Sterker in achterhand maken, hoe echt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 11:01

Ik haak weer even in, mischien dat ik niets nieuws reageer maar...

Er is een heel verschil tussen kop omhoog en maar laten kachelen de eerste tijd en dan ineens willen rijden, en met een mooie lichte aanleuning het paard lichtjes rond rijden tijdens een buitenrit.
Juist van in lichte aanleuning (en daarmaa bedoel ik niet 'aan de teugel') een buitenrit rijden leert het paard van op zijn eigen benen lopen. Je kan daarmee wat stelling vragen, en eenvoudige overgangen maken (halthouden/stap, stap/draf, draf/galop).
Dat is in mijn ogen een hele gezonde manier om de voorwaarden te scheppen waarmee je na een tijdje in de bak de dressuurtraining kunt aanvangen. Terwijl in de tussentijd je paard lekker fit is geworden en krachtiger onder het zadel, zodat je ook werkelijk kan gaan werken (wat je uiteraard nog steeds niet moet overdrijven, soms is een kwartiertje goed immers stukken beter dan een uur prutsen).

Over de 14 jaar en nationaal om nog maar iets te kunnen in de sport..dat is dan snel veranderd, hoe zat dat dan met die mevrouw Otto-Crepin, die ook olympisch heefft gedressuurd, terwijl ze pas na haar carriere in de modewereld is begonnen? En dichter bij huis; de moeder van mijn instructrice is begonnen toen ze dik in de 40 zat, is toch ook Z geworden...of stelt Z ook niets meer voor in de sport?
Echter, hoe ambitieus wil je zijn, ik rijd paard voor mijn lol, ondanks dat ik ook wedstrijden wil starten....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 11:06

Z is voor iedere ruiter en ieder gezond paard mogelijk.

En het buiten rijden vind ik heel goed voor een jong paard, de eerste 2 weken, daarna moet ie gewoon aan het werk, zoals ik hierboven al meerdere keren heb omschreven, en niet een uur, maar een paar keer per week 20 minuutjes, zodat de juiste spieren ontwikkeld gaan worden.

UniferB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 11:10

Idd, ja. Want dat zal wel goed zijn.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 11:13

Pipo"]
[quote="UniferB"][quote="Lovely schreef:
Even back on topic. Over het makkelijk praten over geslotenheid en de achterhand aan het werk zetten wil ik nog kwijt dat ik vind dat heel veel instructeurs er erg makkelijk over doen ook nog. Hoe vaak hoor je dergelijke loze kreten niet tijdens een les?

Gelukkig ik niet, maar ik ben het met je eens! Laatst nog, jong paard, enorme slungel die niet op zijn eigen benen kon lopen...."We zijn hem aan het leren om klein te draven". Beest kon nog niet eens in een gewoon tempo over vier benen in tact lopen! Frusty Tja,......

Waaron doet de quote het bij mij niet?
[/quote]

Huh???, heel apart, klein draven??? wat is dat eigenlijk? hem zo goed mogelijk in elkaar trekken zodat de beweging er kompleet uit getrokken word?? of is het iets anders?
[/quote]

Nee hoor, dat is het precies. Het resultaat van een paard van voren naar achteren proberen te rijden en niet andersom. De gevolgen zijn direct zichtbaar, maar die kun je er zo wel bij bedenken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 11:19

Dees, je bedoelt zeker Annie McDonald-Hall. Zij was een exfotomodel dat een GP paard kocht, dure instructeur aantrok en een seizoentje meereed in het GP circuit.
Echt talent had deze eendagsvlieg niet hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 11:20

Tja, en daarbij zijn er natuurlijk altijd uitzonderingen die de regel bevestigen! Volgens mij zat otto-crepin der hele leven al op het peerd!

UniferB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 11:22

[
Hoe zat dat dan met die mevrouw Otto-Crepin, die ook olympisch heefft gedressuurd, terwijl ze pas na haar carriere in de modewereld is begonnen?

Volgens mij was dat Annie MacDonals Hall. En die heeft toen een klaar paard gekocht.

Ik rij zelf Z met twee paarden, mag Z2, en het stelt idd nog niets voor. Niet dat het niet moelijk is hoor, integendeel. Alleen dan kom je er achter dat paardrijden verdomd moelijk is en er nog een hele lange weg te gaan is.

Wat betreft het naar buiten met een jong dier, goed ter afwisseling. Alleen als je dit niet afwisseld met het rijden in de bak, natuurlijk niet elke dag en zeker niet te lang, is het ook niet goed voor je jonge paard. Wat is er makkelijker dan scheef worden/gaan, als je alleen maar recht uit over een bos pad mag scheuren?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 11:24

Lovely schreef:
[naam verwijderd], je bedoelt zeker Annie McDonald-Hall. Zij was een exfotomodel dat een GP paard kocht, dure instructeur aantrok en een seizoentje meereed in het GP circuit.
Echt talent had deze eendagsvlieg niet hoor.

Nee die bedoel ik zeker niet...
Die amazone die ik bedoel is een van de twaalf uit Ruiterportretten, zo'n boek dat een tijdje geleden op de markt was over de loopbaan van dressuurruiters...
Ik dacth dat het Otto-Crepin was, maar het kan ook zo een ander zijn geweest, zal het nog eens nakijken....Het was in ieder geval een dame die eerst een behoorlijk bedrijf in Mode heeft gerund....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 11:35

Het blijft natuurlijk wel zo dat uitzonderingen de regel bevestigen, ik bedoel, klaus balkenhol, is ook op latere leeftijd pas begonnen, maar tegenwoordig, zijn alle ruiters die nu goed meedraaien toch echt op hele jonge leeftijd begonnen, en reden allemaal al op jonge leeftijd hoog in de ponysport.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 11:36

En hadden een pappie met een bouwbedrijf die spoorslags een manege neerpleurde, de ene pony na de ander kocht, later paarden. En dan hoeven het geen goedkope paarden te zijn, duur mag ook want we hebben toch geld zat. En een duur paard kan goed zijn, zoals er aan een goedkoop paard van alles mis kan zijn.

abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 11:41

Wat betreft het meedraaien in de sport ben ik het met je eens dat je al jong op nationaal niveau moet rijden, maar of dat je ruitergevoel stimuleert???? Je kunt ook een aap kunstjes leren, waarmee ik bedoel dat je heel veel technische ruiters hebt bij wie het èchte gevoel ontbreekt.

Door veel paarden te rijden ontwikkel je wel degelijk je gevoel, maar dat moet er wel van nature inzitten. Ik denk dat er mensen zijn met een groter gevoel voor rijkunst die helemaal niet in de sport zitten...
Sport is niet zaligmakend, sterker nog, als er meer mensen zouden zijn die ruitergevoel (en eigenlijk veel belangrijker: paardengevoel) bezitten, er veel minder goede paarden al op jonge leeftijd kapot zouden gereden worden... Tegenwoordig gaat prestatie vaak voor het gevoel voor het paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 11:43

He gelukkig, Abby brengt nog hoop... Ik zat net te mijmeren wat ik allemaal misgelopen was omdat ik geen ek pony heb gehad Haha!.
De aanleg tot talent en ruitergevoel moet wel in jezelf zitten, maar het moet zeker gestimuleerd worden.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 11:49

Maar gut, hoe was het ook alweer dat je een paard sterk kan maken in de achterhand... Knipoog

- overgangen
-schoudervoor- schouderbinnenwaarts
-tempowisselingen
-volte openen en verkleinen
- voltes in contrastelling
- achterwaarts
- cavalletti lopen
- bergopwaarts lopen (letterlijk), op een buitenrit misschien Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 11:49

abby schreef:
Wat betreft het meedraaien in de sport ben ik het met je eens dat je al jong op nationaal niveau moet rijden, maar of dat je ruitergevoel stimuleert???? Je kunt ook een aap kunstjes leren, waarmee ik bedoel dat je heel veel technische ruiters hebt bij wie het èchte gevoel ontbreekt.

Door veel paarden te rijden ontwikkel je wel degelijk je gevoel, maar dat moet er wel van nature inzitten. Ik denk dat er mensen zijn met een groter gevoel voor rijkunst die helemaal niet in de sport zitten...
Sport is niet zaligmakend, sterker nog, als er meer mensen zouden zijn die ruitergevoel (en eigenlijk veel belangrijker: paardengevoel) bezitten, er veel minder goede paarden al op jonge leeftijd kapot zouden gereden worden... Tegenwoordig gaat prestatie vaak voor het gevoel voor het paard.

DOor heel veel paarden te rijden, ontwikkel je je ruitergevoel, en de een zal het meer hebben dan de ander, maar z kan iedereen leren rijden. Daarna zal je toch echt wat gevoel moeten hebben, om goed!! mee te kunnen draaien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 11:51

Ja maar Dees, met een jong paard doe je dus niet het hele spectrum, dat is hier ook nergens beweerd.

UniferB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 11:52

Lovely schreef:
He gelukkig, Abby brengt nog hoop... Ik zat net te mijmeren wat ik allemaal misgelopen was omdat ik geen ek pony heb gehad Haha!.
De aanleg tot talent en ruitergevoel moet wel in jezelf zitten, maar het moet zeker gestimuleerd worden.

Leuk meedraaien op de wedstrijden, welke klasse ook, is toch fijn? We hoeven toch niet allemaal de top te breiken? (op sommige na dan Schijnheilig Extreme duivel ) Ik hoop ooit nog in die rok te mogen rijden, maakt me niet uit op welke plaats ik dan eindig heb er dan toch in rond gereden! Haha!

Volgens mijn juf is gevoel en doorzettingsvermogen belangrijker dan talent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 11:57

Zodra je op een paard gaat zitten moet je de voorwaarden scheppen waaronder hij kan doen wat je van hem verlangt. Je rijdt een paard zo kapot, zeker als het bewuste paard niet goed op zichzelf past. Je moet het het dier wel mogelijk maken mentaal en fysiek. Dus je leert hem met zijn lichaam om te gaan en je maakt hem sterk, soepel, lenig etc. Als je dat niet doet, dan krijg je vroeger of later problemen, eerst in milde vorm en later de volle mep als je niet snel je problemen onderkent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 11:58

Gevoel heeft veel te maken met talent!

Ach ik heb allang de hoop opgegeven, dat ik ooit nog in het zware circuit mee ga rijden, als ik die ambitie had, was ik nu rijp geweest voor het gekkenhuis. Nee mijn ambitie ligt nog steeds bij jonge paarden rijden. Je moet doen waar je goed in bent zeg ik altijd maar.

abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 12:00

tsja het duurde even voor ik reageerde; had ineens een vergadering Frusty Maar fijn dat ik je weer hoop heb gegeven Lovely Knipoog

Ik heb ook nooit een EK-pony gekregen van mijn ouders. Ik heb pas twee jaar geleden mijn eerste paard gekocht (nou ja, twee (merrie plus inhoud Haha! )) en veertien ben ik allang niet meer (de sport wil ik eigenlijk niet in, dus dat komt goed uit). Doordat ik goede begeleiding heb, naar mijn paard luister en over enig paardengevoel lijk te beschikken, heb ik haar aan het lopen gekregen en heb ik (en mijn trainer ook) enorm veel plezier om met haar te werken. Gestimuleerd word ik zeker, door mezelf, mijn trainer, literatuur, clinics en mensen om me heen die steeds vaker beginnen te zien dat 'die Tinker' toch wel iets kan!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 12:03

Ik geef het op...

In theorie weten we allemaal wel hoe het moet, we kennen allemaal de rode draad die in vele paardenboeken wordt aangeboden, maar begrip over de fysiek van het paard is bij sommigen gewoon ver te zoeken....ook bij de ruiters die jonge paarden de Z in kunnen rijden. Mischien wel juist bij hen, omdat zij dat paard niet op 26 jarige leeftijd alsnog willen kunnen rijden.... In het geweld om het grote geld en de grenzeloze ambitie van de semi-prof die zich 'in the picture' wil rijden, sneuvelt er nog wel eens een paard.....

Laat mij maar schuiven, ik heb gister met bijzonder veel plezier kunnen rijden op het door mijzelf beleerde paard, met een hele fijne lichte en stille aanleuning, in het begin van de verzameling, met een heel fijn reagerend actief achterbeengebruik...
We moeten nu nog B gaan starten (wegens van alles, maar het paard is nog maar 5), maar we richten ons zeker op de Z....
De dressuurrok hoeft van mij niet, maar regionaal leuk meerijden, daar doe ik het voor, dan is het mij verder wel prima.....

abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 12:06

Dees,

Dank je voor de samenvatting van het oorspronkelijke onderwerp! Ik heb al deze oefeningen gedaan (doe ze nog steeds trouwens) en mijn overbouwde Tinkerdame is sterker aan het worden in de achterhand en kan haar overbouwing zelfs al compenseren en iets zakken in de achterhand en dus meer ondertreden (wat voor overbouwde paarden echt wel moelijk is natuurlijk). En aangezien wij hier in de bak (en trouwens in heel Gouda) geen mooie bergen, heuvels of duinen hebben om bergop-training te doen, doe ik dat maar tijdens een buitenrit in de duinen van Wassenaar. Maar daar ben ik pas mee begonnen toen de basis (het stuur, het gas en de rem) erin zaten!

UniferB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 12:20

Dees schreef:
Ik geef het op...

In theorie weten we allemaal wel hoe het moet, we kennen allemaal de rode draad die in vele paardenboeken wordt aangeboden, maar begrip over de fysiek van het paard is bij sommigen gewoon ver te zoeken....ook bij de ruiters die jonge paarden de Z in kunnen rijden. Mischien wel juist bij hen, omdat zij dat paard niet op 26 jarige leeftijd alsnog willen kunnen rijden.... In het geweld om het grote geld en de grenzeloze ambitie van de semi-prof die zich 'in the picture' wil rijden, sneuvelt er nog wel eens een paard.....

Laat mij maar schuiven, ik heb gister met bijzonder veel plezier kunnen rijden op het door mijzelf beleerde paard, met een hele fijne lichte en stille aanleuning, in het begin van de verzameling, met een heel fijn reagerend actief achterbeengebruik...
We moeten nu nog B gaan starten (wegens van alles, maar het paard is nog maar 5), maar we richten ons zeker op de Z....
De dressuurrok hoeft van mij niet, maar regionaal leuk meerijden, daar doe ik het voor, dan is het mij verder wel prima.....

Ja, ja, ja.....alle ruiters die hun paard jong staren in de Z doen dat om hem kapot te rijden....sorry hoor maar voel me aangespoken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 12:22

Ik geloof dat we het in het hele topic er al over hebben, dat we geen topruiters zijn, maar gewoon voor de lol rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 12:24

Dees het gaat er in dit topic juist om om je paard sterker te maken en fysiek in staat te stellen zijn werk te kunnen doen.
Overigens heb ik ook een fijn sterk gezond paard waar ik graag nog lang mee doe. Zijn uitstekende lichamelijke conditie heeft hem al eens gered, dus ik ben erg blij dat ie die heeft.
Met simpel basiswerk maak je een paard niet kapot.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 12:26

Inderdaad lov, juist door vanaf het begin af aan, goed te trainen, maak je hem sterker, je bent de fysio van je paard.