Slimme driejarige heeft 'leuk' grapje bedacht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

klawatski

Re: Slimme driejarige heeft 'leuk' grapje bedacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 16:26

Venetia schreef:
Ik zou het dier omhoog hijsen met het hoofd en dan een flinke schop totdat hij het bit weer aanneemt, dan gelijk rustig zitten.

Eerst omhoog hijsen is essentieel, want de schop geven terwijl die kop over de grond gaat is niet altijd even veilig...

Omhoog hijsen doe ik door ophoudingen omhoog te maken, desnoods een sterrenkijker ervan maken. Kan niet precies zeggen hoe, ik probeer het wel eens uit te leggen maar niemand snapt die uitleg.

karijn schreef:
@Venetia: ik snap je helemaal!

Tis toch om te Huilen

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 16:29

Nee hoor, dat is lijfsbehoud.

Ga jij maar eens op een driejarige zitten die alleen maar achter de teugel loopt en te diep loopt. Dan kun je alles netjes willen oplossen maar dan eindig je in de haag.

Zachte heelmeesters, stinkende wonden.

Dus, hoofd moet per se omhoog en dan flink naar voren (echt hard naar voren), als je een politiek correctere versie wil.
Totdat het paard het bit weer wil aannemen, dan kun je weer gewone hulpen geven omdat het paard zich weer openstelt voor je hulpen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 17:27

Het probleem heb ik gehad met mijn jonge merens. Die flikte het ook. Om dan met een dreun me tegen de bakrand aan te persen. Ook aan het einde van het rijden als ze moe begon te worden nadat ze lekker had gewerkt.

En een hoofd omhoog werken als dat ergens onder tussen de voorbenen zit zowat is er ook niet bij. Dan zou je de bitringen moeten vastpakken maar dat lukt je toch niet zonder eraf te kwakken.

We hebben het probleem uiteindelijk opgelost door meer rust te nemen tussen door. 5 minuten wat doen, 5 minuten lange teugel stappen of draven, dan 5 minuten weer wat doen en dat maximaal 30 minuten lang met instappen erbij. Uitstappen aan de hand zonder zadel. Dan kon ze tenminste ook bij het uitstappen niet doorklooien.

Het bakrandpletten hebben we afgeleerd door 10 cm binnen de bakrand een wit stroomlintje zonder stroom te plaatsen. meer was niet nodig om haar ervan af te houden mijn been te pletten.

astritos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 20:13

Hoi,
Urielle, ik zou proberen langzamer te gaan lichtrijden dan dat Wrangler loopt, als het goed is wil hij onder je blijven en past hij zijn tempo vanzelf aan.
Hebben jullie ook een roundpen!? Anders kun je daar een keer in gaan rijden, kan hij niet weg in ieder geval.
Iemand bij ons op stal heeft precies hetzelfde probleem, haar paard bleek nogal grote wolfskiezen te hebben en daar had hij dus behoorlijk last van met rijden. Mischien het bekijken waard??
Succes met deze draak! Nors opkijken
Groetjes Astrid.

klawatski

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 20:39

Venetia schreef:
Nee hoor, dat is lijfsbehoud.

Ga jij maar eens op een driejarige zitten die alleen maar achter de teugel loopt en te diep loopt. Dan kun je alles netjes willen oplossen maar dan eindig je in de haag.

Zachte heelmeesters, stinkende wonden.

Dus, hoofd moet per se omhoog en dan flink naar voren (echt hard naar voren), als je een politiek correctere versie wil.
Totdat het paard het bit weer wil aannemen, dan kun je weer gewone hulpen geven omdat het paard zich weer openstelt voor je hulpen.

Een driejarige loopt niet zomaar uit zichtzelf achter de teugel dat gaat ie alleen maar doen wanneer er een onervaren bange ruiter opzit die wanneer zij voelt dat het paard voorwaarts wil terug gaat zitten werken met de handen en de benen niet aangesloten houdt,doet ie om dan dat rare ijzer wat ie in zijn mond heeft los kan gooien zodat ie het niet voelt,dus ga eerst maar eens terug aan de longe met een lichte contact teugel en voorwaarts rijden naar het bit toe en met rijden bedoel ik niet schoppen maar naar voren drijven,wordt ie dan te zwaar en gaat ie duwen moet de ruiter zelf in balans blijven en met gesloten vuisten rijden lichtgespannen onderarmen die ook mee naar voren gaan wanneer het paard het bit aanneemt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-06 20:40

Ah, arme Wrangler een draak noemen Ach gut Hij is toch echt superbraaf verder!
Ik heb hem net een kwartiertje gereden, ging hartstikke goed, niet echt gewerkt verder dus. Gewoon wat links en rechtsom gedraafd, een keer terug naar stap en weer weg, een keer naar voren in draf en weer terug, uitgestapt en op stal. Een keer probeerde hij omlaag te komen in de 'goede fase' en daar heb ik hem gewoon doorheen kunnen rijden op een nette manier en dat als het signaal opgevat dat het tijd was om er een eind aan te breien.
En dan probeer ik hem morgenochtend en morgenavond nog eens kort te rijden.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-06 20:47

klawatski schreef:
dat gaat ie alleen maar doen wanneer er een onervaren bange ruiter opzit die wanneer zij voelt dat het paard voorwaarts wil terug gaat zitten werken met de handen en de benen niet aangesloten houdt

Klawatski, ik heb al een keer aangegeven dat ik dit soort opmerkingen (die erg beledigend overkomen als ruiter die nota bene betaald kreeg om paarden voor mensen in te rijden) niet kan appreciëren. Van je eerste advies ben ik uitgegaan dat het oprecht goed bedoeld was en daar dank ik je voor, ik heb aangegeven dat ik er niets aan had, dus hierbij het verzoek om oftewel een poging te doen tot een advies waar ik wel iets aan heb, ofwel dit topic verder links te laten liggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 20:50

klawatski
ER zijn echt wel jonge paarden die zonder wat jij noemt achter de teugel kruipen.
Dat de oplossing is dat je hem moet leren aan het been te zijn en dan een stille hand moet op gaan leren zoeken klopt.

urielle
Ik denk dat je zo op de goede weg bent.
Niet te lang rijden.
Nu krijg je hem er doorheen en hij heeft zo als beloning dat als hij lekker loopt hij ook klaar is.
Persoonlijk zou ik dit zo een hele poos aanhouden.
Dan word hij vanzelf wat sterker en kun je er eens 5 min aanplakken

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 20:52

Wat betreft dat 'been pletten' Ik heb ooit de tip gehad buitenstelling te vragen als een paard dat probeert.
Het wordt dan wel erg moeilijk voor hem om én zijn neus én jouw been tegen de bakrand te krijgen.
Wie weet heb je er wat aan Lachen
Veel succes, lijkt me lastig, maar wel een uitdaging!

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 20:59

Zo Urielle, ik heb je probleem even gelezen. Ik herken dit wel enigzins in Toppie, hij gaat enorm over de buitenschouder weglopen als hij het moeilijk krijgt.
Er zijn al veel verschillende manieren gegeven. Mijn merrie krulde zich ook enorm op. Van alles geprobeerd. Uiteindelijk tot de conclusie gekomen. Dat ik er beter aan kon blijven, dan maar neus op de borst, net zo lang totdat zij het bit aannam. Daarna weer lengte opzoeken.
Wat ik nog wel eens doe als ze enorm over de buitenschouder weglopen even op het andere been lichtrijden. Kom ik meestal met enig fatsoen de bochten door

klawatski

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 21:13

Urielle schreef:
klawatski schreef:
dat gaat ie alleen maar doen wanneer er een onervaren bange ruiter opzit die wanneer zij voelt dat het paard voorwaarts wil terug gaat zitten werken met de handen en de benen niet aangesloten houdt

Klawatski, ik heb al een keer aangegeven dat ik dit soort opmerkingen (die erg beledigend overkomen als ruiter die nota bene betaald kreeg om paarden voor mensen in te rijden) niet kan appreciëren. Van je eerste advies ben ik uitgegaan dat het oprecht goed bedoeld was en daar dank ik je voor, ik heb aangegeven dat ik er niets aan had, dus hierbij het verzoek om oftewel een poging te doen tot een advies waar ik wel iets aan heb, ofwel dit topic verder links te laten liggen.

Aangezien ik me hier toch maar loop te ergeren aan jou reactie's dat je jezelf zo'n professionele ruiter vind en dat het allemaal volgens jullie aan een driejarige ligt en niet aan jou rijtechniek laat ik dit Topic maar liever links liggen!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-06 21:51

Dan ergeren we ons aan elkaar Haha!

Ik vind mijzelf niet 'zo'n professionele ruiter' maar ik ken wel mijn sterke en mijn zwakke punten. Met harde hand rijden hoort er niet bij, integendeel, ik zou meer op contact moeten rijden want ik heb juist de neiging om mijn binnenteugel teveel los te gooien. Als je had gesteld: je biedt te weinig contact aan en rijdt er te weinig aan of je moet eens wat meer op je kont gaan zitten of niet zo op die nek zitten kijken of iets dergelijks, accoord, dat zijn zwakke punten van me en daar kan ik dan ook iets mee.

Het zal ongetwijfeld ergens aan mijn rijtechniek liggen. Het paard maakt immers gebruik van de opening die ik bied. Maar de oplossing 'je bent te onervaren om een paard in te rijden dus laat je opnieuw aan de longe pakken en neem les' is niet de oplossing die ik zoek. Dit is een paard dat ik prima zelf in kan rijden, dat ook vooruit gaat bij het rijden en dat met plezier voor me werkt. Als je nog andere ideeen hebt op RIJTECHNISCH vlak mag je ze altijd noemen.

klawatski

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 22:31

Oke dan zal ik het anders formuleren,je bent te onervaren in het aanrijden en doorrijden van een 3 jarige,ga les volgen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 22:38

klawatski schreef:
Oke dan zal ik het anders formuleren,je bent te onervaren in het aanrijden en doorrijden van een 3 jarige,ga les volgen

Ga een leven zoeken. Ik tem even.

Urielle, ik vind het knap van je dat je alweer te paard zit. Hoe ga je dat straks combineren met je beeb en je studie? Ben je trouwens niet bang om op een 3 jarige te kruipen nu je zo'n kleine hebt?

Wel grappig trouwens om te lezen dat er blijkbaar meerdere wegen zijn die naar Rome leiden Knipoog Moet ook wel eerlijk zeggen dat ik dat idee van Venetia niet eens zo'n slechte vind....Als je maar consequent bent!

klawatski

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 23:02

Liek_ schreef:
klawatski schreef:

Ga een leven zoeken. Ik tem even.

Urielle, ik vind het knap van je dat je alweer te paard zit. Hoe ga je dat straks combineren met je beeb en je studie? Ben je trouwens niet bang om op een 3 jarige te kruipen nu je zo'n kleine hebt?

Wel grappig trouwens om te lezen dat er blijkbaar meerdere wegen zijn die naar Rome leiden Knipoog Moet ook wel eerlijk zeggen dat ik dat idee van Venetia niet eens zo'n slechte vind....Als je maar consequent bent!

ga lekker ponyrijden Blond

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-06 23:04

klawatski schreef:

Okay, nu ben ik geinteresseerd.
Je bent nieuw op Bokt, pas 20 oktober aangemeld, 15 posts waarvan grotendeels op dit topic. Als je nu gewoon eens neerzet 'Urielle, ik ben die-en-die, ik ken je irl en vind dat je geen kont kunt rijden, dus stop met die driejarige van je!'
Dan weet ik wie er in mijn omgeving zo over me denkt en dan kunnen we pas eerlijk communiceren, dan pas kun je mij en mijn paard ook echt helpen. Mag zelfs nog per PB als je niet dapper genoeg bent om jezelf op Bokt bekend te maken.

Mocht dit niet het geval zijn, dan hoef ik je ook niet serieus te nemen want dan weet je dus niet eens over wie je spreekt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 23:18

Moderatoropmerking:
SVP vanaf nu weer terug ontopic reageren op het rijtechnische probleem van Urielle ipv dit persoonlijke gepraat, dat kunnen jullie desgewenst per pb uitpraten Lachen Persoonlijke sneren over en weer zijn niet bepaald de bedoeling.

klawatski

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 23:21

Urielle schreef:
klawatski schreef:

Okay, nu ben ik geinteresseerd.
Je bent nieuw op Bokt, pas 20 oktober aangemeld, 15 posts waarvan grotendeels op dit topic. Als je nu gewoon eens neerzet 'Urielle, ik ben die-en-die, ik ken je irl en vind dat je geen kont kunt rijden, dus stop met die driejarige van je!'
Dan weet ik wie er in mijn omgeving zo over me denkt en dan kunnen we pas eerlijk communiceren, dan pas kun je mij en mijn paard ook echt helpen. Mag zelfs nog per PB als je niet dapper genoeg bent om jezelf op Bokt bekend te maken.

Mocht dit niet het geval zijn, dan hoef ik je ook niet serieus te nemen want dan weet je dus niet eens over wie je spreekt.

vindt ik niet nodig en reageer gewoon op wat ik lees,en so what dat ik hier nieuw ben,die arrogantie van sommige hier op bokt,je opent een topic die zelf al genoeg aangeeft over je rijvaardigheid en dan heeft een 3 jarig paardje het gedaan en wordt afgeschilderd als een draak,wat wil je nou bewijzen dat je een draak van een dier hebt en dat je een bevestiging wilt dat jij hier niks aan kan doen want je bent zo goed?Je hoeft mij niet serieus te nemen neem jezelf maar serieus dan doe ik dat ook misschien wel!!Saai Slapen Nou ga lekker terug naar dit interressante onderwerp!! OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 23:22

Moderatoropmerking:
SVP terug ontopic! Praat dit per pb uit, maar niet in dit topic.

Tikan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 09:03

Urielle, volgens mij ben je goed bezig! Kort rijden om vermoeidheid (en protest) te voorkomen en vooral alles vriendelijk vragen en niet afdwingen. Met geduld komt het zeker goed, maar dat weet je zelf ook wel. De vriendelijkste oplossing is hier het kortere rijden denk ik, je hebt zelf die stap al gezet, dus vandaar ..... GOED BEZIG! Hoor graag hoe het verder gaat.

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 09:10

Daar sluit ik me helemaal bij aan, voorkomen is altijd beter dan genezen maar dat weet TS volgens mij zelf ook prima!

Heleen1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 09:17

bij mijn paard hielp het enorm om de watertrens door een bustrens te vervangen.. misschien een idee? In ieder geval heel veel succes ermee!

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 09:37

ik heb alleen de eerste en de laatste bladzijde gelezen, dus als dit eerder gezegd is, sorry.

Ik weet niet precies hoe je jouw paard rijd, maar als een paard met zijn hoofd erg naar beneden loopt kan de balans zijn. Dan moet hij leren op zijn eigen benen te lopen. Je doet dit al door op de binnenhoefslag te rijden, en door extra naar voren te rijden. Hierbij is het wel lastig dat ie snel over z'n tempo loopt, maar ook dit kan een balansprobleem zijn.
wat gebeurt er als je de teugels langer laat en niet vraagt na te geven? gewoon laten lopen, met zijn hals lang, maar niet naar beneden. Op deze manier gewoon aan het werk gaan, met voltes, beide kanten op, schakelen, kortom, lekker bezig gaan. Pas als hij netjes op tempo kan blijven en netjes op zijn eigen benen kan lopen kan je hem wat aanleuning vragen.

dat bakrandpletten vind ik eng hoor! ik vind het moeilijk hier iets over te zeggen, maar het is erg stout! hij luistert niet naar jouw buiten been en die kun je versterken met je zweep. maar misschien is dat te rigoreus.
Als het een kwestie van vermoeidheid is, zag ik al eerder dat er vaker een rustmoment ingelast kan worden, wat ook een goed idee is.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 09:40

Ik moet zeggen, ik ken Urielle niet persoonlijk maar ik heb genoeg reacties van haar gelezen om hartelijk te kunnen lachen om haar beschrijving van haar paard. Bij mij valt dat onder humor.

Maar goed, fijn dat het de laatste keer goed ging en ik zou ook zeggen, gewoon dit volhouden tot je merkt dat ie meer aankan. Misschien is het toch een manier van hem om te zeggen "Urielle, het was gezellig, maar nu ben ik ECHT hartstikke MOE!" En dan niet zo subtiel zeg maar. Maar ik denk dat je nu goed bezig bent. Dus.

amsolusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 14:58

Ik rij op een handelsstal, waar we de paarden niet in hoeven in te rijden, maar gewoon vanaf zadelmak doorrijden. Laatst moest ik er 1 rijden die hetzelfde probleem had al wat jij beschreef, en het klinkt misschien heel penny, maar we hebben hem 2 weken met pessoa gereden en je kent hem niet meer terug.
nou rijden we weer met gewoon bit en hij doet het hartstikke goed.

misschien een handige tip.( dat paard begon het trouwens alleen te doen als het moe werd)