nieuwe prive instructrice : is dit wel de juiste methode?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Katja

Re: nieuwe prive instructrice : is dit wel de juiste methode

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 09:42

Ik denk dat het probleem in dit geval zeker bij de ruiter ligt want die kan niet doortastend genoeg doorkomen waardoor het paard het eerder omschreven gedrag vertoond.

FlashyFreddy: als je serieus denkt dat je paard het fysiek niet aankan om een normale overgang te lopen moet je er gewoon niet opstappen.

Met een zweep in het midden wordt door heel veel gerespecteerde trainers toegepast dus daar zie ik al helemaal het probleem niet van.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 09:52

Nee het is niet probleem dat ze met zweep in midden staat maar die andere transacties die ze uit wilde voeren. Heb jij weleens achterop gezeten bij ruiter om paard aan te tikken. En waarom zou ze naar een afgelegen terrein moeten. Als ze zo consequent is moet ze dat ook in de rijbak durven te doen. Als je eerlijk bent, moet je eerlijk handelen.

Probleem zal ook grotedeels bij ruiter liggen. Maar jij snapt toch ook wel dat juist een instructie de ruiter eerst aan moet pakken voordat je paard aanpakt?
En als paard lui is en ik ga vanuit dat niets medisch is dan is het rijtechnisch op te lossen. Ik heb ook leerling gehad die enorm sloom paard had, desnoods ga ik er zelf op om aan te tonen (als ik het niet helemaal duidelijk kan overbrengen naar ruiter toe, maar dat is zelden dat het gebeurd) wat ik bedoel en dan is het aan de ruiter om het uit te voeren. En als een ruiter niet de wil toont om het uit te voeren, dan moeten ze maar andere instructie zoeken, maar mijn leerlingen doen echt de best en dan zie je wel verschil.

Kijk als je aanwijzingen geeft en ruiter neemt hetniet aan, ja dan kun je ook niets.

anneke536

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-06 09:53

Katja schreef:
.

FlashyFreddy: als je serieus denkt dat je paard het fysiek niet aankan om een normale overgang te lopen moet je er gewoon niet opstappen.
.

Waar en wanneer heb ik dit ooit gezegd??
Hij heeft zaterdag nog 2x een prachtig foutloos parcours gesprongen! Zonder enig probleem.
Ignis is gezond, alleen omdat het hier al een aantal keer is aangehaald, wil ik hem graag toch eens door een osteopaat laten nakijken. Het zekere voor het onzekere nemen namelijk!
Eind juni is hij, voor de koop, volledig onderzocht door DA en alles was perfect in orde.

Uiteraard heeft ieder recht op een eigen mening : ik ben het nu niet eens met de werkwijze van de instructrice, heb haar dan ook afgebeld en uitgelegd dat ik persoonlijk me bij haar werkwijze niet goed voelde. Bloos

@ Bets : Ik probeerde de uitleg van mijn vorige instructrice altijd goed op te volgen. Ik ben er dan ook namelijk om te leren. Zij heeft 2 keer ook op Ignis gereden, om even aan te tonen , met beelden wat ze bedoelde. En het heeft ook effect gehad haar lessen, want ik ben als ruiter echt vooruit gegaan.
Maar inderdaad als het niet klikt, kan je ook niets overbrengen. Zo is het op school ook.
Niet iedere instructeur klikt met elke leerling uiteraard.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 12:00

Ik ben het er 100% mee eens dat je bij iemand moet lessen waar je een goed gevoel bij hebt.
Vind het alleen een beetje sneu dat iemand in dit topic door sommige mensen met de grond gelijk gemaakt wordt terwijl zij zichzelf niet kan verdedigen en iedereen alleen maar jouw vsie gehoord heeft.

Persoonlijk hamer ik enorm op onvoorwaardelijk voorwaartse paarden en ik zeg ook wel eens dingen tegen mijn leerlingen die deze instructrice tegen jouw heeft gezegd. Als je paard een tijd lang zo sloom is geweest en daarbij niet nagevelijk heeft gelopen is er een grote kans dat er inmiddels wel het nodige vast is gaan zitten. Verstandig dat je een osteopaat erbij haalt.

Bets: het stuk over achterop zitten kan ik nergens terugvinden zal er wel overheen lezen.

Nen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 13:25

Stoppen, iemand anders zoeken, wegwezen daar. Dit is absoluut niet de methode, inderdaad vind ik ook dat een paard aangepakt moet worden als het niet luistert, maar dan nog altijd met mate. Zo maar erop los rammen enz heeft geen enkel effect en met macht bereik je uiteindelijk helemaal niets.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 13:35

FlashyFreddy schreef:
Ze wil ook volgende week rijden en achter het zadel gaan zitten zodat ze benen kan geven op de gevoeligste plaats van het paard, dus ver achter waar je normaal benen geeft.
Is zoiets wel goed? Als je nog maar aan dat plekje komt trilt hij door zn lijf en daar wil zij met sporen gaan aanzitten. Lijkt me echt niet goed...

Oke ik had niet helemaal goed gelezen, ze gaat achter het zadel zitten. Maar dan nog. Vind niet correctie manier van rijden, van voorbeeld geven. Want dat ben je als instructeur zijnde.

Ben wel met je eens dat ze zichzelf niet kan verdedigen maar TS begint hier een topic over en vraagt advies. Ik neem aan dat dit niet gelogen is, dus ik geef daar mijn mening over.
Laatst bijgewerkt door Bets op 18-10-06 13:37, in het totaal 1 keer bewerkt

valiantS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 13:37

Ken je de uitdrukking:
Waar kennis te kort schiet begint het geweld!

Doe geen dingen tijdens je les die extreem tegen je gevoel in gaan.
Zeg het gewoon tegen degene van wie je lest krijgt of stop desnoods direct al is het midden in je les.
Het feit dat je haar betaald om les te geven wil nog niet zeggen dat je MOET doen wat zij/hij zegt.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 13:48

Bets schreef:
Ben wel met je eens dat ze zichzelf niet kan verdedigen maar TS begint hier een topic over en vraagt advies. Ik neem aan dat dit niet gelogen is, dus ik geef daar mijn mening over.

Het punt is dat het de perceptie van de ts is. Ik geloof graag dat deze dame rare technieken gebruikt die absoluut niet mijn keuze zouden zijn maar ik maak vaak genoeg mee dat leerlingen iets anders omschrijven dan hoe ik het zie. Daarom is het alijtd belangrijk om te kijken hoe de informatie is overgekomen maar dat wordt vaak vergeten.

anneke536

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-06 13:55

Nee hoor dit is de echte waarheid!! Knipoog ik ga daar nou niet voor liegen want daar heb ik zelf ook niets aan uiteraard...
Die les van zondag ging echt tegen mn gevoel in : ik ben misschien soms wat braaf tegen Ignis maar als hij het echt uithangt durf ik hem al eens een ferme lel geven. Want idd hij moet wel luisteren.
Maar omdat ik er zelf nog niet zo heel veel van ken wilde ik graag jullie mening.
Het was niet mijn bedoeling om die dame volledig de grond in te boren, want ja misschien dat er wel mensen die methode appreciëren, maar ik wilde toch even bevestiging van jullie dat men gevoel juist was.

Haar les was ook erg goedkoop : meestal betaal ik 25 tot 30 euro voor een prive les van een uur, maar zij vroeg maar 10 euro.
Ze moest toch ook wel n half uurtje rijden tot bij mij.

Citaat:
Het punt is dat het de perceptie van de ts is. Ik geloof graag dat deze dame rare technieken gebruikt die absoluut niet mijn keuze zouden zijn maar ik maak vaak genoeg mee dat leerlingen iets anders omschrijven dan hoe ik het zie. Daarom is het alijtd belangrijk om te kijken hoe de informatie is overgekomen maar dat wordt vaak vergeten.

ja ik kan uiteraard het jullie alleen maar vertellen hoe ik het ervaren heb.
Ik heb al wel heel wat lesgevers op maneges achter de rug : zij riepen al wel eens,waren ook streng,...maar nooit op deze manier.
NOgmaals ik wil die dame echt niet afkraken of zo, want zij werkt op een dressuurstal en geeft ook wel nog andere lessen, en daar zullen haar technieken wel aanslaan. Maar ik ben er nu toch niet zo voorstander van...

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 12:41

ik hoefde het topic nog niet door te lezen om te denken "niet met zo iemand doorgaan"
niet omdat ik het niet eens ben met haar methode (ik heb ook een paard dat gewoon es op z'n flikker moet krijgen), maar omdat jij geen vertrouwen in haar hebt.