Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
nina88 schreef:Je kan het dan ook van de andere kant bekijken.
Bijvoorbeeld bij mijn paard is het probleem dat ze bij de lage kruisjes e.d. absoluut niet meedenkt.
Ze sjeest op de "hindernis" af en maakt een enorme sprong er overheen. Zodra ik wat hoger ga (vanaf 60 ongeveer..), dan begint ze het de moeite waard te vinden om mee te denken. Ze springt dan heel rustig en gecontroleerd, telt zelf haar passen enz.
Ik weet niet hoe dat bij jouw paard zit, maar bij mij zou dat dus absoluut niet werken om vertrouwen te kweken.
) die duikt over de hindernissen, als ze laag zijn, hoe hoger, hoe meer ze haar best doet. ik heb bij haar meer moeite om netjes te zetten bij hindernissen van rond de 40 cm, dan bij bijv. 80/90 cm, dan zet ze vroeger af. en let op.
Wirobelgje schreef:idd tommie6600 wat xannetju zegt klopt zeker maar als je je vertrouwen kwjit bent is dat net het probleem de stress
stress raak je niet zo maar kwijt, daar moet aan werken. maar door de stress heb je moeite om eraan te werken en zo blijf je dus in dat stomme cirkeltje zitten.
ik heb zelf ondervonden dat ik als mijn best doe om te ontspannen (en dus niet knijp) dat het dan beter gaat. maar dat is juist iets dat je moet ondervinden en kunnen doorduwen als die stress bovenkomt.
de fase die ik nu gepasseerd ben in mijn angst is het kleine beetje vetrouwen dat die lage sprongen ons niet gaan aanvallen en dat die dus helemaal niet eng zijn en dat mijn paard er absoluut niet lastig op doet... nu heb ik meer tijd om te denken aan, ontspannen, voor me kijken (verder dan de sprong, me over de sprong denken) en op het tempo letten. dit is al heel wat vind ik zelf.
het is ontzettend vermoeiend, maar wa succesvol tegenwoordig.
Ik heb afgelopen zondag het zelfs aangedurfd een mini-oxertje te springen (weliswaar met voetbalkje, zodat ik zelf een beetje kon meekijken op de afstand omdat ik dat niet kan en dus nog heel goed moet leren)
het komt erop neer dat het met kleine pasjes wel lukt en ik de lage sprongetjes, kruisje stijltje en mini-oxer nu "durf" aanrijden zonder te knijpen.
ik spring ook niet zonder bodyprotector, zelfs geen kruisje![]()
BTW Nina-88 heb je filmpje nog niet kunnen bekijken maar toch al super gedaan van je
)

Maar laatste tijd ga ik vaker mee naar de les, en dan ligt er een balk voor, dus of ik dan in draf of gallop kom, ik weet dat hij dan goed uitkomt. Dan spring ik het. Zonder enig probleem.