ik kan absoluut NIET doorzitten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

roxanne12

Re: ik kan absoluut NIET doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-07 21:02

ik heb het vandaag toegepast met een buitenrit, mijn paard was lekker ontspannen en ja hoor ik kon doorzitten, zelfs zonder beugels geprobeert en het lukte joepieeeee... Nu moet het alleen nog in de bak, morgen weer een wedstrijd, dus hopen dat het dan ook lukt. Ga in ieder geval even een bezoek aan de bieb brengen voor het boek "beter paardrijden kan je leren"

JohnnyFries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 22:23

blijven oefenen is idd de beste methode. ik kon het ook nooit, maar hoe meer je je paard in balans krijgt met rijden, hoe ontspannender je kan blijven zitten

mustangbokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 11:58

andere oefening die volgens mij ook goed helpt:
in een heel traag draftempo, voeten uit de beugels, teugels volledig los en in één hand, en met de andere hand houd je de voorboom van het zadel vast. (je moet dus wel een rustig, betrouwbaar paard hebben)
en dan probeer je je volledig te concentreren op het ontspannen meevolgen van de bewegingen van je paard. eventueel je ogen sluiten. verder niets, gewoon rustig "meekabbelen".
als dat lukt, probeer je ook je bovenlichaam zo groot mogelijk, en je benen zo lang mogelijk te maken.

roxanne12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-07 16:22

die heb ik al eens geprobeert, probleem is dan dat mijn paard zn neus in de lucht gooit en steeds harder gaat draven, of juist stappen

annelies19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 16:54

hey

probeer eens door te gaan zitten met je ogen dicht en je beugels uit hierdoor voel je het ritme van je paard beter dat gaat van links naar rechts consentreer je hierop vaak komt het dat mensen niet door kunnen zitten omdat ze denken dat hun beweging van voor naar achter moet zijn maar dat is niet zo en door je ogen dicht te doen voel je de beweging van je paard veel beter aan. het is voor de eerste keer mischien een beetje eng dus ik denk dat het dan wel prettig is dat je dit aan de longeerlijn uitprobeert het werkt echt suc6

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 21:39

toch heb ik het idee dat het te maken heeft met het ontspannen / aanspannen van je paard's rug. als je voelt dat ie (bij een hoger tempo) z'n rug gaat spannen, direct terug naar de stap, veel wendingen en buigingen rijden.

roxanne12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-07 21:52

bedankt allemaal, ik heb weer een dosis huiswerk!!! Ik had afgelopen woensdag wedstrijd en ik moet zeggen doorzitten ging al een stukje beter!!! Ik hou jullie op de hoogte, jullie mij ook als je nog tips hebt??

geen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 19:09

heee roxanne
ik kon het ook echt niet want me paard maakt hele grote passen tot ik een nieuwe instructeur kreeg en die zij dat je een boktouwtje of halstertouw om de nek moest binden. Je gaat eerst gewoon lekker rijden tot het paard los is dan ga je doorzitten en je houdt de teugels vast. Maar met 1 hand pak je ook het touwtje vast. Zo trek je niet in de mond en heb jij zelf mee stevigheid het kan wel 2 maand duren maar bij lukte het na ongeveer 2 weken.
succes

lepolight

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 15:38

Blijven oefenen en zeker niet naar voor buigen (zegt mijn instucteur altijd Lachen )
In het begin kon ik het ook niet ,na een tijdje ging het beter en beter.
Dus ik zou zeggen blijven oefenen . Lachen

netam12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 15:42

Qnorp

Woonplaats: Eindhoven, Noord Brabant, Nederland, Europa, Wereld, Universum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 19:01

weet je ik heb de tips niet opgevolgd mr kan nu egt heeeel goed doorzitten volgens vele
weet je hoe ik da voor elkaar krijg

houd je beugels op je normale lengte
duw met je tenen/wreef(als da zo heet) of de beugels
maak je benen lang
maak je zelf heel grooot
en duw je met je benen het zadel in door heel goed te duwen met je wreef op de beugels

RZDLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 19:03

Wat bij mij goed hielp was mijn bovenbenen ontspannen houden en recht zitten, voor de rest zou je kunnen proberen zonder beugels te rijden (had bij mij niet zoveel zin, maar ik heb ook niet heel veel moeite met doorzitten.)

DON___RUBIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 11:12

Niet tever naar voren gaan zittten,
en je tenen naar binne en een beetje achter in het zadel
en proberen onderuit te zakken alsof je in een stoel gaat zitten
ja niet letterlijk he *LOL* Het moet er wel goed blijven uitzien, en je lang maken heel lang !
let op je rug en je bene gewoon lekker laten bengelen onstpanne niet je kniee gaan vastzetten ofzo lekker ontspanne en je paard is mischien niet helemaal los genoeg dat hij zo niet lekker zit Nerd

DON___RUBIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 11:14

en dat zonder beugels ja zoals meerdere zeggen
dan leer je t nog beter vindt ik maar dat is ieders eigen Ja

ovelinha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 13:37

Dat had ik eerst ook heel erg.
Stel je op als een aardappelzak, probeer je lichaam te ontspannen en druk je bilen het meeste in het zadel. Dan een beetje naar achter hangen, en benen niet te veel vastklemmen. Werkt bij mij goed.
Het belangrijkste is dat je je gewoon als een aardapelzak er op zet Koe
Maar dan wel met een rechte rug natuurlijk, denk maar dat je heeeel dik bent of heel zwaar, en je mag heen en weer bonsen, maar niet te veel, en wel in het zadel..
gewoon ontspanen de onderkant.

Mnon_Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 13:40

Ik heb het een vriendin geleerd door te gaan doorzitten en liedjes te zingen. Tong uitsteken klinkt heel stom, maar je ontspant je buik dan. Lachen

anne_fury

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 14:09

waha die van Mnon_Spetter is goed Tong uitsteken

maar ik heb het geleerd door jezelf voor te stellen dat je van rubber bent,probeer je hakken uit te drukken,je benen lang te maken en je handen laag te houden,en ook nog een beetje naar boven kijken zodat je je rug recht houd,klinkt allemaal moeilijk om alles te gelijk te doen maar oefening baart kunst:) je kan trouwens ook zonder zadel wat gymnastyk oefeningen doen op je pony,daar krijg je een betere zit van,als het echt niet lukt kan het natuurlijk ook aan je zadel liggen.

Hermes16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 13:07

zorg ervoor dat je paard goed ontspannen is, wnat als de rug gespannen is kun je simpel weg niet doorzitten Knipoog
ook moet je bij het doorzitten ,jezelf goed ontspannen houden Knipoog

misschien is het een idee om een keer een zitles van iemand te nemen Lachen gewoon aan de longeer lijn, zonder beugels en dan gewoon blijven zitten en dan zal je vanzelf het ritme en je evenwicht vinden Lachen

Lauraketje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 13:16

Probeer heel zwaar in het zadel te zitten (ik weet het als het niet lukt lijkt dit wel gemakkelijk gesproken van mij), niet naar achter hangen met je rug en ook niet hard knijpen met je benen, dan druk je jezelf automatisch uit het zadel Tong uitsteken
Het vergt vooral veel oefening, het lukt niet van de ene dag op de andere, de boodschap is heel veel draven en vaak het doorzitten oefenen, je zal zien na een tijdje (kunnen weken zijn) zal het beter gaan en misschien lukt het dan al!
Veel succes Pling

utah1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 15:00

Ik had dat probleem ook, maar ik heb een hele tijd geleden een cursus centered riding meegedaan. Dat helpt echt heel erg goed!

Flaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 19:34

Idd is centered riding een goede oplossing, ik hoor er heel veel goede reacties over. Als je gaat oefenen moet je in het begin vooral kleine stukjes draven en doorzitten( zonder beugeles en niet vasthouden aan het zadel), je moet ervoor zorgen dat je optijd weer gaat stappen zodat je niet verstijfd. Op een gegeven moment kun je de stukjes steeds langer maken. Je kunt dan natuurlijk ook voltes/slangenvoltes doorzitten, natuurlijk ook galloperen. Ook belangrijk is zitles nemen, Je kunt zelf je houding niet goed controleren en soms zijn het net die kleine dingen waardoor je uit balans raakt.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 14:01

McSquizzy schreef:
Oefenen zonder beugels vind ik helemaal niet zo goed : het is als een kind dat nog niet kan zwemmen in het diepe gooien. Hij zal er alles aan doen om maar niet te verdrinken. Zo is het ook met in 1 keer je beugels uitgooien : je zal er alles aandoen om maar niet te vallen, maar zo hinder je ook het paard in zijn bewegingen en ga je botsen op de rug.

Dat is dus ook mijn idee.
Hoe kan het paard zijn rug ontspannen als je er op zit te hotsenklotsen?
Dan werkt dat toch alleen maar tegen je?

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 14:05

Zijn al veel tips gegeven.. enige wat ik nog kan toevoegen is: jezelf ook ontspannen! heel belangrijk, ga niet je benen fijnknijpen, maar denk ff aan iets anders.
niet te geconcentreerd letten op het doorzitten, en je benen lang maken.
suc6

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 14:14

Zitles aan de longe, MET beugels
En dan zonder teugels, maar je handen wel zo houden alsof je teugels vast hebt.

Zo kun je je op je zit concentreren zonder dat je hoeft te sturen etc.

Probeer ook een paar rondjes met je ogen dicht als je dat aandurft.

Dit heeft mij erg goed geholpen

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 14:25

ik mis nog 2 opmerkingen

ik kan ook niet goed doorzitten , zeker niet op een paard wat niet goed verzameld loopt
ik zal het ook nooit leren want

mijn bekken staat niet zoals het eigenlijk zou moeten
zo niets aan te zien hoor en ik kan bijna alles(geen spagaat) maar toen ik moest bevallen van mijn eerste kwam ik er pas achter dat mijn binnenbekken te stijl is waardoor de vering ver te zoeken is
kind kan niet indalen dus keizersnede
ik vermoed dat ik niet de enige ben met zo'n bekken

het enige zadel waar ik redelijk op/in kan zitten is een vrouwlijk westernzadel
op een veilzijdigheidszadel ben ik een grote stuiterbal, op een dressuurzadel gaat het zo zo, maar wat een zegen met een westernzadel

nou heb ik echt niet alle engelse zadels uitgeprobeert dus er zullen er misschien toch wel zijn waar ik redelijk op zou kunnen doorzitten

het kan dus aan je binnenbekken liggen en dan wordt het gewoon uitzoeken in welk zadel je wel redelijk kan zitten
je kunt dan oefenen tot je een ons weegt maar dat bekken verander je echt niet en je zult altijd moeite houden met doorzitten op een paard wat zijn rug vast houdt of niet genoeg gebruikt

in ieder geval succes met verder zoeken naar een oplossing