Soms vraag ik mij af.. dat gezeur over slofteugels

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

monsera

Re: Soms vraag ik mij af.. dat gezeur over slofteugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 16:23

Tsja deze discussies zullen altijd wel blijven zolang mensen er mee blijven rotzooien.

Wij hebben ook weer zo'n ruitertje op stal.Meisje is 12 jaar heeft de pony{arabier} gekregen 4 maanden terug als ik haar zie rijden {ze komt niet elke dag} moet hij eerst even gelongeerd worden want anders houd ze hem niet.{ik denk bij mezelf kom gewoon iedere dag je paard beweging geven en je probleem is opgelost}dan gaat ze erop en moet hij in de krul.Dat wil natuurlijk niet dus de teugels worden steeds korter de handen gaan steeds lager om maar goed naar beneden te trekken.Vorige week had ze de slof omgedaan en die stond wel zo strak paardje kon geen kant uit.

Ruitertje rijdt geen overgangen bijna geen figuren alleen heel veel voltes.Ik moet me elke keer weer inhouden om er wat van te zeggen ik vind het echt vreselijk om te zien.Waarom nemen zulke mensen geen les vraag ik me af.Maar ja mss weten ze ook niet dat het niet goed gaat zo maar ik durf er ook niet iets van te zeggen wil geen ruzie op stal.Moeilijk hoor.

NovaLee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 16:46

Ik denk dat mensen die dneken dat een slof alle problemen oplost niet goed genoeg les hebben gehad. Ik ben van mening dat elk probleem rijtechnisch op te lossen valt met goede hulp daarbij. En dan heb ik het niet over een hulpteugel.
Het kan zijn dat mijn mening heel oppervlakkig is en benieuwd naar de argumenten van slofgebruikers.

Ik heb zelf 2 maal een slof gebruikt, ik dacht dat mijn bijrijdpaard van toen dan wat rustiger zou worden en wat meer op mijn hand zou letten. Nou ik was iig niet kundig genoeg om een slof te gebruiken het paard werd rustiger maar ging heel erg op de slof hangen.

alano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 16:55

mensen die met hulpteugels rijden die kunnen gewoon niet rijden. (mijn mening) je paard moet toch ontspannen lopen? als een paard ontspannen loopt zakt het hoofd vanzelf en kan je die gaan "oppakken" dus je rijd alleen maar met stress.....

dus mijn meining: als je met hulpteugels rijd dan kan je niet goed rijden.

Jolliegirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-06 17:03

ben het er aan de ene kant wel mee eens, aan de andere kant niet...
hoe longeer jij dan? ook met ene hulpteugel neem ik aan,anders heb je er niet heel veel aan.. oziezo een paard loopt van natuure op de voorhand, en word met rijden al op de achterhand gebracht...
dan ook nog hulpteugels erbij.. wanneer zullen ze vol met ijzer komen te zitten... er word steeds meer opgepropt met die beesten
zeker nu ik stage heb ik zie gewoon zulke erge dingen gebeuren laatste tijd...mijn mening over slofteugels zijn TOTAAL veranderd!!

NovaLee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 17:06

Niet goed kunnen rijden is misschien erg groot, misschien kun je beter zeggen, mensen die met hulpteugels rijde hebben geen goede begeleiding. Ik denk dat er veel mensen ervan overtuigd zijn dat een slof beter is, of het gaat om het plaatje of het paard laten we maar even terzijde.

alano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 17:23

Jolliegirl schreef:
ben het er aan de ene kant wel mee eens, aan de andere kant niet...
hoe longeer jij dan? ook met ene hulpteugel neem ik aan,anders heb je er niet heel veel aan.. oziezo een paard loopt van natuure op de voorhand, en word met rijden al op de achterhand gebracht...
dan ook nog hulpteugels erbij.. wanneer zullen ze vol met ijzer komen te zitten... er word steeds meer opgepropt met die beesten
zeker nu ik stage heb ik zie gewoon zulke erge dingen gebeuren laatste tijd...mijn mening over slofteugels zijn TOTAAL veranderd!!

was dat tegen mij??? zo ja....
ik doe aan natural horsemanship (freestyle enzo) dus helemaal zonder hulpteugels....
bedoel je dat ze meer gewicht op hun voorhand dragen??? ik heb nooit echte (erge) druk gezet op mijn teugels (hele lichte druk, zelf ingereden) en ik weet 100% zeker dat mijn paard niet op de voorhand loopt. misschien ligt het aan het ras (andalusier) want ik heb nog nooit een ander paard ingereden.

alano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 17:26

NovaLee schreef:
Niet goed kunnen rijden is misschien erg groot, misschien kun je beter zeggen, mensen die met hulpteugels rijde hebben geen goede begeleiding. Ik denk dat er veel mensen ervan overtuigd zijn dat een slof beter is, of het gaat om het plaatje of het paard laten we maar even terzijde.

dat is het ook...mensen hebben ook gewoonweg geen geduld om te wachten tot hij ontspant. ze willen liever zo snel mogenlijk hun paard in de krul hebben en daarom gebruiken ze slof.....

NovaLee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 17:28

Ik denk dat dat een iets te algemeen oordeel is, ik denk dat er ook mensen zijn die een slof gebruiken en echt er een doel mee hebben(naar die reacties ben ik benieuwd!!), maar naar mijn idee grbuik je zo'n slof geen jaren lang elke dag, maar alleen ter correctie(?).

alano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 17:50

iedereen waarvan ik heb gezien dat ze met een slof reden was het paard helemaal gestrest...als ze het doen omdat het beter is voor de rug dan klopt daar niks van. het is beter als een paard ontspannen op de loodlijn loopt dan in de krul met een slof.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 19:50

OOK de foto's in mijn profiel???

Machie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 19:51

idd Kim, als iemand correct omgaat met een slof en kan rijden, ben jij het wel!

alano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 20:03

KiWiKo schreef:

waarom zou je met slof rijden? alleen omdat je anders je paard niet aan de teugel krijgt???

kelly_ov

Re: Soms vraag ik mij af.. dat gezeur over slofteugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 20:06

er was eens heeeeeel lang geleden iemand die de uitspraak deed: een slofteugel is alleen in goede handen bij een meester, maar een meester heeft de slofteugel niet nodig...
Laatst bijgewerkt door kelly_ov op 03-02-06 20:11, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 20:08

alano schreef:
KiWiKo schreef:

waarom zou je met slof rijden? alleen omdat je anders je paard niet aan de teugel krijgt???

Kweenie zeg jij maar wat JIJ ziet

Irisamaire

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 20:23

alano schreef:
dus mijn meining: als je met hulpteugels rijd dan kan je niet goed rijden.

Vind 't geen goede zaak om mensen te veroordelen als ze een hulpteugel gebruiken tot 'niet kunnen rijden' e.d
Ik gebruik zelf geen hulpteugels alleen tijdens longeren. Maar ik kan best begrijpen dat iemand het prettiger vindt om bijvoorbeeld een stel bijzetteugels er aan te zetten zodat hij zelf rustiger in de hand blijft. Liever een stel bijzetteugels, dan iemand die maar blijft rukken en trekken in die mond omdat 't paard veel te hoog loopt.
Ik ben vóór de stille hand en als ruiters een stillere hand hebben door het gebruik van een hulpteugel vind ik dat prima.
Maar ook al was ik er zelf tegen dan zou ik ze er nog niet om veroordelen en zeggen dat ze niet kunnen rijden of iets dergelijks.
Ik veroordeel jou toch ook niet omdat je aan freestylen doet terwijl ik daar zelf niet zo op voor ben?
Ik heb gewoon respect voor jou als ruiter en denk dat jij zelf wel zal weten wat het beste voor jou en je paard is.
Iedereen probeert er toch het beste van te maken voor zijn paard en zijn rijstijl? Je kunt wel iets niet goed vinden, maar om nou direct te veroordelen...iedereen heeft toch weer een andere visie?

alano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 20:25

@KiWiKo: ik zie een loshangende slof (gelukkig) maar waarom heb je hem nodig dan???

alano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 20:27

@Irisamaire dat is dan toch MIJN mening. als mensen goed rijden hebben ze geen hulpteugels nodig.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 20:29

Alano......... omdat ik een hele grote bek heb maar op het paard zelf niet zo zeker kan zijn. Door er een slof aan te hangen heb ik tussen mijn oren meer zekerheid. De slof hangt er dus niet aan om een paard in een of andere houding te krijgen maar gewoon omdat ik als ruiter dan duidelijker durf te zijn naar het paard toe Tis bij mij puur een psygische kwestie........

alano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 20:36

KiWiKo schreef:
Alano......... omdat ik een hele grote bek heb maar op het paard zelf niet zo zeker kan zijn. Door er een slof aan te hangen heb ik tussen mijn oren meer zekerheid. De slof hangt er dus niet aan om een paard in een of andere houding te krijgen maar gewoon omdat ik als ruiter dan duidelijker durf te zijn naar het paard toe Tis bij mij puur een psygische kwestie........

veel plezier met je paard dan

Irisamaire

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 20:37

alano schreef:
@Irisamaire dat is dan toch MIJN mening. als mensen goed rijden hebben ze geen hulpteugels nodig.

Wat je nu zegt vind ik veel vriendelijker klinken dan wat je daar straks zei over mensen die hulpteugels gebruiken. Het is maar hoe je het nuanceert....maar het klinkt toch een stuk vriendelijker!
Dat wat je eerst zei vond ik geen mening maar een veroordeling.
Dit is een mening. KLinkt toch ook een stuk beter of niet dan?

alano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 20:41

ja dit klinkt wat vriendelijker he? ik bedoel ook het zelfde maar ik kan er nog wel eens boos over worden over het gebruik tegenover het paard.....(dan komt het de 1ste keer er dus wat harder uit )

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 20:42

@ alano .......Euh ik heb pas sinds een maand een eigen paard ik rij over het algemeen alleen maar paarden voor andere mensen omdat ze er OF zelf niet meer op durven OF dat de paarden net zadelmak zijn OF trek de scala aan mogelijkheden maar open

Ik doe al 20 jaar niks anders als problemen oplossen voor andere mensen, zit op de meest idiote dieren en moet daar ongeschonden ook weer van af komen omdat ik zelfstandig ondernemer ben EN niet te verzekeren voor de arbeidsongeschiktheids wet (althans niet betaalbaar) Voor mij is het dus een stukje overleven....... Mijn enigste eigen paard rij ik niet met slof.... maar alle voor mij vreemde dieren wel, en alle paarden waarvan ik weet dat ze buitensporig zouden kunnen flippen ook.........

call me crazy

Irisamaire

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 20:42

KiWiKo schreef:

Wat eerlijk dat je dat toegeeft! Een goede ruiter vind ik ook iemand die zijn eigen onkunde/fouten/onzekerheden erkent en toegeeft.
Daar kunnen sommigen nog wat van leren. (bijvoorbeeld die mensen die áltijd en elke les met de instructeur in discussie moeten gaan en nooit eens toegeven dat het aan hunzelf ligt i.p.v het paard, iedereen kent ze wel )

@t Alano:

Melanie_D

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 20:45

ik vind het best als je een slofteugel gebruikt, maar dan wel onder goede begeleiding. Soms zie je ook van die mensen aan het prutsen, maar dat vind ik echt niet kunnen. Zelf gebruik ik geen slof, eerst zonder moet ik goed leren rijden, maar ik vind niet dat alle mensen die een slof gebruiken standaard slecht rijden hoor..

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 20:46

Irisamaire schreef:
KiWiKo schreef:

Wat eerlijk dat je dat toegeeft! Een goede ruiter vind ik ook iemand die zijn eigen onkunde/fouten/onzekerheden erkent en toegeeft.
Daar kunnen sommigen nog wat van leren. (bijvoorbeeld die mensen die áltijd en elke les met de instructeur in discussie moeten gaan en nooit eens toegeven dat het aan hunzelf ligt i.p.v het paard, iedereen kent ze wel )

@t Alano:

het ligt altijd aan de ruiter, hoe dan ook