Oefeningen om paard (en ruiter !) recht te richten ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mulan

Re: Oefeningen om paard (en ruiter !) recht te richten ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 21:40

Ekkie schreef:
Oftewel: Een paard belast zijn binnenachterbeen meer naar aanleiding van, kijk en nu raak ik het een beetje kwijt, naar aanleiding van wat je als ruiter aan stelling in de nek vraagt dus? Er van uitgaande dat hij niet naar een bakrand kan trekken, een rechte lijn loopt en verder rechtgericht is.

*offtopic: Mulan, je profiel is het lezen waard!

Nee.
Lees mijn verhaal voor straf nog dertig keer.
( grapje )

Stelling is in de nek en het lijf hoort dan recht te blijven. Het gewicht draagt een paard van nature het liefst op de voorhand, maar dit moet op de achterhand. Eigenlijk het de hele kunst van het dressuurrijden.

Bij buiging in het lijf moet het binnenachterbeen ge-activeerd worden, dat moet verder onder de massa en zal dus meer dragen.
Daarom is bijvoorbeeld het lichrijden op het ene of juiste andere been uitgevonden. En niet zoals een kennis van me eens heel serieus zei na haar eerste paard dressuurlessen: "Mijn paard is wel een doerak hoor, hij draaft steeds op het verkeerde been" (ze meende het serieus)

Bedankt voor het compliment!

Mulan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 21:43

Bets schreef:
Een paard is rechtgericht in een wending als hij inderdaad binnenachterbeen onder de massa zet om te dragen (....)

Ja, hoho, maar hier was geen verwarring over. De verwarring ging over de vraag van bijv. Renza (e.a.) die zich afvroegen wat MissBlue bedoelde dat er sprake was van een dragend binnenachterbeen op een rechte lijn. Dat dat in een wending het geval is, zal iedereen wel begrijpen....

Mulan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 21:50

missblue schreef:
Ik heb geleerd dat het binnenachterbeen het dragende been is? Jullie denken dan misschien dat dit been extreem naar binnen komt, maar dat is dus niet zo.

In een wending ja, of i.i.g, wanneer een paard moet buigen.
Want wat is anders het meer dragende (binnen)achterbeen van jouw paard wanneer je buiten een lange berm draaft? Daar heb je geen binnen of buiten!
En het hoort in een wending ook niet extreem naar binnen te komen nee, maar wel verder naar voren waarbij het paard zijn binnenheup wat laat zakken en naar voren brengt.

BlueMilk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 21:54

Mulan schreef:
missblue schreef:
Ik heb geleerd dat het binnenachterbeen het dragende been is? Jullie denken dan misschien dat dit been extreem naar binnen komt, maar dat is dus niet zo.

In een wending ja, of i.i.g, wanneer een paard moet buigen.
Want wat is anders het meer dragende (binnen)achterbeen van jouw paard wanneer je buiten een lange berm draaft? Daar heb je geen binnen of buiten!
En het hoort in een wending ook niet extreem naar binnen te komen nee, maar wel verder naar voren waarbij het paard zijn binnenheup wat laat zakken en naar voren brengt.

Daar heb je gelijk in..

Mulan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 21:59

En jij had verder ook gelijk in al je andere nuttige adviezen die je de TS gaf.
't was net alleen dit puntje waarover we het niet helemaal eens leken te zijn..

Kliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 07:24

Ik rijd tempowisselingen op de tweede hoefslag en rijd veel schouderbinnenwaarts.

Bets

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 07:54

Mulan schreef:
Bets schreef:
Een paard is rechtgericht in een wending als hij inderdaad binnenachterbeen onder de massa zet om te dragen (....)

Ja, hoho, maar hier was geen verwarring over. De verwarring ging over de vraag van bijv. Renza (e.a.) die zich afvroegen wat MissBlue bedoelde dat er sprake was van een dragend binnenachterbeen op een rechte lijn. Dat dat in een wending het geval is, zal iedereen wel begrijpen....

Sorry voor kleine misverstand.

Winnylover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 16:33

Hallo iedereen,

Ik heb het hele topic gelezen en heb toch vrij vaak de contrastelling voorbij zien komen. Nu is mijn fjordje ook vreselijk scheef, wanneer ik haar linksom laat halthouden gaat ze met haar voorhand tegen de bakrand aan staan en wanneer ik haar vraag achterwaarts te gaan dan gaat haar kont naar binnen. Helaas kan ik niet zoveel met die contrastelling omdat ze dus al heel veel naar buiten kijkt en ik juist een beetje binnenstelling moet aannemen om te voorkomen dat ze afgeleid wordt. Tevens ben ik met mijn instructrice bezig met het aan de teugel rijden, dit gaat erg goed, maar hiervoor moet ik wel veel binnenstelling nemen, kan ik hiermee dan niet beter wachten tot ik haar wat beter rechtgericht krijg?
Ook op diagonalen slingert ze vreselijk. Wanneer ik haar met buitenrijden laat halthouden dan staat ze wel netjes en gaat ze ook normaal achteruit evenals op de rechterhand in de bak. Wat wel het vreemde is, is dat ze het de ene periode linksom moeilijk heeft en de andere periode rechtsom.

Heeft iemand misschien bruikbare tips??

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 17:03

Winnylover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 17:24

Heb ik gedaan, maar daar zie ik ook vrijwel alleen maar contrastelling voorbijkomen. Misschien dat jullie nog andere ideetjes hadden?

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 18:45

Winnylover schreef:
Hallo iedereen,

Ik heb het hele topic gelezen en heb toch vrij vaak de contrastelling voorbij zien komen.
knip.. Tevens ben ik met mijn instructrice bezig met het aan de teugel rijden, dit gaat erg goed, maar hiervoor moet ik wel veel binnenstelling nemen, kan ik hiermee dan niet beter wachten tot ik haar wat beter rechtgericht krijg?

Eerst rechtmaken , dan pas aan de teugel rijden
De site van AdB gewoon nogmaals lezen ,dan gaat t kwartje wel vallen.
Of wellicht zijn DVD bestellen.

Ik ga as vrijdag naar een clinic (ben zelf niet in de mogelijkheid om met paard te reizen) e nga daar ook de DVD aanschaffen.

BlueMilk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 18:52

Inderdaad, zoals Antheman zegt, eerst rechtrichten, een paard die niet recht is kan niet "aan de teugel" lopen..
Ik heb de DVD en er staat echt heel veel informatie op

Mulan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 23:12

Winnylover schreef:
Heeft iemand misschien bruikbare tips??

Met stelling rijden krijg je je paard niet recht.
Stelling is het buigen van de nek, het lijf hoort dan recht te zijn. Je paard is zelfs flexibel genoeg zich in een soort S-vorm te buigen, dus focus je niet op die hals want dan zit je echt verkeerd te kijken.

Aan de teugel wordt (zoasl anderen al opmerkten) een beetje lastig als je paard zo scheef is.
Probeer sowieso met gelijke druk op twee teugels te rijden, en rijd veel de binnenhoefslag (of AC-lijn). De kant die je paard wat vasthoudt laat jij wat losser, en de andere kant neem je wat meer aan zodat de druk in jouw handen gelijk is.
Verder niet proberen het hoofd d.m.v stelling voor de achterhand te krijgen, maar de SCHOUDERS voor de achterhand te brengen. En waar dat hoofd dan zit, dat is in de eerste plaats nog niet eens het belangrijkste. Wanneer je bijvoorbeeld op de linkerhand rijdt, breng je beiede handen wat naar links om te voorkomen dat je paard met zijn schouders aan de bakrand 'plakt'
Niet proberen met je been de achterhand terug te zetten en probeer de verleiding te weerstaan om je binnenteugel te gebruiken en daarmee het hoofd naar binnen te brengen.
Beperk het achterwaarts gaan tot de AC-lijn (maar ik kan me niet voorstellen dat ze daar wel recht achteruit gaat als ze scheef is...) en anders gewoon even mee wachten.
Probeer actief halt te houden om te voorkomen dat je paard ook in het halthouden scheef komt te staan.
En niet steeds de moeilijke kant oefenen, dat heeft geen zin. Beide kanten oefenen en loswerken.
Laat je instructrice eens goed kijken wanneer je op haar af of van haar wegrijdt hoe de beenzetting van je paard is en laat je door haar wat helpen met het goede gevoel te ontwikkelen om je paard recht te krijgen.
Niet teveel aan dat hoofd en die halshouding sleutelen dus, dat lijf moet recht en wanneer je in balans met voldoende impuls naar voren kan rijden, is het probleem alvast voor een deel opgelost.
In plaats van met binnenstelling te rijden, zou ik als ze erg scheeft 'trekt' schoudervoor inzetten.

Winnylover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 09:09

Heel erg bedankt voor jullie tips en hulp, ik ga er zeker aan werken met haar. Helaas kan ik momenteel weer eventjes niet rijden omdat haar knie steeds op slot zit, dit heeft ze geërfd van haar moeder. In ieder geval is haar beenstand wel gecorrigeerd door goed beslag, omdat ze eerst steeds kreupel daardoor was.
Wat betreft het aan de teugel, ik oefen het met de les maar als ik alleen rijdt dwing ik haar niet, ze gaat zelf lekker kauwen op het bit en komt dan omlaag met haar hoofdje, zodra dat gebeurt geef ik totaal geen druk, dus is het dan wel verstandig dan om dit tegen te gaan omdat ze eerst rechtgericht moet zijn? Dan zou ik iets afstraffen, wat eigenlijk goed is.
Verder heb ik altijd geleerd om een beetje binnenstelling te nemen in de bochten en voltes, moet ik dit voorlopig dan ook even laten voor wat het is?

Alvast bedankt, ik heb nu al een hoop bijgeleerd!

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 10:14

Er wordt hier heel erg gespamd met de site van De Bodt. Niemand weet kennelijk dat de uitgangspunten van die man niet correct zijn. Geeft verder niet, als jullie vinden dat het werkt voor je paard, dan is dat best .

Sjuulie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 16:20

Hey missblue, Dat van jou zou ook wel kunnen kloppen! Maar dat was mij verteld en vond het wel logisch klinken.
( of klinkt dat nog dommer )

Bets

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 16:40

Het is pure klassieke rijkunst. Richt je paard recht en rij hem voorwaarts zoals Klimke dat ooit zei

Kelly_ann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 19:33

Winnylover schreef:
Verder heb ik altijd geleerd om een beetje binnenstelling te nemen in de bochten en voltes, moet ik dit voorlopig dan ook even laten voor wat het is?

Je paard moet op de volte gebogen zijn naar verloop van de wending....Doordat je beide handen iets naar binnen brengt heeft je paard al genoeg 'stelling'. Ga er dus geen extra stelling vragen (en je doet al snel teveel) Gewoon je buitenhand wat tegen de hals, binnenhand van de hals. Binenbeen op de singel, en je buitenbeen iets naar achter op uitzwaaien te voorkomen. Zelf rechtop zitten en kijk een halve volte vooruit, zo geef je als vanzelf met je lichaam al aan welke kant je opwilt.

Om nog even een bijdrage te leveren aan het achterbeengebruik. De afdruk van de achterhoef moet in het spoor van de voorhoeven treden. Of je nu rechtuitgaat of een wending rijdt maakt geen verschil.

SummerRemedy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 20:03

Hoi, ik las op de 1e pagina dat een goede oefening contrastelling was, maar wordt dan contrastelling ten opzichte van de scheefheid van je paard bedoeld of contrastelling ten opzichte van de hand waar je op rijdt?

Kelly_ann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 20:05

Geen idee, maar ik denk dat je met stelling alleen niet ver komt.. Zoals al eeder genoemd gaat een scheef paard gewoon de hals verbuigen.

Mulan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 20:42

Winnylover schreef:

Nee, maar je paard hoort in een wending wel gebogen te zijn. Nogmaals, dat moet van neus tot staart. Dus extra binnenstelling is dan niet nodig. Dat betekent niet dat je dan als een strijkplank de bocht door gaat, maar je begint met voor te bereiden door een beetje binnenstelling te vragen, dan moet hij licht worden voor de binnenteugel en van daaruit kan je dan je paard vragen om je binnenbeen te buigen.
Toen ik zei dat ik i.p.v binnenstelling SV in zou zetten, bedoelde ik dat op een rechte lijn wanneer je merkt dat je paard scheef trekt (waar jij waarschijnlijk veel last van hebt op de hoefslag) Niet met binnenstelling proberen op te oplossen, want ik zei al en Kelly wees er ook nog eens op: je krijgt je paard niet recht met stelling omdat de hals flexibel genoeg is om te buigen terwijl het lijf scheef blijft.

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 21:32

Om je paard recht te richten kun je schouder voor rijden en zorgen dat je de schouder van buiten naar binnen steeds voor de achterhand blijft plaatsen. Buitenstelling is alléén nuttig als je je paard niet gewoon met je buitenteugel van de muur af krijgt, even aannemen van contrastelling haalt m als het ware van de kant af.
Veel rijden op de tweede hoefslag en zorg dat je alles wat je linksom doet, ook rechtsom meeneemt. Je rijdt je paard van achter naar voor en van buiten naar binnen (dàt bedoelde Klimke). Extra aandacht kan gegeven worden aan het binnenachterbeen aan de holle/slappe kant van het paard, veel paarden laten dat er liefst een beetje bij zitten. Bij het rechtrichten gaat het om het sterker maken van de holle kant en het soepeler/ontspannener maken van de stijve/ bolle kant. Corresponderend hiermee moet het paard leren het bit aan te nemen aan de kant waar die dat liever niet wil (holle kant) met behulp van het been aan die kant en leren na te geven in het nek-kaak gewricht aan de bolle kant, daar waar het paard graag een beetje stijf houdt.

Ik ga hier geen discussie over voeren in dit topic. Nadere uitleg geef ik graag per PM, maar alleen aan geinteresseerden.

Mulan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 21:03

Fronton schreef:
Bij het rechtrichten gaat het om het sterker maken van de holle kant en het soepeler/ontspannener maken van de stijve/ bolle kant.

Voor het geval ik naar een PB wordt verwezen, ik ben niet uit op een discussie, ik kan me juist helemaal vinden in je verhaal.
Zitten ook geen tegenstrijdigheden in met wat ik al eerder noemde in dit topic... behalve bovenstaande zin... is dat nou niet juist omgedraaid dan?
Aan de holle kant trekt het paard de spieren aan (korte spieren), aan de bolle kan zijn ze slapper (lange spieren)
Hoewel... (gaat twijfelen ) ... als het paard links vasthoudt moet het linkerachterbeen meer werken...
Misschien is het wat te simpel om te stellen dat een scheef paard compleet eenzijdig meer bespierd is.. en ligt het eraan over welke spiergroep je het hebt?

O ja, als je per PB wilt antwoorden mag dat natuurlijk!

brenpasbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 21:56

ik heb vandaag mee gereden in de clinic van ShirleyA
was erg leerzaam
sorry kan niet 123 uitleggen wat ie heb gedaan maar wel kan ik het nu zo rijden dat me paard recht is

Winnylover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 09:54

Bedankt weer voor de tips, ik ga zeker het een en ander nog uitzoeken en uitproberen als ik weer kan rijden, natuurlijk onder begeleiding van mijn instructrice.