Discusie over te vroeg in rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Waventy

Re: Discusie over te vroeg in rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 13:56

Huertecilla schreef:
wjerdo schreef:
Maar goed dit is mijn mening, ...

Wat aangeeft dat je het inderdaad niet begrépen hebt en je huiswerk moet doen.

Hint: de ruggewervels kunnen gewoon niet tegen het erop gaan zitten en als deze nog niet uitgegroeid zijn ontstaat de schade vele malen sneller; een zekerheid.

Het geestelijke aspect geldt altijd en heeft Kikkuli 1345 BC al in klei gegrifd.

Ik heb boven al gezegd dat ik WEET dat een paard pas rond zijn 6de is uitgegroeid.. Geloof me mensen er is hier niemand die wacht tot zijn paard 6 is!..
Daarbij is mijn mening in die 17 jaar dat ik paarden heb ook bij getrokkenj over inrijden. Ik was er een voorstander van om met 2.5 jaar er echt al op te zitten en rustig aan te gaan rijden..

maar mijn punt... Een paard met 3.5 die een paar x per week op rechte stukken geen ruiter kan dragen in een stapje drafje en/of galopje.. Die kan je beter ook niet op de wei zetten.. Stel je voor dat er een ander paard boven op hem springt... hij zou maar eens door zijn rug zakken.... M.a.w, je zet natuurlijk op een 3,.5 jarige geen persoon die 90 kilo weegt op zijn rug, maar 55 kilo vind ik een ander verhaal... Denk dat een andere 3 jarige van 500 kilo meer kwaad kan dan ik met mijn 53 kilo :S....
Dat het niet goed is, dat is duidelijk, dat het veel kwaad kan.. Daar ben ik nog niet over uit.. En daarmee bedoel ik, dat ik dus verder nooit problemen met te vroeg versleten paarden heb gehad. Ik doe mijn huiswerk goed, daar hoef je je geen zorgen om te maken

terrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 14:07

Een ieder kan het beste ZELF beoordelen of zijn paard/pony er klaar voor is om ingereden te worden Om hier nu zo'n hele discussie aan te wijden

Veline

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 14:13

MirandaFuego schreef:
Veline schreef:
Ik ben nu ook mijn pony aan het inrijden, ze is nu 3,5, inderdaad veel buitenritten, en rij maar 2 tot 3 keer per week. Ben er inderdaad ook geen voorstander van om gelijk al bij 3-jarige leeftijd flink te gaan rijden, maar ik merk aan mijn pony(is een Welshje) dat wanneer ze een week niet is gereden(bij voorbeeld afgelopen week met de vrieskou)maar alleen heeft gestapt of aan de hand gefietst heeft, ze dan echt te druk wordt, dus dan moet ik er wel op om de drukte eruit te krijgen. Is dit dan fout?ik zou anders ook niet weten hoe ik haar rustig krijg....

Nou, eigenlijk moet je paardje gewoon elke dag los kunnen lopen, staat ze helemaal op stal?
Hoeveel voer krijgt ze?
Ik snap je probleem, het zou eigenlijk het handigst zijn als je je paardje ergens even los kon laten, dan kan ze even uitleven.
En als ze krachtvoer krijgt, moet je daar erg mee oppassen, met de kou kunnen ze behoorlijk uit hun dak gaan!
Maar als je in ieder geval probeerd om zo veel mogelijk rechtdoor te gaan als je erop zit, dan gaat dat in ieder geval goed!

Dat is het dus allemaal niet, in de zomer staan ze de hele dag in het land en `s winters worden ze ook zo`n 1 a 2 uur in de bak losgegooid. Misschien ligt het ook wel aan het voer, ze krijgen allemaal kuil een paar keer per dag. Maar daar kan ik niets aan doen, de boer waarbij ze staat voert de ponies `s avonds, `s nachts en `s morgens. we hebben het wel eens gezegd om ze minder te voeren, maar dat doen ze dus niet...dus ik denk dat daar het probleem ligt.en natuurlijk bij dr zelf, de drukteschopper!!

Kendra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 14:20

- Tja, wie zegt dat je pas op een paard mag gaan zitten als die helemaal is uitgegroeid? Mensen groeien ook door tot hun 16e - maar dat betekent toch niet dat er tot die leeftijd alleen onbelaste arbeid mag worden verricht?
- Er wordt hier gesproken over baby-paarden...ik moet toch bekennen dat ik een grote sterke 3-jarige ruin moeilijk als baby kan zien. Met andere woorden: het moet lichamelijk verantwoord zijn, maar je moet ook niet zo lang wachten tot het paard geestelijk te zelfstandig is geworden.
- Kijken naar je paard blijft vanzelf het belangrijkste, met een slungel wacht je wat langer, een compact paard begin je wat eerder mee.
- De omstandigheden spelen een grote rol. Ik krijg steeds meer de indruk dat problemen met jonge paarden niet ontstaan doordat ze vroeg worden aangereden, maar omdat de omstandigheden niet goed zijn. Weinig in de wei, veel op stal, geen gezelschap, enz. Ieder paard, maar zeker een jong paard hoort iedere dag een aantal uren in vrijheid te kunnen bewegen.

jeanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 14:24

Mijn paard heb ik ingereden op 7 jarige leeftijd .Haar onbeleerd maar wel zadelmak gekocht.
Inmiddels is ze 10 jr heeft ze een berenconditie en is superbraaf.

Heleen_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 14:28

mijn pony is ook ingereden toen die 3 was...
kan best...
maar gewoon rustig aan doen..
en aan het begin 3 keer in de week ofzo rustig rijde..
ligt der maar net aan wat je pony aan kan

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 15:01

@Kendra: AMEN! Helemaal mee eens!

Ik word er zo moe van dat alle paarden steeds over één kam worden gescheerd Het zijn individuen, net als mensen, en je moet per paard bekijken wat hij lichamelijk én geestelijk aan kan.

Ik besef me heel goed dat er helaas zat mensen zijn die de verkeerde inschatting maken. En ik durf niet te zeggen dat ik zelf de goede inschatting maak met mijn paard. Maar het is in ieder geval wel mijn intentie om nog vele jaren van én samen met mijn paard te kunnen genieten.

Een discussie is goed, maar door ieders mening steeds de grond in te boren én maar te zwaaien met de 'wetenschappelijke feiten', dat is wat irritant. Je kan niet verwachten dat een ieder meteen z'n paard tot de 6e in wei laat lopen; voorlopig vrees ik dat je alleen kunt verwachten dat mensen tot het 6e / 7e levensjaar rustiger opbouwen en meer de tijd nemen.

Bij mij heeft dat gewerkt hoor, ik had mijn paard die van 't voorjaar 4 wordt al ingereden voordat ik dat artikel las. Te laat dus... maar het bevestigd wel hetgeen ik al van plan was: de komende jaren mijn paard rustig de tijd geven om zich te ontwikkelen.

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 15:12

Kendra schreef:
- Tja, wie zegt dat je pas op een paard mag gaan zitten als die helemaal is uitgegroeid? Mensen groeien ook door tot hun 16e - maar dat betekent toch niet dat er tot die leeftijd alleen onbelaste arbeid mag worden verricht?
- Er wordt hier gesproken over baby-paarden...ik moet toch bekennen dat ik een grote sterke 3-jarige ruin moeilijk als baby kan zien. Met andere woorden: het moet lichamelijk verantwoord zijn, maar je moet ook niet zo lang wachten tot het paard geestelijk te zelfstandig is geworden.
- Kijken naar je paard blijft vanzelf het belangrijkste, met een slungel wacht je wat langer, een compact paard begin je wat eerder mee.
- De omstandigheden spelen een grote rol. Ik krijg steeds meer de indruk dat problemen met jonge paarden niet ontstaan doordat ze vroeg worden aangereden, maar omdat de omstandigheden niet goed zijn. Weinig in de wei, veel op stal, geen gezelschap, enz. Ieder paard, maar zeker een jong paard hoort iedere dag een aantal uren in vrijheid te kunnen bewegen.

Een slungel of een supergespierd paard zijn nog steeds van binnen op dezelfde leeftijd volgroeid.
En ik ben het totaal niet met de mening eens dat je EROP moet moet zitten om je paard 'af te richten' omdat het paard anders geestelijk te zelfstandig is??
Je denkt toch niet écht dat het zo werkt, he?.....

wyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 15:14

als ik dit zo hoor/zie begint het er een beetje op te lijken alsof IEDEREEN fout bezig is. het is vrij normaal om een paard met 3 in te rijden dit zou dus betekenen dat bijna alle paarden in nederland na hun 10de op zijn?? ik moet er wel bij zeggen dat het er ook aan ligt wat je dan gaat doen. een 3 jarige gelijk op wedstrijden uitbrengen en zware arbeid laten verrichten ben ik geen voorstander van. maar 2x in de week een 20 min. rijden en het rustig opbouwen moet wel kunnen. ik denk dus ook dat bijna niemand zal wachten tot hun paard 6 jaar is.
het ligt er ook een beetje aan of ze eraan toe zijn qua bouw en geestelijk. die jonge van mij is er geestelijk wel aan toe maar lichamelijk nog lang niet dus die mag nog niks anders dan wandelen fietsen etc. is voor haar niet leuk als ze iedere keer niet mee mag (ze staat egt te schooien of ze mee mag) maar tis wel voor d'r eige bestwil.

sherif

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 15:18

Voordat je op je paard kunt gaan zitten, moet het paard al de juiste spieren ontwikkeld hebben om ons te kunnen dragen. Is dit niet zo dan zorg je voor slijtage wat later tot het gevolg heeft dat het paard lichamelijk problemen krijgt en zelf niet bereidbaar word. De leeftijd met inrijden heeft hier ook zeker mee te maken. Het paard is pas bij zijn 6e jaar volgroeit. Het beste is dan ook tot ongeveer die leeftijd te wachten met inrijden. Rij je je paard toch bij zijn 3e jaar in. Dan moet men heel bewust gaan werken aan de juiste bespiering en lichaamsgebruik. De hoofdzaak is dan ook het los werken en het werken aan de hand en op de cirkel. Op die manier maak je het paard sterk en lening en leer je hem juist gebruik van zijn lichaam. Daarbij krijgt men hiermee een sterke band tussen paard en ruiter als het goed gebeurt.

Waventy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 15:21

MF, heb net in je profiel gekeken, maar geloof dat jij ook op je paardje zat voordat hij 4 was.. Er opzitten en rijden is een wereld van verschil..
En je kunt sommige kinderen van 12 naar de winkel sturen voor een boodschap, en sommige kinderen van 8 al..
Wil niet zeggen dat zware arbeid goed is, maar lichte arbeid en met mate daar leren ze alleen maar van.

En daarbij arme bonfire Hij zou dus allang versleten moeten zijn.. Is toendertijd ook met 2,5 jaar ingereden en is nu 20 ?? en loopt nog steeds..

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 15:21

Javayo schreef:
@Kendra: AMEN! Helemaal mee eens!

Bij mij heeft dat gewerkt hoor, ik had mijn paard die van 't voorjaar 4 wordt al ingereden voordat ik dat artikel las. Te laat dus... maar het bevestigd wel hetgeen ik al van plan was: de komende jaren mijn paard rustig de tijd geven om zich te ontwikkelen.

Maar in het artikel stáát ook dat je met 4 jaar rustig aan mag beginnen, maar rustig aan betekend wat anders dan de meeste mensen denken......
Wetenschappelijke feiten zijn nu éénmaal niet te ontkennen, het zijn FEITEN!
Wat juist moeilijk moeilijk is, is de mening van mensen die niet zo van nieuwe uitvindingen houden te overtuigen dat dit écht het beste voor je paard is.......
Dus óók niet pas met zes erop, en óók niet je paard totaal onafgericht en onwetend laten, maar met 4 jaar rustigaan gaan wennen aan het gewicht op zijn rug, met 5 jaar gaan wenden en hulpen verder uitbouwen, én met 6 jaar écht aan het werk gaan, zoals nu meestal met 3 jarige paarden gebeurd!

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 15:25

wjerdo schreef:
MF, heb net in je profiel gekeken, maar geloof dat jij ook op je paardje zat voordat hij 4 was.. Er opzitten en rijden is een wereld van verschil..
En je kunt sommige kinderen van 12 naar de winkel sturen voor een boodschap, en sommige kinderen van 8 al..
Wil niet zeggen dat zware arbeid goed is, maar lichte arbeid en met mate daar leren ze alleen maar van.

En daarbij arme bonfire Hij zou dus allang versleten moeten zijn.. Is toendertijd ook met 2,5 jaar ingereden en is nu 20 ?? en loopt nog steeds..

Fuego wordt aankomende zondag 4!
Dus mag ik best een keertje op zijn rug zitten, een paar minuutjes.
Want als ik in het voorjaar erop naar buiten ga, voor het eerst rijden, wil ik wel dat hij rustig kan lopen zonder dat hij zich een beroerte schrikt dat er iemand op zijn rug zit!
En dat is dus helemaal niet erg, het artikel zegt ook dat je op deze leeftijd je paard kan wennen aan het zadel en een mens op zijn rug!
Hier even een stukje:
Dus: maak 'm aan allerlei dingen en situaties gewoon vanaf de leefijd van twee, stap een paar keer op en af als hij drie is, leg 'm een zadel op en leer 'm de richting van de teugel volgen als hij vier is, begin een aantal basisdingen (vertrekken, stoppen, ruime wendingen) als hij vijf is - en begin 'm te werken als hij zes is.

Waventy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 15:40

Dat is ook mijn idee.. En ik denk dat veel mensen dat zo doen, maar het anders omschrijven..

Kendra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 15:59

MirandaFuego schreef:
Een slungel of een supergespierd paard zijn nog steeds van binnen op dezelfde leeftijd volgroeid.
En ik ben het totaal niet met de mening eens dat je EROP moet moet zitten om je paard 'af te richten' omdat het paard anders geestelijk te zelfstandig is??
Je denkt toch niet écht dat het zo werkt, he?.....

Ik ben het niet met je eens dat alle paarden van binnen op dezelfde leeftijd volgroeid zijn. Ik denk zelfs dat het erg verkeerd is om daar van uit te gaan, je moet altijd naar het paard zelf kijken. Dat doe je niet alleen als ze drie of vier zijn, dat blijf je doen. Het ene paard doet het goed als ie iedere dag werkt, een andere geef je wat vaker rust. Met de één ga je wat vaker naar buiten, een ander longeer je wat meer. Het ligt er maar aan. Een individuele benadering is voorwaarde om gezonde, vrolijke en uitgebalandeerde paarden te krijgen.

Tja, over je andere opmerking, je kunt ook africhten met grondwerk vanzelf - helemaal eens. Praktijk bij ons is dat paarden toch blijven staan totdat ze worden aangereden, en dan doorlopen ze in een paar maand de eerste klas, bij ons is dat grondwerk + aanrijden. Een andere aanpak kan ook, er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.

Marjo2709

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 16:03

Toevallig noemde ze het in de Bit van december 'kinderarbeid'.
Dat vond ik eigenlijk wel heel toepasselijk.

In mijn ogen is een paard tot en met zijn 4e nog een kind / puber.

Verder komt denk ik de leeftijd waarop je begint te werken niet op een paar maanden aan, maara gaat het meer om de opbouw van de training.

Rustig aan, neem de tijd, des te langer geniet je van hem/haar.

Waventy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 16:05

idd Kinderarbeid.. Ow wat vind ik mezelf zielig toen ik als 15 jarige aarbeiden aan het plukken was bij de boer op het land .

Maar begrijp het wel, je hebt arbeid en arbeid en ik denk dat we daar het verschil eens in moeten zoeken en niet in de maanden..

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 16:11

wjerdo schreef:
idd Kinderarbeid.. Ow wat vind ik mezelf zielig toen ik als 15 jarige aarbeiden aan het plukken was bij de boer op het land .

Maar begrijp het wel, je hebt arbeid en arbeid en ik denk dat we daar het verschil eens in moeten zoeken en niet in de maanden..

Ja, maar 4 jaar is toch helemaal niet zóó laat om te beginnen?
Daar bij gaat het er eigenlijk om dat verder niks moet doen alleen zitten.
Ik vind met 6 jaar écht beginnen helemaal niet zo vroeg, of ligt dit aan mij?
Het is trouwens ook zo dat vroeger de mensen véél eerder versleten waren doordat ze op veel jongere leeftijd begonnen met werken!
Tuurlijk heb je gelijk dat het verschil maakt in de zwaarte!
Maar 15 is dan ok weer niet zoo jong, he?!

Huertecilla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 16:20

Kendra schreef:
Ik ben het niet met je eens dat alle paarden van binnen op dezelfde leeftijd volgroeid zijn.

Citaat:
Ik denk zelfs dat het erg verkeerd is om daar van uit te gaan, je moet altijd naar het paard zelf kijken.

met ....dzzzzzzzzzt x-ray eyes

Citaat:
Dat doe je niet alleen als ze drie of vier zijn, dat blijf je doen. Het ene paard doet het goed als ie iedere dag werkt, een andere geef je wat vaker rust. Met de één ga je wat vaker naar buiten, een ander longeer je wat meer. Het ligt er maar aan. Een individuele benadering is voorwaarde om gezonde, vrolijke en uitgebalandeerde paarden te krijgen.

Klopt: voor de géést.

Wie over de rug wat anders 'vindt' of wat van denk te kunnen zien is meer dan want gewoon eigenwijs als

@Wyona: als 'iedereen' iets verkeerd doet wordt het daardoor nog niet goed

@Wjerdo: dat jij Bonfire met slechts 20 aanhaalt vind ik een treffend voorbeeld. Ik heb van de zomer les gereden op een ruin van 33 die soepeler was dat die Bonfire ooit geweest is....

Ik begrijp het hele punt niet en de 'discusie' al helemáal níet: het hele punt betreft simpelweg onwetendheid en onwil.
Ik schrijf bewust geen 'meningsverschil'
Kijk het is érg simpel: op een paardenrug gaan zitten is schadelijk voor die rug en hoe meer je weegt hoe schadelijker. Het blijkt echter dat er een groot verschil is in de schade tussen een wel/niet volgroeide rug. Maak je keus........

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 16:25

Kendra schreef:
Ik ben het niet met je eens dat alle paarden van binnen op dezelfde leeftijd volgroeid zijn.

Dit is een feit, of je het ermee mee eens bent is dus niet de juiste woordkeuze, dit kun je dan beter" ík ontken dat alle paarden van binnen op dezelfde leeftijd volgroeid zijn" en dan is het misschien ook nog handig dat je er bewijzen voor hebt!
Hier nog een stuk uit het artikel:
Wat de meeste mensen zich niet realiseren is dat er een groeiplaat is aan het einde van ELK been - en dat sommige benen (zoals het heupbeen) zelfs meerdere groeiplaten hebben. Dat betekent niet dat je moet wachten tot elke groeiplaat is samengevoegd met z'n been, maar wel dat hoe langer je wacht, hoe beter het is voor het welzijn van je paard. Als je ongeveer weet wanneer, en in welke volgorde die groeiplaten sluiten, kan je daaraan je trainingsschema aanpassen - want hoe je paard er langs buiten uitziet heeft werkelijk niks te maken met hoe het daar vanbinnen zit. Er zijn rassen (zoals de Quarter Horses) die zodanig naar een bepaald exterieur zijn gefokt, dat ze er volwassen uitzien lang VOOR ze dat werkelijk zijn. Mensen die dan geen besef hebben van de anatomie van hun paard - of gewoon alleen oog hebben voor het zo snel mogelijk bereiken van een bepaalde klasse in hun discipline, brengen het welzijn van hun paard in gevaar.

Van onder naar boven

Het sluitingsproces van de groeiplaten gebeurt van onder naar boven.

1. De enige groeiplaat die gesloten is bij de geboorte is die van het hoefbeen. Dat betekent om te beginnen al dat dat hoefbeen ook nooit meer groter wordt, alleen dikker rondom (maar dat is een ander groeiproces).

2. Tussen geboorte en zes maanden: kroonbeen

3. Tussen zes maanden en een jaar: kootbeen

4. Tussen 8 maanden en 1,5 jaar: pijpbeen

5. Tussen 1,5 en 2,5 jaar: voorknie

6. Tussen 2 en 2,5 jaar: radius-ulna

7. Tussen 2,5 en 3 jaar: ulna/femur, het gedeelte dat het gewicht draagt, bovenaan het radiusbeen, en de tibia

8. Tussen 3 en 3,5 jaar: humerus en de onderkant van de femur

9. Tussen 3 en 4 jaar begint het bekken te sluiten, te beginnen met de uiteinden van zitbeen, darmbeen en heligbeen .

10. Tussen 3,5 en 4 jaar: het onderste gedeelte (dat het gewicht draagt) van het schouderblad

11. ...en de bovenste halswervels.

12. Nu pas, vanaf 4-jarige leeftijd, begint de rest van het achterbeen te sluiten: spronggewricht eerst, dan de groeiplaat tussen fibula en tibia. Niet voor niets was het al in de 18de eeuwse literatuur verboden met jongere paarden te ploegen, door diepe modder te gaan (veldslagen), of te springen.

13....en het allerlaatste - de wervelkolom.

Tussen elke van de 32 wervels zitten groeiplaten - de belangrijkste groeiplaten zitten in het midden, om het centrum te overkappen. Die laatste groeiplaten worden ten vroegste gesloten op... 5 1/2 jaar oud. Meer nog: hoe groter je paard is, en hoe langer z'n nek, des te langer duurt het voor de groeiplaten sluiten. Voor een hengst tel je er nóg eens zes maanden bij, en dat brengt ons op een schokkend rekensommetje: een warmbloed ruin van 1.75 schofthoogte is pas volgroeid op z'n 8 jaar. Nog even stilstaan bij die ruggengraat...

Dat die wervelkolom zo laat sluit, is relevant voor ons trainingsschema omwille van drie redenen:

1. Geen enkel ander gewricht heeft 32 groeiplaten.

2. De groeiplaten in alle andere gewrichten liggen min of meer dwars op de richting van het te dragen gewricht - en kunnen dus beter tegen de last van dat gewicht; de groeiplaten van de ruggengraat liggen parallel, mee in de richting van het gewicht. Het is dus niet moeilijk om een paardenrug te verrekken (die groeiplaten te verplaatsen) - veel makkelijker dan de beengewrichten bijvoorbeeld.

3. De allerlaatste groeiplaat is die aan de basis van de hals - vandaar dat je in geen geval de nek van een jong paard mag omtrekken, of er veel teveel spanning opzetten (zoals veel te vroeg in een opgerichte houding rijden of 'm aanbinden zonder hem te leren wat hij moet doen als hij de neiging krijgt om te gaan tegentrekken).

Het sluiten van de groeiplaten in de voet. De pijltjes duiden de groeiplaten aan.

A. pasgeboren veulen

B. vijf weken oud

C. zes maanden oud

Eén van de standaardreacties die je waarschijnlijk krijgt van ongelovige mensen die "al jààààren in het vak zitten" is: "Hoe kan het dan dat m'n paard op 2 jaar ruim oud genoeg is om te dekken, maar niet oud genoeg om te rijden?" Simpel: omdat skeletrijpheid in zowat elke andere soort gewervelde dieren later is dan sexuele rijpheid. Denk maar aan een menselijke jongen van 14. Daarbij, moest de ongelovige Thomas écht iets weten van paarden fokken, dan zou hij weten dat het sperma van een tweejarige veel minder zaadcellen telt (bovendien van mindere kwaliteit) dan die van een volwassen hengst - zelfs de teelballen bereiken pas hun uiteindelijke grootte op zes jaar.
Hé - wanneer mag ik m'n paard dan starten?

Dàt hangt volkomen af van je definitie van "starten". Je kan honderdduizend dingen trainen met een paard, voor je erop kruipt - en dat doe je dus pas ergen tussen vier en zes.

Wat voor verschrikkelijke dingen gebeuren er met paarden als ze voordien worden bereden? Twee belangrijke dingen - maar niet dat waar je zo onmiddellijk aan zou denken.

- Groeiplaten in z'n benen beschadigen?
Het kraakbeen kan ingedrukt worden, maar het aantal gevallen van misvormde benen omwille van te vroeg gebruik is beperkt.

- Benen beschadigen?
De kans dat dat gebeurt door te vroeg aanrijden is veel kleiner dan wat écht veel te vaak de oorzaak is: overvoeren (je moet de ribben licht kunnen zien tot op tweejarige leeftijd).

Nee, wat je waarschijnlijk wél veroorzaakt is structurele schade aan de rug. Arabieren bijvoorbeeld vererven vaak zwakke tussenwervelligamenten, die dus sneller zullen meegeven zonder de bescherming van de verbeende groeiplaten. Maar alle paarden, van eender welk ras, hebben die groeiplaten (en al die andere tussenwervelverbindingen) die nu eenmaal met het gewicht mee-georienteerd liggen... Een jong paard weet vanuit z'n instinct dat ruitergewicht hem fysiek beperkt. Hij zal verstijven, en z'n rug met jouw gewicht erbij bij elkaar proberen te houden door z'n spieren en benen te spannen (én z'n adem in te houden). Zolang z'n skelet niet in staat is het gewicht te houden, zullen z'n spieren (die nog niet genoeg getraind zijn) dat in de plaats proberen te doen - gevolg: vroegtijdige spierschade. Want daar zijn ze niet voor gemaakt. En hoe minder die rugspieren kunnen ontspannen, hoe moeilijker het voor 'm is om tot ontspannen zelf-dragen te komen: een vicieuze cirkel die maar traag doorbroken kan worden.

Dus: maak 'm aan allerlei dingen en situaties gewoon vanaf de leefijd van twee, stap een paar keer op en af als hij drie is, leg 'm een zadel op en leer 'm de richting van de teugel volgen als hij vier is, begin een aantal basisdingen (vertrekken, stoppen, ruime wendingen) als hij vijf is - en begin 'm te werken als hij zes is.

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 16:29

Huertecilla schreef:
[Ik begrijp het hele punt niet en de 'discusie' al helemáal níet: het hele punt betreft simpelweg onwetendheid en onwil.
Ik schrijf bewust geen 'meningsverschil'
Kijk het is érg simpel: op een paardenrug gaan zitten is schadelijk voor die rug en hoe meer je weegt hoe schadelijker. Het blijkt echter dat er een groot verschil is in de schade tussen een wel/niet volgroeide rug. Maak je keus........
[/quote]

Huertecilla, des te langer wij allemaal discussieëren, des te langer blijft het topic actueel en des te meer mensen zullen het lezen, je weet dat het zó werkt bij mensen:
Des te meer ze erover horen en lezen, des te eerder gaan ze het geloven, dat is uiteindelijk wat we ermee willen bereiken, toch!

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 16:46

@MirandaFuego: Er worden regelmatig wetenschappelijke onderzoeken weerlegd, de wetenschappelijke wereld is immers steeds in beweging; ik sta danook open voor nieuw onderzoek, maar het is niet zo dat ik met zulke wetenschappelijke feiten ga lopen zwaaien alsof het de 'heilige graal' is. Zijn er trouwens nog bronnen over dit onderzoek? Want ik zou me er best wat meer in willen lezen in dit onderwerp. Komt er ook nog vervolg onderzoek? Het lijkt me interessant om te zien wat de verschillen zijn tussen de paarden die vroeger en later zadelmak zijn gemaakt.

4 jaar is ook niet zo laat om te beginnen hoor. Alleen kon ik voor mijn 3-jarige geen plek vinden in een opfok, of andere geschikte stalling voor een paard waar je niet mee rijdt. Zoals ik al eerder zei: als ik een plek had waar mijn paard ook 's winters heel de dag buiten kon lopen, dan had ik waarschijnlijk ook langer gewacht.

Mijn paard zou zich dood vervelen als ik hem niet eens mee nam op buitenrit, hij is daar namelijk erg enthousiast over kan ik je vertellen. En tuurlijk kan ik met mijn "bijna 4-jarige" ook andere dingen doen dan alleen maar rijden. Dat doe ik dan ook: je noemt het maar (ff uitgaande van hetgeen in het artikel wordt genoemd) én wij hebben het al gezien en gedaan. Grondwerken is niet iets nieuws onder de zon, dat is de pure basis bij de omgang met paarden. Ik ben daar met veel plezier dagelijks mee bezig.

Nogmaals: de discussie is goed, die zijn nodig om de paardenwereld in beweging te brengen. Maar laten we het gezellig houden... als jullie alleen maar stram vasthouden aan jullie wetenschappelijk heiligdom en daar iedereen mee neer sabelen, dan zal dit onderwerp het niet van jullie moeten hebben om vaste voeten te krijgen bij de mensen die écht hun jonge paarden de vernieling in helpen.

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 16:47

MirandaFuego schreef:
Huertecilla, des te langer wij allemaal discussieëren, des te langer blijft het topic actueel en des te meer mensen zullen het lezen, je weet dat het zó werkt bij mensen:
Des te meer ze erover horen en lezen, des te eerder gaan ze het geloven, dat is uiteindelijk wat we ermee willen bereiken, toch!

Je ziet het ik help je graag een handje

wyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 16:49

weet je wat pas zielig is?
van die indoor figuren die zonodig mee moeten doen met hun 3 jarige pony en die de zwaarste western oefeningen moeten doen terwijl er van die dikkerts van 120 kilo op hun rug zitten.
die beestjes zijn duidelijk op als ze een jaar of 7 zijn. (dit gebeurde vorig jaar en iedereen sprak er schande over maar het gebeurde wel!)
dan zijn wij nog heilig met de omgang van onze paarden

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 17:10

Javayo schreef:
@MirandaFuego: Er worden regelmatig wetenschappelijke onderzoeken weerlegd, de wetenschappelijke wereld is immers steeds in beweging; ik sta danook open voor nieuw onderzoek, maar het is niet zo dat ik met zulke wetenschappelijke feiten ga lopen zwaaien alsof het de 'heilige graal' is. Zijn er trouwens nog bronnen over dit onderzoek? Want ik zou me er best wat meer in willen lezen in dit onderwerp. Komt er ook nog vervolg onderzoek? Het lijkt me interessant om te zien wat de verschillen zijn tussen de paarden die vroeger en later zadelmak zijn gemaakt.

Haha, nou ik vind het 'neersabelen' nog wel meevallen hoor!
Maar ik ben het ook met je eens dat je je paard niet moet laten staan in de stal, dan kun je er altijd nog beter wat mee doen en als dan de enige oplossing is, eropzitten, is dat altijd nog beter dan 24/7 in een stal. (buitenrijden maakt hierbij hét duidelijke verschil!)
Maar zeg nou zelf, er is heus wel een oplossing zodat jonge paarden geen 'stalarrest' krijgen, dit geldt trouwens voor álle paarden!
Maar er zoveel mensen die niet weten dat je van buiten niet kunt zien of je paard er klaar voor is, ik vind gewoon dat die mensen wakkergeschud moeten worden.
En dan doen ze het misschien niet gelijk, het blijft tóch in je achterhoofd zitten, helemaal als later problemen ontstaan.
En natuurlijk de mensen die véél te vroeg téveel aan hun paard vragen, dáár zou ik het liefst verandering in zien......ik vind écht dat er gewoon paarden geweigerd moeten worden op wedstrijden jonger dan 6!
Maar hier nog eens de link, en over jouw opmerking:
Laat ze dít maar eens weerleggen!
(ik weet trouwens niet eens zeker of dit allemaal wel zo 'nieuw' is......volgens mij is dit iets wat allang bekend is maar men zwijgt er liever over......"waar de kassa rinkelt, zwijgt het geweten...."
http://users.telenet.be/peter.ryckeboer/artikels/welzijn/oudgenoeg.htm