Bodt methode, galopwissel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Bodt methode, galopwissel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 11:41

Ik leer ook dagelijks bij, gelukkig maar. Ja
Maar krijg bij een scheef paard gewoon echt het nut niet ontdekt van de wissel Lachen

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 11:43

grappig is dat; RK jij hebt het over veeel te hoge handen maar kijk eens naar vele ruiters die traditioneel rijden en hun handen veel te laag hebben om maar voor bijzetteugel te spelen. Ik ken genoeg ruiters die hun handen naar hun heupen trekken!

Ach het verschil tussen wat ik nu traditioneel noem, en klassiek, is in wezen natuurlijk niet enorm. Helaas zijn er veel traditionele ruiters die inderdaad schoppen en roppen, wat natuurlijk niets meer met traditionele rijkunst te maken heeft! ook het kopieergedrag en de truukjes zie je veel juist bij traditionele ruiters. Ik denk stomweg omdat de ruiters die zelf niet nadenken, in de traditionele school blijven hangen. (daarmee wil ik niet zeggen dat iedereen die traditioneel rijdt, zelf niet nadenkt!)
Afwijkende scholen, zoals klassiek maar ook freestyle, zijn meer bewuste keuzes.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 11:47

Het mooie van AdB-benadering is, dat er veel meer aandacht is voor de zit.
Ik heb op Bokt ooit eens de vraag gesteld wat je met je bekken doet bij het halthouden; voorover of achterover. Geen zinnig onderbouwd antwoord gekregen....
Het lijkt zo basaal, halthouden. Toch weet blijkbaar niemand precies hoe het zit (ik dus ook nog niet) en het erge is, dat blijkbaar niemand zich druk maakt over dat soort vragen.

Dat bedoel ik dus met stomweg kopieren. Zegt instructeur A: bekken aantrekken, dan doen we dat, zegt een jaar later instructeur B bekken juist ontspannen, dan doen we dat weer.

Ander voorbeeld
Iedereen roept dat je je zwaar moet maken maar niemand kan me uitleggen hoe je jezelf zwaar maakt. Wat je dan precies doet. Pas in de workshop heb ik geleerd wat dat nu echt betekent. Triest toch, na 25 jaar paardrijlessen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 11:48

Dat is net zo goed fout Ja
Gewoon ertussen in met je handjes
arm-mond lijn moet 1 lijn zijn
Bij Adb word dat verbroken, maar idd ook door de mensen die hun handen naar beneden drukken.
Beide is imo dan ook fout, maar omdat men bij Adb doet alsof alles wat hij leert goed is, vind ik dat een erg groot minpunt. 1 waar ik gewoon erg over val, omdat veel mensen al geneigd zijn teveel met de hand te doen.

rechtrichten doe je met je benen, niet met je handen Lachen

En ik ben me er wel van bewust dat dat zijn uitgangspunt ook niet is, maar ik vind het ook geen juist begin punt Lachen

Verder ben ik wel blij dat hij mensen bewust maakt van de noodzaak van rechtrichten Ja
Maar bij goede les leer je dat ook Lachen

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 11:50

Ja, ho!!! Er kan een moment zijn in de africhting dat je het bekken moet aanspannen en een moment dat juist moet ontspannen. Hangt dus van het moment af! Dat maakt paardenrijden zeker voor beginners zo verdomde moeilijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 11:53

Dat is triest, heel triest
Gelukkig heb ik dat dan eerder geleerd (en vele ook met mij, ben vast niet de enigste geweest die op die plekken leste)
Maar ik zie ook idd dingen dat ik denk, is dat niet geleerd? Dat is basis....
maar de basis word helaas wel eens over geslagen, men wil meteen Z oefeningen kunnen..en dat kan niet Lachen

Bij ons in de lessen werd ook vrolijk een knoop in je teugels gelegd en dan ging je rijden Lachen
Ook springen.
Armen naast je lichaam, armen als een vliegtuig, zodat je onafhankelijk leerder zitten. Maar ook leerde sturen en overgangen maken op je zit.

Pas nog in een discussie op bokt, paard dit en dat..bij de vrag is hij helemaal op je zit? Kreeg ik een ja.
Bij de vraag, knoop in de teugel, kun je dan op je zit terug naar stap vanuit draf, kreeg ik een nee.
Niet erg, weet je waar je aan moet werken, maar het betreffende paard is niet gereden op de zit Lachen

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 11:59

De laatste jaren heb ik gelest bij een gerenommeerd instructeur, hij is Z-jurylid en heeft heel veel ruiters naar de Z geholpen. Er lopen hier diverse ruiters met ruiterster.
Toch vind ik het shocking hoe weinig aandacht aan die basis werd besteed in mijn lessen. Al wat ik hoorde was 'strenger' terwijl ik dus lichtheid wil. Ik vind dat je moet streven naar steeds kleinere en subtielere hulpen.
Het gevolg van dat 'strenger' was, dat mijn paardje steeds meer ging vluchten en dat wij beiden steeds meer gefrustreerd raakten. De AdB-workshop was voor mij een verademing. Ook mijn man die bij mij in de les zat, was het helemaal zat, dat strenge. Hij is afgehaakt toen hij met blaren op zijn vingers thuiskwam.
Dat kan toch nooit de bedoeling zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 12:02

Als ik blaren krijg in de les, ren ik halverwege vol galop naar huis Lachen

En idd Z zegt niks- GP niet eens.

Maar om eerlijk te zijn kan ik niet snappen dat mensen bij zulke instructeur blijven, fitnessen doe je in de sportschool, paardrijden is heel wat anders Lachen
Het is toch 1 +1 dat het voor het paard zeer moet doen, dat hij daardoor juist gaat blokken ipv meewerken?

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 12:11

Ja voor mij ook! Wat ik dus niet begrijp is dat iedereen in de wijde omtrek vol lof is over deze instructeur.

Ik weiger gewoon om zo te rijden. Daarom ben ik er ook mee gestopt. Hij zag Aileen als een lompe tinker, geen rijpaard. Maar als ik haar voor elkaar had, hoefde ik alleen maar te denken wat ik wilde doen en ze deed het. Alles wat ik op mijn niveau voor elkaar kon krijgen. Halthouden ineens vanuit draf of galop, aangalopperen vanuit stap, schouderbinnenwaarts, maakt niet uit. En volgens mij genoot ze ervan. Een onsje in de hand, netjes een beetje voor de loodlijn en de achterhand er goed onder en lekker trots. Maar het was een paard dat je in zn waarde moet laten en volgens mij laat je een paard niet in zn waarde als je zn gebit even gaat flossen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 12:13

Goed dat je bent gegaan hoor Ja

Als je gaat flossen bij Kawa, laat hij je even proeven hoe het is om zand tussen de tandjes te hebben.
Bij die trek ruiters denk ik dan ook wel eens, je hebt een veel te lief paard, je moest eens een tijdje een paard hebben als Kawa...
Maar of ze het dan leren? Waarschijnlijk is het het dan een pokkeknol,maar geen pokke ruiter...

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 12:15

Off topic

Wat kunnen jullie ouwe.....en zeg Vork

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 12:16

oke oke hint duidelijk Tong uitsteken ;+

gaat nu stofzuigen...iets wat ik al een uur aan het uistellen ben Haha! Bloos

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 12:19

Dan ga ik eindelijk eens plassen..... Bloos

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 12:21

runningkawa schreef:
En idd Z zegt niks- GP niet eens.

Idd... goed voorbeeld op de voorpagina... Verdrietig

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 12:22

runningkawa schreef:
rechtrichten doe je met je benen, niet met je handen Lachen

ehh... rechtrichten begint toch bij je benen, maar wordt mede opgevangen in je handen?? Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 12:26

Opgevangen wel Ja
Maar opvangen is bij mij niet met kracht Lachen

Idd een goed voorbeeld op de voorpagina Verdrietig

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 12:28

beantsje schreef:
Ik heb op Bokt ooit eens de vraag gesteld wat je met je bekken doet bij het halthouden; voorover of achterover. Geen zinnig onderbouwd antwoord gekregen....

Halthouden: je sluit je bekken aan de voorkant en opent ze aan de achterkant, je zitbeenbotjes maken dus een beweging terug ipv met het paard mee (zoals in stap, draf en galop). Tijdens deze actie blijft je bekken ontspannen, want met spanning kom je uit je paard, en kan de hulp dus niet zuiver doorkomen. Doordat je je bekken sluit, sluit automatisch je been mee, waardoor je knie tegen het zadel komt. Bij een paard dat niet naar de kleine hulp luistert, maak je de sluitende beweging van je been groter, komt daar geen reactie op, dan mag de ophouding ook op de teugel plaatsvinden.

Praten in voorover en achterover is trouwens lastig antwoorden, wat de ene voorover vindt, vind de andere achterover, dit komt omdat de ene persoon kijkt naar de bovenkant van het bekken, en de andere naar de onderkant...

Zoiets geschikt als zinnig antwoord??? Schijnheilig

Marei

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 12:36

Allicht kun je met je handen wat opvangen om recht te richten maar je kan ook eens proberen om weer een knoop in je teugels te leggen en je paard puur op je zit te gaan rijden.
Ik hoef zelf maar naar links of rechts te kíjken en hij gaat al die kant op.
Of je maakt je ene bil iets zwaarder als de andere...daarbij gebruik je de rest van je benen om meer ruimte de goeie kant op te geven en minder de verkeerde kant.
In draf betekent dat wel dat je vaker moet doorzitten,dan heb je veel meer contact en evenwicht en daar maakt je paard goed gebruik van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 12:43

Maar ff terug komend op de wissel
Wie van de ruiters (adb of niet) heeft de ervaring dat het paard daadwerkelijk losser word van af en toe een wissel?

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 12:47

_angela_ schreef:
beantsje schreef:

Halthouden: je sluit je bekken aan de voorkant en opent ze aan de achterkant, je zitbeenbotjes maken dus een beweging terug ipv met het paard mee (zoals in stap, draf en galop). Tijdens deze actie blijft je bekken ontspannen, want met spanning kom je uit je paard, en kan de hulp dus niet zuiver doorkomen. Doordat je je bekken sluit, sluit automatisch je been mee, waardoor je knie tegen het zadel komt. Bij een paard dat niet naar de kleine hulp luistert, maak je de sluitende beweging van je been groter, komt daar geen reactie op, dan mag de ophouding ook op de teugel plaatsvinden.

Praten in voorover en achterover is trouwens lastig antwoorden, wat de ene voorover vindt, vind de andere achterover, dit komt omdat de ene persoon kijkt naar de bovenkant van het bekken, en de andere naar de onderkant...

Zoiets geschikt als zinnig antwoord??? Schijnheilig

Thanx, jij weet iig wat je zelf bedoelt.
Maar dit was als voorbeeld bedoeld dat veel mensen van alles roepen zonder dat ze eigenlijk weten waarover ze het hebben. En als je dan doorvraagt, haken ze af.
Hoeveel ruiters gebruiken niet kreten als Ophouding maken, Diep gaan zitten, Voorwaarts-neerwaarts, ja zelfs Aan de teugel rijden zonder dat ze exact weten wat het nu precies betekent?
Daar ging het mij om.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 12:49

Ik denk zoiezo niet dat een paard losser kan worden van af en toe en bepaalde oefening. Als een paard losser zou worden van af en toe een wissel, dan zou een paard ook losser moeten worden van af en toe een pas schouderbinnenwaarts... het is juist het aanhouden en opbouwen van een bepaalde oefening waar een paard los van wordt (volgens mij dan he..) Als je daadwerkelijk series galopwissels gaat springen, denk ik idd dat een paard daar losser van wordt. Maar ik denk ook dat je al een behoorlijk los paard moet hebben voordat ie uberhaupt een serie wissels voor je gaat springen....

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 12:52

beantsje schreef:
Thanx, jij weet iig wat je zelf bedoelt.
Maar dit was als voorbeeld bedoeld dat veel mensen van alles roepen zonder dat ze eigenlijk weten waarover ze het hebben. En als je dan doorvraagt, haken ze af.
Hoeveel ruiters gebruiken niet kreten als Ophouding maken, Diep gaan zitten, Voorwaarts-neerwaarts, ja zelfs Aan de teugel rijden zonder dat ze exact weten wat het nu precies betekent?
Daar ging het mij om.

Snap wat je bedoelt hoor Haha!

Ik vind het ook altijd erg lastig als ik niet een ECHT antwoord op een vraag krijg. Rijtechnische vragen zul je me hier niet snel zien stellen, in de eerste plaats omdat ik meestal het antwoord zelf wel weet (maar het hooguit nog niet uitgevoerd krijg) en in de tweede plaats omdat de antwoorden hier echt vaak bagger zijn.. Daarnaast vind ik mijn instructrise daarvoor wel de aangewezen persoon, en krijg ik van haar gelukkig ook een uitgebreid, duidelijk antwoord.

maar goed, we gaan weer verder over de wissels Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 12:56

Dat denk ik ook angela Ja
Een serie zou denk ik idd wel daar aan mee kunnen werken, maar ik denk dat een serie niet is weggelegd voor iedereen Tong uitsteken

Ik denk dat je met schoudervoor meer berijkt, dat kun je ook vaker mee nemen in je training.
Tenminste ik neem dat in alle 3 de gangen mee.

Ik geef toe dat uitleggen wat ik lichamelijk doe ook erg moeilijk vind.
Wel weet ik dat de paarden reageren op de juiste manier Lachen En dat is voor mij genoeg.
Maar omdat ik dat niet voldoende uit kan leggen naar mijn zin ben ik ook geen instructrice Haha!
Ik zou het omschrijven als, je lang en zwaar maken, zodat je het idee hebt dat je dieper in je zadel komt te zitten.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 13:08

Ik moet zeggen dat ik het vaak beter uit kan leggen als dat ik het zelf kan waarmaken op een paard.... maar goed, dat laatste komt vooral door veel uren te maken. Instructrise wil ik wel gaan worden, en ik help mijn eigen instructise ook al regelmatig bij clinic's en soms met gewone lessen.

Schoudervoor is een erg goede oefening, en voor bijna alle paarden (uiteindelijk) uitvoerbaar. Eerst in stap, daarna in draf, en daarna in galop.

Dat uitvoeren in meer gangen mis is nog wel eens. Ik zie vaak dat mensen met een jong paard meteen met schoudervoor in draf beginnen, omdat de oefening nou eenmaal in die gang wordt gereden in de proef. Maar dan sla je in mijn opzicht toch een stap over.

Net zoals je een stap overslaat als je al begint aan de wissels (een serie dan he) terwijl je je paard niet eens naar links of naar rechts kan laten stellen in zowel de linker als de rechter galop. (en als je dat kunt, kun je je paard ook rechtrichten en heeft de wissel als oefening wat dat betreft niet veel toegevoegde waarde meer)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 13:15

Ik vind het juist heerlijk dat je zoveel oefeningen kunt doen in stap.
Leer ze daar wat de hulpen bedoeld zijn en rek ze daar als het ware alvast op.

Ook in de galop, een paard wat een makkelijke galop heeft, werk die daar meer los op de lengtebuiging en daarna pas in draf.
Gebruik maken van de kwaliteiten die je paard heeft.

Wat je ook weinig ziet de oefening van schouderbinnenwaarts naar travers en weer schouderbinnenwaarts. Dat soort speelse oefeningen.
Die hele achterkant dus onder controle hebben, elke pas Lachen
En daarbij kunnen buigen waar je heen wilt

of een hele simpele maar zo moeilijk als je paard niet recht is
Van hand veranderen op de diagonaal maar dan op X recht naar C of A
Wat ook weer kan vanuit wijken of appuyeren.