Ik schaam me dood....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

midgie

Re: Ik schaam me dood....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 12:16

Rhodos schreef:
Bijzonder topic dit.

Ik vind het terecht dat TS zich schaamt. Zij had het paard nooit dusdanig moeten behandelen dat ze er nu vanuit gaat dat de wondjes in de mondhoeken het resultaat is van haar actie.

Ik vind het heel positief dat TS het verhaal op bokt plaats en doorheeft dat dit niet de manier van handelen is.

Dat er mensen zijn die zeggen 'we verliezen allemaal weleens onze zelfbeheersing' of 'paarden kunnen wel wat hebben', dat snap ik werkelijk niet! Het mag gewoon nooit zo zijn dat je je zelfbeheersing verliest! Dan stap je maar af en geef je een schop tegen de bakrand!

OK dan!

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 12:44

Hypofocus schreef:
TS: ik kan me goed voorstellen dat je ervan geschrokken bent.
Maar aan de andere kant: heb je wel eens gezien hoe paarden elkaar soms toe takelen in de wei? Ze kunnen wel tegen een stootje.

Soms is het noodzakelijk om even de baas te zijn als het gaat om je eigen veiligheid (steigeren, etc. kan érg gevaarlijk zijn!).
Maar zoiets moet je dan natuurlijk wel "acteren"... Je moet dus niet écht boos zijn op je paard, maar gewoon je koppie koel houden zodat je logisch kunt blijven nadenken over wat je doet.

Acteren bij paarden? Nagelbijten / Gniffelen
Dat hebben ze door vanaf de seconde dat je ermee begint. Paarden moet je eerlijk behandelen, zoals midgie zegt. Ze hebben je zó door, en als je boos op je paard stapt, nemen ze dat feilloos over.
Het zijn net spiegels, maar daar moet je wél tegenkunnen. En helaas zijn er érg veel ruiters die dat niet kunnen hebben.

Het gaat niet om de baas zijn, en om winnen of verliezen. Het gaat op wederzijds respect, vriendschap, en eerlijkheid. Natúúrlijk mag je je paard eens een 'knauw' (knijp, met je vingers ofzo) geven, als hij jou niet respecteert, en hem even duidelijk maken dat je daar niet van gediend ben. Dát doen ze in de kudde ook. Maar elkaar bewust voortdurend pijn doen, om "te laten zien wie de baas is", doen ze niet zomaar. Echt niet. Dus je paard flink in z'n mond trekken en een harde mep met de zweep geven (niet dat de ts dat gedaan heeft, maar even in het algemeen), omdat hij even moet zien wie de baas is, is gewoon not done. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 14:54

Ja, natuurlijk acteren bij paarden.
Doe je bij honden, kinderen en alle andere dingen toch ook? Neem ik aan...

Als mijn hond bijv. iets stouts doet, ben ik niet écht boos op 'm, maar je kunt ze het wel degelijk heeeeel duidelijk laten weten dat 't ongewenst gedrag is, zonder daadwerkelijk boos te worden. Acteren dus.

En reken maar dat je dier daar gewoon prima op reageerd Knipoog

En ik zeg ook niet dat je ze oneerlijk zou moeten behandelen... helemaal niet. Maar het is het andere uiterste om je paard maar z'n gang te laten gaan en niet in te grijpen, want dan is 't omgekeerde wereld, omdat ie de baas over jou speelt.

Wederzijds is inderdaad het woord. En dat moet van twee kanten komen. Als een paard steeds over je heen kan lopen zonder dat er wordt ingegrepen, zal hij nooit respect voor je krijgen.

Ik praat 't ook niet goed om een paard te slaan ofzo. Ik zeg alleen dat een paard 't soms nodig heeft om op z'n kop te krijgen. Hoe, dat laat ik in 't midden.

Ik rijd overigens zelf nooit met zweep o.i.d. En ben erg goede maatjes met mijn paardje Knipoog

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 15:22

Ik word wel echt boos, maar meestal is gewoon een dreigende lichaamshouding en boos praten is genoeg. FF met de neus in de hoek zetten, en dan mag je best ff schreeuwen: En NU is het afgelopen... lucht heerlijk op... en dan kun je zelf weer rustig en geconcentreerd verder...... wijs gezegde (hier komt ie nog een x)
praat tegen je paard alsof het een klein kind is, en hij zal je begrijpen!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 15:25

*ow sry ik ging off topic schaam schaam schaam*

on topic:
Tuurlijk hoef je je niet te schamen...
s.h.i.t. happens...
gewoon wondjes behandelen, en ze komt er wel weer boven op hoor! Ik heb het helaas wel erger gezien.....

karinFTbing

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 15:35

En ken je probleem hoor Knipoog Bij mijn bijrijdpony heb ik gisteren het ook gehad, ze was echt strontvervelend en vertikte het om rechts aan te galloperen. Ik ben doorgegaan tot ze een paar stapjes had gedaan, maar ze heeft geen geweldige conditie en dus was ze compleet buiten adem. Dit vond ik zelf best erg, maar dan bedenk ik me wel dat het absoluut haar eigen schuld is, ze moet maar gewoon normaal lopen, een week geleden kon ze het ook dus nu ook.
Dit geld bij jou precies hetzelfde Knipoog Dus schaam je vooral niet als je eens flink boos wordt op je paard, een paard hoort te weten wie de baas is, maar dat moet ook zonder wondjes kunnen.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 15:44

karinFTbing schreef:
En ken je probleem hoor Knipoog Bij mijn bijrijdpony heb ik gisteren het ook gehad, ze was echt strontvervelend en vertikte het om rechts aan te galloperen. Ik ben doorgegaan tot ze een paar stapjes had gedaan, maar ze heeft geen geweldige conditie en dus was ze compleet buiten adem. Dit vond ik zelf best erg, maar dan bedenk ik me wel dat het absoluut haar eigen schuld is, ze moet maar gewoon normaal lopen, een week geleden kon ze het ook dus nu ook.
Dit geld bij jou precies hetzelfde Knipoog Dus schaam je vooral niet als je eens flink boos wordt op je paard, een paard hoort te weten wie de baas is, maar dat moet ook zonder wondjes kunnen.

Ik snap werkelijk niet dat je dit doet met een paard zonder goede conditie!!! Haar eigen schuld Verward Verward Verward

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 15:51

karinFTbing schreef:

Hmmhmm, haar eigen schuld. Slapen

Begrijp je dan niet dat jíj verantwoordelijk bent voor je pony?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 15:57

karinFTbing schreef:

Knap dat jeje paard de schuld geeft, maar sorry wel een beetje dom, je paard reageert zo door jou frustraties en tuurlijk kun ej hem helemaal afmatten , maar gaat hij je daardoor respecteren , jij hebt op dat momnet geen respect voor je paard , dus waarom zou hij het voor jou krijgen, hij doet het op dat moment waarschijnlijk uit angst, gewoon zo doorgaan, dan stompt je paard af en zal nooit voor je door het vuur gaan.

Helaas dat ook zoveel mensen een paard als een klein kind zien, een paard is geen mens en wat je ook doet je kan het niet vermenselijke.

Vergelijk hem met zichzelf en leer van je paard, ga eens een dagje bij een wei staan met een groep paarden en leer hoe ze met mekaar omgaan, dan kun je zien dat ze eerlijker zijn dan mening mens,

Mirte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 16:02

midgie schreef:
Rhodos schreef:
Bijzonder topic dit.

Ik vind het terecht dat TS zich schaamt. Zij had het paard nooit dusdanig moeten behandelen dat ze er nu vanuit gaat dat de wondjes in de mondhoeken het resultaat is van haar actie.

Ik vind het heel positief dat TS het verhaal op bokt plaats en doorheeft dat dit niet de manier van handelen is.

Dat er mensen zijn die zeggen 'we verliezen allemaal weleens onze zelfbeheersing' of 'paarden kunnen wel wat hebben', dat snap ik werkelijk niet! Het mag gewoon nooit zo zijn dat je je zelfbeheersing verliest! Dan stap je maar af en geef je een schop tegen de bakrand!

OK dan!

hier ben ik het ook grotedeels mee eens Ja
maar ik verlies soms ook flink mijn zelfbeheersing, daar kan ik echt niks aan doen.
ik geef hem dan wel is een soms iets te harde tik, maar nou niet vreselijk hard.
als dit vaker gebeurd zou ik toch maar wat vriendelijker proberen te rijden.

heeft je bit geen scherpe rander ofzo? heb je bitringen? vroeger had mijn paard ook wel eens hele kleine wondjes, maar dat was van de scherpheid van het bit.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 16:05

OK dan![/quote]

maar ik verlies soms ook flink mijn zelfbeheersing, daar kan ik echt niks aan doen.
.[/quote]

EHUH? Je bent ten alle tijde verantwoordelijk voor je eigen gedrag...
Je bent je blijkbaar wel bewust van het feit dat je je zelfbeheersing soms verliest.... DOE ER DAN WAT MEE

marieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 16:43

Ik kan met alle oprechtheid zeggen dat ik nooit mijn geduld verlies!
Als im problemen hebt met een paard dan neem ik een oefening die wel goed gaat en dan stap ik uit..al is het na 15 minuten en dan gaat het paard lekker de wei op en ikzelf ook... ff brainstormen hoe ik het de dag erna, of een paar uur later aan ga pakken...en kom ik erzelf niet uit dan vraag ik hulp...ik verlies nooit mijn geduld, vaak is dit soort gedrag namelijk de fout van de ruiter/amazone...en zolang er mensen zijn die denken dat een paard als een kind behandelt moet worden of dat het paard nu wel weet hoe het moet want vorige week deed die het ook zolang blijven mensen dom en zullen het nooit leren...maar doordat soort mensen heb ik wel lekker veel werk en verdien een hele goed boterham.

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 17:37

Rhodos schreef:
Bijzonder topic dit.

Ik ben het hier mee eens, alleen niet met het vetgedrukte gedeelte. Dat snap ik dus wel. Het zou mij énorm verbazen moest je nog nooit je zelfbeheersing verloren zijn. Volgens mij heeft iedereen onder ons dit wel al eens meegemaakt. Dat wilt niet zeggen dat ze dat veel meegemaakt hebben, maar 1x is genoeg. Het is makkelijk om te zeggen "stap dan af", het kan heel onverwachts gebeuren en dan heb je zoiets echt te laat door.

Let wel: ik ben niet iemand die mijn zelfbeheersing vaak verliest. Ik probeer het te voorkomen door wanneer ik mezelf voel "boos" worden, wat aan de hand te stappen of een paar toeren rustig in en uit te ademen en mijn paard aan de lange teugel te laten stappen. Maar dan nog ben ook ik mijn zelfbeheersing al eens verloren omdat het gewoon onverwachts aankwam. Mijn paard heeft nooit slagen gehad (toch niet van mij_ ze heeft 2 eigenaars gehad waarvan ik de eerste niet ken), maar ik heb mijn teugels wel al eens flink kortgenomen en strak (niet lang, hoogstens 7 à 8 seconden) wat ik toch ook versta onder "zelfbeheersing verliezen". Het is misschien niet zo heel erg, maar toch. Natuurlijk is dat haast nooit gebeurt en gebeurt het ook al lang niet meer. Maar dat je nog nooit je zelfbeheersing verloren bent, zou me echt heel sterk verbazen Lachen. (maar zeg nooit nooit Knipoog)

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 17:48

iedereen verliest de zelfbeheersing.
en iedereen lost dat op hun eigen manier op. het wil niet zeggen dat de manier van de TS de goede manier is. maar het wil ook niet zeggen van de andere mening gevers DE goede manier is. vele denken dat wel. maar we zijn god niet. niet iedereen is perfect. de een pakt een stuk hout en ramt tegen een boom. de ander geeft zus/broer knal voor zijn hoofd. maar de ander kust een bloemetje en is ei kwijt. nou so what......

Mirte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 17:57

pearlie schreef:
Citaat:

Citaat:
EHUH? Je bent ten alle tijde verantwoordelijk voor je eigen gedrag...
Je bent je blijkbaar wel bewust van het feit dat je je zelfbeheersing soms verliest.... DOE ER DAN WAT MEE

Ik kan me niet voorstellen dat je nooit is een keer je geduld verliest, het hoeft dan niet gelijk te zijn dat je fysiek je geduld verliest, maar als je bijvoorbeeld zin hebt om lekker te gaan rijden en je paard begint te stiegeren, er constant vandoor te gaan, bokken o.i.d kan ik me voorstellen dat je af en toe je zelfbeheersing verliest.

Niffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 18:36

Ik denk dat iedereen wel eens z'n zelfbeheersing verliest... Vind ook dat sommige lichtelijk overdrijven. Je kan mij niet vertellen dat je nog nooit je paard een tik hebt gegeven!!!

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 19:41

als ik mijn paard een tik geef dan is dat volledig doordacht en bewust, dan heb ik echt mijn zelfbeheersing niet verloren. In dat geval zou ik mijn paard of onterecht een tik geven of tien tikken waar één voldoende was.

vaaleriee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 20:04

als mijn verzorgknol heel druk is, stap ik af, teugels eraf en
laat ik hem veel rondjes galoperen totdat ik vind dat het
genoeg is en hij weer rusig is. en dan er weer op en flink laten werken.
doe het trouwens alleen als hij echt heel druk is, als er niks mee te
beginnen is.
maar zeker niet terug op stal.

vind het trouwens dat je ook wel beetje te ver bent gegaan
als je paard echt wondjes heeft.

mistercooper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 20:11

ik zou je dr niet al te druk om maken, het overkomt (bijna, als ik iedereen op bokt moet geloven) iedereen wel eens dat ie zn beheersing verliest. Als je dr maar wat van leert voor de volgende keer. Ik heb mn paard ook wel eens een mep verkocht van hier tot overmorgen toen die me probeerde klem te zetten in zn stal. en ja ik was woedend toen op hem! de volgende keer gewoon diep in en uit ademen en tot tien tellen.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 20:13

Ik denk dat niet iedereen zijn zelfbeheersing weleens verliest. Ik ben er namelijk 1 die nooit zijn zelfbeheersing verliest. Ik vind het dan ook verschrikkelijk als ik een ruiter zie die wel zijn zelfbeheersing verliest. Dat vind ik zooo oneerlijk ten opzichte van het paard!!

Voel ik een enorme boosheid opkomen dan ga ik even aan de lange teugel stappen, even diep in en uitademen, goed nadenken en weer verder rijden. Meestal is die boosheid frustratie omdat ik iets niet voor elkaar krijg, daar kan je never nooit niet je paard voor op zijn kop geven.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 20:16

@ rhodos: dan verlies je je zelfbeheersing dus NIET !! Je bent je er dus prima van bewust wanneer je die boosheid op voelt komen! Door even aan de lange teugel te stappen kom je weer tot rust. Wanneer je dit niet zou doen en toe zou geven aan die boosheid, ja dan verlies je jezelf!

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 20:17

Pearlie: Rhodos zegt ook van zichzelf dat ze haar zelfbeheersing niet verliest. Knipoog

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 20:18

haha Pearlie: zo bedoelde ik het ook... ik zal nog even editten...

Edit: ik had het wel opgeschreven zoals ik het bedoelde, hoef niet te editten.. (he wat een spraak/schrijf/leesverwarringen allemaal.. Haha!

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 20:23

De kunst is ook om te stoppen voordat je je zelfbeheersing verliest. Daarom zette ik al eerder in het topic dat ik liever afstap en morgen met een schone lei begin.
We zijn allemaal mensen en kunnen allemaal onze zelfbeheersing eens verliezen. Als je dat moment kan herkennen kan je er wat waan doen.

Niffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 08:33

Ik heb m'n paard best wel eens onterecht een tik gegeven, daarintegen bijt hij mij ook wel eens onterecht!!!