ervaring. Er wordt nergens gesuggereerd dat je een paard in alle situaties maar moet meppen.

Ik basseer het op het verhaal van de TS. Ook ik hoor graag waar het gedrag vandaan komt bij haar paard.

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 11:43

frankiej schreef:
anneliesdj schreef:
...het paard zal niet vanuit het niets steigeren, hij gaat eerst staken en proberen om te draaien.....

Als laatste, of het paard nu bang is of dwars, steigeren brengt de ruiter en hemzelf in gevaar en mag dus nooit getolereerd worden. Corrigeren is dus zowieso op zijn plaats.

Ik heb er dus onder eentje gelegen die ineens geheel onverwacht omhoog kwam en zich achterover gooide, zo'n 10 sec. na opstijgen. Ze bestaan dus echt wel hoor van die rotzakken. Sterker nog ik was een aantal weken vantevoren gewaarschuwd door iemand toen diegene hoorde welke afstamming mijn paard had. Na dit voorval is dat paard ook linea recta richting slager vertrokken, zoiets wil ik geen 2e ruiter / amazone aandoen.
Daarom ben ik het geheel eens met de stelling dat steigeren nooit getolereerd mag worden. Ik ga echter nog een stap verder dan o.a detour: gewoon vol de zweep tussen de oren, tis zijn probleem wat de gevolgen zijn als die toevallig verkeerd terecht komt, moet ie zich maar gedragen. Liever hij eraan dan ik hoor.

*verschuilt zich nu tegen de komende reacties*

Ik ga met Frankie en Detour mee, steigeren wordt hier nooit getolereerd en als er dan mensen zijn die het zachtaardig willen dan mogen ze het van mij uitproberen.
En vaak helpt een dreun op hun hoofd wel, beter dat dan dat je je nek breekt door een paard met een onbetrouwbaar karakter, en die bestaan wel degelijk

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 11:49

ja heel veel paarden hebben inmiddels een onbetroubaar karakter, daar worden ze alleen 99,99% niet mee geboren. Maar zijn zo gemaakt (door slaan of juist verwenning oid). De 0,01 % die echt niet spoort zijn paarden met een kronkel in het hoofd, zoals er ook compleet gestoorde mieren zijn die alleen maar rondjes lopen en binnen enkele dagen dood zijn. Zo zou het in de natuur ook gaan met een paard wat een kronkel in zijn hoofd heeft. Zo'n paard spoort dan op meerdere vlakken niet en is niet geschikt voor omgang met de mens.
Jullie denkijze doet mij denken aan mezelf toen ik 13 was en meteen resultaat wilde en ik dacht 'ach, in de natuur slaan paarden elkaar toch ook"? In de natuur kan een paard weg. Wij dwingen ze in bepaalde situaties waar een paard in geen geval voor gekozen heeft, de gevolgen zijn voor ons. Ik hou niet van steigeren omdat het levensgevaarlijk is. Ik zorg door een goede training dat ze het niet doen. Mocht het een keer gebeuren los ik het op op de manier die ik al meerdere keren beschreven heb ik dit topic en de 'help hij steigerd'. Ik zeg niet dat ik nog nooit een paard heb geslagen, in tegendeel maar de meeste keren kijk ik er inmiddels met het schaamrood op mijn kaken op terug. er is echt een andere manier die de band tussen jou en je paard NIET schaad...

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 11:55

Toen je 13 was? Het wordt steeds leuker! Denk je dat boeken, gebasseerd op ethologie, door een 13 jarige geschreven is? Nagelbijten / Gniffelen
Je kunt door goede training NOOIT voorkomen dat je paard niet steigert, het is en blijft een vluchtdier met een eigen karakter wat op zijn manier omgaat met externe prikkels.
Daarbij komt ook nog eens voor dat de oorzaak niet eens bij gebrek aan vertrouwen hoeft te liggen.
Direct resultaat levert bij paarden wel degelijk wat op mits, je daarmee bedoelt dat je negatief gedrag wilt afkappen.
Als paarden in het wild met elkaar omgaan op die andere zachtere manier was er niet eens mgoelijkheid geweest om te overleven in een kudde.

We hebben het hier over extreem gedrag waarbij je in bepaalde gevallen extreem mag reageren.

Vraagje, Bonita; toen je op je 13de een keer werd gebeten of gemept, mepte je dus terug en nu pak je dat anders aan? Wat jij witl dudielijkmaken is het meppen vanuit frustratie, of neit?..
Als je nl met jonge puberpaarden omgaat is het gedrag wat je kunt verwachten ongeacht je band.
Laatst bijgewerkt door detour op 13-11-07 11:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 11:56

En anneliesdj, corrigeren is NIET altijd op zijn plaats, want doet het paard wel wat fout? Een paard steigerd pas als hij zich aangevallen of opgesloten voelt of als de ruiter hem daar een aanleiding voor geeft. Soms is corrigeren op zijn plaats, maar niet altijd... En de manier van corrigeren is voor iedereen anders, dat blijkt maar weer. Ik vind een tip als "geef hem een goeie mep tussen zn oren" heel erg kort door de bocht. Als je het paard hebt gezien en je ziet dat hij doodkalm steigerd omdat hij daar meerdere keren mee weg is gekomen dan zou je eventueel zo'n tip kunnen geven (not my way maar het is wel een manier), maar jij kent het paard niet. Misschien steigerd hij met weggedraaide ogen of geeft ie van te voren al talloze hints. Dat weten wij niet. Ik ben terughoudend met mijn tips, om die reden! We proberen haar allemaal te helpen dat zie ik ook wel in, maar denken we ook aan het dier...

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 11:59

Een paard kan ook steigeren omdat het staken wil en geen zin heeft om aan het werk te gaan, Bonita, licht dan zelf de TS ook fair in, je houdt het erg beperkt zo.
Ik vind je helemaal niet terughoudend, hoor, eerder fel en aanvallend al lees ik wel dat je intensie is omdat je vanuit je hart spreekt en dat vind ik echt super.

Weet je? Als het paard dreigt te verongelukken met zijn gedrag en je kunt dat voorkomen door even heel hard en kort op te treden, dan denk ik dat je ook aan je paard denkt, inderdaad!

Martine_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 12:03

ben het nog steeds eens met Bonita_Bon. Zou misschien handig zijn als de ts straks reageerd. nu hebben we meer een discussie.. dan een hulp topic Haha!
Ik vind het erg jammer dat mensen zosnel een paard meppen, tuurlijk zijn er omstanidgheden dat ik ook wel ens een mep verkoop, en wanneer ik op een stijgerend paard zit puur uit opstandigheid, dan ben ik ook echt niet lief tegen zo'n paard.. maar blijf de mep tussen de oren toch extreem vinden

edit: heb het nog nooit gezien dat iemand het deed.. misschien ben ik er daarom wel zo tegen

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 12:05

Zo snel meppen? Hoe vaak komt zulk extreem gedrag voor?..
Weinig toch?...
Althans dat is mijn ervaring.
Wat doe jij dan als jouw paard uit opstandigheid mept?
Misschien dat deze discussie wel een eye opener is voor de TS want er wordt in ieder geval een hoop losgemaakt, zo krijgt de TS in ieder geval legio aan voorbeelden en mogelijkheden...

am_vanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 12:09

TS.... bekijk je uberhaubt dit topic nog wel???? te stelt een vraag en vervolgens horen we je niet meer.....

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 12:09

Detour, ik zou het waarderen als je je verdiept in wat ik schrijf voordat je me er daarna op aanvalt. Dat zou dan namelijk iets intelligenter overkomen. Ik ga namelijk met puberpaarden om, dagelijks. En heb er zelf 1. Geweldig!
Nog een stelling over wat ik beweer die je maakt raakt kant noch wal: "Daarbij komt ook nog eens voor dat de oorzaak neit eens bij gebrek aan vertrouwen hoeft te liggen." Hoevaak heb ik dat al niet getypt de afgelopen bladzijden?? Er zijn verschillende redenen aarom een paard zal steigeren.
En zoals ik ookal eerder zei, je kunt het nooit uitsluiten dat je paard echt nooit zal steigeren. Maar als er begrip en vertrouen is zal je paard die uiteg niet snel kiezen, behalve als hij aangevallen word door een hond of iets vreselijk eng vind. dankzij een goede training met een stabiele basis komt het paard dan vrijwel onmiddelijk naar benenden en krijgt geen straf voor at dan ook, ant wat deed hij fout? Je zegt het zelf al, het blijft een vluchtdier en er zullen altijd externe prikkels zijn. Moeten we dat gedrag er dan even uitmeppen?
Je kunt in bepaalde gevallen, extreem reageren dat is aan jou, maar dat kun je bij de TS onmogelijk inschatten. Ookal heeft ze 100 paarden en is ze volassen en wat dan ook. Je twijfeld ook aan mijn capaciteit terwijl ik al jaren in deze 'buisiness' (zo kun je het inmiddels noemen) werk, woon en leef. Dus hoe kun je stellen dat TS jou tips op kan volgen op een paard-eerlijke en goedgetimede en veilige manier. You can't dus in dat geval vind ik je tips eng. Snap je.
En wat dat 13-jarige betreft, zoals ik jou hoor praten zie ik mezlef maar dan jaaaaren terug. Als een wetenschapper zo praat of de paus, maakt me niet uit, het blijft zo dat ik mezelf erin herken. Wie welke boeken ook heeft geschreven.

En een antwoord Detour; ik ga grondwerken met een paard alvorens ik ermee rij of wat dan ook. Als je dat correct doet krijg je een relatie met je paard van schokbeton zo stabiel. Dan komt het niet in zijn hoofd op om te bijten. Bovendien geeft ieder paard, hoe puberaal ook, eerst een seintje met zijn lichaam, gezicht, hoofd dat hij gaat bijten, leer dat herkennen en leer dat te blokkeren en het paard voor te zijn. Hoe je ook niet te slaan. Nogmaals ik ben ook wel eens te laat en los het dan op met een tik, een mens mag fouten maken en dus een keer slaan ookal is het zijn eigen trage reactie. Maar het moet niet zo zijn dat je altijd slaat als je paard bijt

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 12:12

Fel en aanvallend naar jou misschien (dat aanvallend moet ik nog eens leren beheersen) maar in mijn tips naar de TS toe ben ik voorzichtig en ik ga er niet vanuit dat zij op welk niveau dan ook rijd of dingen in kan schatten.

Ik spreek inderdaad uit mijn hart.

Martine_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 12:14

ja inprincipe zou dit gedrag weinig voor moeten komen, ik heb er 1 gereden die constand op der achter benen stond zolang ik dressuur matig reed. wanneer ik ging springen was er niets aan de hand. Dit paard was dan wel een appart gevalletje. ze accepteerde een ander niet op haar rug deed net zolang dat die er af lag en rende dan naar mij... raar ding... maar dan moet ik even gaan nadenken hoe ik toen reageerde... ik handel vaakl zonder na te denken..
ik denk dat ik direct mijn handen naar voren heb gegooit enne (goeie vraag:P) bij haar was het zo als ik haar dan een "mep" (ja daar is ie:D) gaf me de zweep dat ze vooruit sprong en weer liep.(in de bak) Met het paard waar ik het eerder over had (van Nimmy) was ik buiten. had er al vaak zat gereden en paard stopte ineens draaide om en wilde weg rennen.. vervolgens liep hij alleen nog maar achter uit en ging hij stijgeren. omdat ik alleen was heb ik het na een half uur moeten opgeven... het werd te gevaarlijk en wat ik ook deed paard wilde niet lopen... eenmaal terug op stal eigenaar gebeld en we zijn toen samen gegaan. ik zat er op en dreef het paard naar voren en zij stond op de grond met een zweep zodat hij ergens tegen aan zou lopen als hij achterwaards ging. En wanneer nodig kon zij hem (jaja daar is ie al weer;)) een mep geven.

Zoiets geloof ik Haha! altijd moeilijk om mezelf te analyseren Lachen

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 12:16

Staken en geen zin hebben komt bij een correct gereden en behandeld paard praktisch niet voor, als dit anders is moet je alsnog de fout bij jezlef zoeken. Het paard is een soort spiegel...
Ik ken ook opstandige paarden en paarden die erg uitdagend zijn qua karakter, maar met slaan krijg je naar mijn mening nog steeds 'oorlog' en dat komt het vertrouwen niet ten goede. En ik herhaal; een keer een paard slaan is wat mij betreft acceptabel en maak me er ook wel eens een keer schuldig aan. Maar ik zou het nooit zo 'hoppekee' op het net knallen dat iemand zn paard eens flink moet gaan slaan. Dat is het hete hangijzer hier

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 12:20

Lijkt me goed plan, laten we elkaar gaan aanvallen op elkaars intelligentie. Je wordt wel heel persoonlijk, hoor!

Lees je zelf eigenlijk wel goed of drijf je nu compleet op je emoties"? waar staat: gewoon ff snel lekker meppen? je interpretatie klopt niet helemaal, maar goed.
Ook heb ik nergens gezegd dat ze mijn tips moet opvolgen- en volgens mij maakt dat je angstig.
Ze zal het zelf moeten beslissen, Bonita, wij zijn niet haar
moeder. In die zin vind ik dat beledigend, misschien is de TS een hartstikke pientere tante en onderschat je haar denkvermogen en ervaring.
Het is bijzonder knap dat je jezelf jaren terugziet in mijn ideeen jaren geleden, zeker ook ethologie als onderdeel van je studie gehad toen je 12 was, daarmee beledig je inderdaad ECHTE paardenmensen ( Monty Roberts, parelli, van Dierendonck, praten als de paus? Welnee) want ondanks dat ik ook veel ervaring heb ik het werken met paarden zijn er imo een hoop mensen die veel beter weten hoe het echt zit dan jij en ik. Laten we daar voor open blijven staan!...
En laten we accpeteren van elkaar dat we misschien in een hoop dingen hetzelfde denken en in dit geval een andere mening hebben want je concludeert erg ongenuanceerd.
Je kunt helaas nooit alle seinen herkennen vrees ik; alleen paarden onderling weten precies waar ze aantoe zijn bij elkaar.
Een mens mag fouten maken; gelukkig.
Ben ooit in mijn rug gebeten (zag het niet aankomen, stom stom stom) en heb het paard gericht getrapt. Is nooit meer gebeurd.
Daarna paard verder vriendelijk behandeld, niks aan de hand.
Erg he? Knipoog

Martine_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 12:22

Ja Bonita ben ik met je eens.. paard uit mijn verhaal is wel echt een apparte hoor.. als je in me profiel kijk staat een spring foo van der.. niets aan te zien... maar das springen... paard had echt een hekel aan dressuur... Later heeft ze ineens een epileptische aanval gehad, dus daar kan ook wel oorzaak hebben gelegen... maar dit paard gooide werkelijk 2 bijrijders er af en liep triomfantelijk naar mij toe... stapte ik er op kon ik er zo mee weg rijden (tot dat ik dus weer te veel dressuur matig ging rijden)

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 12:26

Martine_m schreef:
ja inprincipe zou dit gedrag weinig voor moeten komen, ik heb er 1 gereden die constand op der achter benen stond zolang ik dressuur matig reed. wanneer ik ging springen was er niets aan de hand. Dit paard was dan wel een appart gevalletje. ze accepteerde een ander niet op haar rug deed net zolang dat die er af lag en rende dan naar mij... raar ding... maar dan moet ik even gaan nadenken hoe ik toen reageerde... ik handel vaakl zonder na te denken..
ik denk dat ik direct mijn handen naar voren heb gegooit enne (goeie vraag:P) bij haar was het zo als ik haar dan een "mep" (ja daar is ie:D) gaf me de zweep dat ze vooruit sprong en weer liep.(in de bak) Met het paard waar ik het eerder over had (van Nimmy) was ik buiten. had er al vaak zat gereden en paard stopte ineens draaide om en wilde weg rennen.. vervolgens liep hij alleen nog maar achter uit en ging hij stijgeren. omdat ik alleen was heb ik het na een half uur moeten opgeven... het werd te gevaarlijk en wat ik ook deed paard wilde niet lopen... eenmaal terug op stal eigenaar gebeld en we zijn toen samen gegaan. ik zat er op en dreef het paard naar voren en zij stond op de grond met een zweep zodat hij ergens tegen aan zou lopen als hij achterwaards ging. En wanneer nodig kon zij hem (jaja daar is ie al weer;)) een mep geven.

Zoiets geloof ik Haha! altijd moeilijk om mezelf te analyseren Lachen

Dat vind ik ook lastig, hoor, ik denk dat mensen heel erg vanuit reflexen handelen als er gevaar dreigt, net als het paard.
Je kunt (als je het niet ziet aankomen) per ongeluk gaan hangen aan je paard als hij omhoog komt of het uit balans halen....

Ik vind het ook lastig hoor, soms is het best moeilijk inschatten wat er nu precies aan de hand is, wat de orzaak is...

Martine_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 12:28

ja zoals ik net beschreef bleek er bij dat paard toch ook iets medisch te zijn en was ze heel eenkennig... hangen doe ik bij stijgeren eigenlijk nooit.. ik ben altijd veel ta bang dat ik te veel zou gaan hangen en dat ie dan achterover slaat... ja daar denk ik echt bij na als een paard stijger Lachen

am_vanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 12:28

Jongens...vind dat dit topic de verkeerde kant op gaat..... buiten het feit dat Uptodance nergens meer wat op zegt, vind ik dat ze hier niet echt mee geholpen is.

Er kunnen natuurlijk ideeen worden aangedragen... en iedereen heeft een andere mening/visie op hoe het wel of niet zou moeten...

maar laten we elkaars mening respecteren en proberen om voor TS een optie aan te dragen om van haar probleem af te komen..

Marlous

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 12:34

Heb alleen blz 1 en 4 gelezen, omdat er zoveel tekst staat Bloos . Lees over de discusse 'paard wel of niet slaan tussen de oren bij steigeren' ? Degene die er mee kwam, bedoelde volgens mij niet het slaan, maar de zweep gewoon boven het paard zijn hoofd houden. Dus het paard zorgt er dan zelf voor dat hij z'n hoofd 'stoot'. Heeft niks met slaan te maken. Het paard zal niet eens weten dat jij degene bent die die zweep in z'n handen heeft.

Voor de TS ; Geef je je paard eten, als je terug komt van een buitenrit? Hierdoor komen ook problemen, met een buitenrit bereikt hij niks, maar met het terug komen wel, dus wil hij zo snel mogelijk terug. Misschien kan je eens proberen om iets lekkers mee te nemen, of iets leuks te doen halverwege de buitenrit. Zodat het voor hem leuk is om op buitenrit te gaan, en dat hij er naar uit kijkt.
Succes ermee!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 12:54

Ts, sorry voor alle discussies hier, daar heb je misschien idd weinig aan.

Wat wil je nu gaan doen en heb je al enig idee wat de oorzaak is van het gedrag?

Martine_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 13:04

Ik denk dat het misschien handig is om even op de TS te wachten..

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 13:10

Niet sorry voor de discussie, ik denk namelijk dat een pittige discussie iedereen kan helpen en het gaat hier niet alleen om de TS.

Voor detour, ik beledig de TS niet, heel makkelijk om dat hierop te zetten. Wat mij betreft is ze heel intelligent ik ken haar niet, net zo min als haar paard. Zelfs het intelligentste mens kan sommige dingen niet inschatten, heeft niets te maken met intelligentie. Wel met ervaring.

Ik ken ethologie, is momenteel trouwens ook een groot deel van mijn studie, maar daar staat nergens in verwoord wat jij beweerd. Ik zeg dat jouw denkwijze mij aan mijzelf doet denken toen ik 13 was. Jouw denkwijze is iets heeeel anders dan Parelli en Roberts en Dierendonck en weet ik wie, dus nee ik beledig hen er niet mee. Mijn denkwijze wijkt ook van die van hun af, gelukkig. Zo hebben we allemaal een eigen mening, blij toe, zou anders een hele saaie site worden.. Clown

Oja en de pot verwijt de ketel wat betreft ongenuanceerde uitspraken en persoonlijk worden...

am_vanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 13:18

Bonita_Bon schreef:
Niet sorry voor de discussie, ik denk namelijk dat een pittige discussie iedereen kan helpen en het gaat hier niet alleen om de TS.

Voor detour, ik beledig de TS niet, heel makkelijk om dat hierop te zetten. Wat mij betreft is ze heel intelligent ik ken haar niet, net zo min als haar paard. Zelfs het intelligentste mens kan sommige dingen niet inschatten, heeft niets te maken met intelligentie. Wel met ervaring.

Ik ken ethologie, is momenteel trouwens ook een groot deel van mijn studie, maar daar staat nergens in verwoord wat jij beweerd. Ik zeg dat jouw denkwijze mij aan mijzelf doet denken toen ik 13 was. Jouw denkwijze is iets heeeel anders dan Parelli en Roberts en Dierendonck en weet ik wie, dus nee ik beledig hen er niet mee. Mijn denkwijze wijkt ook van die van hun af, gelukkig. Zo hebben we allemaal een eigen mening, blij toe, zou anders een hele saaie site worden.. Clown

Oja en de pot verwijt de ketel wat betreft ongenuanceerde uitspraken en persoonlijk worden...

......en ze gaat maar door.....