steigeren.. hoe af te leren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Deleted

Re: steigeren.. hoe af te leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 20:20

met dit probleem zou ik toch eens langs iemand gaan die je paard kan nakijken. Lachen

MalPaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 20:26

als tie steigerd een ei op zijn kop kapot slaan tussen zijn oren (een rauw ei)

Gwenniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 20:43

Steigeren is het gevaarlijkste wat er bestaat,,
ik denk dat je het beste je instructeur ofzo eens kunt vragen,
of je paard eens moet laten nakijken, missjien heeft hij wel problemen met zijn gebit,,

veel suc-6 ermee xxxx

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 23:31

Roos_s schreef:
Aangezien je zonder sporen rijdt zal ik dit toch wel eens gaan aanraden.Volgens mij heeft dit paard niet genoeg respect voor jou! Als ze niet steigert als er iemand met een zweep achteraan gaat dan is het dus omdat ze je aan het uitproberen is. Als ze gaat steigeren voorwaarts rijden en als ze niet reageert met sporen of zweep voorwaarts tikken.
Ik rijd zelf ook een paard en die steigert als die zn zin niet krijgt en als ik m dan afstraf dan is het over. Dus je moet het paard niet zn zin laten doordrijven, dan blijft deze kunstjes doen...

aiaiai.... sporen zijn er om hulpen te verfijnen, niet om een paard 'respect bij te brengen'. steigeren komt echt niet altijd voort uit gebrek aan respect, en dit is van achter de computer ook echt niet te beoordelen. en 'afstraffen'? jouw paard heeft waarschijnlijk geen respect voor je, maar doet wat jij wil uit angst voor klappen en 'afstraffingen'.

je kunt deze situatie niet beoordelen van achter de PC, en daarom zijn de meesten hier er ook voorzichtig mee. stel nou dat het wel door het zadel komt, of door een ander ongemak? dan adviseer jij feitelijk om het eruit te dwingen, terwijl dat dier haar uiterste best doet om maar duidelijk gemaakt te krijgen dat ze ergens last van heeft.

uiterst pijnlijk, en wel één van de meest walgelijke adviezen die ik ooit op Bokt gezien heb. het spijt me ontzettend.

Nienke86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 23:57

Ik zie de zakken varkensbloed al door de bak vliegen.
Dan maak je er een zwijnenkeet van zeg.
Doe dan een ballon met lauw water of zo.
Naja niet dat ik dat zou doen.
Er zijn al een stuk of wat ideeen gegeven.
Ik zou zeggen zoek de meest paardvriendelijke eruit en probeer het eens en houd ons op de hoogte.

Veel succes ermee:D

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 08:05

merrieveulen schreef:
Roos_s schreef:
Aangezien je zonder sporen rijdt zal ik dit toch wel eens gaan aanraden.Volgens mij heeft dit paard niet genoeg respect voor jou! Als ze niet steigert als er iemand met een zweep achteraan gaat dan is het dus omdat ze je aan het uitproberen is. Als ze gaat steigeren voorwaarts rijden en als ze niet reageert met sporen of zweep voorwaarts tikken.
Ik rijd zelf ook een paard en die steigert als die zn zin niet krijgt en als ik m dan afstraf dan is het over. Dus je moet het paard niet zn zin laten doordrijven, dan blijft deze kunstjes doen...

aiaiai.... sporen zijn er om hulpen te verfijnen, niet om een paard 'respect bij te brengen'. steigeren komt echt niet altijd voort uit gebrek aan respect, en dit is van achter de computer ook echt niet te beoordelen. en 'afstraffen'? jouw paard heeft waarschijnlijk geen respect voor je, maar doet wat jij wil uit angst voor klappen en 'afstraffingen'.
quote]

Neej hoor, maar als jij het zo ziet zal ik maar zo snel mogelijk een instructeur zoeken die dat je duidelijk maakt anders wordt dat alleen maar erger!!

En oja uit angst voor klappen en afstraffingen ja idd, als hij gaat steigeren moet hij weten dat hij afgestraft wordt, zo werkt het nu eenmaal wel. Weet niet of je weet hoe dat er in de natuur aan toe gaat. Daar wordt rangorde gemaakt doordat paarden elkaar ook bijten of schoppen dus...
En sporen zijn idd om je hulpen te verfijnen, maar als je paard niet voorwaarts wil helpen sporen toch echt wel om je paard voorwaarts te helpen.
en als je steeds zegt dat het moeilijk van achter de compu te beoordelen is, waarom zet je het dan op bokt Clown

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 08:14

Toevallig had ik laatst ook een pony die aan de hand steigerde. Op het moment dat ze dit deed heb ik dr een knal tussen haar oren gegeven. Niet heel erg hard, maar toch ook bepaald niet zacht. Ze heeft het daarna nog een keer gedaan, wederom dezelfde reactie van mij. Nou doet ze het niet meer *kloptaf* en bedenkt andere truukjes bijvoorbeeld rondjes blijven lopen en trekken. Toch heb ik dat liever dan dat ze me gericht naar mn gezicht steigerd.
Groetjes, mij

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 08:23

Roos_s schreef:
Neej hoor, maar als jij het zo ziet zal ik maar zo snel mogelijk een instructeur zoeken die dat je duidelijk maakt anders wordt dat alleen maar erger!!

En oja uit angst voor klappen en afstraffingen ja idd, als hij gaat steigeren moet hij weten dat hij afgestraft wordt, zo werkt het nu eenmaal wel. Weet niet of je weet hoe dat er in de natuur aan toe gaat. Daar wordt rangorde gemaakt doordat paarden elkaar ook bijten of schoppen dus...
En sporen zijn idd om je hulpen te verfijnen, maar als je paard niet voorwaarts wil helpen sporen toch echt wel om je paard voorwaarts te helpen.
en als je steeds zegt dat het moeilijk van achter de compu te beoordelen is, waarom zet je het dan op bokt Clown

voordat er in een sociale groep paarden onderling een keer een tik wordt uitgedeeld, zijn er al tal van waarschuwingen en correcties op andere manieren uitgedeeld. misschien is het handig je eerst in het wezen paard te verdiepen voor je dergelijke dingen gaat roepen. ik zet ook mijn vraagtekens bij jouw intructeur, als die aframmelingen ziet als een goede manier om respect van je paard te krijgen.
niks mis met noodzakelijk streng optreden, maar afstraffen voor steigeren waarvan de oorzaak niet eens bekend is, vind ik het domste wat je kunt doen. wij hebben enkele maanden een paard op stal gehad dat op deze manier behandeld was, paard was volledig afgestompt, superbraaf met rijden, ondanks dat ze verschrikkelijke pijnen in hals en rug bleek te hebben. het dier durfde dat niet te uiten uit angst weer klappen te krijgen, en heeft er zes jaar mee rondgelopen. zeg nou zelf, dat zou je toch niet willen?

ik beoordeel hier overigens niets, ik geef imo alleen een veilig advies om achter een mogelijke oorzaak voor het steigeren te komen, aangezien dit vaak een verkeerd opgevatte uiting van ongemak of pijn is. pas als dat, dmv onderzoek van bijv. osteopaat en zadelmaker is uitgesloten, kan je met het paard aan het werk.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 08:24

sorry, mijn zusje stond nog ingelogd, bovenstaande post is dus van mij.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 10:22

Ik ben het totaal met je eens merrieveulen!

Je moet echt blij zijn als het paard je probeerd te vertellen dat het niet goed gaat! Anders rij je 'm stuk!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 15:31

precies, zo draaide mijn eigen ruin ooit een keer opzij bij het opzadelen. ik heb het zadel er niet eens meer opgelegd, hij had net een nieuwe, en dit was de tweede keer. voor mij dus al duidelijk genoeg. ik heb toen een ander zadel genomen en daarmee is het altijd goed blijven gaan.

zoiets kleins kan het dus al zijn. als ik doorgedramd had, en toch weer dat zadel was gaan gebruiken, kon ik er donder op zeggen dat mijn paard gesteigerd had, en terecht ook.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 15:45

Ik vind dat sommigen mensen hier wel erg rare tips geven, zéker bij een jong paard. Die paarden die worden gecorrigeerd met sporen en waar maar zonder enig beleid op wordt geslagen met zweep door ruiters die zelf niet in de gaten hebben dat het paard nu eenmaal niet anders zijn ongenoegen kenbaar kan maken dan op "paardse wijze", die mogen later weer door de échte "rotten in het vak" worden gecorrigeerd.
Ik snap werkelijk niet waarom somminge mensen een (jong) paard kopen en er vervolgens niet mee om kunnen gaan. Erg zonde voor het paard.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 15:51

je bent niet de enige chevax. ik denk dat de TS met de juiste begeleiding er wel uitkomt, op zich is steigeren meestal niet zo'n heel groot probleem als je eenmaal achter de oorzaak bent. echter, is het wel zaak om dat juist aan te pakken, en dus éérst de oorzaak te vinden, voor er een oplossing voor gevonden kan worden.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 16:50

Maar nu denk men de oorzaak te weten en dat is puberen...
terwijl de jonge combinatie (jonge ruiter+jong paard)bijna geen les krijgt. Verdrietig
En de oplossing te zoeken op internet Huilen

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 19:43

Lees de vraag:
er is niets mis met haar rug oid, maar het is echt vervelend doen. Als ze iets niet wil, gaat ze steigeren. Een paar gekke bokkesprongen vind ik geen probleem, maar dát doet ze niet. Ze steigert alleen maar > wat dus best gevaarlijk is. Ze doet t namelijk overal. Op de weg, in de bak, in de wei, op het erf, etc.

Het is ook een probleem als ze bij andere paarden weg moet. Als ik met háár op buitenrit ga, en de rest blijft thuis, dan gaat ze ook weer steigeren. (met het vertrek dus, daarna niet meer, dan denkt ze er niet meer aan)

Een tik met de zweep helpt niet. (longeerzweep wel, maar ik kan moeilijk altijd iemand mee laten rennen ) Als ik niet op het steigeren reageer, of alleen met stem, gaat ze gewoon door.
Ik denk aan het proberen van sporen, maar ik vind dat afschuwelijk rijden. Zowieso ben ik van mening dat je je paard zonder sporen moet kunnen laten lopen.. maar zo gaat het ook niet langer.

Staat dus geen last van rug, zeker weten en als er iemand met longeerzweep achteraan gaat dan is er geen probleem. Nou wil niet veel zeggen, maar dit paard heeft dus geen respect voor degene die erop zit. En jong paard of niet, op jonge leeftijd moet je dat ook afleren hoor, maarja als je dr mee wil verongelukken moet men dat vooral zelf weten...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 19:53

Dan heb je dus gewoon les nodig.
Het blijft gewoon de fout van de ruiter.
Als jij zegt dat ze geen pijn heeft, zal een kundige ruiter dit zo opgelost hebben.
(behalve bij het verlaten van de "kudde", dat is een kwestie van vertrouwen opbouwen)
Straffen is niet de oplossing.

Als ruiter moet je het paard begeleiden en niet de baas zijn.
Jij moet als ruiter ervoor zorgen dat het paard voor je WIL werken en niet MOET werken, omdat dat niet het juiste resultaat behaalt. Je moet immers in harmonie zijn met je paard (dressuur)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 19:55

inderdaad Lachen

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 19:57

Lips are sealed ben benieuwd of je dit ook nog zegt als je paar vervelende jonge paarden zadelmak heb gemaakt Lips are sealed

BlueflOwer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 19:58

steigert ze als jhe teveel druk geeft ?? dan zou jhe een keer moeten rijden met een slof dan kan hij niet omhoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 20:00

of zn kop vastknupen met een touwtje Lachen

Citaat:
ben benieuwd of je dit ook nog zegt als je paar vervelende jonge paarden zadelmak heb gemaakt

ik hoop dat je dit tegen mij heb Lachen

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 20:01

soleillover schreef:
Sash schreef:
mijn paard steigert ook snel, vooral als ik haar vanuit de galop teveel terugneem of als een ander paard buiten al doorloopt en zij moet wachtten. Tiara reageert ook niet op een schreeuw of een tik tegen haar hals, ik rijd bij haar niet met zweep dus wat ik dan soms doe is een kleine tik tegen dr oor. maar ik hou het even in de gaten ik vind steigeren namelijk best wel eng

de paardenhandelaar waar ik rijd zegt ook altijd: 'gewoon een tik tussen of tegen de oren!' maar dat helpt ook niet. Ik wil daar ook niet te hard slaan, omdat t daar natuurlijk best gevoelig is..! Scheve mond

Dat is echt het gemeeste wat je kunt doen, een tik tussen de oren! De vorge eigenaar van mijn paard heeft dat ook gedaan met gevolg dat je amper nog aan de hoofd mog komen en er niet meer op mogt stappen! En als je dan eindelijk zat ze alleen maar mee ging stijgeren. bij mij deed ze dat dus ook, ik reageerde er gewoon niet op en reed daarna gewoon weer verder. Toen ze merke dat het geen zin had om te stijgeren en toch haar werk moest doen, is ze daar mee op gehouden en het gaat nu super

soleillover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-07 20:42

@BlueflOwer
ik wil absoluut niet met een slof rijden, omdat ik verschillende paarden weer 'goed' heb moeten krijgen nadat ze helemaal fout waren gereden met een slof... daar begin ik dus zeker niet aan...

@Roos_s
tegen wie heb je het (van dat beleren) ?

@Maureenn
Daarom hou ik er ook niet van. Maar zoals ik al eerder heb gezegd, als ik niet reageer gaat ze alleen maar door, en word ze steeds erger...

@KiWiKo
Ik weet niet of je het door hebt, maar door dat touwtje ben ik al heel wat ongelukjes voorkomen! Hou iedereen alsjeblief even in z'n waarde en zeg niet meteen bij iedere manier: nee, dat kan niet.

@superwoman
Ik wil absoluut niet tussen de paarden komen, omdat ik altijd heb geleerd dat je ieder paard in zijn waarde moet laten. Als je daar tussen komt als mens, kan dat grote (en ernstige) gevolgen hebben. En omdat dit paard al verschrikkelijk dominant is tegenover andere paarden (ook tegenover sterkere paarden) zou ze alleen maar harder worden tegen de rest als ik ertussen kom. Aangezien ik liever blessures om die stomme reden wil voorkomen, plaats ik me liever niet tussen de paarden. Ze vertrouwt me zeker wel. Ik kan ook rustig voor haar op de grond gaan zitten oid., (ook al ben ik daar wat huiverig voor) en dat zit ook wel goed. Daarom vraag ik ook gewoon om tips. Niet iedere instructrice is zo volmaakt geleerd als jij doet sugereren. Zeker niet als die instructrice niet zo héél veel met steigerende paarden van doen heeft. Hou dus alsjeblieft op met dat hameren op les. Het kán gewoon niet door de afstand, oké?!

@ iedereen: Zaag aub niet zo door over rugproblemen. Ik heb het al eerder gezegd: dat is uitgesloten. En vlieg elkaar aub ook niet in de haren om mijn topic.. anders vraag ik liever om een slotje... kan het nu echt niet wat vriendelijker en minder aanvallend (niet alleen tegenover mij, maar ook tegenover anderen die reacties plaatsen)?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 20:44

als het geen lichamelijke klachten zijn betekend dit niet minder dan dat jij niet een kundig genoege ruiter bent voor dit paard........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 20:46

KiWiKo schreef:
of zn kop vastknupen met een touwtje Lachen

Citaat:
ben benieuwd of je dit ook nog zegt als je paar vervelende jonge paarden zadelmak heb gemaakt

ik hoop dat je dit tegen mij heb Lachen

of tegen mij?
ja, ja Haha!

Meisje
leer rijden, neem les
Jij bent vervelend, daarom je paard ook...zucht...

soleillover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-07 21:06

@ runningkawa
Zo, jij durft..! Lekker onbeschoft, of niet soms.. Hoe durf je zoiets te zeggen?! Boos!
Ik vraag hier serieus om raad en dan reageer je zo? Zeg dan even direct niets meer in dit topic, oké?!
Ík hoef je hier in ieder geval niet meer, wat denk je wel niet! Stoom uit je oren
Laatst bijgewerkt door soleillover op 08-05-07 21:27, in het totaal 1 keer bewerkt