Paard ontzettend heet. Welk hulpmiddel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Irma_Maandag

Re: Paard ontzettend heet. Welk hulpmiddel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 18:24

Oké, dankje!

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 18:32

De mijne ging wel degelijk stelselmatig aan de kletter. Hij gaf dan altijd een loeiharde ruk aan de teugels, zodat hij zijn nek eruit kon klappen. Heel erg pijnlijk voor je armen en schouders trouwens, dit geeft je echt het gevoel of je armen uit hun kommen worden gerukt. Zijn nek maakte hij dan zo hard als een blok beton en rende dan met een plaat voor zijn kop gewoon door, dan had je er echt geen reet meer over te zeggen. Dit heb ik deels dressuurmatig opgelost maar ook door meer zeggenschap over hem te krijgen. Want als ze het truukje eenmaal doorhebben weten ze dat donders goed. En met de pelham heb ik meer zeggenschap op de momenten dat dat nodig is (tegenwoordig eigenlijk helemaal nooit meer maar als jullie het erg vinden ga ik het risico gewoon niet nemen Vork om hem buiten weer op een trens te zetten). En op de momenten dat hij gewoon fijn en nagevelijk loopt kom ik er niet aan.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 18:41

Natuurlijk blijft het zaak dat iedereen voor zichzelf nagaat of de oplossing die je zoekt fair voor je paard is.
Ik heb dat voor mezelf bepaald (in dit specifieke geval), de anderen (op hun eigen manier) ook. Naar mijn mening kan de TS bij zichzelf afwegen of zij denkt om te kunnen gaan met (bijvoorbeeld) een ander bit. Dit kan ik (of een ander via de pc) niet voor haar inschatten. Deze keus zal ze zelf op basis van de reacties en haar eigen kennis moeten maken.

Nogmaals succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 19:40

Maar wat is er mis met een keer ergens van schrikken?
Als dat ook niet meer mag..ja...dan kun je beter in de mallemolen op een paardje stappen Tong uitsteken Clown

Mijn paard liep op wedstrijd de eerste 10 min in een halve passage, staart erop, kop erop en snurken.
Moest dan niet proberen te gaan stappen stond die recht overeind.
Maar dat gaat wel over
Maar als je dan aan de teugels gaat hangen, gaat knijpen met de benen om maar wat te noemen, dan gaat het fout.

Zo liep hij dus eerst ook in het bos
in een halve seconde omgedraaid zijn van een prullebak 100 meter verder
Terug draaien was omhoog gaan, waardoor ik vrij moest geven en hij weer kon omdraaien, op de plaatst stond te galoperen omdat hij niet weg mocht naaien van me enz enz

Maar dat is er echt uit te rijden Lachen
Bewijs staat hier op stal Lachen
Niet in 1x niet in 2x, maar consequent zijn en blijven

En ja er zijn uitzonderingen, klopt
maar kijk eens hoe vaak dit onderwerp hier voorbij komt?
elke week denk ik wel
Elke keer zegt de ruiter alles gedaan te hebben...
En belangrijkste, op de zit rijden
En dat is bij TS niet bevestigd.
Moet je in de bak al remmen op de hand..kun je het idd in het bos vergeten Lachen
En door zulk gegeven vraag ik me af of dit paard die nkele uitzondering is...of dat stukje belangrijke basis mist Lachen

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 19:44

runningkawa schreef:
consequent zijn en blijven

En ja er zijn uitzonderingen, klopt
maar kijk eens hoe vaak dit onderwerp hier voorbij komt?
elke week denk ik wel
Elke keer zegt de ruiter alles gedaan te hebben...
En belangrijkste, op de zit rijden
En dat is bij TS niet bevestigd.
Moet je in de bak al remmen op de hand..kun je het idd in het bos vergeten Lachen
En door zulk gegeven vraag ik me af of dit paard die nkele uitzondering is...of dat stukje belangrijke basis mist Lachen

RK, ik ben het 100% met je eens!

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 19:49

Ik zeg ook niet dat ze dat niet mogen Kawa, waar heb jij mij dat zien schrijven? Als hij dat doet lach ik er alleen maar om hoor, en zeg stel je niet aan. Geef hem een klopje op zn nek als we dr voorbij zijn en ga vrolijk verder. Ik zeg alleen dat een paard wat in de bak gewoon dressuurmatig goed te rijden is en daarbij gehoorzaam en ontspannen is, niet altijd buiten of op wedstrijd even zo even goed te rijden valt en ontspannen is.

Je hebt mij ook nergens horen zeggen dat een goede basis daar niet bij hoort, dus wat dat betreft zitten we helemaal op 1 lijn. Maar zelfs al komt een paard in de bak terug op je zit, dan wil dat nogmaals nog niet zeggen dat hij dat buiten ook doet.

En ja ben het met je eens dat dat soort topics vaak voorbij komen en dat niet al die paarden uitzonderingen zijn. Maar je moet niet al die topics over 1 kam scheren denk ik Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 19:56

Smileys staan er niet voor niets Lachen
Ik zeg ook niet dat je zegt dat het helemaal niet mag, op een paar erg brave paarden na is bijna elk paard buiten gewoon wat frisser, niet meer en niet minder bedoel ik daarmee.
En ja een wakker dier buiten of op vreemd terrein gewoon nog wat meer Lachen
Dat vind ik natuurlijk gedrag en eigenlijk daarom de moeite van het aanhalen niet waard, vandaar dat ik er zo op reageer Lachen

Ik heb na héél veel paarden dus de ervaring als het paard in de bak terug komt op de zit, de mond heel gevoelig is. Omdat ze niet gewend zijn dat daar ingekomen wordt.
Luisteren ze dan in het bos niet op de zit en je komt dan aan het bit, desnoods een keer wat meer dan netjes is, dan komen ze terug.
Net als dat een paard met een hardere mond terug komt op een pessoa bit.
Zo moet je dat vergelijk dus zien maar dat bereik je dan met een gewoon bit.
Dat is de insteek die erachter zit Lachen

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 20:46

Oké Runningkawa, dat het onderwerp hier te vaak voorbij komt op mij ook tekend over; Verdrietig .

Maar het gedrag dat jij omschrijft (snurken, imponeren, terugkomen in tempo, tot het extreme van steigeren aan toe) is door (gedoseerd!) voorwaarts rijdend op te lossen. Dat gedwongen het tempo terugbrengen tot stap tot problemen leidt, kan ik me indenken.
Het voorbeeld dat de TS aanhaalt, is ongeveer het tegenovergestelde hiervan. Er is hierbij geen sprake van het paard dat zich oppompt, snurkt enz.)

Dat er in beide gevallen sprake is van opwinding, is duidelijk, maar het uit zich op een heel andere manier. Het nader onder woorden brengen vind ik moeilijk, moet ik toegeven. Hoe het verschil van deze twee voorbeelden onder je kont voelt is me heel helder.

Daarnaast vind ook ik de basis een heel belangrijk onderdeel van het oplossen van "ongewenst gedrag", in welke vorm dan ook. (Dan bedoel ik niet alleen ieder gedrag dat natuurlijk is voor paarden)
Ik heb het nog niet zo benoemd, maar (wat de TS zelf al aangaf) is dat naast het evt. hulpmiddel dat ze overweegt te gebuiken, ook bereid is om te werken aan deze basis.

Ik heb hierboven al eerder benoemd dat het in de bak volledig aan de hulpen staan volgens mijn ervaring niet hoeft te betekenen dat het dier dit buiten (of uberhaupt in een andere situatie) persé wèl is. Het dier dat ik aanhaalde, was hard voor zichzelf en liep (ook al deed het gewone bit hem pijn) gewoon door. In het door mij omschreven geval reageerde het dier goed op druk achter de oren, wat hij gemakkelijker accepteerde dan alleen druk in de mond.

Bij de TS zal dit wellicht anders liggen.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 20:59

Ik ga, omdat ik benieuwd ben of er soortgelijke topics over zijn, eens kijken op het draf- en rensport onderdeel.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 21:10

terug komen in tempo, ja door mij..niet door hem
hij zou liever omdraaien en met 300 km over het losrij terrein of de bospad racen

stap zat er dan niet op, het langzaamste was dan een passage achtige draf.
Dus daar heb je ff een verkeerd beeld Lachen

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 21:10

Een paard dat in de bak goed aan de hulpen staat, evenals op wedstrijden, zou dus geen probleem moeten opleveren met iets simpels als een buiterit in het bos.

Mijn conclusie is dan ook dat het ogenschijnlijk zo lijkt dat het paard goed aan de hulpen staat. Immers in het bos trekt hij zijn eigen plan, steekt zijn spreekwoordelijke middelvinger naar zijn baasje op en zegt..........adios mon amor! En weg is hij. Niks goed aan de hulpen dus.

Er is geen sprake van angst, onervarenheid etc.... slechts het beroemde sch.....t hebben aan.
Nogmaals, hij staat dus niet goed aan de hulpen, ook niet in de bak, ook niet op wedstrijd. Hij geeft er slechts de schijn van. Want zodra meneer het echt leuk gaat vinden (boscrossen) vergeet hij gemaks halve zijn baasje.

Een opvoedkundige probleem dus en geen speciale uitzondering op alle regels.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 21:24

runningkawa schreef:
terug komen in tempo, ja door mij..niet door hem
hij zou liever omdraaien en met 300 km over het losrij terrein of de bospad racen

stap zat er dan niet op, het langzaamste was dan een passage achtige draf.
Dus daar heb je ff een verkeerd beeld Lachen

Hoe heet de mijne ook kan worden, hoe graag hij er ook van tussen gaat er komt niets van in!
Dan mag hij ontploffen, met 4 benen de lucht in, de capriool springen, maar hij blijft op de plek waar ik hem hebben wil. Of hij dan 15 minuten staat te piafferen of 1 uur zal mij om het even zijn. Hij mag pas voorwaards als hij het door mij aangegeven tempo weet te handhaven.

Hoe stoer meneer de hengst dan ook mag zijn, hoe groot hij zich ook opblaast, hoe hard hij brult en schreeuwt ik hang er geen pelham in. Waarom niet? Omdat als een echte heethoofd ontploft, ook een pelham geen enkel nut dient. Een straffer bit in verkeerde handen werkt slechts tijdelijk. Het is slechts een kwestie van tijd eer je heethoofd daar aan gewend is geraakt. En dan......? Een nog straffer bit?

Het enige dat echt werkt is sneller,en slimmer te zijn dan je paard. Hiermee bedoel ik in zit, hulpen en tact. Dit consequent vol te houden. Iedere dag, ieder uur, iedere minuut, iedere seconde. Dáár hebben ze respect voor en dat werkt ook op de lange termijn. Na een tijd zijn ze het negeatieve gedrag zelfs helemaal kwijt, omdat ze het simpel weg zijn vergeten doordat ze het niet meer kunnen toepassen. Dan krijg je drómen van paarden. Paarden waarvan iedereen altijd zei:

Ja, máár .....hij is de uitzondering op alle regels.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 21:29

Ja juist dat zeg ik Ja
Galoperen op de plaats, een passage achtige draf, meer terug ging wel, maar dan kwam hij omhoog, echt omhoog, dus dan maar wat zacht draven, dan is het ff kiezen tussen 2 kwaden.
Maar als het aan hem lag gingen me vol speed rond.
Zo was het veilig
Puur op zit. En zo heb ik het er ook uit gekregen.
Natuurlijk heeft hij met een buitenrit nog wel eens een keer dat hij denkt..kan het echt niet..om dan weer te beseffen, nee kan echt niet.

En gewoon op een normaal trensje
Geen pelhams of slof (zou je hem ook mee achterover trekken) gewoon consequent zijn.
in debak ECHT op de zit zijn, dan heb je in het bos genoeg reserve aan je trensje Lachen

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 21:30

Amen.............. Bloos

En het leuke is? Het werkt bij ieder paard, bij ieder geslacht en bij elk ras.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 21:33

juist, maar dat word telkens maar niet geloofd...

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 21:34

Euh, even de laatste berichten lezen voordat ik weer reageer....
Oke, over het "gewenste terugkomen op jouw verzoek" Kawa....

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 21:43

runningkawa schreef:
juist, maar dat word telkens maar niet geloofd...

Waarschijnlijk omdat je dan als ruiter bij jezelf te raden moet gaan. Je kunt niet langer je paard de schuld geven. Je verschuilen achter de laatste modetrends op het gebied van hulpteugels en bitten.
Nee, de enige bij wie je de schuld kan leggen is dan jezelf. En dat doet zeer.

Je kunt als ruiter niet stomweg met ieder paard overweg. Soms is er een klik en soms totaal niet.
Ik klik met heethoofden, maar niet met flegmatieke luie mormels. Dan ga ik zo'n paard ook niet trainen voor iemand. Je moet zeker weten dat je je 100% kunt geven voor paard en eigenaar.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 21:46

Pensionnetje schreef:
Een paard dat in de bak goed aan de hulpen staat, evenals op wedstrijden, zou dus geen probleem moeten opleveren met iets simpels als een buiterit in het bos.

Mijn conclusie is dan ook dat het ogenschijnlijk zo lijkt dat het paard goed aan de hulpen staat. Immers in het bos trekt hij zijn eigen plan, steekt zijn spreekwoordelijke middelvinger naar zijn baasje op en zegt..........adios mon amor! En weg is hij. Niks goed aan de hulpen dus.

Er is geen sprake van angst, onervarenheid etc.... slechts het beroemde sch.....t hebben aan.
Nogmaals, hij staat dus niet goed aan de hulpen, ook niet in de bak, ook niet op wedstrijd. Hij geeft er slechts de schijn van. Want zodra meneer het echt leuk gaat vinden (boscrossen) vergeet hij gemaks halve zijn baasje.

Een opvoedkundige probleem dus en geen speciale uitzondering op alle regels.

Hmmm, hoe leg ik dit uit....
Nee, niet mee eens (wederom in het geval dat ik omschreef..). Op andere plaatsen dan het bos stond meneer wèl aan de hulp.
Inderdaad (wel met je eens dus!): in het bos was hij gewoon ongehoorzaam. Er was geen sprake van angst en hij trok inderdaad zijn eigen plan als ie de kans kreeg. (Kreeg ie overigens niet maar lekker buitenrijden was het niet....)
Ook met je eens: een opvoedkundig probleem (tijdens inrijden gebeurd, schijnt, zo is mij verteld), echter gecombineerd met karakter van het dier.
Schijt aan me hebben probeerde hij niet meer met (in mijn geval) een pessoabit in. Hij legde zich er dan op één of andere manier bij neer, zonder verdere strijd. Ik hoefde dan ook weining teugeldruk te hebben, slechts een licht contact.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 21:46

snap ff je korte berichtje niet irma Lachen

Klopt niet iedereen klikt bij de heethoofden
Op de handelsstal kreeg ik ze meestal toegeschoven..klikte daarmee het beste.

Al moet ik zeggen dat nu ik wat ouder ben geworden ik toch graag een iets rustiger paard onder mijn kont heb, geen flegmatieke, maar iets tussen heet en flegmatiek in

xTEZZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 21:49

Ik denk dat je een Martingaal moet gaan Gebruiken.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 21:51

Tja, bij mij gaan de jaren ook tellen. Ik zit er ook niet meer op te wachten, maar soms moet je een paard wel van dienst zijn als zijn enige optie nog slechts de slager is. En dat omdat hij slechts niet goed is opgevoed.

Nee, mijn jonge hengst is mijn laatste grote "heethoofdproject" daarna gaat deze "opoe" het kalmer aan doen....lol. Genoeg van die driftkikkers op het rechte pad gekregen....... Maar de uitdaging blijft trekken.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 21:53

Irma je haalt een aantal zaken door elkaar. Ik reageer hier op het paard van LindaV, dus niet op jouw paard.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 21:53

Ja, máár .....hij is de uitzondering op alle regels.....[/quote]

Waarom ik (net als jullie Knipoog ) op terug blijf komen is omdat ik wèl denk dat er -heel soms- uitzonderingen bestaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 21:54

Ja erg hè
Afgelopen jaar zat ik nog op een jazz-je die er blijkbaar in de bak ook uitnaaide en in galop als een elastiekje bokte..
Maar ik heb heerlijk gereden moet ik zeggen Lachen

Het bos was bij dat net zadelmakke paardje nog niet aan de orde Knipoog

Heb beloofd dat dat mijn laatste vlugge paardje was...zegt de miep die een 3 jarige tango op stal heeft staan, die aan de hand al voor amper druk opzij gaat en alles heel goed in de gaten houd Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 21:55

ja, soms wel Ja