Anouar is knettergek, ik weet het niet meer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: Anouar is knettergek, ik weet het niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 14:50

Ik ken Anouar natuurlijk niet zoals jij hem kent , maar ik herken precies dezelfde frustratie als die ik vroeger met Rena had...leuk dat ze zo graag willen hoor maar als je steeds moet vechten en vanalles kunt verwachten dan is het niet leuk meer om er samen op uit te gaan , met zo'n gestoorde stressknol
Rena schrok echt in de wei van haar eigen scheten....en maar rennen en idioot doen , je hield je hart vast Nagelbijten / Gniffelen

Ik weet niet precies wat je allemaal wel of niet doet en wel of niet wilt , maar als ik dit bij Rena zou hebben weer dan kan ik zelf voor haar de volgende punten af gaan wat zij nodig heeft om koel in het koppie te blijven , misschien heb je er iets aan Lachen

Rena wordt rustiger door :

- dag en nacht buiten in de wei , met schuilstal , erfje en stukje zand
- in een kleine kudde van minimaal 3 tot maximaal zo'n 7 paarden
- als ze dagelijks gewoon droog hooi krijgt ipv. alleen maar gras
- geen biks / muesli / slobber / Lucerne , zelfs geen handje !
- wel lekker een appeltje + peen + Pavo koek voor de vitamientjes (balans in het lijf houden)
- afwisseling en concentratie zodat het koppie erbij moet blijven en het interessant blijft
- samen leuk spelen en opjagen (lekker leeg laten knallen) , dus niet elke dag alleen maar rijden
- bij Rena dan boomloos , harder zadel bouwt na een tijdje steeds weer stress op , helaas
- zelf heel nonchelant en ontspannen blijven , en tempo blijven bepalen.

Gaat ze te hard ? Terugnemen en stappen. Dan hebben ze snel genoeg door dat rennen geen oplossing is.
Rena is er zo1 die het vol enthousiasme blijft proberen. Toch volhouden , en zelf veel tempo laten wisselen.
Zodat ze door krijgen dat ze echt wel flink door mogen lopen af en toe , maar alleen als ze braaf zijn.

Rena is echt niet slim Bloos maar die snapt na een paar keer toch ook wel dat drammen betekend dat ze niks mag ,
en braaf zijn betekend dat ze wel stevig door mag lopen. Totdat ze zelf de overhand neemt dan is het direct weer over.

Ik galoppeer ook niet als ze te heet is. Gewoon vanwege het gevaar dat ze een waas voor de ogen krijgt en weg is.
En omdat ik niet steeds wil trekken want hoe meer je trekt , hoe slechter je rem wordt....

Maar ik zet haar wel soms in een snelle draf. Dat zij wat harder wil draven en als antwoord daarop zet ik haar in een NOG snellere draf. Het grappige is dat het dan meteen over is , want dan is het niet meer haar initiatief maar doet ze wat ik vraag.
En dan is het opspeel-stofje meteen weer uit het bloed lijkt het. Grappig is dat wel.

Vaak ook als ze harder wil , dan kan ik het best afremmen door m'n benen eraan te leggen omdat ze dan ineens weer doet wat ik wil in feite. Werkt vaak beter dan trekken aan de teugels. Maar dan alleen als ik met een soepel boomloos zadel rijdt , omdat als je daarop zelf ontspannen blijft zitten , het geheel vloeiend aan blijft voelen. Dat werkt bij Rena enorm kalmerend want ze neemt over wat ze voelt van mij. Met een boomzadel of hardere boomloos bereik ik haar niet meer op die manier en zakt ze steeds dieper weg in haar eigen stress....dat is klöte.

Dus mocht je alles geprobeerd hebben en echt met de handen in het haar zitten , misschien is het dan toch de moeite waard om eens te kijken naar een ander type zadel waarmee je meer direct contact hebt zodat je geruststellender doorkomt.

Misschien gaat dat al met van die endurancezadels met hele korte zijkantjes , mocht je toevallig zoiets op het oog hebben.

Ik moet bij Rena gewoon sowieso op een soepel boomloos en met een hackamoortje rijden , daarmee heb ik de meeste zekerheid dat ik haar makkelijk kan kalmeren. Daarmee kan ik haar al kalmeren nog voordat ze echt stress opbouwt , dat is ideaal.

Hackamore is een mooie noodrem als ze echt tever gaat. Verwacht ik die dag een wat spannender rit dan rij ik altijd met de hack.
Maar normaal gesproken gewoon met de CRB want die heeft ook een prima noodrem.

Met een side-pull of zo'n gekruist leren hoofdstelletje hoef ik echt niet weg met Rena. Kan op zich prima hoor zoals ze nu is , maar mocht ze even een momentje hebben dat ze in waanzin dreigt te vervallen dan heb ik er geen fluit mee te vertellen.

Ik vind ze ook niet fijn , heb de teugels veel liever onder het hoofd dan aan de zijkanten , onderaan is veel natuurlijker qua sturen en een veel natuurlijker rem ook. Wekt geen irritatie op zoals de andere bitloze optomingen bij Rena. Het is gewoon een kalmerende rem waar ze zonder angst of wat zich heel vanzelfsprekend bij neerlegt. En toch vrolijk blijft.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 14:58

Lenneke_ schreef:
Ik heb vandaag met bit gereden en hij was tien keer erger dan van de week.
Met bit kon ik hem wel houden, maar hij was het er absoluut niet mee eens.
Hij krulde zich steeds helemaal op, ging half zitten en begon een beetje op z'n plek te springen. Als ik hem dan iets los liet omdat ik toch wel een beetje vooruit wilde nam hij een sprong en deed weer een poging om harder te gaan. Als ik hem dan weer in hield ging hij weer op z'n plek lopen springen.
En zo ging het de hele weg. Zeer vermoeiend.

klinkt als mijn anda Haha! erg irri Boos!
probeer als ze dan naar voren springt direct benen aan en draven
en goed draven ..achterhand er onder ..geen achterhand geen stuur en geen rem
heb je iemand in de buurt om een hackemore uit te proberen ?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 15:02

Mijn paard houd niet van een bit en rijd veel rustiger zonder bit, misschien een idee?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 15:05

marleen_usar schreef:
Mijn paard houd niet van een bit en rijd veel rustiger zonder bit, misschien een idee?

Ze rijd al zonder bit Knipoog

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 15:15

Staat Anouar met meerdere paarden in de wei? Anders zou je dat eens kunnen proberen zodat hij zich wat meer uitleeft. Is het een optie om samen met een andere paard&ruiter (wel een ervaren durfal Lachen ) op pad te gaan buiten om eens te kijken hoe hij zich dan gedraagt? Je zou ook iemand met de fiets mee kunnen laten gaan met een touw eraan, maar dat ligt eraan hoe gevaarlijk dit volgens jou zou kunnen worden. Verder heb je toch bitloos toch ook zo'n noodstop die je ze aan kunt leren, iets met het hoofd naar je knie ofzo? (correct me if I'm wrong!) Wie weet is dat een optie om hem aan te leren? Hopelijk gaat het goed met je met de wedstrijd!

annekee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 15:19

misschien moet je hem anders een aantal keer met bit longeren, dan bevestig je de longe niet aan het bit maar aan de neusriem..
dat hij toch opnieuw rustig went aan het bit zonder dat er druk op staat...

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-07 15:52

Hij staat samen met m'n shetlander.
Ik heb ze gisteren eens flink laten rennen in de wei. Hij ging echt helemaal uit z'n dak. Bokken, springen, racen, hij had er duidelijk lol in.

Maar de wei is eigelijk te groot om hem een beetje op te jagen. Hij rent keihard naar de andere kant en gaat daar op me staan wachten met en kop van "nananana, kom je nog?"
En als ik dan net weer aan de andere kant van de wei ben crosst hij snel weer de andere kant op.
Gevolg, ik ben na 5 minuten doodop en hij begint net warm te worden Clown

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 15:55

hij is dan wel slim haha! Haha! hoe gaat het nu met rijden? Al wat beter? Heb je al een hackemore uitgeprobeerd?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-07 15:57

Ik heb na gisteren niet meer gereden. En ik ga voor de wedstrijd niet meer rijden.

Ik ga zondag wel gewoon starten. Mocht het echt een drama zijn dan kan ik me alsnog terugtrekken.
Met bit kan ik hem ook wel houden, maar hij doet dan vrezelijk irritant

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 15:58

hm, oke, wens je heel veel succes zondag dan met rijden! Gevecht met je paard is ook niet alles....! Heel veel succes Lachen

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 16:09

Hey Lenneke, ik kan me herinneren dat je hier al bang voor was toen je erachter kwam dat hij leverbot had en dáárom zo rustig was...
Ik weet geen oplossing, maar volgens mij zijn er al wel wat zinnige dingen gepost. Al is het natuurlijk vaak zo dat wat voor het ene paard werkt dat niet het geval is bij de ander. Ik wens je dus in ieder geval veel succes met het vinden van een oplossing!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 16:16

Lenneke_ schreef:
Ik heb ze gisteren eens flink laten rennen in de wei. Hij ging echt helemaal uit z'n dak. Bokken, springen, racen, hij had er duidelijk lol in.

Maar de wei is eigelijk te groot om hem een beetje op te jagen. Hij rent keihard naar de andere kant en gaat daar op me staan wachten met en kop van "nananana, kom je nog?"
En als ik dan net weer aan de andere kant van de wei ben crosst hij snel weer de andere kant op.

*LOL* Dit ken ik , ik zie precies Rena voor me hoe je het verteld , met zo'n hoge kop en staart met gespitste oren en wijde neusgaten snuivend , helemaal hieperdepiep van "pak me dan" *S N U I F* Party!!

Rena had hier afgelopen weken ook last van , gelukkig krijgen we morgen weer hooi binnen en dan verwacht ik dat het weer over is. Alleen gras is blijkbaar toch wat te rijk , dat verwerkt ze niet goed ofzo. Ik geef sinds een week elke dag een bak Lucerne en nu is het ook over , maffe knol Tong uitsteken

Rena heeft het wel af en toe nodig om helemaal leeg te knallen. In het bakje , en doen alsof je haar gaat "pakken" , moehaha.
Nou dan moet je d'r zien , bokken en springen en snuiven en doen !!! Die gaat dolblij helemaal uit haar dakje dan , dat zou ze zelf in de wei niet doen , ze moet wel "belaagd" worden Tong uitsteken

De dag erna is ze dan heerlijk ontspannen , alle frustratie is eruit gerent , gescheurd , ge-slide en gebokt , hihi.
Misschien toch de moeite waard om een stukje wei degelijk af te zetten zodat je een bakje krijgt ?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 16:20

Lenneke_ schreef:

Hij klinkt gewoon mega energiek! MIsschien kan je hem- als je zelf ook zo'n topconditie krijgt- wat makkelijker vangen en ben je fitter om hem te rijden! Knipoog

Weet nog dat ik destijds Volbloeds op de baan trainde, die waren soms ook zo druk en mag; gelukkig werd ik fitter want dat gehups en gestoei was al zo vermoeiend.. Slapen

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-07 16:39

Ik krijg hem wel te pakken hoor. Maar om hem echt te laten rennen moet ik wel steeds met hem mee doen.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 16:42

Misschien voor die tijd longeren en moe maken.. dan is hij misscghien wel rustiger bijde buitenrit

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 16:42

als ik dat zo gelezen heb, wordt anouar daar alleen maar heter van. (correct me if i'm wrong)

pompompom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 16:52

kun je het bit niet bij het bitloos hoofdstel doen ? dat je inprinciepe bitloos rijd, alleen in de maffe acties het bit er even bij kan pakken ?

succes zondag!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-07 16:54

Moe maken heeft geen zin, dan kan ik hem 4 uur gaan longeren Clown
En hij is ook nog eens een echte diesel, de eerste 2-3 kilometers is hij niet vooruit te branden, maar daarna wordt hij wakker en begint het gedoe Clown

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 18:08

Tsja, eindelijk heeft hij waarschijnlijk geen last en laat hij het op deze manier merken hoe lekker hij in z'n vel zit Ach gut
Voor jou alleen wat minder prettig Knipoog

Kan je hem geen middel geven waarze wat cooler van worden?Geen sedatief maar een concentratie en rustverhogend middel?
(bv B-calm of nervocontrol van pavo, je hebt vast betere middelen, maar deze ken ik toevallig.)
Die zijn toegestaan op wedstrijden en zorgen datje paard z'n kop er een beetje bij houdt en niet helemaal over de scheef gaat. Lachen Een vriendin van me geeft het altijd aan haar paard met wedstrijden, anders loopt dat beest meer op 2 benen dan 4 Knipoog Haha! Bij de paardendrogist saat er duidelijk bij of het wel of niet toelaatbaar is op wedstrijden Lachen

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 19:56

ik zou eerst zorgen dat ik de volledige controlle ( of zo goed als) heb in de rijbak, voor ik naar buiten ga of naar wedstrijden.
Werken met middeltjes om je paard rustiger te krijgen is voor mij helemaal de achterdeur uit.
Ik weet dat dit niet leuk is om te horen maar vraag jezelf eens echt af of jullie geschikt zijn voor elkaar en of je er wel zo veel plezier aan beleeft.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 20:00

heb net in je profile gekeken en neem mijn laatste zin even heel snel terug, ik was wel erg voorbarig.
Ik snap dit niet als ik zo de foto's in je topic zie, heb je dingen met dit paard gedaan waar anderen alleen maar van dromen.
Succes, je komt er vast wel uit.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 20:50

Moe maken heeft geen zin. Paard moet naar jou luisteren omdat jij leider bent, omdat hij jou ziet als slim&betrouwbaar en omdat hij respect voor je heeft.

Niet omdat hij niet anders kan zonder er bij neer te vallen. Gelukkig zie je dit zelf ook maar dit zie ik heeeel veel als advies, laat hem maar moerennen. Werkt averechts.

Als ik jou was zou ik gewoon een stap terug doen. Klinkt ontzettend kinderachtig en voor de hand liggend maar je moet toch dat vertrouwen weer vinden. De knop omzetten, weer positief en ontspannen zijn. Doe gewoon weer een stap terug, dat is meestal de best werkende manier. Ik weet niet of je dat al geprobeerd hebt, heb niet de tijd genomen om het hele topic door te lezen.

Als je dat wel gedaan hebt of gaat doen en het blijkt niet te werken wil ik wel mee helpen denken naar een oplossing, omdat ik denk dat jij er wel serieus genoeg voor bent.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 15:18

evita_ schreef:
Even ter verduidelijking;
Wat zou dit paard dan volgens jullie in de bak moeten doen wat hij niet in het weiland kan?

.

uitrazen, maar dan op commando. Witte (mijn paard) vind het heerlijk om helemaal uit zijn bol te gaan in de bak. In de wei doet hij dat niet, ook al heeft hij daar alle vrijheid toe, in zijn uppie in de bak doet hij het ook niet. Met wat aanmoediging (en nee, dat is niet als een dolle opjagen) gaat ie helemaal uit zijn dak. Na een minuut of 10 crossen komt ie naar me toe van "ah... dat had ik even nodig". Hij is dan trouwens verre van moe hoor. Maar hij vind het gewoon heerlijk of ff te racen, te bokken en scheten te laten.

Als ik het zo lees vind Anouar dat ook wel leuk, als hij ineens door de wei gaat racen op commando, maar het alleen niet doet, dan moet je dat toch zo nu en dan gaan doen met hem. Wel handig om daarvoor een stuk wei af te zetten, want in een groot weiland is het idd geen doen...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 16:40

Dat is dus precies hetzelfde als ik ook zeg , Rena heeft dat ook af en toe nodig om te ontstressen. Zelf zal ze het niet doen (ze heeft nog wel enige waardigheid Tong uitsteken ) maar als je haar "belaagd" dan heeft ze een reden en maakt ze zich helemaal leeg , dan is ze puur aan het genieten Haha!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 16:44

ff vraagje
als ik het goed zie ben je ooit beginnen met het dr coock systeem en uiteindelijk overgestapt op de side pull ..
mag ik vragen waarom en of even terug naar de crosslinkbriddle niet een idee is"?