bok-reactie op zweep

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tjaldur

Re: bok-reactie op zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 11:10

Als ik mijn paard te hard aan zou pakken zou hij me dat laten weten en lekker eigenwijs gaan staken Doei!

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 11:55

Mijn paard vindt een tik op de kont ook niet leuk. Een tik op de schouder lijkt bij haar beter te werken.

CaileyS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 19:56

ik weet toevallig dat pat123 op de zelfde manege als mij rijdt en daar was een pony,haar lieveling.die had dat ook.misschien kan zij je helpen.

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 21:28

Tjaa, ik denk ook gewoon een knal te geven! dat mag ie niet doen toch? nou dan moet je hem straffen

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 23:45

Mijne bokt ook naar een zweep hoor, en raakt helemaal opgejut door de zweep, en dan zit er totaal geen ontspanning meer in, dus ik rij al heel lang zonder zweep, gaat even goed, corrigeren met het been en stem tegelijk gaat even goed bij mij Knipoog

Ikdeliefsteh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 23:00

Canthar schreef:
Hey,

een vriendin van me rijdt sinds een half jaar op een haflinger. nu is het een nogal koppig beestje en gaat zo makkelijk niet van de draf in de galop, daarom wordt de zweep er wel eens bijgehaald. probleem: elke aanraking met de zweep wordt door de haflinger begroet met een hoge bok. wie weet hoe dit verholpen kan worden?

v. Canthar

als ze kan blijven zitten met die bokken:
als ze hem een tik geeft en hij of zij bokt, gelijk weer een flinke tik geven, heb het zelf ook meegemaakt... bij deze pony heeft het geholpen Pling Pling misschien bij deze wel niet maar je kunt het proberen Ach gut Ach gut

Roosjelief

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 00:24

MysticTinker schreef:
Ik vind dat geen goede oplossing, blijven doormeppen.. Zo wordt hij alleen bang voor de zweep. Geen goed idee, elkaar opjutten. Net als twee kleine kinderen. De ene geeft de ander een mep, die geef de ene weer een mep terug, die mept de ander weer terug, zo lang totdat ze allebei zitten te blèren..

Probeer dit eens: Je geeft de hulp voor de galop, geen reactie? tik. Bok? Gebruik een woord waarvan hij weet dat hij fout zit. "NEE!" Terugnemen in draf, een half rondje draven, en opnieuw aanspringen. Eerst beenhulp, geen reactie? tik.
Als hij eindelijk zonder bok in de galop zit dan galoppeer je een half rondje, en dan ga je meteen uitstappen, gigantisch belonen en de wei op/stal in. Dat is de beste beloning voor een luie pony.
Belonen werkt echt zó veel beter dan straffen. Dan wordt galopperen ineens een stuk leuker!

ik ben het met je eens dat doormeppen geen zin heeft.

Maar hoe wil je een pony terug nemen in draf die nooit in galop is geweest? Knipoog Daarbij al zou deze wel in galop zijn ggaan mét bok lijkt het mij niet handig om de pony terug te nemen in draf. Want de link word gemaakt: als ik bok mag ik terug in draf! das handig.

Oke zo dnket een paard niet. Maar ik dnek dat na een poos die link wel gelegd word.

Gewoon negeren. En belonen als deze het een keer niet doet.

Philadelphia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 13:03

Ezumii schreef:
Ik zou zeggen net zo lang erop totdat hij dat afgeleerd heeft Clown
Maar dat is vast niet bokt-verantwoord

zou ik ook zeggen..
wie is hier nou de baas? haf of jij?

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 13:05

Philadelphia schreef:
Ezumii schreef:

zou ik ook zeggen..

Kom maar proberen Knipoog Mijne respecteert jou totaaaaaal niet meer dan en is helemaal aan het flippen en dan moet ik niets meer van haar vragen hoor, klaat die zweep nog liever weg! Ze bokt en zal gaan steigeren, aangezien ze vroeger eens een goeje mep gehad heeft waar ze blijkbaar een trauma aan over gehouden heeft. En nee die mep was niet van mij.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 14:02

Philadelphia schreef:
Ezumii schreef:

zou ik ook zeggen..

Tuurlijk kán je het eruit slaan.
Helaas krijg je daardoor geen respect en wordt je geen leider.
Paard zal nooit 100% voor je gaan werken op die manier.

Eerst kijken waarom het paard bokt. Onder het werk uit komen = vaak niet de reden.
Vaak maakt de ruiter fouten, waardoor het paard negatief reageerd óf het is iets medisch waar het paard op reageerd.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 14:05

Volledig met superwoman akkoord!

blupie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 14:57

mijn haflinger doet dit soms ook vooral als ze geen zin heeft om te doen wat ik wil .
alleen bokt die van mij niet heel hoog.
ik geef haar als ze dat doet er nog een tik achteraan en dan gaat het goed, ze moet niet gaan zitten zeuren.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 15:54

Is met spoortjes rijden geen optie? Gewoon goed op de kuit rijden (Niet constant gaan zitten prikken!) en als je dan wilt aangaloperen, heb je net dat beetje extra. Als ze met spoortjes eenmaal goed reageert, kun je de spoortjes weer af gaan bouwen. Net zolang tot ze op een kuithulp aan springt, en dan kun je de sporen weer af laten.

Wat je ook moet doen: Goed voorbereiden, op B of E al doorzitten, extra been, maar van voren opvangen, energie opkroppen dus. Vlak voor je de hoek in gaat nog een laatste keer been, zo van: Let op, zo gaat het gebeuren. Als je dat goed doet weten ze wat er aan zit te komen, en hoef je niet in de hoek nog te gaan schoppen en meppen om hem in galop te krijgen, want dat is wat de bok reactie uitlokt. Maar als je goed voorbereid volstaat een kuithulp, en daarvan gaat een paard over het algemeen niet bokken.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 16:03

sporen zijn daar totaal niet geschikt voor
Hulpmiddelen kun je gebruiken, maar mag je niet misbruiken Pling

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 16:16

superwoman schreef:

Het hangt ook van het paard af hoor. Bij paarden die heel gevoelig (met name de buik) zijn moet je daar ook absoluut niet mee beginnen, krijg je alleen maar staken en bokken en andere narigheid van.

beautylin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 16:39

Novice schreef:
Ezumii schreef:

Wat mij betreft wel hoor, zorgen dat je altijd de laatste tik geeft Knipoog

Doe ik ook altijd! Knipoog

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 16:44

Miss_Malfoy schreef:
superwoman schreef:

Het hangt ook van het paard af hoor. Bij paarden die heel gevoelig (met name de buik) zijn moet je daar ook absoluut niet mee beginnen, krijg je alleen maar staken en bokken en andere narigheid van.

Hoezo hangt dat van het paard af?
Wat is volgens jou het nut van die sporen?

Want sporen zijn ervoor om hulpen te verfijnen, niet om hulpen aan te leren of om het paard mee
te straffen. Een gevoelige buik heeft ook niets met sporen te maken Tenzij iemand de sporen ooit heeft misbruikt op dat paard.

BTW een zweep is ook niet om te straffen. Een zweep is om te begeleiden......
Jammer dat het vaak anders wordt geleerd en jammer dat sommige niet anders wíllen leren.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 16:50

superwoman schreef:
Hoezo hangt dat van het paard af?

Nou dat staat in de post, sommigen kunnen er gewoon niet tegen, ik ken paarden die gewoon gaan staken als je ze alleen maar zachtjes aanraakt.
superwoman schreef:
Wat is volgens jou het nut van die sporen?

De hulpen verfijnen, maar als een paard niet op de kuit reageert, zul je toch echt even "door moeten komen" met het spoortje.

superwoman schreef:
BTW een zweep is ook niet om te straffen. Een zweep is om te begeleiden......
Jammer dat het vaak anders wordt geleerd en jammer dat sommige niet anders wíllen leren.

Helemaal mee eens. Ik vind die ondingen nog in de weg zitten ook.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 16:58

Miss_Malfoy schreef:
De hulpen verfijnen, maar als een paard niet op de kuit reageert, zul je toch echt even "door moeten komen" met het spoortje.

Zonder spoor zou je een schop geven dan ofzo?
Want verfijnen van een hulp is niet; porren als hij niet naar je been luistert. Verward
Het zal best werken, maar dat is niet correct.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 17:03

superwoman schreef:
Miss_Malfoy schreef:

Zonder spoor zou je een schop geven dan ofzo?
Want verfijnen van een hulp is niet; porren als hij niet naar je been luistert. Verward
Het zal best werken, maar dat is niet correct.

Je zult dan mischien even 1 keer iets wat "niet correct" is moeten doen, 1 keer wat harder zijn, maar als je dat goed doet, onthoud het paard het, en kun je 'm daarna op je kuiten rijden.

gewoon dit idee:
Kuit hulp > geen reactie?
Been > geen reactie?
Tik

Alleen met sporen vervang je tik door "prik". Als ik het zo zeggen mag.

Elke02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 17:41

Op mijn manege zit ook zo'n paard die heel moeilijk in galop wil. Als de rest aangalloppeerd dan gaat hij eerst als een bezetenen draven, maar als je hem dan een tik geeft, geeft ie een bok en dan gallopeert hij.
Maar als ie eenmaal in galop zit, gaat ie echt lekker.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 17:46

Ezumii schreef:

Inderdaad, dit was mijn eerste gedachte ook!
Mijn haf is ook nogal moeilijk te rijden wat dat betreft, soms geeft ze ook een bokje op de zweep. Maar dan krijgt ze er zó'n harde tik voor terug dat ze het wel uit haar hoofd laat nog een keer te bokken Clown

Ik rijd nu trouwens wel zonder zweep, omdat ze er teveel van afhangt. Op wedstrijd loopt ze moeilijker omdat ik die zweep er niet bij heb.
Dus: ik zou m gebruiken totdat de boodschap is overgekomen bij de pony, en dan weer de kast indoen Knipoog

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 17:48

hmm.. sporen vind ik niet goed bij een pony die niet wil aanspringen, hoe harder je gaat aansporen en porren, hoe luier ze op den duur aan je been worden.. daarom rijd ik vaak met zweep.

zou aansporen, geen reactie->tik gelijk met aansporen-> bok terug, tik je alleen met zweep zonder aansporen een paard mag gewoon NIET bokken (vind ik dan Knipoog)

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 17:55

Nelleke1 schreef:
hmm.. sporen vind ik niet goed bij een pony die niet wil aanspringen, hoe harder je gaat aansporen en porren, hoe luier ze op den duur aan je been worden.. daarom rijd ik vaak met zweep.

zou aansporen, geen reactie->tik gelijk met aansporen-> bok terug, tik je alleen met zweep zonder aansporen een paard mag gewoon NIET bokken (vind ik dan Knipoog)

Maar de zweep geeft ditzelfde effect toch? Als je pony niet wil, ga je toch ook harder tikken met de zweep? En daarbij vind ik dat een spoor beter is, omdat je je pony kunt leren om voor een lichte kuitdruk voorwaarts te gaan, en doet ie dat niet dan krijgt ie er één Clown . Mijn haf was vroeger ook erg slecht aan mijn been. Nu probeert ze dat nog wel eens, maar als ze dan eenmaal op haar donder heeft gehad vertrekt ze netjes op een kuitdrukje.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 17:57

Aranel schreef:
Nelleke1 schreef:

Maar de zweep geeft ditzelfde effect toch? Als je pony niet wil, ga je toch ook harder tikken met de zweep? En daarbij vind ik dat een spoor beter is, omdat je je pony kunt leren om voor een lichte kuitdruk voorwaarts te gaan, en doet ie dat niet dan krijgt ie er één Clown . Mijn haf was vroeger ook erg slecht aan mijn been. Nu probeert ze dat nog wel eens, maar als ze dan eenmaal op haar donder heeft gehad vertrekt ze netjes op een kuitdrukje.

Inderdaad, mee eens.
En bovendien, als je de sporen alleen al aan hebt, maakt dat vaak al voldoende indruk om te zorgen dat ze voorwaarts zijn, zonder dat je hoeft te gaan prikken. Sporen zijn voor de meeste paarden net iets "indrukwekkender" dan een zweep.