Wat zouden jullie doen in mijn geval?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ilona1980

Re: Wat zouden jullie doen in mijn geval?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 11:07

ik wil je niet motiveren om hem te houden ,maar ik heb ongeveer hetzelfde mee gemaakt.
ik heb mijn eigen paardje weg moeten doen omdat zijn pees volledig over was.
toen had ik een nieuwe gevonden ,de eigenaar zei dat het een wereldpaard was.
dat was hij ook ,ook toen ik ben gaan proefrijden niets aan de hand.
totdat hij bij mij kwam ; ik wil opstappen en weglopen en daar begon het ,bokken ,steigeren alles tegelijk.
ik vloog er natuurlijk vanaf en mijn vertrouwen was helemaal weg.
ik vond het een hele rare reactie van hem en ook totaal niet verwacht.

ik op internet gaan speuren en had wat gelezen over ostheopathie bij paarden.
ik dacht 'ik ga het gewoon proberen en zie wel hoe het verder gaat'
de ostheopaat gebeld en hij zou de dag erna komen.

smorgens begon de ostheopaat en voelde gelijk dat hij 3 blokkades had in zijn rug
na een uur behandelen waren de blokkades weg en het heeft ook echt resultaat gebracht.

mijn paardje heeft totaal geen gekke sprongen meer gemaakt ,is niet meer angstig.
is veel rustiger in zijn stal ,het is gewoon een heel ander paard geworden.

ik wil hier alleen maar mee zeggen ,dat er altijd een oorzaak is van het abnormale gedrag bij een paard.

groetjes ilona

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 11:13

dat wou ik dus ook zeggen, straks is het gewoon medisch,
is het een optie om dat eerst uit te laten sluiten?

en weet je zeker dat het paard beleerd is?
is hij voorgereden toen je hem kocht?

ilona1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 11:18

je kan me altijd pben voor meer info

asfact

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 11:24

ik zou hem terug brengen je kan nou wel van alles met hem gaan proberen maar dat kost een hoop tijd en geld , en op die voorwaarde heb je hem niet gekocht, de schrik zit er bij jouw nu ook flink in , en als je hem nog terug kan brengen , zou ik niet twijfelen maar doen, heel banketstaaf voor het dier, maar je kan nou eenmaal niet alles houden en misschien bij de juiste baas lukt het wel maar voor jouw is het niet het juiste paard en straks stap je helemaal nergens meer op ,voorkom dat en ga op zoek naar een anders paard, wat je een aantal keren daar dan ook kan rijden zodat je een beetje weet wat je koopt

Clyde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 11:31

Je staat voor een moeilijke beslissing en hoe langer je dit uitstelt hoe moeilijker het voor je wordt. Je hebt waarschijnlijk al teveel meegemaakt om door te gaan met dit paard. Hij heeft nog een heel leven voor zich en vindt ook wel iemand die bij hem past. Misschien heeft hij iets in zijn rug, mijn paard was ook zo schrikkerig en na de osteopaat is dit over gegaan. Ik ben uiteindelijk over mijn angst heen geraakt en dit heeft anderhalf jaar geduurd terwijl ik zelf nog niets ernstigs had opgelopen zoals jij. Nu ben ik heel blij met hem maar ik zou er niet voor kiezen om dit nogmaals mee te maken. Dus sterkte met je beslissing.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 12:38

Zoals eerder gezegd: terugbrengen.
Hiervoor heb je geen paard gekocht en durf je straks nooit meer op een paard te stappen. Heb met mn eerste paard hetzelfde gehad en die is ook weggegaan hoor.
Hoe langer je wacht hoe moeilijker de beslissing.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 12:42

Als je kunt terugbrengen: terugbrengen!

Met deze situatie ben jij absoluut niet geholpen. Misschien is het dier een leuke uitdaging voor mensen zonder zo'n historie als die van jou, maar voor jou is dit nu niet goed.

Je zoekt heel terecht naar een vriendelijk hobbelpaard, dat heb je voor jezelf goed ingeschat. Hou je dan ook aan die gedachte en ga voor zo'n dier.
Wat zegt je vriend/man ervan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 13:04

Ik zou denk ik voor mijn eigen gemoedsrust er nog een osteophaat bij halen zoals ilona zegt.Vind die niks dan is dit geen paard voor jou.Maar voor wie dan nog wel??? Dat vind ik altijd zo jammer voor dit soort paarden.

Ik zie in je profiel dat je best een ervaren paarden dame bent,dus je klungelt niet zomaar wat aan.Moeilijk zijn dit soort gevallen toch altijd.Maar ik denk niet dat jij je vertrouwen terug krijgt met dit paard.

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 16:53

Ik heb ook je vorige topics gelezen, over het ongeluk en de nasleep daarvan. Het zit je ook niet mee hè? Ach gut
Zoals velen hier zeggen zou ik het peerd terugbrengen. Natuurlijk is dat niet leuk, maar is dat het nu wel? Zowel voor hem en voor jou is vertrouwen in de andere partij geschaadt. Ik denk dat jullie elkaar dat vertrouwen nu niet kunnen geven. Ook zou ik er geen geld in gaan pompen door allerlei onderzoeken te laten verrichten. Er zijn zat bomproof paardjes en die kan je écht treffen! Ik zou opzoek gaan naar een iets ouder paardje (7 of 8) die al stabieler in het leven staat.

Heel veel succes met je keuze, al ik hoop dat je voor jezelf én het paard kiest. Vork

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 21:18

Als een paard zo doet, dan heeft hij zeker weten iets meegemaakt bij zijn vorige eigenaars. Heb je dan niet op hem gereden, of gekeken toen er iemand op reed? Als je dat niet gedaan hebt, was dat heel onverstandig. Ik zou zeggen (zoals iedereen hier zegt) doe hem terug (of zoek voor hem een goede thuis. Want als de vorige eigenaren er wat aan verprutst hebben, zal hij misschien daar geen goede thuis krijgen en dan zou ik het niet over m'n hart krijgen om hem daarnaar terug te doen. Maar goed het blijft jouw beslissing *LOL*, en snel. Het is misschien niet zo leuk voor jou, maar nu beleef je er ook geen plezier aan en er zijn brave paarden zat!
Ga op zoek naar een leuk, braaf paard dat bij je past (want anders krijg je misschien nooit je vertrouwen meer terug, dat weet je niet) en vraag of je hem minimum een week mag uittesten bij jouw thuis, dan leer je hem kennen, en als hij op die week braaf is dan mag je er bijna helemaal vanuit gaan dat het een braaf paard is: op een week tijd hebben immers de meeste paarden zich nog niet aangepast aan een nieuwe thuis (en als het paard braaf is, terwijl hij z'n thuis nog niet kent is dat toch een goed teken).

Veel sterkte ermee, met je keuze en ook met de zoektocht naar een nieuw paard, moest je hem wegdoen of met hem.
Maar inderdaad, misschien wel nog even kijken of er fysiek niets mankeert, want dat zou énorme zonde zijn moest het daaraan liggen...

Rowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 14:52

Meteen wegbrengen en gewoon lekker een ervaren paard kopen waar je lekker mee kan rijden.

Steffiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 18:42

In jouw situatie inderdaad wegbrengen, maar wel eerst weten of het niet medisch ofzo is.
Niet vervelend bedoeld; maar ik vind het wel een beetje dom om een paard te kopen zonder dat je hebt proef gereden. Hoe nat die bak ook is, dan maar even wachten, ik zou altijd proefrijden!!

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 18:12

Wegbrengen. Als jij je vertrouwen er verder mee kwijtraakt, niet proberen, terugbrengen en een ander kopen. Rij eerst proef, probeer alles uit, neem een paard een tijdje op proef. Rustig aan, niet halsoverkop beslissingen nemen maar vooral geen paard houden als je er geen plezier aan beleeft!

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 18:23

Terugbrengen!
Zeker in jouw situatie waarin het vertrouwen toch al een eind weg is moet je nu niet gaan soebatten met dit paard. Die komt echt nog wel ergens terecht, laat iemand anders zijn probleem maar uitzoeken en oplossen.
Als je alleen al hier op bokt kijkt hoeveel bomproof paarden erbij zitten die te koop staan (ik heb een hele leuke merrie op bokt gezien, ze is wel 14 jaar maar kun je altijd nog een veulentje bij fokken Knipoog ) dan zou ik me niet vastleggen op deze shire.

Waarom niet een wat ouder paard kiezen? Eentje die al alles heeft gezien, ze zijn er echt wel en nog betaalbaar ook Ja

Andante

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 15:51

WinBinChes schreef:
Direct weg brengen. Je hebt er nu al geen plezier en zo te lezen komt dat ook niet meer. Je moet een paard hebben die je bijna blind kan vertrouwen. Eerst volgende paard minimaal 2 weken op proef nemen.

Mee eens. Bovendien merkt het paard het ook als jij bang bent/geschrokken of er geen plezier in hebt. Er zijn genoeg andere mensen die hem nog een eerlijke kans kunnen geven, zonder dat het ten koste gaat van hun plezier of het plezier van het paard. Lachen Echt, paardrijden is bedoeld voor de plezier van allebei, en jammer genoeg hebben jij en je paard dat niet. Bovendien is het zeer moeilijk om het vertrouwen van een paard terug te winnen dat iets heeft meegemaakt wat niemand weet, dat duurt jaren. En als ik het zo hoor, dan is dat juist niet wat jij wil. Het moet gewoon voor jullie allebei leuk blijven, denk ik Lachen. Bijzonder jammer dat de verkoper niet helemaal eerlijk is geweest, dat bezorgt nu een hoop ellende. Ik wens je verder nog veel succes!

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 17:38

Vanaf de eerste post dacht ik al: terugbrengen.

Straks heb je een 'band' met het paardje gekregen en wordt het allemaal alleen maar moeilijker als blijkt dat het paard toch gewoon écht niet bomproof is. Gewoon terugbrengen nu je er nog niet zoveel emotioneel gevoel bij hebt. Je kunt wel blijven wachten tot je er een keer afknalt maar dan stap je waarschijnlijk nooit meer op een paard en dat is het laatste wat jijzelf wilt.

Misschien anders een tijdje lessen op de manege waar je al een les hebt genomen? Wie weet weten zij wel een leuk paardje voor jou?

PP_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 19:33

Ik zou hem terugbrengen. Dit komt je plezier niet ten goede

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 20:33

Terugbrengen en op je gemak zoeken voordat ene speciale paard!

TwistFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 23:09

als je hem wilt houden:
hem echt graag ziet, maar gewoon wat vertrouwen in hem nodig hebt, zou ik zeggen of begin met Natural horsemanship lessen ( wel ven een iemand die er echt iets van kent ennniet iemand die zegt dat hij er iets van kent omdat zijn paard toevallig achter zijn gat loopt omdat het geen andere paarden heeft waarachter hij kan lopen) of breng hem een tijdje naar een trainingcentr aen doe dan natural horsemanship lessen met hem, dan kun je msishein eerst je leraar NH even op hem laten rijden, en dan kun jij!! Lachen

als je hem niet wilt houden
als je echt geen vertrouwen meer hebt en geen vertrouwenin hem meer wilt krijgen, zou ik zeggen verkopen, en eerlijk zijn tegen de volgende eigenaars. en als je geen volgende eigenaar kan vinden, dan zijn er stallen waaraan je hem kan verkopen, zei trainen hem en verkopen hem danweer aan een goede eigenaar!

als je een ander paard wilt
zoek een gewoon paard, geen raspaard ofzo, een paard zonder papieren kan net zo prima zijn. als je gaat kijken let je op volgende dingen:
* kijk hoe hij opgezadeld word, bv als hij bijt bij het aansingelen
* de manier hoe hij in en uit de wei word gehaald
* de eigenaar die er eerst evn mee rijd
* je moet zelf ook eens rijden
* zijn gedrag in de stal
als je hem wilt kopen:
* controleer of hij helamaal in orde is (miss de veearts laten komen voor een chek up)
* stel een contract op met de eigenaar (bv, als er in de eerst # weken iets fout gaat met de gezondheid dat blijkt van oude wonden of mankementen afkomstig te zijn waarover ik niet of verkeerd ben ingelicht, of totale gedragsveranderingen die er eerst niet waren toen ik kwam kijken en waarover ik niet of verkeerd ben ingelicht koopt -eerste eigenaar- het paard met volledige verhoeding terug)

TIP
de eerste keren is het beter dat er iemand bij is als je rijd en kan een lesgever een goede begin vormen, alhoewel het beter is de eerste dagen niet van het domein te gaan, want eerst kan hij die beter leren kennen. als dat eenmaal goed gaat dan kan je er helemaal voor gaan met je aller neiuwste kopzorg

en als je nog vragen hebt ofzo over het een of ander, stuur gerust een mailtje ofzo hoor : Ach gut
ik heb et zelf ook behoorlijk moeilijk gehad toen mijn eerste paard gestorven is omdat hij door de vorige eigenaars niet ontwormd is geweest en een darmbeschadiging heeft opgelopen, maar we wouden persee dat paard, omdat hij lief was, goe d rijpaard, maar vier maand later hebben we hem moeten laten inslapen na een hevige koliek Verdrietig

dus in ieder geval nog veel succes en ik zou zeggen niet opgeven, want ik zou het zelf ongeloofelijk erg hebbben gevonden als ik Twist nu niet gekocht had Haha!

xx
massa's veel groetjes

michelle

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 09:14

Hey Barmat,
Weet je al wat je gaat beslissen?

Lelle04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 09:30

Persoolijk zou ik dit paardje verkopen want door het paardje te houden ben jij er niet mee geholpen maar het paardje ook niet.
En als je een ander paardje aan wil schaffen zou ik er eerste een stuk 4 of 5 keer op gaan rijden voordat je over gaat tot kopen. En ik zou dan zeker niet zo`n jong paardje meer nemen

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 00:06

Direct terugbrengen. Niet iedereen kan met elk paard overweg en je veiligheid staat voorop. Al is hij nog zo lief en de wei, en loopt hij soms zo prachtig ... als jij er geen vertrouwen in hebt, wat heb je er dan aan? Het is tot zo ver nog goed afgelopen, maar er is een vrij grote kans dat je er binnenkort een keer naast ligt en dan is het vertrouwen alleen maar verder zoek. Daar heb jij niks aan, en hij ook niet.

Misschien een goed idee om volgende keer een iets ouder paard te zoeken? Eentje die al veel gezien en gedaan heeft, zodat het jou vertrouwen geeft en minder andersom.

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 07:24

haha, 4 pagina's 'terugbrengen' en de ts heeft nog niks gereageerd de laatste pagina. Wat ga je nu doen?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 16:03

Eigenlijk kun je hem als beste terugbrengen, maar dat lost voor het paard niks op. Mischien kun je iemand vinden die met dit paard wil gaan werken, en hem voor een goed bedrach van je koopt, maar anders zou ik hem terugbrengen, en op z'n minst gaan klagen!!! (zoniet een aanklacht indienen) Zoek voor jezelf gewoon een lief en rustig paardje, zoals een fjord of haflinger van een jaar of 16 tot 20. Die kunnen nog in prima conditie zijn, ik ken het levende bewijs Knipoog Dat zijn nou echt de paardjes die je kunt vertrouwen, want hoewel ze zeggen dat fjorden enzo alleen maar eigenwijs zijn, kunnen ze op oudere leeftijd heel lief zijn. Maar ik weet niet op welk niveau je wilt rijden, of je alleen wat reacreatief wilt ''hobbelen'' (niks tegen recreatieruiters, alle respect, voor ik weer een kleine oorlog ontketen) maar mischien wil je wel wedstrijden starten. Maar ik raad een fjord of haflinger aan, hele leuke beesten, en ook nog: het zeeuws/nederlands/belgisch trekpaard, hele lieve beesten die graag voor je werken, en nergenst van opkijken.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-07 18:33

Bedankt allemaal voor jullie adviesen en lieve woorden Ja

Ik heb de afgelopen twee weken samen met een vrouw die ruim 40 jaar ervaring heeft in de paarden, met Major gewerkt. Beiden zijn we tot de conclusie gekomen dat ik heb beter terug kan doen.

Zeker nu ik een paar dagen in het ziekenhuis heb gelegen omdat blijkt dat ik epilepsie over gehouden heb aan mijn hersenbloeding, is geen van de partijen er bij gebaat dat ik hem houd.

Het doet zo'n pijn want ik ben best gek met dit paard... maar hij voldoet niet aan mijn verwachtingen en dan is het, hoe zuur ook, einde oefening.

Ik heb vertrouwen in het advies van deze vrouw, ze is echt goed met paarden. Het is een moeilijke beslissing maar ik moet voor mezelf kiezen, hoe wrang ook...