jong paard, straffen of negeren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

meikemarieke

Re: jong paard, straffen of negeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 19:09

erg pijnlijk

marleen_usar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 19:11

in 20 dagen kan je een paard inrijden maar het echte werk begint dan pas voor jullie, dan pas gaat het paard echt alles leren maar dat kost wel tijd, zeker bij een jong paard. Mijn paard is bijna 5 maar leert nog steeds en zeker bij een zware bak moet je erg uit kijken.

marleen_usar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 19:14

Ik had ooit twee keuzes met rijden of een zware bak of naar buiten, maar hij was niet verkeersmaK, ik koos er voor om niet te rijden hij stond toen 4 weken stil en ging toen de wei op en daar kon ik lekker buiten rijden.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 20:47

vincentlover schreef:
erg pijnlijk

Ik ben het wel met ieders reactie eens, voor jou is het wat moeilijker omdat je vertrouwen in de eigenaar en zijn manier van doen hebt, en in de manegemensen, en je moet je natuurlijk ook wel aan zijn voorwaarden houden.

Succes

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 11:50

vincentlover schreef:
erg pijnlijk

Dat kan me voorstellen.
Bedenk wel dat iedereen die reageerd het beste met jullie voor heb en we allemaal respect hebben, omdat je het graag goed wil doen.
Fouten maken we allemaal - Maar ze erkennen en daar wat aan doen is een ander verhaal

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 13:16

ik weet het, ik vind het ook wel fijn dat iedereen zo meeleeft.
Maar precies zoals jij al zegt, Sily, ik vertrouw de eigenaar en ik meot aan voorwaarden voldoen........

Falcon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 13:55

zo te horen rij je elke dag? dat doe je dan al fout bij een jong paard je moet je paard wel afwisseling geven dus de ene dag longeren, de ene dag rijden, de andere dag losgooien! en klinkt inderdaad dat hij het niet snapt want je zegt zelf hij snapt me beenhulpen niet dan moet je hem natuurlijk geen tik geven ook al is het op de hals want dan moet hij het nog leren nu leer JIJ hem aan dat hij moet aangaloperen zodra jij een tik op zn hals geeft en dat wil je niet denk ik?? je moet aan de longeerlijn en diegene moet de stemhulp geven galop en jij tegelijk drijven dan gaat hij uit eindelijk begrijpen dat dat je galop hulp is maar je kan m niet straffen voor iets wat hij nog niet weet! en je zegt ook dat je het doet in stap en draf een tikje op zn hals geven ik zou daar echt mee stoppen als je dit niet wilt blijven doen??

ik heb mijn eigen paard ook zelf ingereden vanaf het begin dus niet eerst naar een manege gebracht en daar heb ik het ook zo bij gedaan en die hoef ik noooooit een tik te geven!!!

ik hoop dat je er iets aan heb en dat het goed komt! kusjes manon

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 14:03

vincentlover schreef:
ik weet het, ik vind het ook wel fijn dat iedereen zo meeleeft.
Maar precies zoals jij al zegt, Sily, ik vertrouw de eigenaar en ik meot aan voorwaarden voldoen........

Denk wel dat die persoon ook fouten kan maken....
Dus denk altijd mee! Ben je het er niet mee eens of twijfel je..., overleg dan en vraag waarom op deze manier of waarom dit of dat?

Er zijn een hoop onderzoeken gedaan, dus "ik denk dat het wel mee valt" kan soms zo van tafel geveegd worden door resultaten....

Zware bak voor jonge paarden = slecht
Een paard groeit tot z'n 5 - 6e jaar, dus vroege zware belasting is niet goed. Een jong kind laat je ook niet elke dag zware gewichten dragen toch?

Niet iederren staat er open voor, maar als een verzorgster naar mij toe komt met een vraag waarom en een goed argument, wil ik zeker wel veranderingen aanbrengen in mijn doen en laten....
Ik leer ook nog elke dag

odetteke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 14:07

Zoals TS al meerdere malen heeft aangegeven: De eigenaar wil dat het paard elke dag gereden wordt en ook de mensen die het paard zadelmak hebben gemaakt hebben hem dat aangeraden. Ze heeft er dus niets aan als er geadviseerd wordt om minder te gaan rijden!

Het is maar voor een periode van 2 weken, dus ik denk dat het paard dat best overleeft.

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 14:44

ik zal vanmiddag eens vragen hoelang we hem nog elke dag gaan rijden (doen we 9 dagen) misschien dat hij het ook wel goed vindt en dan kunnen we om de dag gaan rijden.

Citaat:
zo te horen rij je elke dag? dat doe je dan al fout bij een jong paard je moet je paard wel afwisseling geven dus de ene dag longeren, de ene dag rijden, de andere dag losgooien! en klinkt inderdaad dat hij het niet snapt want je zegt zelf hij snapt me beenhulpen niet dan moet je hem natuurlijk geen tik geven ook al is het op de hals want dan moet hij het nog leren nu leer JIJ hem aan dat hij moet aangaloperen zodra jij een tik op zn hals geeft en dat wil je niet denk ik?? je moet aan de longeerlijn en diegene moet de stemhulp geven galop en jij tegelijk drijven dan gaat hij uit eindelijk begrijpen dat dat je galop hulp is maar je kan m niet straffen voor iets wat hij nog niet weet! en je zegt ook dat je het doet in stap en draf een tikje op zn hals geven ik zou daar echt mee stoppen als je dit niet wilt blijven doen??

Ik geef hem de laatste dagen geen tik meer met de zweep, hij reageert erg goed op mijn stem en met mijn stemhulp en de bijbehorende beenhulpen reageert hij goed. Aanspringen in galop gaat ook steeds beter, hij reageert meteen op mijn stem.

MissUtopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 15:40

Hoi Vincentlover,

Ik weet niet of het zo is maar als ik je verhaal zo hoor ben je alleen met het paard bezig geweest. Als dat zo is zorg in ieder geval dat je niet alleen bent en dat er iemand bij is. Bijv. diegene die het dier heeft aangereden. Paarden zijn zoals je weet erg slim en eenmaal je eraf gebokt is altijd als je het toelaat dus zorg dat je iemand bij je hebt die er verstand van heeft. Samen sta je sterker en loop je minder risico dat het mis gaat.

Je klinkt wat onzeker omdat hij onberekenbaar reageert. Dit is een logische reactie van een jong paard en van jou een logische reactie omdat je waarschijnlijk onervaren ebtn.,

Echt waar haal er iemand bij die deskundig is anders heb je straks je hele paard verpest

Groetjes Anne

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 15:43

nee bij alles wat ik met hem doe, is de eigenaar aanwezig en helpt me.
Valeur is indd erg slim, maar bokken doet hij nauwelijks meer, in elk geval niet zo erg eer dat ik eraf gebokt word.

Falcon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 08:01

ok gelukkig dat klinkt al een stuk beter! heel veel succes en hou ons op de hoogte hoe het gaat he kusjess

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-06 18:51

het ging vandaag weer erg goed!
ik kan hem nou in de galop ook redelijk over de hoefslag sturen.
hijnvond het vandaag alleen wel nodig om bovenop mijn poetskist te gaan staan.... Nu is er een hoek af

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 20:48

You go girl!

Fijn te horen!

juliael

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 22:45

Ik heb zelf drie "groene" paarden ingereden. Het is voor een jong paard erg moeilijk om zijn balans te vinden. Ik ben nu sinds twee weken bezig met een drieeneenhalf jarige ruin in te rijden. Hij is vrij groot. Ik rij hem drie dagen in de week (net als de andere jonge paarden) en longeer hem een dag. Het ligt niet alleen aan de conditie van een paard, maar hoe hou je het fijn tussen de oren!! Onze oudere paarden rijden we 5 keer per week en 1 x longeren, of grondwerk. Veel stap en draf oefeningen en als hij zelf in de galop aanspringt, zeker niet straffen. Laat hem/haar eerst de balans en het vertrouwen in jou als ruiter krijgen. Vanwaar de haast?? Je kunt nog zoveel jaren van je paard genieten. Als je maar consequent bent in de hulpen die je geeft. Bevestig alles wat je doet. Veel succes!!

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 19:19

dankjewel

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 19:21

mijn paard is bijna 5 en had gisteren zijn eerste wedstrijd, vandaag heb ik rustig aan gedaan want je merkte echt wel dat hij flink heeft moeten werken gisteren.

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-06 15:10

om jullie op de hoogte te houden

Het rijden met Valeur gaat heel erg goed, we longeren niet meer van te voren en ik rij nu zonder zweep (is niet meer nodig)
We rijden nog steeds wel elke dag.
Hij begint zich nu langzaamaan ook meer te ontspannen, als ik hem lange teugel geef gaat hij al met zn neusje helemaal naar de grond.
Ook voel ik dat hij af en toe wat nageeflijk wordt.
Valeur vindt het allemaal nog prima, hij bokt helemaal niet meer en hij is erg braaf

hiltje1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 15:44

Goed te horen Vincentlover .

Plaats je over een tijdje weer foto's?

Enne, nu het zo lekker gaat kun je misschien de eigenaar ervan overtuigen dat de basis er al goed in zit zodat je ook wat rusdagen voor hem kunt inbouwen (al zijn het er maar 2 per week, en op die dag lekker longeren of grondwerk)

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-06 15:46

morgen gaan we niet rijden, verder weet ik het nog niet, ik zal het voorstellen

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 15:51

ik zou t in jou geval negeren. Het lukt m nu ook om je er af te krijgen dus hij "wint". waarschijnlijk als je m startft met een tik volgt er weer een boksenario en of je dan wel blijft zitten?

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 16:49

Super dat het allemaal beter gaat!

Bombarie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 17:56

Ik twijfel toch een beetje aan de manier waarop hij ingereden is. Je hoort pas op een paard te gaan (en vooral los!!!) als hij volkomen gehoorzaam is aan jou stemhulpen. Als ik voor het eerst op mijn paarden galoppeer, geef ik de galophulp met mijn zit en benen, en zeg "Gááálop", en je galoppeert. Zo simpel is het. Ik zou eerst de stemhulp van de galop maareens beter gaan oefenen aan de longe, dan heb je ook minder kans dat het fout gaat onder het zadel. Succes, en fijn dat het al beter gaat.

Sue_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 20:42

inderdaad fijn dat het al beter gaat!
Jonge paarden verschillen trouwens erg van elkaar. Waar de 1 al na een maand op concours zou kunnen is de ander na 3 jaar nog niet zo ver. Zolang er met verstand wordt gereden is er weinig aan de hand.