elastiek of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

elmiran

Re: elastiek of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 13:38

Picassox schreef:
Ik vind een hulpteugel gewoon respectloos tegenover je paard, zoals ik al eerder zei. Ik vind gewoon bij een goede band en goed vertrouwen, dat je het niet eens nodig hebt.

Midgie, ik ben het compleet met je eens. Ik sluit me bij je aan. Met dwang kom je nergens, met vrijheid en op basis van vertrouwen kom je wel érgens. Lachen

Maar als jij een paard hebt met de spieren op de verkeerde plaats, en het gewoon niet red zonder een hulpmiddel dan kom je met een goede band en vertrouwen niet ver, spieren ontwikkelen zich daar niet beter door.
Ik ben zelf niet helemaal anti hulpteugel (gebruik het liever niet maar als het echt moet wel), ik heb zelf een paar keer mee gemaakt dat ik echt niet zonder kan. Hulpteugels zijn niet slecht, als het maar goed gebruikt wordt. Met een elastiek heb ik een iets minder goede ervaring. Heb er een aantal keer mee gereden omdat de pony waar ik op reed op dat moment zo sterk was en het niet gewend was om dressuurmatig te lopen na twee weken kon ik weer zonder, en bij mijn andere paard heb ik het na een keer nooit meer omgedaan (raakte in paniek en werd er gespannen van). Gebruik zelf toch liever de bijzet of de pessoateugel omdat ik bij een elastiek snel merk dat ze er een beetje in gaan hangen.
Dat dwangmatige vind ik wel mee vallen, als je rijd dan dwing je, je paard toch ook in dezelfde houding? en zodra ze met hun hoofd zakken is de druk weg. Zelfde als met rijden dus.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-07 14:53

mensen ik heb besloten om gene elestiek te nemen.

Laast is het me gelukt om hem aan de teugel te krijgen. was maar 2.3 stappen en hij was er al weer uit. haha. Maar het was me gelukt. woensdag heb ik les. Ook zijn zadel is in orde en schuift niet meer naar voren. Heb ook geen voorsingel meer. Ik moet gewoon wat gedult heben. Maar toch ga je twijfelen als je andere verhalen hoordt.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 18:06

goed zo gewoon doorzetten nu

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 18:18

elmiran schreef:
Dat dwangmatige vind ik wel mee vallen, als je rijd dan dwing je, je paard toch ook in dezelfde houding? en zodra ze met hun hoofd zakken is de druk weg. Zelfde als met rijden dus.

jij was me voor met deze zin... alsof een paard er op zit te wachten om in een bepaalde houding te gaan lopen? dan kan je er beter naast blijven staan en in een natuurgebied zetten want dan dwing je em tenminste niet Clown

plutolover schreef:
Laast is het me gelukt om hem aan de teugel te krijgen. was maar 2.3 stappen en hij was er al weer uit.

pin je ook niet te hard vast op het idee "aan de teugel"" lopen... ontspanning is het belangrijkste en dan gaat ie vanzelf een keer naar beneden als ie daar nu al mee begint....
maar misschien heeft het dan wel aan je zadel gelegen. tenminste zoals jij zegt, dat ie nu wel goed op zen plek blijft liggen...

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 19:05

het begin is er, als je hem hebt laten blijken dat dit helemaal was wat je wilde zal hij het vast beter gaan begrijpen en proberen.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-07 19:55

Rianneke schreef:
elmiran schreef:

jij was me voor met deze zin... alsof een paard er op zit te wachten om in een bepaalde houding te gaan lopen? dan kan je er beter naast blijven staan en in een natuurgebied zetten want dan dwing je em tenminste niet Clown

plutolover schreef:
Laast is het me gelukt om hem aan de teugel te krijgen. was maar 2.3 stappen en hij was er al weer uit.

pin je ook niet te hard vast op het idee "aan de teugel"" lopen... ontspanning is het belangrijkste en dan gaat ie vanzelf een keer naar beneden als ie daar nu al mee begint....
maar misschien heeft het dan wel aan je zadel gelegen. tenminste zoals jij zegt, dat ie nu wel goed op zen plek blijft liggen...

Toen hij aan de teugel liep was de zadelmaker nog niet geweest. En had ik nog me voorsingel. Nu heb ik die niet meer.

ik probeer me ook niet op aan de teugel te hameren. Ontspanning is voor mij belangrijker dan aan de teugel.Alleen moet zeggen als je steeds merkt dat hij nog een klein stukje moet. Is het soms heeel frustrerend haha

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 20:14

je kunt je pony er de vernieling mee inhelpen. maar dit geldt voor alle bijzetteugels. ook de pessoa en martingalen ed.

maar als je er goed mee omgaat heeft het veel voordelen.

en omdat jij zegt dat je begeleiding krijgt, zou ik zeggen gewoon proberen en lukt het niet, dan stop je er gewoon mee Knipoog

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 22:49

En dat over dat topruiters niet met hulpteugels zouden moeten rijden vind ik ook onzin. Het zijn ook maar gewoon mensen, kan me voorstellen dat Anky en Edward soms ook eens een keer een hulpteugel erbij pakken.

Een dwang middel vind ik het niet omdat als een paard er geen zin in heeft z'n rug wel weg drukt en er tegenin gaat lopen.
Het heeft mijn paarden echt goed geholpen. Ik zie liever een paard met een hulpteugel dat goed over de rug loopt en na geeft dan een ruiter op een paard dat z'n rug wegdrukt en met de kop in de lucht loopt.
Mijn paard had de spieren er nog niet voor, door regelmatig te trainen met een pessoateugel of bijzet werd het voor haar ook weer steeds een stukje makkelijker om tijdens het rijden te ontspannen. Dus wel jammer dat veel mensen er zo negatief over denken.

Ik zou gewoon eerst gaan lessen en kijken wat je instructrice/instructeur er van zegt. En e.v.t onder begeleiding een paar keer longeren met een hulpteugel?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 09:10

elmiran schreef:
En dat over dat topruiters niet met hulpteugels zouden moeten rijden vind ik ook onzin. Het zijn ook maar gewoon mensen, kan me voorstellen dat Anky en Edward soms ook eens een keer een hulpteugel erbij pakken.

Een dwang middel vind ik het niet omdat als een paard er geen zin in heeft z'n rug wel weg drukt en er tegenin gaat lopen.
Het heeft mijn paarden echt goed geholpen. Ik zie liever een paard met een hulpteugel dat goed over de rug loopt en na geeft dan een ruiter op een paard dat z'n rug wegdrukt en met de kop in de lucht loopt.
Mijn paard had de spieren er nog niet voor, door regelmatig te trainen met een pessoateugel of bijzet werd het voor haar ook weer steeds een stukje makkelijker om tijdens het rijden te ontspannen. Dus wel jammer dat veel mensen er zo negatief over denken.

Ik zou gewoon eerst gaan lessen en kijken wat je instructrice/instructeur er van zegt. En e.v.t onder begeleiding een paar keer longeren met een hulpteugel?

Een topruiter zou moeten weten heo hij zijn paard ontspanenn kan rijden , het jammere is dat ze geen tijd hebben om het paard op het gemak te leren te ontspannen, er zijn ook heel veel paarden die zich niet durven ontspannen en moet je dat maar leren met hulpteugels dan????
Dat kan ook op een andere manier, zonder al die druk en stres wat het vaak met zich mee brengt om een paard aan de hulpteugel te krijgen.

Longeren of rijden met hulpteugel is ook een heel verschil, met rijdne zit de ruiter vaak ook verkeerde singalen door te geven, wat denk je dat dat doet met de rug en de spieren van je paard??

En wat ik al eerder ook heb gezegt , een instructrice(teur) die een beginnenling of een jong paard een hulpteugel aanraad is in mijn ogen ook helemaal niet juist bezig. Die hoort ook te weten hoe je een paard zonder al die hulp kan rijden.

IK zie graag een paard lopen zonder hulpteugel met een goeie ruiter. En vraagt geduld, jammer dat de mesn dat niet heeft en het dier des te meer, maar daar word geen rekening mee gehouden, want hij MOET goed lopen vaak ten koste van alles.

Waarom denken mensen toch vaak in ikke ikke en mijn paard heeft het maar te doen , dus hij kan stikke en als hij na een half jaar niet fijn loopt na alle hulpteugels eraan gehad te hebben , gaat hij gewoon vrolijk de MP op, maar echt een kans heeft hij niet gehad,

Ik heb een paard voor het leven, erger nog ik heb er 9 voor het leven.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 16:15

pluisje88 schreef:
je kunt je pony er de vernieling mee inhelpen. maar dit geldt voor alle bijzetteugels. ook de pessoa en martingalen ed.

met een martingaal je beest de vernieling in helpen? ik kan me niet bedenken hoe dat gedaan zou moeten worden om eerlijk te zijn Bloos

midgie schreef:
En wat ik al eerder ook heb gezegt , een instructrice(teur) die een beginnenling of een jong paard een hulpteugel aanraad is in mijn ogen ook helemaal niet juist bezig. Die hoort ook te weten hoe je een paard zonder al die hulp kan rijden.

en wat als een DA het adviseert voor het behoud van je jonge paard?

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 16:20

Rachel, dat ben ik met je eens maar.. de meeste mensen gebruiken de hulpteugel gewoon niet goed. Én dat is de fout.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 16:23

Picassox schreef:
Rachel, dat ben ik met je eens maar.. de meeste mensen gebruiken de hulpteugel gewoon niet goed. Én dat is de fout.

dan zit de fout tenminste niet in de hulpteugel Haha! maar ik vind ook dat je het eerst gewoon op moet proberen te lossen, maar soms ook als ervaren ruiter is het soms beter of zelfs veiliger om er wat bij te pakken...

robincera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 16:26

Ik gebruik een martingaal met springen zodat ze dr hoofdje niet te ver in de lucht doet met springen, anders gaat ze lopen racen.

& ik heb een jaar geleden 2 weken lang met elastiek gereden, dit omdat de nageefelijkheid ver te zoeken was en dit mij net wat extra hulp gaf.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 16:30

RobinCera schreef:
Ik gebruik een martingaal met springen zodat ze dr hoofdje niet te ver in de lucht doet met springen, anders gaat ze lopen racen.

ja daar gebruik ik em ook voor... en mijn tegenvraag erbij was hoe help je je paard in de vernileing met een martingaal?

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 17:40

Tja, je kunt overal je paard wel de vernieling mee in helpen. Dat kan iedereen wel geloof ik. De kunst is, om alles zo te gebruiken dat je een gezond en sterk paard creeërt zonder dat je hem hoeft te dwingen of te onderdrukken. Lachen

robincera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 17:42

Oftewel, als je er goed mee om weet te gaan is er niks mis mee.

Er worden ook zat paarden verklo*t zonder hulpteugels *LOL*

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 18:29

RobinCera schreef:
Er worden ook zat paarden verklo*t zonder hulpteugels

ja precies!

alleen ben ik er nog steeds niet achter hoe je met een martingaal heel erg de mist in kan gaan Ach gut als je em super kort doet heeft het paard de druk meer van onder, maar je hebt alsnog zelf de "touwtjes" in handen...

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 19:40

Rianneke schreef:
midgie schreef:

en wat als een DA het adviseert voor het behoud van je jonge paard?

Dan zou je ook kunnen bedenken om een stapje terug te doen... Eerst zorgen dat hij een goede houding aanleert, werk aan de hand en longeren met dubbele lijnen en zo de juiste spieren kweken en hem aan de hand al de hulpen voor ontspanning aanleren en dan ook op een ontspannen manier het paard inrijden, dan maar niet binnen een half jaar wedstrijd klaar, als je er dan wel 10 jaar langer mee kunt rijden wat is dan een jaartje tot 1,5 jaar langer, veel langer zal het ook niet duren en anders is er iets mis met de training.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 22:16

Geen een jong paard hoort aan de hulpteugel, als je dat al nodig vind , dan heb je al veel verknalt en kun ej beter gewoon weer helemaal van voor af aan beginnen,maar dat kan je ook met een 17 jarig paard , ik zeg altijd je moet terug naar de basis als je vast loopt en niet ten koste van alles maar door duwen en altijd maar het paard de schuld geven , de fout ligt bij de ruiter en dat zou de DA ook moeten weten.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 01:32

Bij de africhtinsstal waar ik gewerkt heb trainde ze de jonge paarden juist met hulpteugels (pessoa, of touwtjes) om de spieren beter te ontwikkellen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 07:49

elmiran schreef:
Bij de africhtinsstal waar ik gewerkt heb trainde ze de jonge paarden juist met hulpteugels (pessoa, of touwtjes) om de spieren beter te ontwikkellen.

Ja daar zeg je wat africhtingsstal, daar moet het snel, hebben ze geen tijd en geduld, dus het moet dwangmatig,
denk als ze bij dat soort stallen wat meer tijd in de africhting stoppen en op de juiste manier doen, dat er heel wat paardjes vrolijker zijn, heb er pas nog een gezien die bij zo`n zogenaamde stal vandaan kwam, onder de striemen van de zweep , kreupel en diep ongelukkig en een hoop geld verder en nog niks bereikt, ja dat het dier met rijden heel het vertrouwen niet meer heeft en bang is voor de zweep Boos!

Liset_Diffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 08:00

idd ik vindt dat midgie een beetje gelijk krijgy met zo als elmiran.
Dat zou ik zelf doen

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 12:54

Was niet omdat ze tijd te weinig hadden....juist bij die stal vond ik dat ze er goed mee om gingen! ookal was het maar voor 15/20min dat ze er mee bezig waren onder t zadel. Dat longeren met hulpteugel werd gewoon extra gedaan (mocht ik meestal doen) en dan smiddags werden ze onder t zadel gereden.

robincera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 13:11

ik vind een hulpteugel meer om iets te verbeteren..
persoonlijk vind ik het niet zo geweldig om je paard er al echt mee in te rijden Lachen

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 13:36

Met longeren heeft een paard geen ruiter, geen slecht passend zadel (als hij tenminste een singel om heeft ipv zadel) en onnodig getrek in de mond (als je met kaptoom longeert) dan zou je er dus een hulpteugel aan kunnen knopen om het paard te helpen maar wel vanaf het moment dat het zelf ontspanning begint aan te bieden en zijn eigen evenwicht heeft gevonden. En dan nog moet de hulpteugel voldoende los zitten, en het paard de mogelijkheid om ook in een gewone houding te lopen maar dan dus aangemoedigd wordt om te ontspannen en af te buigen.