Stisltaan tijdens het opstijgen, kan jij dan opstappen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kan jij opstappen als je paard loopt?

Ja.
231 (67%)
Nee.
40 (11%)
Ene keer wel andere keer niet.
73 (21%)

Totaal aantal stemmen: 344

Ineke2

Re: Stisltaan tijdens het opstijgen, kan jij dan opstappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 23:21

kellynijntje schreef:
nu gaat dat gelukkig veel beter en loopt ze ookniet meer voordat ik het zeg, anders word het en kleine tik.

Een tik heeft niet mijn voorkeur als het gaat om stilstaan...

Ik heb het mijn pony toen afgeleerd door als ze ging lopen, de binnenteugel heel kort te nemen en haar rondjes te laten lopen om haar eigen as... Zodra ze ook maar stopte met lopen, meteen losgelaten en beloond.
Dan weer afstappen en opnieuw, dat 2 á 3x per dag herhalen... Binnen 2 weken had ze door dat ze toch echt moest blijven staan Lachen

Temp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 00:06

Mijn pony staat ook nooit echt stil, vooral met buitenrijden niet. Het gaat gelukkig al beter, gewoon weer afstappen als hij loopt en opnieuw doen.
Vroeger verzorgde ik een welshje, en die kon al helemaal niet stil staan, dus van hem heb ik wel geleerd om op een bewegend paard op te stappen.

AndalusierX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 00:08

whahaha onse paarde lope heel vaak weg tijdens het opstijge

tip: als die naar links loopt : dan kan je de regterteugel korter doen! , Pling

BlackEyed

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 00:10

Ik kan wel opstijgen als als paarden niet stilstaan, maar elegant is anders !

Radosny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 00:11

die van mij loopt altijd door! tenminste dat probeert hij Tong uitsteken maar het is wel zo makkelijk als hij stilstaat Haha!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 10:37

Mijn paard stond ook nooit stil tijdens het opstijgen. Zodra je je gewicht over het zadel wou leggen begon hij altijd te stappen. Nou was hij al 18 toen ik hem kreeg en heb ik het ondanks verwoedde pogingen het hem nooit kunnen afleren.

Erg vervelend was het ook niet. Hij is er ook nooit vandoor gegaan of dergelijke, maar altijd rustig stoppen. Toch wou ik wel dat hij netjes stil stond Lachen

Anita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 16:54

Het lukt wel, maar erg makkelijk kan ik het niet noemen Tong uitsteken

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 16:59

Haha, bij mij is het eerder andersom. Die merrie van mij loopt altijd weg, en ik ben daar dus op berekend. Dus toen ze een keer stil stond had ik echt zo iets van. Huh. Als je het je lukt kun je ze beter leren stil te staan bij het opstijgen, maar die van mij doet het al zo lang en zal ook niet raar doen of plots wegrennen dat ik zoiets heb van laat maar doen. De kleine zal in loop van tijd wel moeten leren om stil te staan bij het opstijgen.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 18:25

Ik kan het wel vind het alleen niet fijn Tong uitsteken

Ik rijd vaker een manege paard, en dan stap je op en voor dat je goed en wel zit, soms al voor dat je been er helemaal over is, stapt ie al lekker stevig weg Lachen

maar ik kan het wel hihi langleve de voltige

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 20:36

Ik kán het wel.. Maar laat het niet toe Haha!
Hij moet éérst fatsoenlijk stilstaan voor ik opstap!

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 20:41

Ik kan het wel, maar ik eis dat ze gewoon allemaal stilstaan tot ik aangeef dat ze weg mogen stappen
Ook toen mijn 3 jarige net zadelmak was moest ze stilstaan(pasje bijzetten ivm balans mag ze dan nog net als jonkie maar meer ook niet) en pas wegstappen als ik been gaf.
Stapte ze zelf aan kon ze er op rekenen dat ze gecorrigeerd werd!
Is een kwestie van gehoorzaamheid en duidelijk+consequent zijn

Hier staat dus alles stil tot ik zit, zelfs als ik eerst nog mn beugels op maat ga maken of wat dan ook, wegstappen gebeurd pas als ik been geef en niet eerder.
en zo hoort het ook vind ik!

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 20:45

Ben het helemaal met je eens Renske_! ik heb dat mijn verzorgpaardje ook geleerd, heb er echt een hekel aan als ze al gaan lopen zonder dat ik iets heb aangegeven.

_Madelon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 20:49

Ik eis van mijn paard dat hij stilstaat met opstijgen. Pas wanneer ik been geef mag hij wegstappen, de pony hebben we het ook geleerd, die liep direct weg wanneer je voet in de beugel zette. Nu niet meer. Knipoog

Zou er vast wel op kunnen komen wanneer een paard stapt, maar ik peins er niet over. Eerst stilstaan dan pas opstijgen.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 20:49

mijn v.pony wil meestal niet stilstaan. Hij heeft ook precies door dat ik met zadel wel makkelijk op kan stappen, maar zonder zadel niet. Ik heb al een keer gehad dat ik zonder zadel er op "sprong" en hij galopeerde zo weg. Ik hing er half naast, kon er niet meer op en kon er ook niet af springen, dus even later lag ik ernaast, waarna ik nogal spierpijn had. Dus daar pas ik nu wel een beetje mee op. Met zadel lukt, en zonder zadel soms wel en soms niet!

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 20:52

Haha, ik ben nogal een hark met opstappen. Het lastige is dat de meeste paarden keeeeuuuuurig stilstaan, totdat ik afzet...En nee, dan niet omdat ik ze prik ofzo, maar omdat ik dan even niet zo op ze let. Dat resulteert nog wel eens in een niet zo elegante landing Clown

L_ola

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 20:53

Nou, Ushi is een volbloed, die kan echt NIET stilstaan bij opstappen, Alyssa is halfbloed maar gedraagt zich als een volbloed en nee ook zei kan NIET stil staan Knipoog Je raakt eraan gewent dat ze lopen als je er net opzit Knipoog

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 17:34

Mijn paard is goed opgevoed dus die staat gewoon stil. Wind of geen wind. Het eerste wat ik ze leer is stilstaan. Bah 1 keer een knol gehad waar ik het min of meer bij heb verzuimd. Gewoon stilstaan dus. Al dat gedoe en gepluk tijdens het opstappen heb ik zo'n hekel aan

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 17:38

Ik ben er twee keer afgevallen omdat het paard waar ik op stapte in volle galop er vandoor spoot. Een paard heeft bij mij gewoon stil te staan. Tegenwoordig stap ik met kruk op, wel zo fijn voor de paardenrug. Op een lopend paard stap ik niet.

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 18:16

Ik kan prima op een lopend paard stappen maar ik doe het liever niet Knipoog In eerste instantie had mijn paard er ook een handje van om weg te lopen net op het moment dat ik opstapte. Inmiddels is het probleem opgelost en staat ze netjes stil Knipoog

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 19:41

Ik heb geen moeite met opstappen als het paard loopt of beweegt. Amo stond nooit stil, dit heb ik hem nu afgeleerd maar kan inmiddels goed opstijgen terwijl hij loopt. Haha!
Alleen moest ik laatst op een paard stappen dat toch zo'n 25 cm hoger dan Amo was, en die liep ook achteruit. Moet zeggen dat dat minder soepel ging. *LOL*

SAMIERTJE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 19:48

Het lukt mij wel als het paard gaat lopen, maar ik vind dat een paard gewoon stil moet staan als je opstapt. Dus ik stap ook niet op wanneer 'ie gaat lopen. Tenzij ik echt geen zin heb op moeite te doen.

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 20:06

Opstappen gaat me eigenlijk altijd heel best af... Ja natuurlijk het liefst als ze stilstaan maar ik schiet echt niet accuut in de paniek als ze een paar stappen zetten. Probeer dan zo snel mogelijk te gaan zitten en ze op de rem te zetten.. als ze dan nogmaals aanlopen zonder been wil ik echt nog wel een keer afstappen en het opnieuw proberen. Als jij ze vanaf t begin af aan al gewoon een 'fijne' ervaring geeft met opstappen en ze concequent opvoed denk ik dat t niet veel problemen hoeft te geven

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 20:07

Ik heb voltige gedaan een paar jaar dus daardoor ben ik er best handig in geworden.

Maar ik eis wel van elk paard dat ie stilstaat. Cool

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 20:32

Bij mij staan de meeste paarden gewoon stil Clown Maar ook al gaan ze lopen, stap ik alsnog op Bloos Misschien helpt van tevoren gymnastieken? (Doen wij namelijk wel Tong uitsteken )

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 00:22

Het is idd een kwestie van opvoeden ... maar er zijn altijd uitzonderingen.
Mijn pony (16) kan de eerste 10 minuten gewoon niet stilstaan zonder spanning, en ze ontspant zowiezo heel moeilijk. Daarom maak ik voor haar een uitzondering: ik stap op terwijl zij stapt (of draaft, soms in de winter). Is voor haar blijkbaar fijner, en ik rijd met een ontspannen pony weg, ipv een halfuur een dribbelkipje onder me te hebben. Gelukkig is ze maar 1.40, dus ik kom er vrij makkelijk op (charmant is het niet Haha! ).