jong paard met slof???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Taat88

Re: jong paard met slof???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-07 11:01

ik vertelde dat ze niet meer met slof mocht rijden , daar was ze niet mee eens.
want volgens haar traiener was het goed om te doen.
dus ik moest het zelf gaan bekijken .

Geak_Nena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 18:29

ik heb het zoiezo niet op een slof aan zeker niet bij een jong paard, Als jij er geen toestemming voor hebt gegeven zou ik zoiezo wat laten weten;) Dat doe je niet zomaar

Taat88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-07 20:10

ik heb vandaag gereden... hij is helmaal aan het krabbelen.. hoop het zo snel mogenlijk uit te hebben..

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 14:29

een slof bij een jong paard?? waar slaat dat nou op,,
als een paard gevaarlijk steigerd onder een buitenrit dan doe ik een slof om eerder niet een jong paard moet ontspannen niet tegenwerken

hadas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 14:42

mensen die met slof rijden kunnen over het algemeen niet rijden! met een slof kun je een paard altijd wel naar beneden 'trekken'!! dat heeft niks met rijden te maken!

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 15:09

hadas schreef:
mensen die met slof rijden kunnen over het algemeen niet rijden! met een slof kun je een paard altijd wel naar beneden 'trekken'!! dat heeft niks met rijden te maken!

JUIST !!!!!!

hahaha mijn idee.......

ik rijd 1 x per 2 maanden eens met touwtjes, gewoon even voor het gemak, voor het gevoel, om mijn oefeningen eens goed uit te kunnen voeren zonder overal aan te hoeven denken Haha!
pure gemakzucht dus.......

ik las ergens op de beginpagina dat de slof wel goed gebruikt moet worden en dat de meeste 'oudere' paarden al goed over de rug lopen en is dan dus niet meer nodig Huilen

een paar nageeflijk laten lopen lukt alleen vanuit ontspanning.... alle manieren waarin het paard in een houding wordt 'gedwongen' zijn onjuist.... het paard zal dan ook in verzet gaan en spant dan alsnog de verkeerde spieren aan in zijn rug waardoor er tegenwoordig zoveel rugproblemen zijn waardoor fysio's en chiropractors als paddestoelen uit de grond schieten.....

leer gewoon ontspannen rijden dan is er niks nodig om een paard mooi te laten lopen!!!!!
en ik kan me er heus wel wat bij voorstellen als een paard gevaarlijk is dat je eens af en toe met een slof rijdt, maar niet meer dan 1 x per week.......

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 15:11

vind je???

voor de nageeflijkheid heb ik geen slof nodig hoor, ook voor het "mooie lopen" niet.......

maar wel om mijn nek niet te breken op het moment supreme

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 15:16

KiWiKo schreef:
vind je???

voor de nageeflijkheid heb ik geen slof nodig hoor, ook voor het "mooie lopen" niet.......

dan is er blijkbaar ook geen vertrouwen naar weerszijden........
ik heb mijn bonte paard pas sinds februari en de eerste paar weken leek het wel een bommetje als ik erop zat, maar naar mate het vetrouwen groeide ging het over..... nu stap ik erop zonder enige twijfel en doet ze nooit iets raars terwijl het van nature een erg heet paard is, ook heel snel wil vluchten.....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 15:18

klopt als ik op een voor mij vreemde 3 jarige moet is er inderdaad geen vertrouwen, ken het paard pas 10 minuten Lachen Lachen Lachen

en aangezien dat lange tijd mijn werk is geweest, weet ik ondertussen wel de valkuilen

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 15:34

KiWiKo schreef:
vind je???

*LOL*

AnjaKos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 15:36

Toen ik mijn paard op 2,5 jarige leeftijd kocht was hij al vol beleerd maar wel met slof....gevolg??? Doodsbang in zijn mond en loopt nu af en toe nog steeds achter de teugel Boos!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 15:39

volgens mij ga je al verkeerd als je een 2,5 jarige vol beleerd koopt, geloof niet echt dat dit aan de slof ligt Lachen

AnjaKos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 15:49

Nee ook doordat Miro veel te jong was...
Ik zag pas dat hij 2,5 was toen ik het papier kreeg, ik kocht hem in Januari en volgens het KWPN was hij dus 3 maar hij werd pas 3 op 17 Juli Scheve mond
Ik heb hem van April tot November toen in het land gezet en niks mee gedaan, toen alleen maar gewandeld en buitenritjes gemaakt met los teugeltje. Is allemaal goed gekomen en hij wordt aankomend jaar 14 Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 15:51

kijk! das goed Lachen Lachen

lastig dat hij zo een veel te jonge start heeft gehad, en zeker op die manier!

Vido

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 15:55

Met slof rijden is een soortgelijke techniek als met stang en trens rijden. Ik heb er op zich niets op tegen, als je m goed gebruikt, vraag me wel af of dat bij zo'n jong paard handig is (zou je er een stang in hangen?).

Ben zelf geen 'zeurpiet' met mijn paarden, maar ik vind het eigenlijk meer een aanfluiting voor mijn eigen rijkunst als ik het nodig zou hebben.

Dan denk ik altijd aan de volgende wijsheid: De rijkunst eindigt, waar de zadelkamer begint...

Denk daar maar eens over na!

AnjaKos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 15:56

Ja dat heeft de eerste jaren heel wat teweeg gebracht...ik wist ook niet of ik hem wel ging houden. Hij was gemeen, staakte waardoor hij echt loeihard achteruit rende, weefde, plette me tegen de muur en ik kon niet normaal opstappen. Na veel geduld en af en toe een harde hand (was soms jammer genoeg de enige manier) rij ik hem nu met een touwhalster buiten. Hij staakt heel af en toe nog en kan echt als een idioot achteruit rennen maar gelijk de zweep erover en dan blijf ik hem voor.
Is gewoon gevaarlijk want menneer is dan onbestuurbaar waardoor hij in het prikkeldraad, wat de boeren hier langs hun land hebben, terrechtkomen, in een greppel of onder een tracktor..Dan maar liever 1 keer een goede zwieper met de zweep.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 15:59

Vido schreef:
Met slof rijden is een soortgelijke techniek als met stang en trens rijden. Ik heb er op zich niets op tegen, als je m goed gebruikt, vraag me wel af of dat bij zo'n jong paard handig is (zou je er een stang in hangen?).

Ben zelf geen 'zeurpiet' met mijn paarden, maar ik vind het eigenlijk meer een aanfluiting voor mijn eigen rijkunst als ik het nodig zou hebben.

Dan denk ik altijd aan de volgende wijsheid: De rijkunst eindigt, waar de zadelkamer begint...

Denk daar maar eens over na!

absoluut, ik denk dat ik voor sommige paarden waar ik op zat niet handig genoeg was......... en aangezien ik toch tegen de 40 loop, een alleenstaande moeder ben MET een eigen bedrijf, dan heb je nogal wat verantwoordelijkheden en kan je niet je nek breken op andermans paard

Vido

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 18:32

KiWiKo, geen paard op de wereld is je eigen gezondheid waard, groot gelijk. Dat is in mijn ogen altijd een argument voor ' het gebruik maken van de zadelkamer'. Zelf ben ik gestopt met mn nek wagen, zeker met andermans paarden: ik kan ook maar 1x in mijn leven doodvallen.

Uit veiligheidsoverweging, prima, maar wat is dan nog het doel wat je stelt he, met zo'n dier? Overleven?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 20:46

Citaat:

Kan jij mij uitleggen wat een slof doet waardoor jij je nek niet breekt?? Want als een paard gigantisch begint te bokken, wil ik hem met zijn kop omhoog hebben, dus heb ik alleen maar last van de slof. Als het paard staakt, wil ik voor alle ruimte hebben, dus wederom heb ik last van de slof. Als het paard steigert, wil ik al helemaal niks hebben wat de beweging van zijn hals belemmert, want dan is de kans alleen maar groter dat hij achteroverklapt. Als het paard wegrent, laat ik hem óf rennen, of ik trek hem tegen de bakrand. In beide gevallen wil ik zijn hoofd niet te laag hebben, want dan loop ik ernstig de kans dat hij struikelt of de bakrand niet ziet. Dus hoe kan de slof voorkomen dat jij op het moment supreme je nek breekt??????

Dat je voor je veiligheid kiest geef ik je meer dan groot gelijk in, maar zou de veiligste optie dan niet moeten zijn dat je er niet op stapt???

Edit: type fouten.....

Kiim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 21:07

Weetje wat ik niet begrijp.. waarom heb je je paardje niet een week stil gezet? Het is pas 3 jaar en een week rust kan echt geen kwaad, kan juist goed zijn.. dan had je het daarna zelf weer kunnen oppakken en had je helemaal geen problemen gehad..

loveHorses13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 13:48

Ik vind het echt niet kunnen het is haar paard niet!
Als jij zegt van neen is het neen.
Als zij daar niet mee akkoord is moet ze er maar niet meer op rijden.
Slof kan helemaal niet goed zijn!
Je paardje is nog maar 3 jaar en moet zichzelf nog leren ontspannen.
Ik hoop dat je geen verdere problemen meer zult ondervinden...

Taat88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-07 14:01

ik heb er zaterdag op gezeten effe.
en n ga ik er pas weer donderdag op lekker los gooien enzo dat mag hij wel effe...

Lekker jong zijn....

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 23:12

Ik kan me voorstellen dat je een slof gebruikt als noodhulpmiddel, maar om een paard ermee aan de teugel of hoe ze dat tegenwoordig ook noemen te leren lopen, dit begint al met goed longeren en werk aan de hand/lange teugel. Dan train je al een groot deel van de spieren lenigheid en behendigheid. Als je er dan opgaat kan je paard alles in prnicipe al, dan alleen nog met ruiter leren, dat is natuurlijk wel even anders, maar als een paard de teugelhulpen begrijpt zal hij die binnen de kortste keren ook onder zadel begrijpen, en net zo met de voorwaartse hulpen. Waarom dan nog een slof?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 07:42

Lalidan schreef:
Citaat:

Kan jij mij uitleggen wat een slof doet waardoor jij je nek niet breekt?? Want als een paard gigantisch begint te bokken, wil ik hem met zijn kop omhoog hebben, dus heb ik alleen maar last van de slof. Als het paard staakt, wil ik voor alle ruimte hebben, dus wederom heb ik last van de slof. Als het paard steigert, wil ik al helemaal niks hebben wat de beweging van zijn hals belemmert, want dan is de kans alleen maar groter dat hij achteroverklapt. Als het paard wegrent, laat ik hem óf rennen, of ik trek hem tegen de bakrand. In beide gevallen wil ik zijn hoofd niet te laag hebben, want dan loop ik ernstig de kans dat hij struikelt of de bakrand niet ziet. Dus hoe kan de slof voorkomen dat jij op het moment supreme je nek breekt??????

Dat je voor je veiligheid kiest geef ik je meer dan groot gelijk in, maar zou de veiligste optie dan niet moeten zijn dat je er niet op stapt???

Edit: type fouten.....

Als het paard weg wil dan wil ik de neus naar mijn teen Lachen en aangezien ik altijd de slof aan de zijkant van het zadel vastmaak kan dit heul best helpen........ De slof hangt altijd los genoeg om geen staken uit te lokken...... en als een paard steigert wil ik ook weer die neus naar mijn teen.

En inderdaad, ik stap niet meer op vreemde jonge paarden Lachen ik heb mijn stokje doorgegeven aan de jongere generatie Lachen

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 08:02

KiWiKo schreef:
Als het paard weg wil dan wil ik de neus naar mijn teen Lachen en aangezien ik altijd de slof aan de zijkant van het zadel vastmaak kan dit heul best helpen........ De slof hangt altijd los genoeg om geen staken uit te lokken...... en als een paard steigert wil ik ook weer die neus naar mijn teen.

En inderdaad, ik stap niet meer op vreemde jonge paarden Lachen ik heb mijn stokje doorgegeven aan de jongere generatie Lachen

mmm voor zover ik heb begrepen als een paard steigert en jij trekt aan de slof of iets dergelijks is de kans op achterover klappen vele malen groter omdat hij dan zijn eigen evenwicht niet meer in de hand heeft....... dan zie ik nog liever dat ze een jong paard eerst met touwtjes of pessoa longeren tot de gekkigheid eruit is en dan erop en aan het werk zonder iets........
maar ieder zijn ervaringen en meningen Knipoog