hoe iets ronder krijgen in hals? (foto)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 19:43

Ik zie allesbehalve een hoog hoofd, sorry, daar kan ik het niet mee eens zijn...De reden waarom ze onregelamtig liep heb ik ook al gezegd. Ik moet me voor niemand verantwoorden. Ik heb al geschreven dat ik veel heb aan de tips.

O ja, Typ ook eens wat leesbaarder aub

Mijn camera is binnen voor herstel dus daarom kan ik nu geen recente fotos plaatsen, nu goed?

Ik heb trouwens nergens beweert dat dravers niet goed laag kunnen lopen, want de mijne doet dat ook goed. Van die fries vind ik ook mooi hoor, maar wat jij daarbij verzint...Ik denk dat jij dingen leest die er echt niet zijn hoor...

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 19:44

Mijn paard veranderde in een half jaar zo erg dat ze hem niet meer herkenden. En ik rij maar 2 tot 3 keer per week (helaas tijdgebrek).
Ze valt niet uit balans omdat ze zich er uit wil drukken. Ze drukt zich er uit omdat de balans nog niet goed is. Ik ga even verder lezen, dan volgt de rest.... Oh ja ik heb hetzelfde probleem (gehad) en ben er hard mee bezig volg de tips op je zult zien het wordt beter...[/quote]

Ik denk ook dat haar balans nog niet goed is, maar wel al veel beter dan vroeger.
Moest je ons dravertje 4 jaar geleden gezien hebben zou je ze ook niet herkend hebben hoor. Ze kon met moeite recht lopen, en was enorm mager en verkeerd bespierd .

Als je nog tips hebt= welkom!
Laatst bijgewerkt door Astragirl op 16-01-06 19:47, in het totaal 1 keer bewerkt

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 19:47

Astragirl schreef:
Ga zeker je site eens bekijken! Ik begrijp dat het zadel enorm van belang is om een paard ontspannen te doen lopen. Ik ben trouwens al aant uitkijken om een een nieuw zadel te kopen

superwoman; ik snap helemaal dat veel hier denken en zeggen, en aan sommige commentaren heb ik veel info , andere niet. Mensen kunnen nu éénmaal niet zien wat jij voelt en ziet in het echt. Ondertussen heeft ze een kuur gehad om soepeler te worden en een hele acupunctuur sessie achter de rug, en ondertussen is ze al veel losser geworden
en absoluut niet meer zo onregelmatig zoals op het filmpje.

Ik zit nu in het laag en rond stadium dat goed gaat, en had gewoon nood aan een paar tips om haar nog soepeler te kunnen laten lopen. Waarom al die heisa, pffff

heb de site bekeken en herken eigenlijk veel van de opgenoemde problemen, zal eens verder kijken!

Ik had gewoon het idee dat je dat niet zag.... als je zegt dat het nu beter gaat, ben ik daar blij om.
Zoals monsera al zei - dat bespeur ik ook een beetje....
Paardrijden is idd zien en voelen...
Maar om het te voelen moet je ervaring hebben en moet je ook weten wat goed is áls je het voelt!
Als je gewent bent om het te voelen - wil het nog niet zeggen dat het gevoel dan goed is....

Mijn instructisse zegt ook altijd - voelde je dat - dat was goed - dan probeer ik dat gevoel weer te vinden en dat te verlengen...
Mijn verzorgster dacht laatst dat het paard soms een pasje aan het wijken was - terwijl hij dan juist teveel zijwaarts ging....

Ik ben ook blij dat je naar een ander zadel gaat kijken - lijkt me een grote verbetering.

sterkte!

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 19:50

Bedankt superwoman! Het is gewoon zo'n gevoeilig paardje en ze kan enorm snel stijf worden als ze maar 1 dag op stal moet staan in de winter. En dan draaft ze idd een beetje onregelmatig. Het is al veel verbeterd door de kuur. Dat weet ik best, maar ik probeer echt haar te helpen en oplossingen te zoeken. Zoals dat zadel dat ik ga proberen te veranderen en ze ronder te laten lopen door tips van de vorige paginas (waar ik erg dankbaar voor ben) !
Laatst bijgewerkt door Astragirl op 16-01-06 20:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Derma

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 19:52

Heb je filmpje bekeken. Ik denk niet dat ze kreupel is hoogstens wat onregelmatig, maar je zegt dat ze niet kreupel is dus dat geloof ik dan maar. Ik zie wel dat er niet veel balans is (hoofd schudden) en er is ook geen sprake van een actieve achterhand. Ik ben het eens met Mulan wbt het rijden, eerst been dan hand. Ik zou haar zelf in een iets vlotter tempo rijden eerst, dan naar beneden en vervolgens weer iets terug in tempo. Ik denk dat jou paard ook iets lui is, niet dat hij niet wil lopen maar onder het werk uit wil komen. Ik denk zelfs dat ze soms op het been vooruit spurt? Kun je wel goed je been eraan houden of reageert ze op het minste beetje been door een sprintje te trekken? Dit is overigens gissen, maar ik herken een beetje mijn eigen paard. Soms erg lui maar het volgende moment doorgedraaid om eronderuit te komen. Ik ben nu echt veel bezig met overgangen in de draf en galop om de achterhand te versterken en merk dit ook gelijk in de aanleuning. Die wordt veel constanter. Knabbelt je paard wel op het bit? En nog een ding hou je handen gelijk je hebt je ene hand veel verder naar je toe en trekt die zelfs over de manekam in de wending. Teugels gelijk en handen naast elkaar, doe anders eens een elastiekje om je duimen. (weet natuurlijk niet of je dit altijd doet of toevallig net een keer in die wending)

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 20:02

Ik herken wel wat je schrijft over eerst lui zijn aan het been en dan ineens wegspurten. Vooral als we uit de galop komen. Ze knabbelt erg veel op het bit, soms te veel denk ik. Van mijn handen heb je goed gezien, dat ben ik aan het afleren. Ik merk ook op dat op het einde van het rijden, als ik haar aan een lange teugel laat uitdraven ze dikwijls veel losser aanvoelt dan met kortere teugels om het zo te zeggen. Maar de instructrische van mijn vriend zegt dat ze zo laag niet mag lopen. En hij rijdt ze ook nooit laag praktisch. En daar zit ook een beetje het probleem. Terwijl ik merk dat ze losser en soepeler erdoor wordt, jullie hebben helemaal gelijk daarover.

monsera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 20:13

Astragirl schreef:
Een draver buigt minder af van nature dan jullie dressuurpaardjes of friezen, ik nodig iedereen eens uit...

Ik doelde hier op het komt op mij over dat je denkt dat die fries heel makkelijk te rijden is en je zegt hier ook dat dravers moeilijk lang en laag kunnen lopen.probeer je paard net als die fries te laten lopen neusje nog iets meer uitschuiven en hals iets ronder.Wat doet je paard als jij je hand naar voren brengt?Blijft hij dan lekker zo door lopen of brengt hij zijn hoofd wat omhoog of volgt hij je hand naar beneden?

Derma

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 20:14

Ja goed gegokt van mij haha! na de galop heb ik ook. En is het knabbelen of knarsetanden? Jij hebt hetzelfde probleem als ik! Volg de tips op en het wordt beter... je krijgt er garantie op Wel verbinding houden, maar zorg dat ze niet kan hangen en sprinten. Krijgt ze die neiging dan eerst been dan hand. Ontspant zij dan gelijk ontspannen en haar er in laten zakken (nageven). Het kost even wat tijd maar het helpt echt

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 20:20

Nee, ik vind het knap dat men een fries zo kan rijden, zie je echt niet veel. Maar dravers hebben het extra moeilijk, de mijne toch omdat ze anders zijn van bouw. Ik bedoel met afbuigen, van nature nageven meer. Omdat mijn draver geleerd heeft van tegen het bit te lopen juist. Als ik mijn hand naar voren breng, volgt ze mijn hand naar beneden tot ze met haar neus over de grond loopt. Dat doet ze goed.

Derma, het is eerder knabbelen, niet echt knarsen. Ik ga je tips volgen hoor, wees gerust!

monsera

Re: hoe iets ronder krijgen in hals? (foto)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 20:23

Ja dat is het lastige van een draver rijden als ze even afgelijd zijn of iets moeilijk vinden hebben ze de neiging om hard te gaan draven.Wat het allerbelangrijkste is met een draver eigenlijk met alle paarden is tempo controle.Als ik lees dat je zegt dat hij zeer aktief is en heel voorwaarts denk ik al gauw dat hij nog niet genoeg aan jouw hulpen is maar dat hij onder jou hulpen probeert uit te komen door dus harder te gaan lopen.Veel overgangen rijden en ook veel op je zit terug laten komen werkt heel goed wordt je paard sterker van en zal makkelijker in balans kunnen lopen.Als je veel correcte overgangen rijdt zal je zien dat je paard vanzelf ook meer met zijn hals gaat zakken.Ook na de galop probeer zo snel mogelijk weer in een rustige draf te komen is echt mogelijk maar even conseqwent mee gaan trainen ik weet precies waar je het over hebt rijd ook zo'n draver.

monsera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 20:28

Astragirl schreef:
Als ik mijn hand naar voren breng, volgt ze mijn hand naar beneden tot ze met haar neus over de grond loopt. Dat doet ze goed.

Als ze dan niet haar hals recht heeft maar ook nog rond heeft zou ik een poosje in deze houding door rijden gaat dit een aantal rondjes goed kun je haar weer wat oppakken en het later nog een aantal keren herhalen.Als het je lukt kun je haar in deze houding ook af en toe wat extra naar binnen en naar buiten laten kijken lekker goed laten buigen en los maken in haar lijf.

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 20:30

ja, soms probeert ze echt van de hulpen weg te lopen, dan is het echt moeilijk ze weer te laten ontspannen. Dan terug laag en lang laten lopen. Extra stelling vragen zeg je. In een oefening of gewoon op de lange zijde?

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 20:36

Dat kan beide op de lange zijde op de kort zijde of in een oefening.Kan je ook gewoon in haar normale houding training maar werk ook erg fijn als ze zo laag loopt.vraag maar een klein stukje een paar passen en dan weer recht maken.Niet te lang vragen dat is moeilijk voor je paard.Beter 2 of 3 keer een kort stukje achter elkaar vragen als 1 hele lange zijde.

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 20:38

Ok, probeer ik zondag uit!

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 22:03

lijkt mij verstandig dit paard helemaal na te laten kijken
want op het filmpje loopt het paard duidelijk linksvoor kreupel
verder vind ik dat het lijkt of ze zich afsluit van de buitenwereld
ze houdt haar ogen halfdicht geknepen..net of ze pijn heeft

als je twijfels hebt of je zadel past rij er dan niet meer mee!!!
maar koop eerst een goed passend zadel
dit paardje heeft duidelijk nogal wat lichamelijke problemen die eerst opgelost moeten worden
pas dan kun je met les proberen om het paard rijtechnisch te verbeteren
op deze manier heeft het weinig zin en het is ook niet eerlijk tegenover het paard
het lijkt me trouwens wel een lief diertje

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 22:13

Het is idd een heel lief diertje. Ook is ze een echt zomerpaardje, ze haat de winter, ook omdat ze dan minder lang op de wei kan elke dag. De DA heeft ze gecontroleerd en ze had problemen met haar eierstokken, waardoor ze pijn had in de rug. Dan heeft ze een tijdje stil gestaan (na het filmpje) en nu zijn we zo'n 2 weken geleden weer begonnen. Onlangs heeft ze fysio en acupunctuur gehad en hierdoor is ze al minder stijf. Momenteel krijgt ze ook een kuur van de DA. Zaterdag vraag ik of het kan aan de eigenaar, want het is niet mijn zadel...

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 15:22

[quote="monsera"]Ik bespeur hier toch wel een beetje dat je niet graag commentaar te horen wil krijgen.Iedereen wil jouw helpen en niets anders er staan heel erg goede tips en uitleggen bij probeer toch hier open voor te staan.In het begin van je topic wil je je paard oprichten maar dat lukt niet en er wordt veel geantwoord dat je je paard dan goed lang en laag moet gaan rijden ze mist ook duidelijk bespieren voor de schoft en ik denk ook dat je je paard lekker laag en lang moet gaan rijden dan zeg jij dat doe ik al en dat gaat heel erg goed dan plaats je 2 foto's die dat moeten laten zien maar ik zie alleen maar foto's waar je paard toch erg hoog loopt met zijn hoofd.Nu plaats je een filmpje en je paard loopt echt heel onregelmatig dat kun je gewoon duidelijk zien en zeg jij dat dat niet zo is en dat ze nu veel beter loopt ik vraag me af waarom laat je dan nu niet gewoon zien hoe je je paard nu hebt lopen.We zien nu deze beelden en moeten daar ons antwoord op geven.

Ik rijd trouwens ook een draver en die kan ik heel goed lang en laag laten lopen je zei eerder dat dravers dat niet zo goed kunnen maar dat is absoluut niet waar.Die foto van die fries was ook prachtig dat is wel moeilijk hoor bij een fries jij zei van niet maar friezen willen zich heel vaak opkrullen en zijn moeilijk uit te schuiven.[/quote]

hihi...monsera...mag ik dit als compliment opvatten!!??

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 15:47

Echt wel ziet er prachtig uit klomp.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 16:09

monsera schreef:
Echt wel ziet er prachtig uit klomp.

dank je

sorry voor het off-topic..

Irisamaire

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 16:18

He ik zie dit topic nu pas! Mijn bijrijdpaard heeft dit ook. Precies zo'n houding als op de foto van jou en je paard. Hij stapt ruim over, buigt mooi en valt niet over buitenschouder weg, e.d maar die hals blijft zo stug en hij leunt vaak op mijn hand, heel vervelend om tlekens weer daar mee bezig te moeten! Ik ga even de commentaren lezen!

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 16:21

Irisamaire schreef:
He ik zie dit topic nu pas! Mijn bijrijdpaard heeft dit ook. Precies zo'n houding als op de foto van jou en je paard. Hij stapt ruim over, buigt mooi en valt niet over buitenschouder weg, e.d maar die hals blijft zo stug en hij leunt vaak op mijn hand, heel vervelend om tlekens weer daar mee bezig te moeten! Ik ga even de commentaren lezen!

als je paard hangt moet je met behulp van je been zorgen dat ie niet hangt...anders een keer je teugels loslaten...dan moet ie wel. touwtrekken kun je alleen met zijn tweeen!!

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 16:29

je kunt je ook eens afvragen wáárom je paard hangt
is je paard te weinig voorwaarts
of loopt ie juist over z'n tempo zodat ie moeilijk in balans kan blijven

is zijn gebit onlangs nog behandelt (jaarlijks noodzakelijk)

veel mensen laten pas een tandarts komen als het paard moeite krijgt met eten.....
maar haken in de mond in combinatie met een bit...dan maak je het paard (en jezelf) wel erg moeilijk

Irisamaire

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 16:44

Nee hoor, ik weet precies waarom ie hangt, hij houdt namelijk het bit vast aan 1 kant en daar leunt hij op. Ik heb dit bijrijdpaard nu ongeveer 3 maanden en het schijnt dat hij al 6 jaar het bit vasthoudt op links. Krijg dat er maar eens uit na 6 jaar! Dus loslaten en voorwaarts rijden is inderdaad de enige manier.
Ik heb het idee dat dit paard uit dit topic ook hangt en vooral veel steun zoekt bij de hand van de ruiter. Mijn bijrijdpaard heeft precies dezelfde hoofdhouding ómdat hij hangt. Als ik eruit krijg dat hij mijn hand niet meer als steun gebruikt kunnen we eindelijk verder. Maar dat is nog wel veel oefenen!

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 16:46

Irisamaire schreef:
Nee hoor, ik weet precies waarom ie hangt, hij houdt namelijk het bit vast aan 1 kant en daar leunt hij op. Ik heb dit bijrijdpaard nu ongeveer 3 maanden en het schijnt dat hij al 6 jaar het bit vasthoudt op links. Krijg dat er maar eens uit na 6 jaar! Dus loslaten en voorwaarts rijden is inderdaad de enige manier.
Ik heb het idee dat dit paard uit dit topic ook hangt en vooral veel steun zoekt bij de hand van de ruiter. Mijn bijrijdpaard heeft precies dezelfde hoofdhouding ómdat hij hangt. Als ik eruit krijg dat hij mijn hand niet meer als steun gebruikt kunnen we eindelijk verder. Maar dat is nog wel veel oefenen!

als je paard in jouw geval op een teugel steunt is hij wellicht scheef...dat los je weer anders op..kijk eens anders op www.hoefkatrol.com/ daar vind je veel over rechtrichten en anders zijn daar genoeg topics over waar je info kunt vinden. succes!

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 16:47

Paard uit topic lijkt mij niet te hangen maar blijft heel graag in zijn eigen houdingkje lopen en de topic starter moet er voor zorgen dat hij uit deze houding komt door hem lekker lang en laag te gaan rijden.Zodat hij eerlijk gaat nageven.