[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hollybolly

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-06 16:24

Srtha schreef:
Hoo0ii:D
Nou ik heb een tinker pony met een dikke hengsten nekje Maar ik zou graag willen dat hij aan de teugel gaat lopen. Maar hoe doe je dat ik zelf zou denken met elastiekje rijden. Maar iemand die mijn pony af en toe rijd zegt dat het bij hem niets uithaalt omdat hij zo een klein en dik nekje heeft Maar als ik hem met een pesoateugel longeer dan loopt hij wel netjes naar beneden in draf en waarom zou het dan niet met een elastiekje kunnen en iemand er op..? Mischien dat ik helemaal fout zit maarja Die gene die mijn pony ook wel eens rijd zegt ook dat je de elastiek dan heel erg strak moet doen voor dat hij nagevelijk gaat lopen en dat dat zielig is. Wat moet ik doen gewoon met elastiek gaan rijden en dan wat strakker ofzo.. of gewoon me erbij neerleggen dat me pony niet aan de teugel kan lopen..

zoals ik dit nu lees snappen jullie niet echt hoe het werkt. de één zegt dat de elastiek niet werkt, de ander wil het te strak doen. weet je wat ik zeg? doe het helemaal niet om. dan verpest je je paardje er ook nie tmee. inderdaad, wanneer een paard een korte dikke hals heeft, is het in de meeste gevallen moeilijker om hem netjes nageeflijk te krijgen. Moeilijk zei ik, niet onmogelijk. Doe dit alsjeblieft met goede instructie. wat je wel vast kan doen is je pony leren je hand te volgen, dus wanneer je je teugels laat vieren hij ook gaat halstrekken. rijd maar veel voltes met stelling en schijnovergangen om de achterhand er beter onder te krijgen en hem wat soepeler te laten worden. verder kan je beter een ervaren iemand om hulp vragen. als ik je alles ga uitleggen gaat het misschien verkeerd. maar alsjeblieft geen elastiek, dat is gewoon zielig voor je pony, oke? succes ermee, misschien hebben er nog meer tips.

Iepoetjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 21:35

MirandaFuego schreef:
tobilover schreef:
Denk je nou echt dat je zo van een stukje tekst, opeens je paard nagefelijk kan rijden?

Neem les ofzo

Met deze instelling kunnen ze het halve forum wel opdoeken, natuurlijk vallen er tips te geven!
Daarmee zal ik beginnen:
Mijn paardje was vanaf het moment dat ik hem inreed een blok beton.
Dat maakte mij niet zoveel uit, ik reed recreatie maar had af en toe veel moeite om hem te stoppen, het was een type bulldozer...
Toen ik na een tijd toch wat meer met dressuur wilde gaan doen, heb ik een aantal instructeurs versleten voordat ik er één had die écht wist waar hij mee bezig was!
Ik moest van hem mijn paard eerst aan het been hebben, mijn paard was erg voorwaarts, maar evengoed niet vor het been.
Dus ik moest hem met zijn neus naar het hek zetten en dan opzij drijven, recht opzij ( zonder de teugels te gebruiken), nou, dat kostte veel moeite!
Maar na een paar weken ging dit aardig, dus kwamen we bij het stoppen.
Ik moest galoperen, en dan bij een letter stoppen, echt stilstaan....haha, na een half rondje stond ik dan met veel moeite stil!
Ik moest mijn zit goed gebruiken, ietsje voorover, holle rug, en dan, als hij door mijn hand heenrende, een flinke ophouding geven en dan weer los!
De eerste keren was het dan ook écht een harde ophouding, maar dat kwam omdat mijn paard zélf zo hard trok, hij negeerde me gewoon en rende lekker verder!
Dus in het begin was dit even aanpakken, want ik vond het maar niks, zo'n ruk en dan weer los....maar het was wel dé oplossing, want ik ging telkens net zo hard terugtrekken als hij aan mij trok en reageerde helemaal niet meer!
Dit hebben we steeds verder opgebouwd, steeds goed op de zit,
holle rug=remmen
bolle rug=wegrijden
Zodra hij luisterde heel goed opletten dat je niet vasthoud, dat is het moeilijkste, om zelf telkens licht contact te houden, elastieken handen, tot daar en niet verder!
Heel moeilijk, ik heb vaak in het begin mijn ogen dicht gedaan om het beter te voelen, maar écht waar, ik heb er een superpaard aan overgehouden!
Hij liep op 2 vingers, en ik reed hem op mijn zit, als ik perongeluk even naar voren ging zitten stond hij gelijk stil (ook vanuit galop )
Ik hoop dat jullie er wat aan hebben!

Bedankt voor dit stukje. Stond er nu wel bij stil dat ik mijn paard die ook bij me wegrent ook wel wat harder moet aanpakken om haar goed aan te kunnen. Ze dramt nl heel erg door in draf én in en na galop. Misschien kan ik dezelfde aanpak als jou gebruiken om haar weer op mijn been te laten lopen. Heeft iemand ook tips voor mij? Mijn paard gaat namelijk heel erg met d'r hoofd gooien als ze eenmaal aan de teugel is en dan moet stappen. Dan gaat ze stil staan en met d'r hoofd omlaag en omhooggooien en vliegen de klodders kwijl in het rond
Nou daar gaat het niet om, maar wat kan ik doen om haar toch te laten doorlopen?

Sanco

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 11:43

hoi ik rijd mijn paardje ook aan de teugel... ten eerste ik rijd les en dat doe ik om te leren en ten tweede ben ik nog maar een 'beginner' en het paard leert mij heel veel (die is namelijk wel opgevoed (ff duidelijk haha )

ok nu mijn vraag:

hoe komt het dat ik mijn paardje wel in galop en met halthouden onwijs mooi rond en ontspannen kan laten lopen maar in draf en stap niet?

ik weet dat het ook alles met van achter bijrijden te maken heeft... maar als ik hem dan aan de voorkant weer opvang dan buigt ie heel eventjes in en daarna gelijk niet meer.
in de les zecht mijn instructrice weleens dat mijn teugels wat lang zijn maar als ik ze gelijk korter neem kan dat wel eens heel verkeerd aflopen omdat mijn paard heeeeeel slecht op teveel druk in de hand reageert... alles moet bij hem stapje voor stapje dan gaat het goed...

maar in de galop doet ie het altijd veel gemakkelijker dan in draf en stap... terwijl hij t wel KAN want soms loopt ie de sterren van de hemel

de fout zal wel bij mij liggen en dat snap ik wel.. daarom rijd ik ook in de les maar misschien kan ik hier nog tips krijgen xxx sanne

Srtha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 17:16

Hollybolly schreef:
Srtha schreef:
Hoo0ii:D
Nou ik heb een tinker pony met een dikke hengsten nekje Maar ik zou graag willen dat hij aan de teugel gaat lopen. Maar hoe doe je dat ik zelf zou denken met elastiekje rijden. Maar iemand die mijn pony af en toe rijd zegt dat het bij hem niets uithaalt omdat hij zo een klein en dik nekje heeft Maar als ik hem met een pesoateugel longeer dan loopt hij wel netjes naar beneden in draf en waarom zou het dan niet met een elastiekje kunnen en iemand er op..? Mischien dat ik helemaal fout zit maarja Die gene die mijn pony ook wel eens rijd zegt ook dat je de elastiek dan heel erg strak moet doen voor dat hij nagevelijk gaat lopen en dat dat zielig is. Wat moet ik doen gewoon met elastiek gaan rijden en dan wat strakker ofzo.. of gewoon me erbij neerleggen dat me pony niet aan de teugel kan lopen..

zoals ik dit nu lees snappen jullie niet echt hoe het werkt. de één zegt dat de elastiek niet werkt, de ander wil het te strak doen. weet je wat ik zeg? doe het helemaal niet om. dan verpest je je paardje er ook nie tmee. inderdaad, wanneer een paard een korte dikke hals heeft, is het in de meeste gevallen moeilijker om hem netjes nageeflijk te krijgen. Moeilijk zei ik, niet onmogelijk. Doe dit alsjeblieft met goede instructie. wat je wel vast kan doen is je pony leren je hand te volgen, dus wanneer je je teugels laat vieren hij ook gaat halstrekken. rijd maar veel voltes met stelling en schijnovergangen om de achterhand er beter onder te krijgen en hem wat soepeler te laten worden. verder kan je beter een ervaren iemand om hulp vragen. als ik je alles ga uitleggen gaat het misschien verkeerd. maar alsjeblieft geen elastiek, dat is gewoon zielig voor je pony, oke? succes ermee, misschien hebben er nog meer tips.

Oke ik zal niet met elastiek gaan rijden Ik ga ook binnekort vragen of ik aan huis les mag omdat het nu zomer word en dan is de bak goed rijbaar:D

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 14:25

mooi srtha

Hollybolly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 14:29

sanne_shelly schreef:
hoi ik rijd mijn paardje ook aan de teugel... ten eerste ik rijd les en dat doe ik om te leren en ten tweede ben ik nog maar een 'beginner' en het paard leert mij heel veel (die is namelijk wel opgevoed (ff duidelijk haha )

ok nu mijn vraag:

hoe komt het dat ik mijn paardje wel in galop en met halthouden onwijs mooi rond en ontspannen kan laten lopen maar in draf en stap niet?

ik weet dat het ook alles met van achter bijrijden te maken heeft... maar als ik hem dan aan de voorkant weer opvang dan buigt ie heel eventjes in en daarna gelijk niet meer.
in de les zecht mijn instructrice weleens dat mijn teugels wat lang zijn maar als ik ze gelijk korter neem kan dat wel eens heel verkeerd aflopen omdat mijn paard heeeeeel slecht op teveel druk in de hand reageert... alles moet bij hem stapje voor stapje dan gaat het goed...

maar in de galop doet ie het altijd veel gemakkelijker dan in draf en stap... terwijl hij t wel KAN want soms loopt ie de sterren van de hemel

de fout zal wel bij mij liggen en dat snap ik wel.. daarom rijd ik ook in de les maar misschien kan ik hier nog tips krijgen xxx sanne

het is volgens mij inderdaad zo dat je paard tijdens de galop zijn achterhand er goed onderhoud, een lichte druk van de teugels zorgt er dan voor dat hij mooi rond en ontspannen aan het bit gaat. Om dit in draf en stap ook zo te krijgen moet je beginnen met echt die achterhand eronder te werken, wanneer dat goed is moet je zorgen dat op de buitenteugel altijd een lichte druk aanwezig is. je paard steunt dan als het ware op jou buitenhand. binnenhand ontspannen wanneer het naar beneden loopt. zodra je paard omhoog komt, kneepjes geven met je binnenhand, buitenhand steeds een lichte druk en meeveren met je hand, het moet een soort elastiekje zijn. op een volte oefenen kan helpen het voor je paard makkelijker te maken om in te buigen door de stelling. succes

Belisar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 22:04

[quote="MirandaFuego"]
Dus ik moest hem met zijn neus naar het hek zetten en dan opzij drijven, recht opzij ( zonder de teugels te gebruiken), nou, dat kostte veel moeite!

Wat een interessante theorie, lijkt me een hele goede instructeur. Maar wil je het bovenstaande nog even uitleggen en is dit dan een oefening om je paard beter aan het been te krijgen?

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 22:52

vind het maar een rare theorie.... misschien kan je dit beter bespreken in het discussietopic

MelvinTabor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 00:08

Ik heb nu 1,5 jaar les, daar lukt het me nog soms om de pony aan de teugel te krijgen, kleine stukken, want dan trek ik per ongeluk weer een beetje of ga ik verzitten of maak ik andere foutjes.
Maar als ik bij mijn opa op de pony rij, lukt het helemaal niet terwijl ik dan hetzelfde doe, zorgen dat je niet te veel in de mond zit, teugel ietjes ontspannen als het hoofd naar beneden gaat en weer anspannen als het omhoog gaat, zodat ze weet dat ze beter loopt als ze haar hoofd beneden houdt. Soms doet ze het wel kleine stukjes maar dan is ze gewoon erg moe.

Nu reageert ze heel erg op het been geven, als je haar probeert te sturen met je benen gaat ze in draf, middendraf of galop (ahankelijk van binnenbeen of buitenbeen, )terwijl ik dan eigenlijk bijna geen druk zet.
Ze protesteert ook als ze haar hoofdstel om moet, terwijl het halster altijd wel heel makkelijk gaat, waarschijnlijk heeft ze dus ook een hekel aan het bit.
Hoe kan ik deze problemen oplossen?
Ik weet dit meerdere vragen zijn, maar ik denk dat de laatste problemen eerst opgelost moeten worden voor ik haar ooit echt aan de teugel kan rijden.

ppl0026

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 16:03

Mijn pony loopt in stap uit zichzelf aan de teugel (met het hoofd dan, ze is dan niet erg voorwaarts..), het is zelfs zo dat als ik een overgang van draf naar stap maak, het hoofd gelijk naar beneden gaat. In draf lukt dat dus níet. Maar als ik haar heel erg doorrij (dus heel voorwaarts) doet ze haar hoofd in vlagen omlaag (zo van: 1 pas hoofd laag, 5 passen hoog, 1 omlaag, ...). Wat moet ik dan doen om haar laag te houden?

shadowflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 17:34

ik zou als ik jou was eerst de achterhand er onder trainen .. lekker overgangen maken ... voltes ... tempowisselingen ... als je je pony dan lekker aan de lange teugel laat draven zal het dier met zijn of haar hoofd laag bij de grond blijven . Laat hem dan lekker een aantal rondjes zo draven . dan pak je hem rustig !!!! aan op zodat je er geen spanning in zet en daarna loopt hij waarschijnlijk afhankelijk van het paard wel netjes .

Sanco

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 22:31

Hollybolly schreef:
Om dit in draf en stap ook zo te krijgen moet je beginnen met echt die achterhand eronder te werken, wanneer dat goed is moet je zorgen dat op de buitenteugel altijd een lichte druk aanwezig is.

dat 2e punt is dus precies mijn probleem (word gezegd hoor ) omdat ik met wat lange teugels rijd is het wel zo dat iedere keer als het paard iets inbuigt het contact weg is.. ik probeer dan wel gelijk contact weer terug te krijgen maar tegen die tijd is t paard alweer omhoog.. dit gaat meestal even zo door en daardoor word ie ook wel beweeglijk in zn hoofd (schudden enzo)

ik zal dit wel proberen op te lossen door toch proberen met kortere teugels te gaan rijden... t word preciezie werk want net iets teveel druk is voor ibibio stoppen, stampen, steigeren en achterwaarts gaan... ik denk dat ik t voorlopig maar alleen in de les ga oefenen.. dan is er in ieder geval iemand bij die zegt wanneer ik iets fout doe en hoe ik t kan oplossen

verder loopt ibibio wel veel beter als hij zijn achterhand gebruikt... (hij is gewoon goed ingereden) en bijvoorbeeld met balkjes draven gebroken lijnen en slangevoltes gaat t ook weer beter..

ook had ik de tip van zn eigenaresse om in een hoek een kleine volte te rijden (achterhand eronder krijgen) en dan de lange zijde middendraf (voorwaarts rijden)

ik heb ook wel het perfecte leerpaardje he haha hij WEET alles maar hij doet t alleen bij de goede hulpen.. die ik dus duidelijk niet gebruik geloof ik maarja t is nou eenmaal een ECHTE BELISAR... (die schijnen in t algemeen al niet supermakkelijk te zijn )

hebben jullie nog ideeen? met idee bedoel ik figuren tempowisselingen of nog andere dingen? alles is welkom!! alvast bedankt!!

voor jullie duidelijkheid nog eventjes een foto... van hoe die ongeveer loopt... deze is vorig jaar gemaakt en ik ben ondertussen alweer vooruit gegaan in de lessen enzo...
Afbeelding
hier zet ie volgens mij zijn achterhand er ook niet echt bij.. en ik kan ook niet zeggen dat ie op dat moment blij met me was maar zo kijkt ie altijd als ie aan t werk moet en nog niet los is,... meestal als ie WEL goed loopt heeft ie zn oren naar voren.. ook heeft ie nu veeeeel meer spieren (zijn eigenaresse rijd hem ook gewoon regelmatig en zij krijgt m wel goed aan t werk.. meestal dan..) maar hier was ie net weer 2 maandjes onder t zadel na een peesblessure..

Sanco

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 22:57

ok nog even vergeten... hier nog een foto van hoe die KAN lopen (hier zat zn eigenaar erop ) haha

Afbeelding

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 17:52

Wie kan mij helpen?

Ik heb vanaf 18 februari een vz & bijrijd pony. Welsh x Arab, lekker pittig etc. Óok eigenwijs.

Ik rijd met martingaal of Thiedemann * die had een andere verzorgster een keer gekocht * maar dat helpt niet echt.. Als ik haar nageeflijk vraag dan houd ze gewoon haar hoofd in de lucht. Ook valt ze mega door mn been. Zweep is geen oplossing, dan kan zen iet meer stil staan. Als ze inene heet word gaat ze wel *voor even *nageeflijk, maar ik kan niet zo lekker rijden...

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 20:25

@sanne_shelly, veel op de volte rijden kan helpen je paard wat buigzamer te maken en de achterhand eronder te zetten, veel openen en sluiten. maak af en toe een sprongetje, dat maakt de achterhand ook sterker. Inderdaad, op de les zou ik maar goed oefenen, zij kunnen je vast helpen

Hollybolly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 20:29

xRenee_ schreef:
Wie kan mij helpen?

Ik heb vanaf 18 februari een vz & bijrijd pony. Welsh x Arab, lekker pittig etc. Óok eigenwijs.

Ik rijd met martingaal of Thiedemann * die had een andere verzorgster een keer gekocht * maar dat helpt niet echt.. Als ik haar nageeflijk vraag dan houd ze gewoon haar hoofd in de lucht. Ook valt ze mega door mn been. Zweep is geen oplossing, dan kan zen iet meer stil staan. Als ze inene heet word gaat ze wel *voor even *nageeflijk, maar ik kan niet zo lekker rijden...

je moet bij de basis beginnen. eerst goed aan het been rijden. dus actie betekend reactie, jij geeft een lichte hulp, geen reactie? gelijk een schop. en belonen wanneer je paar de overgang maakt. dat is de basis, rem en gas moet je eerst onder controle hebben. daarna moet je de achterhand doormiddel van overgangen en schijnovergangen (op volte) er goed onder gezet worden. pas Dan kan je aan de teugel gaan rijden. als de achterhand er niet ondergezet wordt wil je paard niet aan de teugel. trek nooit aan de teugels en probeer je paard met je zit zo min mogelijk te hinderen zodat het zijn rug durft te gebruiken en zijn bit accepteerd. zou les nemen...

LadyMadonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 21:00

Melvin, over welke pony heb je het nou? Niet tabor kennelijk, want dat is geen zij

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 15:53

Hollybolly schreef:
xRenee_ schreef:
Wie kan mij helpen?

je moet bij de basis beginnen. eerst goed aan het been rijden. dus actie betekend reactie, jij geeft een lichte hulp, geen reactie? gelijk een schop. en belonen wanneer je paar de overgang maakt. dat is de basis, rem en gas moet je eerst onder controle hebben. daarna moet je de achterhand doormiddel van overgangen en schijnovergangen (op volte) er goed onder gezet worden. pas Dan kan je aan de teugel gaan rijden. als de achterhand er niet ondergezet wordt wil je paard niet aan de teugel. trek nooit aan de teugels en probeer je paard met je zit zo min mogelijk te hinderen zodat het zijn rug durft te gebruiken en zijn bit accepteerd. zou les nemen...

Ik heb les. Wel manegeles * om de week * want me moeder wil dat ik op andere paarden blijf rijden. En trouwens, als ik privé les krijg, dan is dat véél duurder.. =( Maar dan ga ik eerst maar proberen goed de achterhand enzo.. en dan aan de teugel.. maar dit is echt gewoon dwarsheid, want ze kan het wel..

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 16:26

rijd je met je paard op de les? want dat zou het handigst zijn en dan vraag je of je ze helpen. of 1 keer een privéles met je paard, zodat je weet hoe je het moet oefenen. OF je paard gaat eraan, pas echt op, want veel mensen doen het niet goed. Ik beweer niet dat jij het niet goed doet hoor, echt niet, maar kijk wel uit oke?

miky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 20:21

Ik heb een oude pony van 19 jaar..
Ik zou hem wel eens graag aan de teugel willen rijden alleen dit lukt niet!
Hij is ook bijna heel zijn leven een manegepony geweest heb hem pas 1 jaar,!!
Mijn vriendinnen zeggen dat ik met slofteugel moet gaan rijden maar ik weet niet of dit nou wel zou verstandig is,,
Wat viinden jullie.??
en hebben jullie miischien nog tips??

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 15:52

miky schreef:
Ik heb een oude pony van 19 jaar..
Ik zou hem wel eens graag aan de teugel willen rijden alleen dit lukt niet!
Hij is ook bijna heel zijn leven een manegepony geweest heb hem pas 1 jaar,!!
Mijn vriendinnen zeggen dat ik met slofteugel moet gaan rijden maar ik weet niet of dit nou wel zou verstandig is,,
Wat viinden jullie.??
en hebben jullie miischien nog tips??

nee niet doen.
dit is rijtechnisch op te lossen.
zorg eerst dat je paard goed aan been is, aan de stem en aan zit. dat je hem met de teugels los kunt sturen en trgu nemen enzo. dan ga je figuren rijden enzo lekker losmaken. een gespannen paard kan geen dressur rijden. dan kun je stellign vragen en dergelijke

Renee__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 18:06

Hollybolly schreef:
rijd je met je paard op de les? want dat zou het handigst zijn en dan vraag je of je ze helpen. of 1 keer een privéles met je paard, zodat je weet hoe je het moet oefenen. OF je paard gaat eraan, pas echt op, want veel mensen doen het niet goed. Ik beweer niet dat jij het niet goed doet hoor, echt niet, maar kijk wel uit oke?

Ze helpen me wel, maar Bidy luisterd daar niet altijd zo 1 2 3 naar..

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 11:08

mijn vz paard komt er helemaal lekker bij op mijn been, als ik geen kuitdruk geef valt hij ook zo uit elkaar. met goede zachte handen is hij heerlijk nagevelijk te rijden.

mijn bijrijdpaard voor af en toe loopt eerst heerlijk, en begint dan te rotzooien. ik rij haar met zweep zodat ik kan corrigeren, maar dit is bijna nooit nodig. ik gebruik die meer als aanwijstok.
wel ze zet zich graag vast. zodra ze dit doet geef ik een kleine ophouding en vul ik dit van onder goed op, en daarna meteen weer ontspannen. ze pakt dit gewelig op, en loopt op de pinken.

maar het belangrijkste zijn de benen!!! goed ontspannen handen en goed je been eraan.

beide paarden rij ik op mijn been rond, en vang ik van voren op. zo hoort het ook!

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 17:21

wat ook zo is dat je niet constant been moet hoeven geven, enkel een keer een kuithulp voor de draf bijvoorbeeld. en dan moet het automatisch het tempo blijven houden met de achterhand eronder. en niet dat je constant te been eraan moet houden om ze voorwaarts te houden. verder ben ik het wel mee eens dat je inderdaad van achter naar voren moet rijden en d.m.v voorwaarts en opvangen het paard mooi over de rug kan laten lopen en dus op de juiste manier nageeflijk laat worden.

Hennutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 08:58

aerdenhout schreef:
Een paard aan de teugel rijden kan je niet leren uit een boekje.Het is een gevoel wat je moet krijgen,en de beste hulp is nog steeds de hulp van iemand vanaf de kant die er verstand van heeft.Met andere woorden ,via een topic als dit, kan je niemand een goed advies geven want elk paard is, net als elke ruiter, weer anders!!

ik ben het helemaal met je eens..
maar het belangrijkste wat we wel kunnen zeggen is dat je je paard/ pony voorwaarts en dan neer waarts moet rijden..!!!!
allemaal heel veel succes

groetjes hennie