1 of 2 teugels maakt dit verschil ??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 21:24

Mijn hele ponytijd heb ik met dubbele teugel gereden. Pas toen de springteugel ook was toegestaan bij dressuur reed ik weleens met een enkele teugel.

horse_girl

Re: 1 of 2 teugels maakt dit verschil ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 21:31

Dieuwke1989 schreef:
Mij is altijd geleerd dat het geen verschil maakt.

De 2e teugels zijn om een martingaal om te doen, zodat de spanning van de martingaal geen effect heeft op de teugeldruk van de eerste teugels, waar je dus mee moet sturen.

Als het goed is werkt de martingaal helemaal niet in op de teugels als je paard gewoon loopt...

2 teugels lijkt mij ook een beetje onzin, maar als je het prettiger vindt rijden lijkt het me ook niet erg om er wel mee te rijden. Maar mss is het idd een goed idee om kwpn ofzo een keer te bellen!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 11:52

Citaat:
Pas toen de springteugel ook was toegestaan bij dressuur

Ik weet je leeftijd niet, maar gok erop dat iig al een jaartje of 15 de springteugel toegestaan is.
Laat ik het anders formuleren, ik weet niet anders dan hij toegestaan is, want 15 jaar terug ongeveer reed ik voor het eerst officieel en dat was met springteugel

En sinds ik op bokt zit en de regelementen ongeveer uit mijn hoofd weet, weet ik dat hij al die tijd zeker toegestaan is

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 12:41

horse_girl schreef:
Dieuwke1989 schreef:
Mij is altijd geleerd dat het geen verschil maakt.

De 2e teugels zijn om een martingaal om te doen, zodat de spanning van de martingaal geen effect heeft op de teugeldruk van de eerste teugels, waar je dus mee moet sturen.

Als het goed is werkt de martingaal helemaal niet in op de teugels als je paard gewoon loopt...

Als je paard zijn hoofd in de lucht gooit en de martingaal dus inwerkt, wordt er een knik in de teugels getrokken die de boel kan blokkeren. DAn heb je je tweede teugel om te sturen.

Noukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 13:18

*zucht*
het is best vermoeiend als je een antwoord geeft met de uitleg hoe het zit, inclusief de natuurkundige vergelijking die erbij hoort en dan mensen dan nog gewoon keihard blijven roepen dat het geen verschil maakt of je enkele of dubbele teuegel gebruikt...
soms vraag ik me werkelijk af waarom ik het uberhaupt nog probeer hier...

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 15:01

Ik heb bij een haflinger ide ik aan het inrijden was, een 2e teugel aan zijn trens erbij gehad, omdat die het doorhad dat die de teugels kapot trok, hij pakte bit vast liep naar de bak rand en met zijn hoofd langs iets buiten de bak trekken en kapot, omdraaien en in volle galop door de bak, sinds toen heb ik er een 2e aangehangen. die is nu niet meer nodig, ze luisterd nu en bij sommige dieren die ik inrijd doe ik het ook wel, maar dan gewoon een los hangen, heb hem wel vast maar geen druk of iets dergelijks op (hangt in een boog, op een teugel is eigenlijk nooit druk) Ik weet wel dat het nu op wedstrijd verboden is 2 teugels te rijden. Maar of het invloed heeft? Weet ik echt niet...

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 15:36

Noukie schreef:
*zucht*
het is best vermoeiend als je een antwoord geeft met de uitleg hoe het zit, inclusief de natuurkundige vergelijking die erbij hoort en dan mensen dan nog gewoon keihard blijven roepen dat het geen verschil maakt of je enkele of dubbele teuegel gebruikt...
soms vraag ik me werkelijk af waarom ik het uberhaupt nog probeer hier...

Je natuurkundige vergelijking gaat mank op de manier van vasthouden. Vasthouden van de teugels gebeurt door wijsvinger en duim; de andere vingers functioneren als scharnierpunt. De kracht op wijsvinger en duim blijft hetzelfde met 1 of 2 teugels; dat maakt geen verschil.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 15:41

ik snap jou manier van vasthouden ff niet

de lus loopt bij mij op de wijsvinger en duim
maar daar staat geen kracht als ik wil trekken (wat hier blijkbaar nodig is, want ze willen meer macht hebben)
die staat op mijn ringvinger.
waar de 2e teugel loopt, kan onder de hand zijn of tussen middelvinger en ringvinger staat dan nog eens kracht

Anne_GTI

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 15:48

Als je niet vasthoudt met wijsvinger en duim glijdt de teugel toch gewoon door je hand?

xCarlyx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 15:50

idd! wat anne_gti zegt klopt hoor.. jou ringvinger (waar de teugel omheen zit) werkt als scharnier daarmee kom je door of niet. de wijsvinger en de duim voorkomt het glijden van de teugel

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 15:51

Dat glijden klopt wel
Maar waar het schaniert (wat het zu moeten doen) daar kun je het ook vastzetten en juist krachtzetten.

de kracht zit niet bij de lus en dus niet bij je duim en wijsvinger.
(pfff, moeilijk uitleggen )

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 15:52

Tussen wijsvinger en duim is toch puur 'het restant teugels wegwerken'?
Normaal is er alleen contact dus geen druk, ringvinger geopend.
Wanneer je een ophouding maakt sluit je de ringvinger aan, moet het nog wat meer inwerken dan kantel je de hand in meer of mindere mate.
Dus je hebt dan toch idd druk op
bij een teugel: de ringvinger;
bij twee teugels: ringvinger en pink of ringvinger en middelvinger?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 15:53

Ja, jij legt het duidelijker uit

xCarlyx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 15:55

haha ja zo ja:P was f moeilijk uitleggen. Zoiets kan ik beter laten zien dan echt uitleggen

ChristaMoor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 15:55

@nouki: Omdat er altijd mensen zijn die dit nog niet wisten, maar wel begrijpen wat je bedoelt....

Anne_GTI

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 16:02

Urielle schreef:
Tussen wijsvinger en duim is toch puur 'het restant teugels wegwerken'?
Normaal is er alleen contact dus geen druk, ringvinger geopend.
Wanneer je een ophouding maakt sluit je de ringvinger aan, moet het nog wat meer inwerken dan kantel je de hand in meer of mindere mate.
Dus je hebt dan toch idd druk op
bij een teugel: de ringvinger;
bij twee teugels: ringvinger en pink of ringvinger en middelvinger?

Als je met twee teugels rijdt kan je nog subtieler inkomen met alleen je pink; dan verandert er niks aan de rest van je teugelvoering.

xCarlyx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 16:03

maar het werkt maar minimaal in! (die 2 teugels)

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 16:03

kun je, daar zeg je wat belangrijks

Maar als het nu is omdat het paard zogenaamd dramt en ze zo meer macht hebben

dan zal dat Kun je, niet gebruikt worden denk ik zo

Anne_GTI

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 16:05

Je krijgt er echt niet meer macht door; dan komt de kracht uit je armen en die worden niet sterker door die extra teugel.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 16:07

Dat is als je Kun je , helemaal net meer gebruikt
Maar gewoon helemaal grof gaat hangen

maar als je gewoon je vingers strak zet, ipv van luchtig houden, zoals mijn instructrice dat zo mooi omschrijft, is er wel degelijk meer kracht. (zoals al is beschreven waarom)

En het zal ook niet voor niets geschrapt worden op wedstrijd lijkt me zo?

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 16:08

Carly22 schreef:
maar het werkt maar minimaal in! (die 2 teugels)

Dat is bij ons de bedoeling ja, maar ik betwijfel of dat bij alle ruiters wel zo is

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 16:12

Juist bij de ruiters die op zoek zijn naar iets om hun paard beter te kunnen houden, betwijffel ik dat ook direct

Anne_GTI

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 16:16

runningkawa schreef:
Juist bij de ruiters die op zoek zijn naar iets om hun paard beter te kunnen houden, betwijffel ik dat ook direct

In de praktijk hebben die niks aan die tweede teugel omdat ze er niet mee kunnen rijden. Die tweede teugel zit dan alleen maar in de weg en gelijk contact houden op beide teugels lukt ze ook niet. Die gaan dan snel over op de "trek-hem-in-de-krul" tiedeman of slof. Of ze gooien een handrem in de mond.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 16:19

Nou, als ik in dit topic al lees dat ze de manegekinderen aanleren met slof te rijden denk ik toch wel even omg! Wat moet dat nog worden?!

Anne_GTI

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 16:29

Urielle schreef:
Nou, als ik in dit topic al lees dat ze de manegekinderen aanleren met slof te rijden denk ik toch wel even omg! Wat moet dat nog worden?!

Ik ook. Ik vind het gewoon triest. Het enige wat hier vroeger in de ponylessen weleens werd gedaan was een touwtje aan de neusriem naar de singel zodat de pony niet helemaal liep te sterrekijken. Voor de rest waren alle hulpteugels en bitten gewoon taboe.