tobilover schreef:Denk je nou echt dat je zo van een stukje tekst, opeens je paard nagefelijk kan rijden?
Neem les ofzo

Met deze instelling kunnen ze het halve forum wel opdoeken, natuurlijk vallen er tips te geven!
Daarmee zal ik beginnen:
Mijn paardje was vanaf het moment dat ik hem inreed een blok beton.
Dat maakte mij niet zoveel uit, ik reed recreatie maar had af en toe veel moeite om hem te stoppen, het was een type bulldozer...
Toen ik na een tijd toch wat meer met dressuur wilde gaan doen, heb ik een aantal instructeurs versleten voordat ik er één had die écht wist waar hij mee bezig was!
Ik moest van hem mijn paard eerst aan het been hebben, mijn paard was erg voorwaarts, maar evengoed niet vor het been.
Dus ik moest hem met zijn neus naar het hek zetten en dan opzij drijven, recht opzij ( zonder de teugels te gebruiken), nou, dat kostte veel moeite!
Maar na een paar weken ging dit aardig, dus kwamen we bij het stoppen.
Ik moest galoperen, en dan bij een letter stoppen, echt stilstaan....haha, na een half rondje stond ik dan met veel moeite stil!
Ik moest mijn zit goed gebruiken, ietsje voorover, holle rug, en dan, als hij door mijn hand heenrende, een flinke ophouding geven en dan weer los!
De eerste keren was het dan ook écht een harde ophouding, maar dat kwam omdat mijn paard zélf zo hard trok, hij negeerde me gewoon en rende lekker verder!
Dus in het begin was dit even aanpakken, want ik vond het maar niks, zo'n ruk en dan weer los....maar het was wel dé oplossing, want ik ging telkens net zo hard terugtrekken als hij aan mij trok en reageerde helemaal niet meer!
Dit hebben we steeds verder opgebouwd, steeds goed op de zit,
holle rug=remmen
bolle rug=wegrijden
Zodra hij luisterde heel goed opletten dat je niet vasthoud, dat is het moeilijkste, om zelf telkens licht contact te houden, elastieken handen, tot daar en niet verder!
Heel moeilijk, ik heb vaak in het begin mijn ogen dicht gedaan om het beter te voelen, maar écht waar, ik heb er een superpaard aan overgehouden!
Hij liep op 2 vingers, en ik reed hem op mijn zit, als ik perongeluk even naar voren ging zitten stond hij gelijk stil (ook vanuit galop

)
Ik hoop dat jullie er wat aan hebben!