Hoe opbouwen na jaar stil staan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Paulinepien

Re: Hoe opbouwen na jaar stil staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 08:06

ik ga helemaal mee met hazelnootje, ook vind ik dat je niet echt veel geduld toont Knipoog niet slecht bedoeld want daar gaan we juist iets aan doen!
mensen die zeuren over dat ze nog maar 1 jaar rijdt; dat vind ik echt flauwe kul! in 1 jaar kan je praktisch alle basis kennen!
ik rijd nog maar 8 maanden en ik volg springles... het kan best zijn dat zij gewoon super heeft leren rijden in 1 jaar, natuurlijk moet je langer rijden om meer ervaringen op te doen!

maar ik geef je 1 gouden raad; bouw op! mijn verzorgpaardje heeft ook een jaartje stilgestaan en we hadden zogoed als hetzelfde probleem! als je langzaam opbouwt went hij er wel aan!

xx

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 21:11

LisaxFalco schreef:
Volgens mij toch niet. Ik rij gewoon mee in de lessen bij mensen die al 5 jaar en zelf meer rijden. En ik ben gewoon mee met hem: ik kan wijken, springen , schouderbinnenwaarts,...

maar je kan hem niet door een hoek sturen? Sigaar

Sunrise

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 12:53

Gewoon rustig beginnen 1 keer in de 2 weken ofzo en dan steeds meer;)

ManDy_Charon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 12:57

de kunst van het longeren.
longeren, longeren en nog is longeren
zorg eerst dat je pony je vertrouwd en je stem herkend.
waarschijnlijk kom je dan al een stuk verder.
en als je gaat rijden, oefen dan juist de dingen die WEL goed gaan.
misschien lukken de dingen die niet gaan dan over een paar weken wel.
je kunt het altijd proberen Knipoog

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 13:09

LisaxFalco: op alles wat iedereen zegt heb jij een weerwoord. Ik vraag me oprecht af OF je wel iets wilt leren van wat hier gezegd wordt.

Toen ik begon met paardrijden zat ik ook AL 1 Jaar op paardrijles en in mijn ogen was ik heel wat... nu 20 jaar later vervloek ik mezelf vaak genoeg omdat ik nog steeds niet kan wat ik wil kunnen.

Zie onder ogen dat je er nog langer langer langer niet bent en dat je zoveel mogelijk adviezen moet inwinnen, goed moet luisteren naar mensen met meer ervaring en niet zelf iets bedenken omdat je denkt de wijsheid in pacht te hebben.

Ik wens je veel wijsheid toe, voor je paard en jou.

LisaxFalco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-07 16:19

Ik probeer juist wel alles wat iedereen zegt. Maar alles wat jullie zeggen is dat iemand die een jaar rijd nog niks kan, maar in mijn ogen is dit niet zo. Ik logeer hem ongeveer 2x in de week. Het is gewoon nog de galop die hij niet wil! Gisteren heeft hij halve cirkel gereden en stopte hij terug in de hoek en lag ik eraf. IK probeer hem uit de hoek te krijgen maar het lukt me niet.
@kynshini: Ik bedoel dat hij in de hoek blijft staan en ik kan wel de hoeken uitrijden maar dan krijg ik hem er neit meer uit (Bijou en Trojka staan daarachter, ik probeer hem met mijn stem en hulpmiddelen eruit te drijven maar vind geen oplossingen.

Paulientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 19:25

Ik rijd nu 10 jaar, maar ik kan ook nog lang niet alles. Longeren moest mij ook worden geleerd toen ik een paard kreeg. Een paar in de ronte laten lopen is nog niet juist longeren.
En idem met springen, een paard een parcours laten springen is nog niet echt kunnen springen.
Iedereen blijft bijleren al ben je 110 jaar oud.
Ik denk dat de grootste tip gewoon blijft: Blijf proberen en zoek zoveel mogelijk hulp van iedereen van wie je het ook kan krijgen. En dat is niet omdat jij niks kan, maar meer omdat mensen om je heen net iets meer weten dan iemand die toch redelijk "nieuw" is in de paardenwereld.
Elk paard is anders, dus paardrijden en de omgang met paarden is niet te leren van een persoon of uit een boek. Dat moet je leren voelen en dat gaat je vast lukken zolang je maar goed blijft opletten en meer dingen ervaart.

LisaxFalco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-07 19:28

Ik ga deze vakantie een paar keer les volgen van Jan Vandoorn (weet niet of jullie die kennen ) , een meisje had ook problemen met haar paard en geeft naar Jan gegaan en nu rijd dat paard echt super. Ik hoop dat het ook gaat lukken met ons

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 07:35

LisaxFalco schreef:
Ik probeer juist wel alles wat iedereen zegt. Maar alles wat jullie zeggen is dat iemand die een jaar rijd nog niks kan, maar in mijn ogen is dit niet zo. Ik logeer hem ongeveer 2x in de week. Met welk doel longeer je je paard? Het is gewoon nog de galop die hij niet wil! Hij wil heus wel galop hoor, jullie hebben alleen een miscommunicatie. Gisteren heeft hij halve cirkel gereden en stopte hij terug in de hoek en lag ik eraf. IK probeer hem uit de hoek te krijgen maar het lukt me niet.
@kynshini: Ik bedoel dat hij in de hoek blijft staan en ik kan wel de hoeken uitrijden maar dan krijg ik hem er neit meer uit (Bijou en Trojka staan daarachter, ik probeer hem met mijn stem en hulpmiddelen eruit te drijven maar vind geen oplossingen.

Je bent weer aan het 'maren'.

Als je weet dat je paard in een bepaalde hoek op de rem gaat, probeer je daar een oplossing voor te vinden. Wees erop verdacht dat hij stil gaat staan. Sluit je paard op tussen je benen en je handen en geef hem geen kans stil te gaan staan door van te voren met je kuithulpen aan te geven dat hij toch echt door moet lopen.

Helpt dat niet, rij dan die hoek even niet door, went wat eerder af, hou je paard bezig en zodra je zijn concentratie weer bij jou hebt, probeer je het weer.

Jan Vandoorn ken ik niet, maar dat zegt niets maar ik wens je uiteraard veel succes.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 11:19

Misschien moet je eens gaan nadenken over wat je schrijft en doet.

- je zegt dat je genoeg heb geleerd in dat 1e jaar, maar je krijgt 'm niet door de hoek. Volgens jou komt dat door het paard en de piste.
*Zoals ik al zei kan er met de piste enkel een foute ondergrond zijn, als het paard daar niet fijn op loopt-> gras is geen foute ondergrond. *als het paard in de bak wel fijn loopt = er dus niks mis met het paard, maar mer de ruiter.

Het paard heeft lang niks gedaan en jullie kennen elkaar ook niet door en door. Misschien zal je eerst nar het paard moeten kijken en naar zijn behoeftes en zelfs z'n taal om 'm beter te begrijpen.
De kleine signalen herken je nog niet, wat ook geen schande is, maar je moet ze wel gaan leren zien, om zo een goede combinatie te gaan vormen met je paard.

- je zegt het elastiek te gebruiken op advies van je instructrice* echter vind je de instructrice niet goed en ben je op zoek naar een ander. Je rijdt nu zonder begeleiding met dat elastiek ?
Een hulpteugel gebruiken zonder dat je paard aan het been is (wat je duidelijk heb omschreven),dan werkt de hulpteugel niet zoals het hoort. Verkeerd gebruik dus.
Veel ruiters hebben hun paard niet aan het been, dat is ook niet simpel, maar wel heel belangrijk.
Je moet het voelen en dat komt door ervaring en talent. Op de juiste manier en tijd de hulp geven, niet te hard en niet te zacht.

Als je problemen wilt oplossen, zul je eerst moeten kijken hoe die problemen ontstaan en dus kritisch naar jezelf gaan kijken.
Op elk niveau moet je blijven kijken naar jezelf, zelfs Anky heeft nog les om zichzelf te verbeteren!

popika

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 12:01

mijn advies, eerst helemaal laten nakijken door dierenarts, een paard doet dit niet voor niets

LisaxFalco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-07 13:25

De DA heeft al komen kijken maar vind niets. Zijn tanden zijn gedaan, zijn rug is gecontroleerd. Inderdaad de rekker mocht ik niet gebruiken die blijft in mijn kast. We hebben een nieuw probleem-> de piste is omrand met een wit draad en nu loopt hij gewoonweg door het draag om naar de andere paarden te rennen (paarden staan net naast piste).

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 14:05

Ik denk dat je je paard door een ervaren ruiter moet laten rijden en wellicht tijdelijk samen.

LisaxFalco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-07 14:33

NOrmaal ging er een ervaren ruiter ermee rijden maar die ruiter heeft toen werkongeval gehad en is er niets meer van gekomen. Misschien dat ik die Jan er even laat mee rijden

amig0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 16:09

Opnieuw beginnen met longeren etc. net als je hem ingereden hebt Lachen

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 16:15

Citaat:
als ik eerlijk mijn mening mag geven denk ik dat je veel te vroeg een paard hebt gekocht... eerst beter leren rijden en dan pas een paard van jezelf.

Dit is onzin....bij een goed uitgezocht paard vind ik het zelfs beter dan door blijven hobbelen op de manege.

Het eerste wat me opviel aan dit paard is dat het erg groot is en tuig typisch van bouw. Dat laatste kan erop duiden dat het paard moeite heeft met galop...daar is ie simpel weg niet voor gebouwd.

En een paard met een goede basis kun je rustig een jaar stil zetten en daarna weer op pakken.
Mijn paarden hebben de afgelopen 5 jaar meer stilgestaan dan dat ze onder het zadel of voor de wagen zijn geweest...ik heb geen een moment moeite gehad met het weer oppakken van het rijden.

Verder vind ik dat haar rijkunsten(wat ik dan zie op de fotos) best meevallen voor iemand die een jaartje rijd. Ik zie op BOKT regelmatig foto's van mensen die langer rijden maar er veel beroerder opzitten.

Mijn advies: Laat het paard een maandje door iemand anders rijden en neem daarna hier ook les van. En heb gedult met de galop. Ga daar niet eerder aan beginnen dan wanneer je draf goed is.

LisaxFalco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-07 17:17

Tuig typische van bouw? Wat bedoel je daar mee? Ik denk dat ik nog wacht met mijn galop en eerder wat aan zijn draf werk. Want als ik het zal proberen op te lossen kan het nog zijn dat ik het verpest. En gewoon wachtn tot er iemand kan les geven.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 18:21

Wat mij verstandig lijkt is idd samen met een ervaren(!) persoon te gaan
werken. laat degene soms ff rijden (niet op de manier dat hij gelijk spierpijn heeft) en dan ook les geeft. Van het zien, kun je ook veel leren en het paard wordt dan ook een beetje gecorrigeerd, wat het weer wat makkelijker maakt voor jou.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 20:42

LisaxFalco schreef:
Tuig typische van bouw? Wat bedoel je daar mee? Ik denk dat ik nog wacht met mijn galop en eerder wat aan zijn draf werk. Want als ik het zal proberen op te lossen kan het nog zijn dat ik het verpest. En gewoon wachtn tot er iemand kan les geven.

Tuig typisch wil zeggen dat hij de bouw heeft van een paard dat gefokt is voor in de koets te lopen. Hij heeft er idd wel iets van weg.
Idd goed les nemen, ik heb in de vakantie weer tijd om wat bij te nemen qua les geven dus moest je interesse hebben, je laat maar iets weten.

larrylurex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 19:24

ik rij al vijna 25 jaar paard en ik VRAAG nog steeds aan iedereen of ik het wel goed doe, gewoon geduld hebben.
Eigen paard hebben is ook een hele verantwoordelijkheid, ik heb pas drie jaar een eigen paard maar moet ook nog veel leren.
Gewoon veel hulp vragen aan iedereen en les blijven nemen voor onder het zadel en het longeren...enz

LisaxFalco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-07 19:40

De eigenaar zei dat hij voor de kar loopt.
@Zitake: ja ik zal je nog eens spreken

Laulau1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 19:51

dan is het niet zo raar dat hij niet wil galloperen dat mogen ze namelijk meestal niet voor de kar.

Hoe vaak rij je hem per week als ik vragen mag?

LisaxFalco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-07 19:57

eum het is te zien wanneer ik kan rijden. Nu zal ik een regelmaat nemen doordat het vakantie is. ongeveer 3 x ofzo per week

amosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 20:04

ik had ook een merrie gekocht die 2 jaar stilhad gestaan werd toen mee gefokt, ik kon in het begin niet draven met dr en galop ging meteen over naar racen en als je doorzit kon ze niet tegen begon ze te galopperen
nam toen ook prive les en weet mss maar 1 les te zeggen dat ik een beetje fatsoenlijk heb kunnen rijden,,, had ook vaak zin om te zeggen weg met dr want werd er gek van, nu gaan we eens fotos van dr laten maken
mss dat het daar aan kan liggen dat ze ergens last van heeft als het niet beterd zou ik het ook eens laten nakijken als ik jou was dan ben je teminste zeker dat er niks mee is

LisaxFalco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-07 20:26

Vandaag voor de 2de maal lekker gereden! Galop heb ik weggelaten. (Doe ik pas met instructie als ik iemand vindt.) heeft maar 2maal in de hoek gereden (mijn schuld-> was aan het rondkijken) Hij heeft het 1maal geprobeerd maar het is hem niet gelukt Haha! Ik heb ook zonder hulpteugels gereden dus ik ben wat trots Bloos