Paard steigerd boven mij is echt gericht.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Paard steigerd boven mij is echt gericht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 17:06

marleen_usar schreef:
Dat is net als in een dorp er wordt gezegd dat je ruzie hebt met je man, en een week later zeggen dat je gaat scheiden.

Verward

Wat is dat voor aparte vergelijking Clown

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-07 17:08

Das toch hetzelfde, eerst komt hij op me af tijdens het longeren. En een poosje later wordt het afgedaan als onhandelbaar.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 17:10

Snap je dan niet dat het gevaarlijk is? Je kind zit er uberhaupt op en hij steigerde ook nog naar haar, en dat keur jij goed als spelen?

Niets ervan, aan het werk met dat dier en helemaal niet op stal!

Eiwitten kunnen best drukkigheid veroorzaken, maar de paarden waar ik mee heb gewerkt en die dit hadden die wisten heel goed tot hoever ze konden gaan en die van jou is dat spoor duidelijk even kwijt!

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 17:15

lijkt me beter als je een hobbelpaard koopt, die spelen iets rustiger!

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 17:17

marleen_usar schreef:
Hij ziet mij als een speel kameraad, en ik ga nu de bak in met een klein zweepje.Ik ga hem dan longeren en op het moment dat hij mij wil belagen dan laat ik duidelijk dat zweepje zien.Dat werkt goed, en ik kan hem nu longeren zonder dat ik hem op mijn nek krijg.

Zonder me verder in de discussie te mengen, begrijp ik dit niet. Waarom longeer je hem niet met een chambriere (lange longeerzweep), dan kun je hem ook van je af meppen als ie dat flikt. Als het om dominatie zou gaan, is een 'klein zweepje laten zien' slechts een kwestie van korte tijd en hij valt je daardoorheen toch aan. Mijn paard zou echt die kans niet krijgen, de zweep zou er echt behoorlijk overheen gaan, hoe braaf ze anders ook wellicht is. En zo gaat dat in de natuur ook, keihard! Ik lees eerder dat hij het 3 keer deed c.q. probeerde, dan krijgt ie als het nodig is de zweep over zijn hoofd, niet paardvriendelijk maar dat zouden zij weidegenoten ook niet doen. En je zet hem dan op stal, oef!!! Beloning...

Sterkte met het probleem, hopelijk inmiddels opgelost, zo niet hoop ik (en denk allemaal hier) je te helpen. Maar je probleem gaf hele gevaarlijke situaties, anders dan de meeste topics hier van bijv. mijn paard zit vast aan 1 kant... je topic-onderwerp zegt genoeg: 'Paard steigerd boven mij is echt gericht.' zie het om die reden dat mensen wat heftig kunnen reageren (ook ik Lachen )

PS Met 5 jaar mag een paard van mij wel wat volwassener gedrag tonen... Ik zou het niet snel als spelen zien, en als het dat wel is dan leert hij dat zo snel te bewaren voor in de wei met zijn soortgenoten.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 17:49

Een paard wat gericht slaat met steigeren noem ik geen spelen meer, maar gewoon dominant gedrag!

Maar, Marleen, kennelijk wil je alleen je hart luchten en geen advies. Ik hoop dus dat het niet erger gaat worden en dat het paard jou en je kinderen niet zal verwonden.

Maar dit gaat niet om een beetje energie te veel! Mijn paard heeft ook wel eens energie te veel, maar hij zal nooit en te nimmer het in zijn hoofd halen om naar mij te steigeren!! En daar durf ik echt mijn handen voor in het vuur te steken!

Mytensmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 19:57

wat een slap gezeik zeg!!
Ze kan haar paard gewoon niet aan.
Maar ja, ze heeft er verstand van.
Ze moet dat paard gewoon wegdoen, wordt toch niets ,zolang dat zij niet wil erkennen dat een paard van ruim 500 kg iets meer respect en disipline moet worden bijgebracht.
Maar ja, zoals ik kan lezen uit de reacties van Marleen weet zij het allemaal beter.
Maar zij vergeet wel dat een paard in de natuur ook hardhandig op zijn nummer gezet wordt wanneer hij niet luisterd of opdringerig is.

wsundayl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 10:26

Mijjn vorige paard bleek ook zeer slecht tegen teveel eiwitten te kunnen, maar die is nooit gevaarlijk geweest in haar gedrag. Ja ze was wat drukker met rijden en moeilijker in de hand te houden, maar ze heeft zicht nooit gericht tegen een mens gekeerd.
Nou las ik dat je naast de slobber ook een kilo muesli gaf, waarom zou dan alleen de slobber er schuldig aan zijn.

Leuk dat je paard met je wil spelen, maar spelen, zoals steigeren enzo, horen ze met andere paarden te doen, niet met mensen.
Als jouw paard met zijn 5 jaar dit soort speelgedrag tegenover mensen toont is hij gewoon niet goed opgevoed. En dat heeft er niks mee te maken dat hij als veulen mishandelt is geweest.
In plaats van op allemaal andere plekken problemen te zoeken kijk eerst is gericht naar jezelf en hoe je paard zich gedraagt. Het is een leuk beesje om te zien en het is jammer dat jij en je dochter er niet van klunnen genieten.

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 10:35

marleen_usar schreef:
Dat steigeren dat is willen spelen met degene die hem wil longeren, daar zijn we ook achter gekomen.Hij gewoon nog erg speels, en dat mag als je 5 jaar bent.Ik heb een mishandeld veulen groot gebracht en afgericht dus vertel mij niet hoe je een probleem op lost.

Speels zijn mag, maar gericht naar jou steigeren absoluut niet. Zo'n jong dier (en eigenlijk alle paarden) kijken of ze de baas kunnen zijn. Jij moet dan duidelijk hun baas zijn.
Als ik jou was zou ik inderdaad je eens gaan verdiepen in grondwerk/NH, zoals eerder al in dit topic vermeld. Je krijgt een leuke band met je paard en je leert om de baas over hem te zijn. Sommigen hebben dit niet van nature, maar je kan het leren.
Neem van mij aan dat het erg leuk is om met je paard te doen.

Harmonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 13:17

Het is de slobber, het zijn de eiwitten, het zijn de tanden en het is om te spelen.
Als je dergelijke conclusies trekt voor EEN probleem dan snap je volgens mij niet waar je mee bezig bent.
Als je met name het gedrag van het topic ""PAARD STEIGERT BOVEN MIJ IS ECHT GERICHT"
goed praat door te stellen dat hij wil spelen, dan denk ik droom maar lekker verder.
Er zit een heel groot verschil tussen druk gedrag en gericht steigeren.
Ook wij hebben wel eens een drukker paard doordat er iets meer energie in is gegaan, dan nodig,
maar dat ontaard niet in steigeren en jouw beschreven gedrag.
Maar goed, je trekt zelf de conclusie dat je geen hulp hoeft te zoeken,want je paard is daar te braaf voor,
maar ja jij hebt er ook heel veel verstand van.
Kijk eens goed in de spiegel en ken je beperkingen en zoek goede hulp voordat er straks ongelukken gebeuren.

tassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 14:18

marleen_usar schreef:
Dat steigeren dat is willen spelen met degene die hem wil longeren, daar zijn we ook achter gekomen.Hij gewoon nog erg speels, en dat mag als je 5 jaar bent.Ik heb een mishandeld veulen groot gebracht en afgericht dus vertel mij niet hoe je een probleem op lost.

eerst zeg je dat die gericht op je steigerd, en nu is het ineens spelen, sorry hoor, maar je banketstaaf echt uit je nek, en dat van dat die mishandled is klopt al helemaal niet, anders had je dat wel tegen me gezecht toen ik heb bijgereden voor je. en als je niet wilt dat we je helpen met je `probleempaard` waarom open je hier dan een topic?? beetje vaag allemaal, als je zegt dat eht van de slobber komt, waarom heb je dan onze hulp nodig, uit alles was ik lees heb je overal wel een oplossing voor, die helemaal niet kloppen.

Markvniel schreef:
Hoi Marleen,

Ik zit hier nu een paar jaar op bokt en lees alleen maar probleem verhalen van jou en je paard Usar. Nu verschuil je je weer achter slobber! Wordt het niet gewoon is tijd dat je iemand zoekt die een paard kan africhten! Durf is toe te geven dat je het beestje niet aan kan en je niet weet wat je er mee moet! Al die vagen idee, plannen enzv kom je nergens mee! ZIe de waarheid is onder ogen, ga is in een echte wereld leven! Jou gaat het in ieder geval nooit lukken om hier een goed rijdier van te maken dat is mij wel duidelijk!

Succes er mee!

ze kan het zeker niet aan, heb hem een paar maanden gereden in 2005 en ben gestopt omdat die te gevaarlijk werd, ook stijgeren en met 4 benen de lucht in, hijs is zo dominant, en zij is niet streng genoeg voor hem, alle topic die ik hier van jouw lees heb je alleen maar probelemen met usar, dat is al vanaf ik hem deed, waarschijnlijk al eerder, maar dat weet ik niet, toen ik hem al een tijdje niet meer deed had ik contact opgezocht om te kijken hoe het met hem ging, en hij manekeerde van alles, en dat van die te korte beenspieren ofzo is echt onzin, dat heeft die helemaal niet, leer toegeven dat je je paard niet aan kan, want dat kon je al niet toen ik hem deed, hij liep altijd dwars door je heen enzo, er is iets vreselijk mis met hem, en hij is super dominant. heb altijd te makkelijk op je topic gereageerd (als ik dat al deed) maar nu ben ik het echt zat om steeds maar te lezen dat er weer iets is met hem en jouw. vind het ook super stom van je dat je je kind erop laat rijden, vooral omdat ze zo bang is, en dat had je ook al een keer in een topic gezet, en dan zet je d´r weer op dat levensgevaarlijke paard, ja sorry, maar zo zie ik hem, verkoop hem lekker, want met jouw word die nooit beter, want je kan hem niet aan, hij word alleen maar vervelender en vervelender, en dalijk kan je er echt niks meer mee en dat moet je hem laten afmaken omdat ook niemand anders hem wil, heb echt medelijden met hem, dat jij zijn baasje bent, zolang ik jullie ken gaat het alleen maar meer achteruit, dat kan nooit goed zijn, je bent een aardig mens, maar je hebt echt het verkeerde paard gekocht, iedereen hier ziet dat, behalve jij volgens mij, of zie ik dat verkeerd?? stopt nu maar anders komen er nog meer ergere dingen uit mijn mond en vingers en dan heb ik dalijk weer ruzie, maar moest even me verhaal kwijt over wat ik er van vind!

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 19:30

tassie schreef:
en dan zet je d´r weer op dat levensgevaarlijke paard, ja sorry, maar zo zie ik hem, verkoop hem lekker, want met jouw word die nooit beter, want je kan hem niet aan, hij word alleen maar vervelender en vervelender,

Hey An, Usar was in mijn ogen nog niet levensgevaarlijk. Het rotte is dat als de één (jij dus) hem manieren leert, de ander (in dit geval marleen) zijn lessen wer teniet doet. Je zag hem egt vooruit gaan toen je hem deed. Vooral ook met dat grondwerk waarin ik je hielp zodat die aan de lijn niet meer door je heen liep. Maar als 1 persoon zich niet aan die regels houd (maakt niet uit wie) dan gaat hij gelijk weer de verkeerde kant uit. Usar heeft niets aan een bijrijder, aangezien de geleerde lessen toch weer verstoord worden.

Mijn tip aan Marleen: Verkoop hem aan iemand die weet hoe die met paarden omgaat. En dat zijn/haar kennis tastbaar is en niet een Penny die even denkt een paard te kunnen temmen (niet leeftijd gericht Knipoog aangezien de TS imo ook een beetje Penny is wat betreft het steigeren is spelen stuk).

Geef Usar één eigenaar die weet hoe je met dominante paarden omgaat en dan zal hij vanzelf weer in het gareel vallen.

Deze ellende is volgens mij gekomen omdat er in zijn veulen tijd geen respect is gevraagd.

Groetjes, Veronique
P.S. An, take it easy Knipoog

tassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 19:45

verography schreef:
tassie schreef:
en dan zet je d´r weer op dat levensgevaarlijke paard, ja sorry, maar zo zie ik hem, verkoop hem lekker, want met jouw word die nooit beter, want je kan hem niet aan, hij word alleen maar vervelender en vervelender,

Hey An, Usar was in mijn ogen nog niet levensgevaarlijk. Het rotte is dat als de één (jij dus) hem manieren leert, de ander (in dit geval marleen) zijn lessen wer teniet doet. Je zag hem egt vooruit gaan toen je hem deed. Vooral ook met dat grondwerk waarin ik je hielp zodat die aan de lijn niet meer door je heen liep. Maar als 1 persoon zich niet aan die regels houd (maakt niet uit wie) dan gaat hij gelijk weer de verkeerde kant uit. Usar heeft niets aan een bijrijder, aangezien de geleerde lessen toch weer verstoord worden.

Mijn tip aan Marleen: Verkoop hem aan iemand die weet hoe die met paarden omgaat. En dat zijn/haar kennis tastbaar is en niet een Penny die even denkt een paard te kunnen temmen (niet leeftijd gericht Knipoog aangezien de TS imo ook een beetje Penny is wat betreft het steigeren is spelen stuk).

Geef Usar één eigenaar die weet hoe je met dominante paarden omgaat en dan zal hij vanzelf weer in het gareel vallen.

Deze ellende is volgens mij gekomen omdat er in zijn veulen tijd geen respect is gevraagd.

Groetjes, Veronique
P.S. An, take it easy Knipoog

vind hem wel levensgevaarlijk, als je haar eerdere topic´s leest stijgerd die vaker met d´r dochter erop, sorry, maar dat vind ik echt niet kunnen gewoon, ze vraagt niks van hem, alleen dat die een rondje loopt met haar op zijn rug en dan doet die het al, laat staan asl er een gevoorderde op zit. weet je nog die keer dat ik op hem naar buiten ging, hoe hoog die stijgerde? boven jouw uit.

en geef toe, ik heb gelijk dat ze hem moet verkopen, oke, kwam er bij mijn vorige post niet zo subtiel uit, maar ja daar heet je anja voor he Bloos

usar heeft zeker wel wat aan een bijrijder, maar er moeten dan duidelijke regels worden gemaakt over wat wel en niet mag, maar ik vind dat marleen daar veels te lief in voor is bij hem, end dan gaat het mis, je hoort hier op bokt alleen maar topic met elende met hun 2, gaat er dan niet eens een belletje rinkelen dat je iets niet goed doet??? en in al haar topic zoekt ze eerst hulp, en daarna gaat ze zeuren dat ze onze hulp neit nodig heeft omdat ze een oplossing heeft en wij (bijna) allemaal zeggen dan het daar niet aan kan liggen!!!

wil me even verontschuldigen voor mijn vorige post Bloos kwam er allemaal niet zo subtiel uit, maar dit is mijn ervaring emt hem en marleen, en wou even mij hart kwijt, en marleen, wil niks beledigens of kwaads over jouw zeggen over wat voor mens je bent ofoz, want je bent heel aardig en lief, maar voor dit paard ben je te lief, hoelanger je zijn eigenaar blijft, hoe meer er fout gaat (wat ik lees uit jouw vorige topic) dus mischien een beter idee om hem te verkopen??

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 19:58

daarom zeg ik dat hij niets aan een bijrijder heeft zolang de eigernaar of dochter of wie dan ook er niet zo consquent voor is... Eerst lezen graag Knipoog . En in die tijd was hij niet levensgevaarlijk. ja hij steigerde een paar keer, maar dat maakt hem nog niet levensgevaarlijk en na een tijd deed hij he tniet meer.

Deze kwestie gaat me dan ook niets aan. Ik hoef niet perse voor het paard op te komen. En aan Marleen, als je Anja niet de laan uit had gestuurd omdat ze gewoon consequent was (i.p.v. agressief) zou je nu wat aan je paard hebben Knipoog geloof me, heb ervaring met an en tot nu toe is het vaak beter gegaan met het paard dan slechter.

Verzorg zelf een paard die ik samen met haar heb gedaan en die is nog steeds dominant maar als anja langs komt flikt ze echt niet hetzelfde bij an als wat ze bij mij flikt. dan is ze een stuk onderdaniger....

Je hebt dus een grote fout begaan door iemand die wist wat ze deed weg te sturen.. (dat is hoe ik het zie)

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 20:07

Heel vreemd mijn pony heeft daar vanaf maandag ook alst van. Zwaaien met haar hoofd steigeren bokken stokstijf staan niks doen. Heel vreemd

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 20:12

Ohjee ze gaan samenspannen Nagelbijten / Gniffelen hihi nee sorry, die van mij staat altijd in de wei stil, maar dan wil ze er totaal niet uit. Let goed op wat je paard doet en waneer die dat doet kleinelinda en probeer erachetr te komen waarom.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 20:19

ja ik heb haar rug al gechekt ales al zadel enzovoort samen met degene die les gaf maar was niks te vinden. We proberen er achter te komen maar kan niks vinden helaas

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 20:24

even DA laten kijken, mag ik weten hoe oud de pony is? en heeft hij/zij zo zijn periode van nukkigheid. Dei van mij word altijd in de lente en zomer moeilijk in de omgaan terwijl ze in de herfst en winter makkelijker is.

Edit: sta jij trouwens in maaswijk of niet. Het terrein uit de foto's uit je profiel komt me bekend voor.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 20:25

ja nou ja hij is een soort van hij weet precies de plekjes te zitten maar ja. De pony is nu 17 ze heeft een vorig jaar ook een periode gehad. Na 3 weken is het wel over maar het is niet zo heftig als het nu was.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 20:35

'ja nou ja hij is een soort van hij weet precies de plekjes te zitten maar ja.' deze zin snap ik niet?? en hoelang duurt dit dan al??

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 20:37

hij weet wel waar de meeste druk plekken zitten (degen die mij les geeft) het is nu 1 keer gebeurd maar nu kan ik 2 weekjes niet rijden dus ik moet volgende week maandag even afwachten

wsundayl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 18:41

@kleinelinda, ik begrijp dat het een merrie is dus, als ze het vorig jaar ook rond deze tijd had, zou je ook is naar de hormonen kunnen laten kijken.
Zo rond deze tijd is heel de cyclus van hengstigheid weer aan het opkomen, sommige paarden kunnen daar echt last van hebben.

tassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 16:45

wat raar dat marleen niet meer reageerd!?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-07 07:32

Zo raar is dat niet want ik ben op vakantie geweest.

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 08:25

Ik heb het topic gelezen kan maar één conclusie trekken.
De combinatie deugt niet,als de problemen al zolang zijn zou ik ofwel proffesionele hulp zoeken ofwel een ander paard(maar de kans zit erin dat die net hetzelfde gedrag gaat vetronen,tenzij je een zeer cool paard hebt dat jou respecteerd omdat het van nauture zo laag in de rang wil leven,maar zelfs zulk paard wil op een gegeven moment ook iemand die duidelijk de eisen stelt want elk paard kan na verloop beginnen zenuwachtig raken omdat er nooit geen goede leiding is.
Zo is dat ook in de kudde.
In plaats van op vakantie te gaan zou je beter het geld aan goede lessen in omgang nemen,je paard eens binnenste buiten laten keren in een goede kliniek .mocht je iets medich vinden dan weet je gelijk wat het is.
als dat alles niet baat,doe dan je paard weg .Ik zou niet willendat mijn dochter op een paard zat dat zo steigerde.
Mijn paard dierf dat ook te doen,ze had blinde wolfskiezen,dus ik heb de oorzaak gevonden.
Maar toch blijf ik nog wat voorzichtig met haar omdat er door de wolfskiezen wel wat vertrouwen was weg geraakt.
Ik geef dus toe,ik heb haar fout behandeld,ze steigerde zonder reden dacht ik,ik gaf haar op de donder en beestje had alleen maar erge pijn.
Heb me dus echt rot gevoeld.
Maar Ik heb de oplossing gevonden.
Een paard dat steigerd en omvalt kan meer breken dan zijn rug alleen(je dochter zou wel eens gevaarlijk verwond kunnen raken)
wie is dan de schuldige.
Je dochter die al schrik heeft of de mama die niets kwaad (alleen maar spelen) bij haar paard ziet en zegt dat haar dochter maar een bangerik is.
Je zou voor minder bang worden!!!
Sorry voor mijn uitlating ,
maar snap jou echt niet