Fnie schreef:Ja, ik zou graag een beetje gedetailleerder weten hoe je de achterhand moet trainen:) iedereen zegt hier : van overgang wisselen, maar ja hoelang moet ik dan rijden voor ik een overgang maak enzo? ...
Heb jij dat boek misschien? Kafue ?
Ja dat boek heb ik wel. Volgens mij kun je die bestellen bij de meeste boekhandels.
Het heet de eenvoud van de dressuur en is geschreven door johan hinneman en coby van baalen.
Maar ook het boek van bijvoorbeeld Kyra Kyrklund of Jennie Lorriston Klark zijn super.
Een heel mooi boek is Te Paard van W.H. Mueseler. Het wordt niet meer gedrukt maar sommige boekhandels verkopen hem tweedehands bijvoorbeeld via marktplaats.nl.
Hoe je de achterhand moet trainen is heel eenvouding eigenlijk en een basis voorwaarde. Door er telkens voor te zorgen dat je met zit en been het paard activeert komt de achterhand al onder. Natuurlijk moet je voor wel blijven ondersteunen met halve ophoudingen anders zou het paard steeds sneller worden. Dus iedere keer achterhand activeren, vooral in het begin telkens been en zit om te zorgen dat het paard actief doormarcheert. Voor vragen en het liefst iets ronder over de rug stellen.
Ja en dan de overgangen inderdaad daar kun je een spelletje van maken bijvoorbeeld ook om weer te leren tellen vier passen draf, doorpareren en vier stap, vier draf en vier galop, vier draf en vier contragalop, dat soort dingen om het leuk te maken.
Overgang galop draf worden ze trouwens achter lekker los van.
Ach er is zoveel en daar is de les weer voor belangrijk, op mij part maar een keer in de maand of een vriendin, vader moeder iedereen die iets begrijpt van actief lopen.
Suc6 het lijkt meer dan het is hoor want in principe is dit dus basiskennis.
Claartje van Andel
De eenvoud van de dressuur
Met Johann Hinnemann en Coby van Baalen
Prijs Euro 24.90
Dit boek gaat over de eenvoud van de dressuur. 'Niet omdat dressuur nu zo eenvoudig te beoefenen is,' zegt de Olympische amazone Coby van Baalen. 'Wel omdat dressuur uiteindelijk eenvoudig uit te leggen is. Het komt namelijk bij elk paard steeds weer neer op dezelfde basisprincipes.' of de dressuurruiter dus met een jong driejarig paard te maken heeft. of met een doorgewinterde geroutineerde crack, de trainingsbasis is in wezen steeds dezelfde.
Zes centrale basisbegrippen blijven onlosmakelijk van elkaar een rol spelen. Het zijn: - Tact - Ontspanning (Losgelassenheit) Aanleuning - Schwung - Recht richten - Verzamelen
Aan de hand van deze basisbegrippen laten Coby van Baaien en Johann Hinnemann vele scholingsproblemen de revue passeren en bespreken zij vele bekende paarden tilt eigen stal. Geïnteresseerden zullen daarbij interessante fokkerijgegevens aantreffen ook over gerenommeerde dekhengsten.
Extra informatie:
Gebonden, 128 pagina's
Met illustraties
Verschenen: oktober 2002
Gewicht: 839 gram
Formaat: 288 x 218 x 16 mm
Fontaine Uitgevers B.V.
Klanten die bovenstaand artikel kochten, kochten ook: Anne Muller,<b>Basis Rijkunst</b> Anne Muller
Basis Rijkunst
Wat beweegt de ruiter?
Andel, C. van, Eenvoud van de dressuur
Prijs Euro 24.90 Bij u in huis op: vrijdag (NL) Snel leverbaar

Succes Fanny! En laat me weten hoe het gaat hé