Bokken/stijgeren tijdens het rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

aartlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 21:22

mijn paard Fleurtje had ook zo'n tijd dat ze alleen maar stil stond! als ik boos tegen haar ging praten hielp het niet. Dus ging ik lief doen:) met haar gewandeld en gepoetst. Ik zag toen dat ze drukking had!! Waarschijnlijk van het zadel waar ik als eerst mee gereden had! Na een paar weken was het weer goed!;) nu doet ze het afentoe nog maar met geduld kom je ver! TIP: geen tikken geven! een paard raakt daardoor in de war!

Any van grunsven zei: Straf je paard niet als hij ff niet luisterd! een paard denkt dan: oefening niet leuk en straf? Dat doe ik niet meer!

Olympia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 23:10

KiWiKo schreef:
Nee hoor, ben altijd een leider......... en dat kan iedereen beamen die mij ooit aan het werk heeft gezien. Ik ben een hele vriendelijke, duidelijke leider........ een paard is mijn kammeraad, mijn vriendje en we moeten het SAMEN doen.

Alleen zijn er paarden die geen kamerraad, vriendje willen zijn....... die het ook niet SAMEN willen doen en dan moet je BAAS zijn.

Een paard weegt gemiddeld 600 kilo, de kleinste minishet trekt een volwassen vent over de parkeerplaats heen. Een paard met een kronkel in de kop kan heel makkelijk je dood betekenen. Zowel onder het zadel als aan de hand.

Een onopgevoedde rotbok is levensgevaarlijk....... en dan kan je twee dingen doen, OF zo een onopgevoed geval door het BAAS zijn even weer met alle vier de beentes op de aarde zetten OF af laten maken.

In mijn beleving is ongeveer 2% van de paarden TE gevaarlijk voor mensen, 80 % is gewoonweg veel te lief voor mensen en de overige 18% buitengewoon lastig.

Ben ik met je eens

Kiwiko kende mijn eigen paardje ook, die was ook best gevaarlijk met zadelmak maken, maar het is uiteindelijk wel goed gekomen.. Door veel rust en consequent te blijven, bereik je heel veel

broadway

Re: Bokken/stijgeren tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 23:38

mensen gaan net als paarden in de verdediging als je ze op de zere plek raakt ! Ja Kiwiko ik kan heel goed lezen en zou graag een antwoord krijgen op mijn vragen van degene die met het paard omgaat ....en dan niet wat ik lees maar wat ik juist niet lees!!!!
Laat het paard eens goed nakijken(spieren ,gewrichten, rug) voor je voor zo'n oplossing kiest!

Emaartje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 00:14

en als ze bokken en niet voorwaarts willen?

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 10:32

GO GO KIWIKO !!!

Ben het niet een beetje met je eens...ben het ABSDOLUUT en COMPLEET met je eens !!

Mesen die er anders over nadenken en oordelen hier hebben
of ...het hele topic niet helemaal gevold en gelezen
of ....ze zijn geen vervelende, verreden, verknipte of zelfs
gevaarlijke paarden paarden gewend
of.... simpele penny's..

odetteke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 10:50

lois_fjordje schreef:
mijn paard Fleurtje had ook zo'n tijd dat ze alleen maar stil stond! als ik boos tegen haar ging praten hielp het niet. Dus ging ik lief doen:) met haar gewandeld en gepoetst. Ik zag toen dat ze drukking had!! Waarschijnlijk van het zadel waar ik als eerst mee gereden had! Na een paar weken was het weer goed!;) nu doet ze het afentoe nog maar met geduld kom je ver! TIP: geen tikken geven! een paard raakt daardoor in de war!

Any van grunsven zei: Straf je paard niet als hij ff niet luisterd! een paard denkt dan: oefening niet leuk en straf? Dat doe ik niet meer!

En daar zit nu net het probleem: jij ziet pas na een tijd dat het zadel niet goed ligt! Dan kan je wel eerst gaan wandelen en poetsen, maar dat helpt niets, je moet je zadel passend laten maken. Als je paard het nu nog steeds doet lijkt het me heel simpel, je paard heeft geen zin. Ik vrees dat als je elke keer als je paard geen zin heeft hem maar gaat borstelen en suikerklontjes geven hij ook nooit veel zin zal krijgen.
Als iemand een topic zoals dit start ga ik er vanuit dat de TS zo verstandig is geweest om te proberen eerst het medische deel uit te sluiten, dus ook drukkende zadels enzo.

Ik zou trouwens ook wel graag willen weten waarom volgens jou een paard in de war raakt van een tik.

En de mensen die tegen slaan zijn: doe nu niet alsof mensen die ervoor zijn masaal hun zweep inwikkelen met prikkeldraad en hun paard tot bloedens toe slaan, het doet altijd nog minder pijn dat dat paarden elkaar in de wei doen.

En als de methode niet zou werken verklaar mij daneens waarom Kiwiko en vele anderen die op een zelfde manier werken een succesvol bedrijf kunnen hebben en klanten ook hun 2e, 3e 4e en 5e paard er laten africhten. Dan zal ze blijkbaar toch wel iets goed doen neem ik aan.

Nolicapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 10:55

Zanzibar schreef:
Mijn paardje stijgert/bokt tijdens het rijden. In stap doet hij dat nooit, maar als ik de hulpen voor galop of draf geeft begint hij stil te staan,bokken en stijgeren. Bij het longeren gedraagt hij zich keurig. We hebben hem na laten kijken door de dierenarts, met zijn gezondheid is dus niets mis . Het kan ook niet door het zadel komen want als ik zonder zadel rij doet hij dat ook.Met buitenrijden is het nog erger. Als je van stal af gaat, wil hij geen pas zetten en gaat stijgeren, todat je hem om laat keren, of eraf valt. Als je eenmaal omkeert is het volle galop naar stal toe. Ik heb alles geprobeert maar niets helpt. Als je afstapt loopt hij gewoon keurig verder. Ik weet echt niet meer wat ik er mee moet doen, iemand misschien wel hetzelfde probleem gehad? iemand een oplossing?

Mischien omdat die te verwend is ?
Ga eens met hem/zei lopen en als die het goed doet geef je hem iets lekkers , praten schouderklopje enz zo denkt die van o ik heb iets goed gedaan ..
maar ik denk dat het wat anders ligt : IS TE VERWENT....

mijn pony die deed ook zulke kunsten ..
alles hielp niet ..
als die wat goed deed gaven we hem wat lekkers maja op een dag had die het door en toen deed die alles goed dus wij de lekkernij weg halen en zonder proberen en toen begon het gedonder weer.

IK DENK DAT JE PAARD/PONY TE VERWENT IS ..

aartlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 10:57

nee maar dat deed ik om de drukking dus langzaam weg te laten gaan en daarna ging ik weer rijden( met een ander zadel hoor!!) Toen was ze weer in orde. Maar als je Fleur een tik geeft krijg je hem 10 x harder terug!

odetteke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 11:11

Huh, hoe bedoel je dat 10 x harder terug? Als je op zijn rug zit en je geeft hem een pets, gaat hij dan bokken, racen, of zelf met een zweep terug slaan?

En ik wou dus eigenlijk stiekem graag antwoord van je op deze vraag: En als de methode niet zou werken verklaar mij daneens waarom Kiwiko en vele anderen die op een zelfde manier werken een succesvol bedrijf kunnen hebben en klanten ook hun 2e, 3e 4e en 5e paard er laten africhten. Dan zal ze blijkbaar toch wel iets goed doen neem ik aan.

aartlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 11:14

als je Fleur slaat gaat ze trappen en naar je tenen bijten!;) heeft iemand eens een keer gedaan. Maar al die paarden zijn dus bang als je de baas bent want ze doen niet altijd wat je zegt. Daarom bne jij niet de leider maar de baas en dat is niet goed in de paardenwereld;)

odetteke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 11:25

Ik vind dat trappen geen teken van angst, maar van ongehoorzaamheid en jou niet serieus nemen! (er vanuitgaand dat jou paard medisch ook in orde is)

Ik heb vroeger met een C pony ooit een soort rodeopriveles gehad. Uit ongehoorzaamheid gaf hij vaak een bok na een klein tikje met de zweep (hij bokte uberhaubt wel regelmatig als hij geen zin had) en ik strafte vervolgens elke bok weer af met een tik. Na 20 minuten waren de pony en ik doodop en stopte hij met bokken. Sindsdien heeft hij eigenlijk bijna nooit meer lopen bokken (op een klein vreugdebokje na). Het klinkt misschien heel zielig, maar het werkte wel!

En ik wacht nog steeds op een antwoord op deze vraag lois_fjordje: En als de methode niet zou werken verklaar mij daneens waarom Kiwiko en vele anderen die op een zelfde manier werken een succesvol bedrijf kunnen hebben en klanten ook hun 2e, 3e 4e en 5e paard er laten africhten? Dan zal ze blijkbaar toch wel iets goed doen neem ik aan?

aartlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 11:48

Fleur bokt ook uit vreugde maar ze is het er niet mee eens als je haar een tik geeft en ik ook;) Maar hallo Rodeo is VET zielig! En alle paarden mogen best eens een rot dag hebben net als ons. duss

odetteke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 12:30

Weer on-topic: Ik vind dat je een paard dat gevaarlijk gedrag vertoond moet afstraffen. Het is iets waar je doorheen moet ookal is het heel moeilijk. Ik zou persoonlijk zowiezo niet gaan buitenrijden totdat je hem in de bak onder controle hebt.

Als je het zelf niet red zou ik hem inderdaad naar een africhtingsstal brengen en ook veel les nemen op het moment dat het weer goed gaat en zorg ook dat als je gaat rijden er iemand in de buurt is voor het geval dat het misgaat.

@ lois_fjordje: heel leuk dat jij je paard zonder zweep perfect kan laten gehoorzamen, maar er zijn nu eenmaal paarden die soms alles op alles kunnen zetten om jou eraf te krijgen. Jij bent ze alleen nog niet tegengekomen. Dit soort problemen kan je niet oplossen door ze te gaan knuffelen en poetsen nadat je er weereens afgevallen bent, of alleen maar rondjes te gaan stappen in de bak (behalve dan als je van plan bent om helemaal nooit meer op dat paard te gaan rijden).

En bij deze mijn 4e en allerlaatste poging om antwoord te krijgen op mijn vraag lois_fjordje:En als de methode niet zou werken verklaar mij daneens waarom Kiwiko en vele anderen die op een zelfde manier werken een succesvol bedrijf kunnen hebben en klanten ook hun 2e, 3e 4e en 5e paard er laten africhten?

aartlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 13:13

wat bedoel je met 2e 3e 4e en 5e?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 13:15

Dat zijn cijfers die elkaar opvolgen Lois_fjordje.
Zoals je een eerste, tweede of derde keer een spijkerbroek kunt kopen, kun je dat ook met een paard. Emotioneel net even een iets ander verhaal, maar qua telwoorden zeer vergelijkbaar.

Paarden zijn geen cavia's....

Ineke2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 13:20

lois_fjordje schreef:
wat bedoel je met 2e 3e 4e en 5e?

Nou simpel he, paard 1 is beleerd doet het goed in de sport en word verkocht aan iemand anders als leerpaard (bijvoorbeeld) dan komt de 2e, daarna de 3de, 4e, 5e etc...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 13:21

Of je houdt ze gewoon allemaal zelf

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 13:22

Hahaha dat kan ook nog
Dure hobby

aartlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 13:30

ik zou ze zelf houden:D

Maar dat komt omdat die mensen ook denken dat dat goed is maar een paard word wel steeds banger voor je. Als je een paard met respect behandeld doen ze het zelfde en ook alles voor je!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 13:37

Ja Lois_fjordje, en ze leefden nog lang en gelukkig....

odetteke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 13:41

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 13:45

Mijn paarden staan ook echt te bibberen als ik de stal binnenkom. Snielugh...

Ik denk dat een slotje een mooie afsluiting voor dit topic is

dravergekkie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 13:53

als jullie zo over paarden denken hou moeten julie ouders je dan wel niet opgevoeg hebben.zoude zeis bij jullie moeten doen o grote mond *klap* Wat niet luisteren *klap Vloeken *klap*
ik denk dat jullie dat nii lang hadden volgehouden dan thuis en neem ook aan dat niemand hier zo opgevoed is...

waarom dan bij dat paard wel??.....
kijk afentoe een tik is best terecht,ook echt geen problemen mee.
maar wie weet wat er in het dier omgaat.....
en heb al meerdere 'moeilijke'paarden mee gemaakt.
en wat je erin slaat , sla je er niet uit.

odetteke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 13:57

He nee, het is net zo gezellig!

Voor iedereen die verder wil discussieren:

Veel succes Zanzibar!
Laatst bijgewerkt door Apple op 04-04-06 15:24, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: link verwijderd van ander topic op Bokt

aartlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 14:00

dravergekkie schreef:
als jullie zo over paarden denken hou moeten julie ouders je dan wel niet opgevoeg hebben.zoude zeis bij jullie moeten doen o grote mond *klap* Wat niet luisteren *klap Vloeken *klap*
ik denk dat jullie dat nii lang hadden volgehouden dan thuis en neem ook aan dat niemand hier zo opgevoed is...

waarom dan bij dat paard wel??.....
kijk afentoe een tik is best terecht,ook echt geen problemen mee.
maar wie weet wat er in het dier omgaat.....
en heb al meerdere 'moeilijke'paarden mee gemaakt.
en wat je erin slaat , sla je er niet uit.

Ah eindelijk iemand die het met me eens is!;)