Angst, maar wil persé springen ! Tips gevraagd !

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 11:11

ik herken het ook wel
ik heb nooit echt gesprongen en nu met [***] zijn we begonnen, maar hij is nog groen en uberenthousiast en ik vind het gewoon dood en doodeng
heb al met tranen in de bak gestaan van ik wil niet meer.
ik moet in mei diploma rijden voor het stamboek en dan 9 hindernissen springen en die druk doet me al helemaal geen goed
dus ik heb besloten mn instructrice te vragen of zij met hem wil springen want [***] vind het gewoon heel gaaf en dan kan ie van haar het leren en dan ga ik wel aan de slag met wat iniminikruisjes ofzo

Sando

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-06 22:26

Hey Vjellko... Ik herken dat wel hoewel ik vroeger dus wel altijd gesprongen heb. Jankend in de bak staan, zou ook echt iets voor mij kunnen zijn. Of 20 x op een hindernis afrijden en er dan van weg draaien (is niet goed, weet ik)....
Misschien dat er een dag komt en je ziet hoe makkelijk hij het allemaal oppakt dat je dan zelf toch wel zou willen proberen.

Sando

Re: Angst, maar wil persé springen ! Tips gevraagd !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 17:57

Hier even een update !!!

IK HEB GESPRONGEN !!!!!

Ik ben samen met mijn bijrijdster rustig begonnen met balkjes en met de gedachte, al rijd je zo 5 lessen, geeft niets... dus alles op het gemakje....
Mijn bijrijdster springt zelf al een tijdje met Peru en dat gaat echt goed. Hij begint steeds beter zelf te meten en te kijken en in alle rust springt hij alles, maar dan ook alles.... wal, vaste hindernissen, heggen enz. (dit zijn allemaal hindernissen in onze springwei van de manege). Peru gaf me dus al gelijk een goed gevoel en de ontzettende angst die ik had was zo goed als verdwenen. We hebben het gehouden bij een kruisje met drafbalken ervoor en we zijn opgehouden bij 50 cm. Voor de springers onder ons klinkt 50 cm dus als niks maar ik ben zooooo blij dat het gevoel wat ik van tevoren had onterecht was. Woensdag weer en zo wil ik het elke week een keer bijhouden en hopelijk gaan dan de drafbalken weg en durf ik de hoogte in te gaan. Voor nu heb ik er een goed gevoel over en als Peru voorlopig geen gekke fratsen uithaalt kan ik hopelijk mijn oude vertrouwen in het springen weer terugkrijgen ! Dit wilde ik nog even met jullie delen aangezien er toch een hoop mensen in mijn topic hadden gereageerd.....

CKdamour

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 18:21

Goed zo meisie! Ben trots op je hoor!!
Geef Peru een appeltje van mij

P.s. Ja dan zal ik het hier ook maar zetten.. ik durf ook niet te springen. Haha lol
Maar ja. op Cal gaat dat toch niet

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 18:25

Tof!
Knap van je en nu doorzetten! Je kent Peru en je ziet wat ie nu doet.. dat geeft vertrouwen. Een band heb je al, de rest komt vanzelf.
We zouden nog wat afspreken?

Sando

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 18:29

Branca schreef:
Tof!
Knap van je en nu doorzetten! Je kent Peru en je ziet wat ie nu doet.. dat geeft vertrouwen. Een band heb je al, de rest komt vanzelf.
We zouden nog wat afspreken?

jaaaaa !! wij spreken zeker nog wat af, want ik kom op jouw knollie rijden en dan gaan we gezellig buiten rijden.

Die band is er idd en de rest moet groeien, maar het geeft me wel vertrouwen en als ik nu zie hoe hij springt met de bijrijder dan geeft me dat goede moed !

Kaia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 21:17

heey! Wat goed!

En hoe voelde dat ?!

Lekker zo door blijven gaan en dan komt dat springen helemaal goed! Ik durf in draf alles te springen..maar de galop..ieellll. Ik ben als de dood dat mijn pony niet uitkomt .
Maar nu kwam er een springruiter die een paard bij mij op stal rijd even kijken en had me gelijk geholpen! En het was eigenlijk heel makkelijk ..ritme houden en blijven wachten dan past het altijd !

Sando

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 21:37

ja, het voelde echt goed en was trots op mezelf !! hihihi...

Ja dat afstandhouden... ieks, daar zit het hem bij mij ook in, die vroege afzetters inderdaad. Maar Perus gaat heel beheerst en ik kan hem zo terughouden en dus is hij makkelijk naar en hindernis toe te rijden dm inhouden en meten....

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 07:43

Ik ben trots op je Sando, nu ik nog

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 10:54

Heel netjes dat je het toch weer hebt durven op te pakken! Met veel vertrouwen komen jullie vast weer een heel eind. Succes.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 12:48

Hey,

Ik heb het ook eens gehad. Tenminste, ik ben een keer zo hard van m'n pony afgekletterd dat ik daarna niet meer durfde te springen.
Toch wilde ik heel graag.
Ik heb toen een lieve pony opgezocht die zeker weten springt en rustig, zo heb ik mijn vertrouwen terug gekregen terwijl iemand anders mijn paardje aan het springen liet wennen. En nu, gaat het prima! Ik spring gewoon weer, wedstrijden, en meer dan ooit! *TIP*

Angeliek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 21:14

Niet denken, doen. Verstand op nul.
Alleen door het te doen doorbreek je die angst. Door het niet te doen, zal het alleen maar erger worden.

Sando

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-06 08:24

Ja, het inderdaad gewoon doen en niet denken...
Als Peru 50 cm springt spring hij de 80 ook met gemak, maar dat zit gewoon tussen mijn oren. Maar gisteren wilde ik weer gaan springen.
We waren begonnen met een kruisje en drafbalken, toen het kruisje naar 50 cm met drafbalken, toen 50 cm met een galop balk. Toen een steiltje van 70 met een galopbalk en toen terug gezet naar 50 zonder balk... Ik ben zoooo blij !!! We doen het echt heel rustig en niets overhaast, maar het gaat beter dan dat ik had durven denken !!!

Ann_moi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 09:22

wow, super zeg.. echt knap dat je nu weer durft! ik heb ook een poosje gehad dat ik niet meer durfde, ik reed namelijk op een fel ponietje, die heel graag wilde, ik was er toen afgevallen en toen durfde ik niet meer, naar een half jaar weer begonnen, en dat ging weer hartstikke goed, 'k heb nu zelfs mijn jonge pony leren springen!!:)

the_nollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 11:43

Er is maar 1 iemand op de Molenberg die je daar werkelijk mee kan helpen en dat graaaag zou doen. Hans Senders...... als iemand je kan helpen is hij het wel.

Sando

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-06 15:18

Diegene die me nu helpt die doet het super ! Spring nu een parcours van 70/80 cm met Peru.... ja ja, we komen er wel...
nu nog sloten en laat de jacht maar weer beginnen !!!!

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 16:10

Hmm misschien moet die persoon mij ook maar eens helpen
Je springt nu al hoger als dat ik durf hihi...

Sando

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-06 18:10

En om dan even het topic af te sluiten met een SUPER bericht !

Ik heb vandaag mijn eerste wedstrijd gesprongen.
Ik sprong mee in de 50 cm (ja, je moet ergens beginnen ) en ik reed hem foutloos rond. De zenuwen gierden door mijn strot, maar ik had het gehaald ! Toen de barrage, 1 balk. Daar stonden de hindernissen op 70 cm waarvan 1 hindernis te hoog was gezet en die stond op 80. Foutje, maar weer een overwinning voor mij.
En tadaaaa !!!! Een 2e plaats ! van de 7 deelnemers ! Ikke= SUPERBLIJ !!!!! Trots op mezelf en trots op Peru !
Al had ik er niets van gebakken, dan nog had ik voor mijn gevoel al gewonnen, puur alleen het feit dat ik mee heb gedaan.
Zo, dat was mijn kort maar krachtig verslag. Vond dit wel een mooi bericht om dit topic zo goed als mee af te sluiten. Zijn jullie ook weer op de hoogte. Nooit gedacht dat ik dit nog zou doen, maar I DID IT !!! YES !!!!!!!!

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 13:00

Ziet groen van jaloezie

CKdamour

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 15:52

gefeliciteerd tamaar! volgende keer wil ik mee hoor... kom ik je aanmoedigen!! Super!

the_nollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 16:42

Echt wel goed bezig....... hulde aan Peru en aan je bijrijdster (die k vermoedelijk wel zal kennen zie je in het eerste weekend van oktober dus in Ottersum op de jacht

doeg!

_Antikana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 14:58

Ik ben een jaartje geleden ook begonnen met springen. ik kreeg een verzorgpaard, en die sprong werkelijk alles. Dus begon ik eerst met wat balkjes en dan een laag kruisje. Ik was als de dood dat hij te vroeg zou vertrekken, of te hoog zou springen of weet ik veel. ik ben uiteindelijk wel over mijn angst heengekomen, deels door een knopje om te draaien in mijn bovenkamer, maar ook zeker door met een bodyprotector aan te rijden. Dit kan misschien voor jullie belachelijk klinken, maar ik voelde mij er echt beter door. Na enkele springlessen, sprongen we alweer over 1 meter over. Ik had nog steeds schrik elke keer de springles begon, maar heb echt elke week mezelf naar de springles gesleept. Ik vond voor mijn ouders altijd wel een excuus, maar werd toch keurig afgezet aan de manege en in de springles gedropt. Na een tijdje begon het echt beter te gaan, en tot voor kort sprong ik met hem zelfs 1.20. Het is echt een kwestie van eht te kunnen leren op een braaf paard, en het wekelijks minstens 1 keer te doen... ik hoop dat we jou binnenkort ook weer zien zweven over een leuke rechte of oxer

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 21:14

Sando schreef:
En om dan even het topic af te sluiten met een SUPER bericht !

Ik heb vandaag mijn eerste wedstrijd gesprongen.
Ik sprong mee in de 50 cm (ja, je moet ergens beginnen ) en ik reed hem foutloos rond. De zenuwen gierden door mijn strot, maar ik had het gehaald ! Toen de barrage, 1 balk. Daar stonden de hindernissen op 70 cm waarvan 1 hindernis te hoog was gezet en die stond op 80. Foutje, maar weer een overwinning voor mij.
En tadaaaa !!!! Een 2e plaats ! van de 7 deelnemers ! Ikke= SUPERBLIJ !!!!! Trots op mezelf en trots op Peru !
Al had ik er niets van gebakken, dan nog had ik voor mijn gevoel al gewonnen, puur alleen het feit dat ik mee heb gedaan.
Zo, dat was mijn kort maar krachtig verslag. Vond dit wel een mooi bericht om dit topic zo goed als mee af te sluiten. Zijn jullie ook weer op de hoogte. Nooit gedacht dat ik dit nog zou doen, maar I DID IT !!! YES !!!!!!!!

Oh wauw! WAar was dat dan ergens? Was er een oefenparcours of zo? Echt geweldig zeg!
En wat gaan we nu krijgen? Van dressuurmuts naar stoere springruiter????

Ahtnamas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 21:26

heb de eerdere berichten niet gelezen maar omdat ik me heel erg herken in je situatie wil ik toch even reageren.

Zo een twee, drie jaar geleden ben ik voor het eerst bang geworden met paardrijden (en dat terwijl ik nu al 12 jaar rijd ). Ik ben er toen een aantal keer buiten af gevallen en daarna ook nog eens bij het springen.

Ik zat tijdens de les op een paardje dat altijd springt. Ik in volle overtuiging richting die hindernis en het paard weigerde... (kwam door mijn enthousiasme waarschijnlijk niet uit) en toen belande ik in de hindernis. Nou nog maar een keertje proberen dan.. even later ja hoor hij weigert weer en weer ernaast. Deze les ben ik er twee keer afgevallen (scheelde weinig of het waren er drie). Toen ik van mijn paard uitstapte voelde ik de gevolgen van de klappen pas, ik kon amper lopen!

Nou paar weken later meegedaan met een oefencaprilli proef op het zelfde paard. Ik wat angstig, paard merkte dit, dus meerdere malen weigering.

JA DUS TOEN SCHEET IK ECHT IN MIJN BROEK!

wij springen niet zo vaak maar tijdens de springlessen was ik echt een angsthaasje, vroege dacht ik hoe hoger hoe beter... toen was het... 10 cm is genoeg hoor . Wel stug volgehouden.. nog een keer eraf gevallen.. .maar ja.

Hoe heb ik het aangepakt?
- alleen maar gereden op paarden die zeker over de hindernis heen gaan.
- alleen maar gereden op paarden die ik vertrouwde.
- Ik verkrampte al bij een hindernis van miss 40 cm hoog. Heb mezelf vertelt dat ik het kon en het gewoon gedaan.
- Je ontspannen. Niet denken aan de hindernis. De laatste les heb ik met losse (vastgeknoopte) teugels en handen op de rug gesprongen.

Ik heb tegen mijn instructrice gezegd dat ik het nu wel aandurf om op een paard gezet te worden die niet de reputatie heeft altijd over de hindernis te gaan. Ik wil de uitdaging aan gaan en mijn laatste angsten overwinnnen

Ik ben blij voor je dat je mee hebt durven doen aan een springwedstrijd, GEFELICIFLAPPERD!

Angeliek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 00:13

Volgend seizoen wel een jachtje meerijden he? Ik durf wel jachten te rijden, maar geen parcoursen te springen.. Dus als ik het kan, kan jij het ook Is alleen een kwestie van zitten blijven