een serieus probleem hier!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Uphill

Re: een serieus probleem hier!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 16:09

Is hij bij de aankoop gekeurd of was het al een ouder keuringsrapport ? Als hij bij de aankoop dus een half jaar geleden is gekeurd zou ik zeker ook contact opnemen met deze DA en de zaak voorleggen.

Pop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 16:22

Rij je hem elke dag?
Of longeer je hem elke dag?

Mijn jonge paard wordt ook ondeugend als ik hem elke dag pak.
Nu ik haar om de dag rij of longeer doet ze het niet meer. De dag dat ze echt VRIJ heeft dus dan poets ik haar alleen maar.

Kan het niet zijn dat ze heel veel spierpijn heeft? en daarom in verzet komt?

Maar ik vind het knap dat je doorzet, maar je moet wel je grenzen kennen. Als jij hier al een half jaar mee aan het prutsen bent.. is natuurlijk echt niet leuk. Je moet paarden wel leuk vinden en vooral je eigen natuurlijk.
Succes met je beslissing, hopelijk kom je erachter wat je paardje mankeert!

pepelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 21:11

Hele verstandige beslissing!
Ben blij dat je het uiteindelijk inziet, ook al is het heel moeilijk.
Je kan je energie beter gebruiken bij een paard waar je wel een goede klik mee hebt.

di_Segno

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 21:21

pansor schreef:
hij is volledig gekeurd en hij is elf jaar
volgens hun was het een paard die zijn hele leven wedstrijden had gelopen
hij was M dressuur en Z springen
hoewel we er wel ernstig aan twijfelen.

om deze vraag op te lossen hoef je alleen maar even naar de knhs te bellen.

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 07:32

ik heb het hele topic gelezen en vind het maar een raar verhaal.....

je wilt hem laten onderzoeken omdat hij misschien wat mankeert, maar ondertussen stap je er gewoon weer op (terwijl hij misschien wel pijn heeft)

een paard hoort zonder ijzers gewoon goed te kunnen lopen, hooguit iets gevoelig op steentjes/grind of als hij net bekapt is, maar dat hoort dan binnen enkele dagen ovr te zijn

je hebt hem al een half jaar, máár de eerste 3 maanden werd hij door een andere eigenaar geslagen en slecht gevoerd (wat hier in het topic ontkent wordt) ?!?!

jouw instructrice heeft oh zoveel verstand en ook in de omgang met probleem paarden, maar zelfs bij dit paar weet zij het niet meer?!?!?! iedere volwassene die al zoveel ervaring heeft weet dat er fysio's / osteopaten / klinische of rontgenologische keuringen bestaan.......

hoe oud ben je als ik vragen mag?

ik vind het namelijk een raar verhaal..... alles wat ik hierboven geschreven heb, komt letterlijk uit dit topic....

een paard wat problemen heeft of pijn ga je toch niet berijden tot de veearts is geweest? of longeren? dan stap je toch gewoon veel met hem tot die benen of zijn rug en de rest zijn nagekeken?

misschien heeft hij in het verleden op buitenrit wel iets mee gemaakt met een ander waardoor hij buiten heftiger reageert..... voor sommige paarden is buitenrijden niet weggelegd.... maar even later zeg je weer dat hij in de bak ook veel steigert en niet wil lopen?!?! dan ligt het dus niet aan het buitenrijden.......

denk eens heel goed na over jouw eigen kunnen en dit paard.... als je heel reeel bent en dit paard zou medisch niets mankeren, ben jij dan in staat dit paard weer lol in het rijden te kunnen leren geven? ben jij in staat om dit paard weer gelukkig te maken?

iedereen kan wel roepen 'wat fijn dat je hem een kans wil geven' maar kan JIJ hem die kans wel geven? misschien is het ook voor jezelf veel fijner om gewoon een ander paardje op te zoeken waar je gewoon veel lol mee hebt..... of begin eens met een koudbloed.... new forest of haflinger, zijn ontzettend leuke beesten, maar zit niet gelijk zoveel bloed in.......
(althans als ik het zo hoor denk ik niet dat dit paardje een koudbloed is)

denk er maar eens overna.....

sterkte en succes

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-07 13:20

het is ook een beetje een raar verhaal als je het zo op moet schrijven omdat je niet alles kan gaan schrijven wat er is gebeurt.
ik ben zelf 15 en ik rij hem absoluut niet elke dag, in de bak wil hij wel lopen maar als je te veel van hem vraagt komt hij in protest en daarvoor gaan we ook naar de dierenarts om te kijken of het met pijn te maken heeft maar zolang je niet zoveel vraagt kan je wel rijden met hem maar ik longeer hem nu op het moment wat meer totdat de dierenarts is geweest

(die zou trouwens gister avond bellen maar is niet gebeurt)
de reden dat we hem ook weg gaan doen is omdat ik hem gewoon niet aankan, ik heb daar niet voldoende ervaring voor en misschien een ander wel. het is heel moeilijk om zo'n beslissing te moeten maken maar ik denk zelf dat dit beter voor hem is als we hem terug brengen (misschien komt hij dan wel bij iemand waarmee het beter klikt) want het gaat mij niet lukken

het is idd ook geen koudbloed het is een kwpn met een goede bloedlijn maar ook inn zijn stamboek staat dat er engels volbloed en hanoveraan zit. ik ga dan voor een paardje zoeken die ik beter aan kan,

ik heb er zo'n dubbel gevoel bij want aan de ene kant zou ik zo graag willen dat ik hem kon houden (wat echt niet kan) en aan de andere kant vind ik het zo rot want ik weet ook niet waar hij dan zal terecht komen.

terwijl het ook weer rust geeft dat ik nu een beslissing heb gemaakt (want we zitten al een hele tijd in zo'n rotsituatie en we wisten nou niet wat we moesten doen weg of niet)

ik snap het wel als jullie dit een raar verhaal zullen vinden maar het is gewoon zo moeilijk uit te leggen als je het moet schrijven

we wachten nog wel even met hem tot de dierenarts is geweest (want hij wil de trailer neit in en stijgert tot hij er uit kan)

maar hij gaat zoiezo weg want hier word hij zelf ook niet gelukkig van

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 13:34

IK heb je topic gevolgd en ben erg benieuwd waar je je paard hebt staan in Dld.
Misschien kan ik je helpen?

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-07 13:38

hij staat in laar bij emlichheim

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 13:39

Altijd moeilijke situaties dit... Ten eerste moeten medische oorzaken eerst helemaal uitgesloten worden. Is het dat niet, moet je idd heel eerlijk aan jezelf vragen of jij dit paard wel aankunt. Ik ken zat 'onhandelbare' paarden die bij de juiste personen hele leuke dieren werden. Maar die juiste personen hebben jarenlange ervaring, en het duurt soms meer dan een jaar om een paard weer volledig op orde te zetten. Het blijft natuurlijk belangrijk dat je er plezier aan blijft beleven. Ik hoop dat het paard een goede thuis vindt die hem aankan.

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-07 14:18

wat ontzettend vervelend dit.... de dierenarts zou bellen maar hij belt maar niet Boos!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 14:47

Vraag je ouders om hem zelf even te bellen?

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-07 14:49

ja dat hebben ze gedaan en toen zei hij dat hij rond snel terug zou bellen (dat zeiden ze vanochtend vroeg) en gister avond zijn ze het ook al vergeten Boos!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 14:50

gewon blijven bellen Lachen Werkt altijd.

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-07 15:00

haha okee Tong uitsteken

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 15:24

ik denk idd dat het verstandiger is om hem weg te doen....

je bent pas 15 jaar hebt nog niet veel ervaring...

als er medisch niets is, heeft hij blijkbaar een goede leider nodig om hem weer normaal te leren lopen.....

maar je bent zo wisselvallig als het weer...

je wilt hem heel graag houden, maar vervolgens heb je nu de beslissing gemaakt hem toch weg te doen.... wie weet wat er bij de DA uit komt??? misschien wordt het verholpen en heb je er een prachtpaard aan??

ik zou nog niks beslissen tot de DA hem na heeft gekeken.... kan die niks vinden --> gelijk verkopen of terug brengen want het is absoluut geen geschikt paardje voor jou dan....

en heel leuk hoor al die paarden met pracht afstamming, maar ga eens lekker zoeken naar een paardje wat bij je past..... en niet alleen wat hij kan, heeft gedaan en wie zijn voorouders zijn.....

jíj moet er tenslotte mee overweg kunnen anders heb je er nog niks aan!

succes

MyStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 15:26

Als ik het goed begrijp probeer je nu de dierenarts te bereiken om bij jullie een keuring te doen?? Als hij niet reageert zou ik een andere dierenarts proberen want anders kun je nog wel even wachten vrees ik.

Je zult ook goed voor jezelf moeten kijken of je wel echt zin en tijd hebt om het paard er weer bovenop te helpen. Ik neem aan dat je ook school e.d. hebt en dan kan ik me voorstellen dat je niet veel tijd kan nemen om echt veel te doen. Als ik tenminste naar mezelf kijk heb ik al moeite om mijn tijd in te delen en ik heb een braaf paard waar i.p. minder werk in zit. Als er een medische verklaring voor is kan het ook zijn dat de problemen ineens weg zijn als hij geholpen is. Je kunt er ook een natuurgeneeskundige voor bellen die kijken verder dan alleen klachten wegnemen, namelijk de oorzaken wegnemen.
Iig zou ik zorgen voor een instructrice die er hoop in heeft anders kun je het wel schudden.
Paspoorten e.d. zijn vrij makkelijk te vervalsen, ik zou de chip laten checken (kan ook door de dierenarts). Als het paard wedstrijden heeft gelopen kun je dit via de knhs opvragen. Heel makkelijk te doen gewoon even bellen. Als het paard de trailer niet op wil.. waarom dwing je hem dan met longeerlijnen als hij echt angstig is? Aangezien zijn verdere gedrag is dit het slechtste wat je kunt doen. Je maakt hem alleen maar banger!!

Ik weet vrij zeker dat het paard erbovenop kan komen, maar je zult moeten zorgen voor een goede aanpak. Ook heb ik niet het idee dat je echt iets probeert uit te vinden wat betreft het verhaal van wedstrijdpaard e.d. Aangezien de tip om te bellen naar de knhs al vaker is verteld. Dan vlíég je toch naar die telefoon en ga je er achteraan? Of heb ik het verkeerd? Belangrijk is wel dat je wacht tot de uitslag van de DA. Wie weet is het iets heel simpels en heb je het paard al verkocht vóórdat je erachter komt. Wie weet waar het arme beestje dan beland..

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-07 15:32

we wachten ook op de uitslag van de DA maar al komt er uit dat hij iets heeft dan hebben we nog het probleem van de trailer en buiten

dat trailer verhaal en het buitenverhaal blijft

dan kan je er eigenlijk niet veel mee, het is logisch dat ik hem graag wil houden maar ik ga hem weg doen omdat dit beter voor hem is en voor mij

maar we wachten het af

@mystar; over die wedstrijden ik heb het al veel vaker geprobeerd om het te zoeken maar ik kon het niet vinden, toen hoorde ik van iemand dat het dus moest met het combinatienummer van de vorige eigenaar en die heb ik niet Bloos dus kan je het toch niet vinden ??

we wachten wel echt af op de DA

Pop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 15:35

Ik hoop dat er bij de dierenarts iets uitkomt, want je zegt wel zo hard dat je hem wilt verkopen maar wees reeel.. Wie koopt er nu een paard die niets wil met rijden?? Als je hem al kan verkopen gaat hij waarschijnlijk voor een lage prijs weg. En als je daarvan weer een brave wilt kopen dan moet je waarschijnlijk wel wat geld bij leggen. Zoek iemand die het paard voor je wil doorrijden. Zet hem bij een africhtingsstal of iemand die bij je thuis komt en ervaring met probleempaarden heeft. Als er medisch steeds weinig uitkomt betalen jullie je scheel aan DA kosten en je kan nog steeds niet lekker rijden op je paard.

Het is misschien niet de beste oplossing maar misschien moet je er op gaan zitten en iemand met een longeerzweep in de bak en gewoon goed voorwaarts houden. En als hij dan ook maar een stap zachter zet direct met de zweep bij tikken. Sommige paarden kunnen je goed voor de gek houden.
Sterkte met je beslissing, en met rijden.

Pop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 15:37

Je kan soms ook zoeken met de naam van het paard, de afstammeling enz. Moet je gewoon ff doorzeuren bij het KNHS , en zeggen dat het om problemen gaat.. misschien krijg je er dan iets uit. Want combinatienummers van mijn ponys kan ik niet meer opzoeken .. dus met naam enzo misschien wel!

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 15:39

ik heb niet alles gelezen, maar kan die handelaar waar je het paard vandaan hebt niets meer voor jullie betekenen of helpen.
Wel een hele vervelende situatie voor jullie en ook het paard, wat ik zo even lees denk ik dat er veel gedragsproblemen zijn waar jullie weinig mee kunnen. Ben benieuwd wat de da constateerd verder.
Succes ermee.

MyStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 15:40

Heb je dat gehoord, of heb je het aan een knhs-mensje gevragen?

En van trailerproblemen kan een paard ook afkomen, met professionele hulp gebaseert op vertrouwen en rust. Mijn pony deed het eerst ook niet, dat bleek om onszelf te gaan, hoe rustiger we zijn, hoe beter het gaat. En ze bleek ook sterk te reageren op mijn vader die nogal hard kon gaan praten/roepen als het niet lukte. Nu we dat hebben verbeterd, loopt ze er i.p. zó op.

Buitenrij-problemen komen vaak door onervarenheid van het paard en het helpt meestal al veel als er een ervaren paard meegaat. Bovendien zit je er dan toch ook op? Dus kan het ook bijv. door een rugprobleem o.i.d. komen. We kunnen natuurlijk niet zien zonder beeldmateriaal o.i.d. of het kijkerigheid is of bangheid of pijn.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 16:23

Pop schreef:
Ik hoop dat er bij de dierenarts iets uitkomt, want je zegt wel zo hard dat je hem wilt verkopen maar wees reeel.. Wie koopt er nu een paard die niets wil met rijden?? Als je hem al kan verkopen gaat hij waarschijnlijk voor een lage prijs weg. En als je daarvan weer een brave wilt kopen dan moet je waarschijnlijk wel wat geld bij leggen. Zoek iemand die het paard voor je wil doorrijden. Zet hem bij een africhtingsstal of iemand die bij je thuis komt en ervaring met probleempaarden heeft. Als er medisch steeds weinig uitkomt betalen jullie je scheel aan DA kosten en je kan nog steeds niet lekker rijden op je paard.

Het is misschien niet de beste oplossing maar misschien moet je er op gaan zitten en iemand met een longeerzweep in de bak en gewoon goed voorwaarts houden. En als hij dan ook maar een stap zachter zet direct met de zweep bij tikken.
Sommige paarden kunnen je goed voor de gek houden.
Sterkte met je beslissing, en met rijden.

Dit advies zou ik dus zelf niet opvolgen!
Heb je je ooit verdiept in NH? In de methodes van Emiel Voest en Pat Parelli (en er zijn meerdere 'goeroe's op dat gebied hoor)? Een paard is niet gemeen en zeker niet van nature. Er is of een dominantie probleem (dus dat hij erg dominant is en jij de leidersrol niet op je neemt door nog dominanter en consequenter te zijn), of hij is gewoon heel erg bang en heeft slechte ervaringen met mensen, of er is een medisch probleem. Kijk anders even op het NH forum, er zijn heel veel mensen die je hierin kunnen begeleiden en les kunnen geven waar je heel veel kan leren (en dan niet alleen rijtechnisch maar de hele omgang met paarden).

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 17:28

Je woont dichtbij.
Moet ik je een keer komen helpen?

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 17:40

volgens mij kan je via de site gewoon op naam zoeken. heb ik ook al paar keer geprobeerd.veel succes ermee

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-07 18:17

okee Lachen bedankt allemaal voor de reacties

@kaatje; ik mail je wel even