Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Canthar schreef:Hey,
een vriendin van me rijdt sinds een half jaar op een haflinger. nu is het een nogal koppig beestje en gaat zo makkelijk niet van de draf in de galop, daarom wordt de zweep er wel eens bijgehaald. probleem: elke aanraking met de zweep wordt door de haflinger begroet met een hoge bok. wie weet hoe dit verholpen kan worden?
v. Canthar
MysticTinker schreef:Ik vind dat geen goede oplossing, blijven doormeppen.. Zo wordt hij alleen bang voor de zweep. Geen goed idee, elkaar opjutten. Net als twee kleine kinderen. De ene geeft de ander een mep, die geef de ene weer een mep terug, die mept de ander weer terug, zo lang totdat ze allebei zitten te blèren..
Probeer dit eens: Je geeft de hulp voor de galop, geen reactie? tik. Bok? Gebruik een woord waarvan hij weet dat hij fout zit. "NEE!" Terugnemen in draf, een half rondje draven, en opnieuw aanspringen. Eerst beenhulp, geen reactie? tik.
Als hij eindelijk zonder bok in de galop zit dan galoppeer je een half rondje, en dan ga je meteen uitstappen, gigantisch belonen en de wei op/stal in. Dat is de beste beloning voor een luie pony.
Belonen werkt echt zó veel beter dan straffen. Dan wordt galopperen ineens een stuk leuker!
Ezumii schreef:Ik zou zeggen net zo lang erop totdat hij dat afgeleerd heeft
Maar dat is vast niet bokt-verantwoord
Philadelphia schreef:Ezumii schreef:Ik zou zeggen net zo lang erop totdat hij dat afgeleerd heeft
zou ik ook zeggen..
wie is hier nou de baas? haf of jij?
Philadelphia schreef:Ezumii schreef:Ik zou zeggen net zo lang erop totdat hij dat afgeleerd heeft
zou ik ook zeggen..
wie is hier nou de baas? haf of jij?
superwoman schreef:sporen zijn daar totaal niet geschikt voor![]()
Hulpmiddelen kun je gebruiken, maar mag je niet misbruiken
Novice schreef:Ezumii schreef:Ik zou zeggen net zo lang erop totdat hij dat afgeleerd heeft
Wat mij betreft wel hoor, zorgen dat je altijd de laatste tik geeft
Miss_Malfoy schreef:superwoman schreef:sporen zijn daar totaal niet geschikt voor![]()
Hulpmiddelen kun je gebruiken, maar mag je niet misbruiken
Het hangt ook van het paard af hoor. Bij paarden die heel gevoelig (met name de buik) zijn moet je daar ook absoluut niet mee beginnen, krijg je alleen maar staken en bokken en andere narigheid van.
superwoman schreef:Hoezo hangt dat van het paard af?
superwoman schreef:Wat is volgens jou het nut van die sporen?
superwoman schreef:BTW een zweep is ook niet om te straffen. Een zweep is om te begeleiden......
Jammer dat het vaak anders wordt geleerd en jammer dat sommige niet anders wíllen leren.
Miss_Malfoy schreef:De hulpen verfijnen, maar als een paard niet op de kuit reageert, zul je toch echt even "door moeten komen" met het spoortje.
superwoman schreef:Miss_Malfoy schreef:De hulpen verfijnen, maar als een paard niet op de kuit reageert, zul je toch echt even "door moeten komen" met het spoortje.
Zonder spoor zou je een schop geven dan ofzo?
Want verfijnen van een hulp is niet; porren als hij niet naar je been luistert.![]()
Het zal best werken, maar dat is niet correct.
Ezumii schreef:Ik zou zeggen net zo lang erop totdat hij dat afgeleerd heeft
Nelleke1 schreef:hmm.. sporen vind ik niet goed bij een pony die niet wil aanspringen, hoe harder je gaat aansporen en porren, hoe luier ze op den duur aan je been worden.. daarom rijd ik vaak met zweep.
zou aansporen, geen reactie->tik gelijk met aansporen-> bok terug, tik je alleen met zweep zonder aansporen een paard mag gewoon NIET bokken (vind ik dan)
Aranel schreef:Nelleke1 schreef:hmm.. sporen vind ik niet goed bij een pony die niet wil aanspringen, hoe harder je gaat aansporen en porren, hoe luier ze op den duur aan je been worden.. daarom rijd ik vaak met zweep.
zou aansporen, geen reactie->tik gelijk met aansporen-> bok terug, tik je alleen met zweep zonder aansporen een paard mag gewoon NIET bokken (vind ik dan)
Maar de zweep geeft ditzelfde effect toch? Als je pony niet wil, ga je toch ook harder tikken met de zweep? En daarbij vind ik dat een spoor beter is, omdat je je pony kunt leren om voor een lichte kuitdruk voorwaarts te gaan, en doet ie dat niet dan krijgt ie er één. Mijn haf was vroeger ook erg slecht aan mijn been. Nu probeert ze dat nog wel eens, maar als ze dan eenmaal op haar donder heeft gehad vertrekt ze netjes op een kuitdrukje.