Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Pipo"]
[quote="UniferB"][quote="Lovely schreef:Even back on topic. Over het makkelijk praten over geslotenheid en de achterhand aan het werk zetten wil ik nog kwijt dat ik vind dat heel veel instructeurs er erg makkelijk over doen ook nog. Hoe vaak hoor je dergelijke loze kreten niet tijdens een les?
Lovely schreef:[naam verwijderd], je bedoelt zeker Annie McDonald-Hall. Zij was een exfotomodel dat een GP paard kocht, dure instructeur aantrok en een seizoentje meereed in het GP circuit.
Echt talent had deze eendagsvlieg niet hoor.
abby schreef:Wat betreft het meedraaien in de sport ben ik het met je eens dat je al jong op nationaal niveau moet rijden, maar of dat je ruitergevoel stimuleert???? Je kunt ook een aap kunstjes leren, waarmee ik bedoel dat je heel veel technische ruiters hebt bij wie het èchte gevoel ontbreekt.
Door veel paarden te rijden ontwikkel je wel degelijk je gevoel, maar dat moet er wel van nature inzitten. Ik denk dat er mensen zijn met een groter gevoel voor rijkunst die helemaal niet in de sport zitten...
Sport is niet zaligmakend, sterker nog, als er meer mensen zouden zijn die ruitergevoel (en eigenlijk veel belangrijker: paardengevoel) bezitten, er veel minder goede paarden al op jonge leeftijd kapot zouden gereden worden... Tegenwoordig gaat prestatie vaak voor het gevoel voor het paard.
Lovely schreef:He gelukkig, Abby brengt nog hoop... Ik zat net te mijmeren wat ik allemaal misgelopen was omdat ik geen ek pony heb gehad.
De aanleg tot talent en ruitergevoel moet wel in jezelf zitten, maar het moet zeker gestimuleerd worden.
Dees schreef:Ik geef het op...
In theorie weten we allemaal wel hoe het moet, we kennen allemaal de rode draad die in vele paardenboeken wordt aangeboden, maar begrip over de fysiek van het paard is bij sommigen gewoon ver te zoeken....ook bij de ruiters die jonge paarden de Z in kunnen rijden. Mischien wel juist bij hen, omdat zij dat paard niet op 26 jarige leeftijd alsnog willen kunnen rijden.... In het geweld om het grote geld en de grenzeloze ambitie van de semi-prof die zich 'in the picture' wil rijden, sneuvelt er nog wel eens een paard.....
Laat mij maar schuiven, ik heb gister met bijzonder veel plezier kunnen rijden op het door mijzelf beleerde paard, met een hele fijne lichte en stille aanleuning, in het begin van de verzameling, met een heel fijn reagerend actief achterbeengebruik...
We moeten nu nog B gaan starten (wegens van alles, maar het paard is nog maar 5), maar we richten ons zeker op de Z....
De dressuurrok hoeft van mij niet, maar regionaal leuk meerijden, daar doe ik het voor, dan is het mij verder wel prima.....