Wie heeft ervaring met een rolletjesbit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

charlotte1

Re: Wie heeft ervaring met een rolletjesbit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-07 17:50

Even dit: twee soorten metaal kunnen alleen stroomstoten geven als er kunststof in de buurt komt, dat heb je zelf ook als je haar statisch is ofzo dan pas krijg je een stroomstoot of als je metaal vast pakt en dan kunstof of iets van plastic dan pas krijg je dat. Maar maak je geen zorgen ik gebruik het bit niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 19:11

Fijn dat je het niet gebruikt

maar van dat kunsstof is echt niet zo Lachen

als jij op een grijze vulling bijt met zilverpapier voel je het ook direct

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 21:01

ik heb het voorgelegd aan mijn man die schiekundig krak is of was tenminste op school. Fysica.

Hij zegt dat het niet kan dat er elektrisch geladen stroomstoten er kunnen van komen omdat het geen magnetisch ijzer bij te pas komt of een spoel...ofzoiets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 21:28

en hoe werkt de link van de handbatterij volgens hem dan?
Hoe werkt het ziverpapiertje opd e vulling?

Kan hij vertellen hoe dat werkt?

stroomstoten vind ik overigens een groot woord
onaangename prikkel lijkt me beter op de plek Lachen

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 21:47

ik zal hem het eens laten lezen wat hier wordt voorgesteld en hem zelf het antwoord laten geven
Knipoog

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 22:09

Dit is geen sluitende uitleg. Bij een bit zijn de verschillende metalen met elkaar verbonden en valt dus dit hele opzet in elkaar. Bij het voorbeeld zijn de metalen duidelijk van elkaar gescheiden. Door het zweet van de handen ontstaat er weldegelijk een chemische reactie, door de corrosie van het metaal, welke echter zeer minimaal is te noemen. Je kan dit zeker zelf niet voelen. Zelf denk ik dat een paard dit ook niet voelt. Er wordt ook niet bijgezegd hoeveel micro ampére er gemeten wordt.
Ampére is de weerstand die er gemeten wordt, volt de stroomsterkte. Hoeveel zouden deze beiden bedragen ?
Dit kan enkel minimaal zijn aangezien de uiterst kleine schaal van de meting die hier wordt gebruikt.
Bijgevolg onvoelbaar voor mens en dier.
August

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 07:59

bij een rollen bit zijn ze ook niet met elkaar verbonden, daarom ook juist de rollen
door het draaien krijg je dus wel dat verschil.
Dat is nu net de truuc van de rollen

ER wordt niet bijgezegt hoeveel ampere je voelt omdat dat per metaal verschillend is

Overigens heb k het eens zelf in mijn mond gestopt en voelde wel degelijk een prikkel
Maar niet iedereen voelde dat, dat klopt
Maar een paard is erg gevoelig, die voelen bijv ook spanning op de rails...wij ook niet Lachen

Maar hier is al eens een erg lang lopend topic over geweest met de conclusie dat er dus zeker sprake was van een prikkeling Haha!

en wat is zijn theorie achter het bijten op zilverpapier?
Dat is op dat moment zoals hij zegt ook met elkaar verbonden Haha!
Ik zou zeggen, heb je grijze vullingen, doe de test eens Duivel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 13:05

Ik heb ook een vrij technisch onderlegd manneke in huis en hij zei dat het best mogelijk kan zijn dat er een prikkeling kan ontstaan, maar dan hangt het wel af welke metaalsoorten er gebruikt worden.

Zou het kunnen zijn dat de zuurgraad van het speeksel een rol speelt? Paarden hebben geen vullingen Haha! denk dat vullingen wat amalgaan is een andere reaktie geeft.
Maar ik zelf dacht dat het idee achter het rollen is dat het als een soort speelgoed in de mond is, het paard er mee kan rommelen en daardoor zijn aandacht op het bit heeft en hierdoor meer ontspannen in de mond is, ipv kaken op elkaar of het bit vastpakken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 13:29

Ik denk dat de zuurgraad van het speeksel zeker een rok kan spelen.
Dat met algamaan is gewoon als vergelijk wat 2 metalen kunnen doen.

Als het alleen zou gaan om het kunnen spelen waarom datzelfde bit dan niet van 1 metaal soort?

Dat koper wat nu gebruikt wordt is ook nog eens slijt gevoelig tegen het harde metaal waardoor er ook nog eens meer speling tussen de rollen kan komen, waardoor het paard er eerder tussen kan zitten.

En waarom zie je dan nooit mensen een speelbit adviseren?
Daar kan een paard ook me rommelen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 13:35

Speelbit??

Die rolletjes zou ik nooit doen omdat ik bang ben dat het vel van zijn tong er tussen kan komen bij een verkeerde beweging.

Ik weet niet welke metaalsoorten amalgaan is. Echt koper vind ik altijd een raar idee, gezien het feit dat koper giftig is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 13:44

edit

grr, ze willen niet

google--> speelbit--> afbeeldingen

dees21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 13:50

het zogenoemde rolletjes bit is overgens wel verboden op wedstrijden end..tevens kan dat bit er voor zorgen dat de tong verlamd raakt..probeer je paard wat meer met je stem te rijden zodat wanneer hij er vandoor gaat je hem met je stem kan corrigeren..bij mijn paard is ho ho.en ook ik heb een haflinger die regelmatig haar bitje vastpakt..ik reageer er dan gewoon niet op en ga er meer rijden dus meer vragen dan kan ze erniet over nadenken en het bit vastpakken!werkt bij mij prima...en veel figuren end rijden he...sucses!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 13:53

rolletjes bit helpt niet, verdoezeld alleen maar........

het enige wat helpt is goede les

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 13:57

Dat is idd het enige goede antwoord...maar helaas wil niet iedereen dat geloven...

neem een bit dat is toegestaan op dressuurwedstrijden, kijk daarbij wat je paard prettig vind.
En de rest is RT bijspijkeren aan jezelf Lachen

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 22:13

ik heb een email gestuurd naar harry horse die deze bitten verkoop en hun die link gegeven met het vb van de handen batterij. Plus de link van hier op bokt en dit was het antwoord.

Beste mevrouw Van Wonterghem,

Vriendelijk bedankt voor uw e-mail.

Op de door u doorgemailde link wordt verteld hoe je met je handen d.m.v. twee verschillenden metalen een batterij kunt maken.

Dit heeft derhalve niets te maken met het gebruik van het bedoelde bit met rolletjes.

Tevens is er ons geen wetenschappelijk onderzoek bekend waaruit blijkt dat dit inderdaad ook gebeurt in de paardenmond.

In de hoop u voldoende te hebben geïnformeerd verblijven wij.

Met vriendelijke groet,

Jansen International Trading B.V.

Sales

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 07:16

Aan zo een antwoord heb je natuurlijk niks, weet zij veel.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 07:23

Denk je nou echt dat de leverancier hier een fatsoenlijk antwoord op geeft? Zolang ze ze verkopen zal het hun een worst wezen! Daarbij vind ik de uitleg van je man nou ook niet bepaald helder?HIj denkt nogal veel en komt nergens met werkelijke feiten.
Zoals RK zegt: het bit is niet voor niks niet toegestaan op wedstrijden. Gebruik gewoon een bit wat reglementair correct is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 07:38

Je kunt het beter vragen aan iemand die er geen commercieel belang bij heeft.
Idd verkocht is verkocht..geld verdienen

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 09:48

erleyne schreef:
Denk je nou echt dat de leverancier hier een fatsoenlijk antwoord op geeft? Zolang ze ze verkopen zal het hun een worst wezen! Daarbij vind ik de uitleg van je man nou ook niet bepaald helder?HIj denkt nogal veel en komt nergens met werkelijke feiten.
Zoals RK zegt: het bit is niet voor niks niet toegestaan op wedstrijden. Gebruik gewoon een bit wat reglementair correct is.

zo...niet bijten hoor! Haha!

Natuurlijk, beschermd de leverancier zijn produkt.

Iemand mag zich niet zelfzeker uitspreken wanneer iets niet wetenschappelijk is bewezen is. Daarom is mijn man voorzichtig in wat hij zegt. Daarom denkt hij voor hij iets opschrijft.

Als er daadwerkelijk een test is met de het bit in kwestie zelf en het echt zo slecht is en het nog eens met experts is bevestigd. Dan hoeven we ons zorgen te maken ja.

Ik vind niet dat je zomaar iets kunt afbreken dat het slecht is als het niet bewezen en getest is geweest op het produkt zelf. De enige test die hier is gedaan door niet-experts is de hand batterij die volgens mij niet het zelfde is als de rolletjes bit zelf.

De werkelijke reden van de verboden bitten op wedstrijd is niet omdat er een bit slecht is of te streng maar gewoon omdat je een paard die goed genoeg is moet kunnen rijden op een simpel bitje. Later in hoger dressuur komt dan de stang en trens. Stang en trens wordt alleen in gestoken wanneer het paard er klaar voor is en wannneer hij dus scherp aan de hulpen staat op een gewoon gebroken trensje. Als je paard niet fijn kunt rijden op een trensje van zal dat ook niet lukken met stang en trens.

Ik respekteer uw mening svp doe hetzelfde voor ons en weest steeds elementaire. Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 10:28

Het gaat om 2 verschillende metalen die reactie geven met het zout in het speeksel of je handen.
Waarom zou dat ineens niet meer opgaan bij een bit
Waarom zou een bit anders werken als een vulling op je kies?
Waarom zou een bit anders werken als het voorbeeld met de handbatterij?

De rolletjes zijn expres zo gemaakt dat ze kunnen rollen, dat er speeksel tussen kan komen

Als het zou werken om alleen het rollen en spelen ermee, zou je ook dezelfde bitten hebben in alleen rvs, of aurigan oid

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 21:24

wel ik vraag me ook af dan waarom er geen bitten bestaan dan gewoon in één soort metaal die rollen?

Ik zou beter dan eens vragen aan de leverancier waarom die rolletjes dienen en waarom er twee verschillende metalen zijn en waarom er voor koper is gekozen en niet gewoon in één metaal?

Ik ga een email sturen. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 21:26

Dan krijg je het antwoord dat bevorderd de speeksel aanmaak Lachen

Denk maar niet dat er 1 leverancier daar open en bloot in zal zijn Lachen

Je kunt het beter aan een scheikunde leraar ofzo vragen,
Iemand zonder belangen Lachen

charlotte1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-07 10:43

@elsie1: Ik ben benieuwd wat voor antwoord daar op volgt, laat je het ff weten, ben nu wel nieuwsgierig waarom dat zo is. Overigens heb je ook gewone trensbitten die van 2 soorten metaal zijn, ik heb een dubbelgebroken waarvan de ringen rvs zijn en het middenstuk van koper, het zijn natuurlijk geen rollen maar toch 2 verschillende soorten metaal

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 10:48

Maar dan heb je het niet over het mondstuk uit 1 metaal?
Lijkt me anders voor het paard Lachen

Er is ook iemand die het voor gaat leggen aan de scheikunde leraar, ben benieuwd wat daar uit gaat komen.

charlotte1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-07 11:21

het mondstuk is van koper en de buitenringen zijn van rvs, maar ben erg benieuwd wat er uit gaat komen.