Vond dit een goede tekst

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lottew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 10:42

Oke, dan is het duidelijk, het kwam over of je anti hulpmiddelen was en daarom vroeg ik me af waarom deze tekst. Ik kan vanachter mijn pc niet raden wat jij dagelijks doet . En ik snap inderdaad wat je mis vindt met het 'a-la-jineta' zoals veel voorkomt. Veel methodes worden aangehangen uit onwetendheid over andere mogelijkheden. Een goede ruiter vind ik dan ook iemand die zich niet vastklampt aan 1 methode van rijden, maar iemand die zo omgaat met het paard zoals dat het beste voor het paard en dus ook de ruiter is.

Huertecilla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 11:00

Biepje schreef:
als voormalig springruiter kan ik enkel zeggen, als je je paard niet bij je hebt in een springparcours, zeg dan maar dag met je handje.

Ja, en wáár ligt dat aan??? Niet aan de páárden, maar aan wat hen geléérd is. Dat is nu net waar het hele topic over gaat.....

Dat het referentie-kader van de meeste NL-ruiters alleen het teugeldenken, de 'controle' van het letterlijk 'in de hand houden' kent ligt aan de brede verbreiding van de cavalerie-dressuur: er is bepaald méér.
Er zijn hier op Bokt ook een paar springerds die met een halsring rond kunnen gaan. Regels verhinderen dat hier meer aandacht en tijd in gestoken kan worden, maar veel paarden zouden aanmerkelijk beter rondgaan zónder de letterlijk rem van strakke teugels aan het bit erop, zonder dat hun energie hieraan nutteloos verloren gaat.
Niet meer dan een kwestie van aanleren wat je wil.

Het is voor míj opvallend dat de man die de stijl heeft gevonden volgens welke 'men' claimt te rijden zelf zo (met de rem erop) niet reed....

@Lottew: hét grote probleem met de huidige stijl van rijden in NL is, is dat deze verworden is.
De dressuurwedstrijd-cultuur van het moment is incompatibel met het hobbymatig ontspannen rijden.
De (FEI)dressuur is gebaseerd op een stijl welke voor blind voorwaardse massa-cavalerie 'charges' bedoeld is. Dat is een potentieel probleem maar daar zíjn oplossingen voor zoals maar niet alleen die van Baucher.
Onkunde en onbegrip leiden echter onherropeleijk de valkuilen in. De trieste voorbeeldfunctie van LDR-Anky diept diezelfde valkuil nog eens extra uit.
Plaats dit in een maatschappij waarin het woord 'geduld' van de begripenlijst gesschrapt is en présto: het teugeldenken is de modale-non stijl.

Voor mij ónberijpelijk: een paard is liever lui dan moe, dus als de ruiter het niet opfokt, gaat het echt niet 'racen'.....

[quote'"Lottew"]
Ik kan vanachter mijn pc niet raden wat jij dagelijks doet
[/quote]
Je kan wél vanachter je PC bedenken dat altijd en overal op een halsring rijden niet vanzelf gaat

Lottew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 11:27

Dat is waar. Ik vind dit ook een erg interessante methode en ben benieuwd naar het exacte hoe en wat. Geef je cursussen ? Lijkt me erg leerzaam...
Ik ben het voor een groot deel met je eens, maar vraag me af of je ook begrijpt wat ik bedoel of mij van hetzelfde beschuldigt .

Imitador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 11:53

Huertecilla schreef:

Voor mij ónberijpelijk: een paard is liever lui dan moe, dus als de ruiter het niet opfokt, gaat het echt niet 'racen'.....

Dat is echt onzin. Als ik mijn pony soms zag als hij mocht losspringen, dat zette ik de hindernis neer en mocht oppassen dat hij niet al aangestormd kwam... En ik moest hem echt stoppen, want hij vond het geweldig.

Zo is het ook met sommige racepaarden denk ik. Ja, ze worden wel veel opgejaagd ed, maar wat je ook kunt zien, dat er paarden zijn waarbij de wil om te winnen zó sterk is. Dan kan een ruiter met slaan en niet vriendelijk behandelen, nooit het paard laten winnen. Voor een renpaard is het zwaar werk soms en als hij het zelf niet leuk vindt, kom je er als ruiter heus niet met slaan en opjagen....

verootjoo

Re: Vond dit een goede tekst

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 12:01

Ik snap het eigenlijk niet zo goed. Bedoelen ze nu, dat als een paard fris is, en graag wil rennen, je hem maar moet laten gaan? Dan blijft hij toch rennen? Ik hou hem eigenlijk altijd op mijn tempo. Is dat dan fout?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 12:28

verootjoo schreef:
Ik snap het eigenlijk niet zo goed. Bedoelen ze nu, dat als een paard fris is, en graag wil rennen, je hem maar moet laten gaan? Dan blijft hij toch rennen? Ik hou hem eigenlijk altijd op mijn tempo. Is dat dan fout?

Euh.... dat is niet ja-nee te beantwoorden. Als je niet van opvoeding tot beleren op een bepaalde manier te werk gaat en wel zoals op dit moment hoofdstroom is, dan is het zomaar zonder meer loslaten geen goed idee.
Ik kan echter bijvoorbeeld mijn merrie Arabella een week in de wei laten, roepen, opzadelen en zonder optoming gelíjk ontspannen verzameld het land af rijden.
Ik ga zo Luna roepen; staat nu twee weken in de wei, het vriest; even borstel erover, zadeltje erop, zoontje van bíjna 4 erop en wandelen aan de lange lijn. Niets gedoe, gewoon ontspannen.
Ik hou mijn paarden ook op míjn tempo doch wat ik stel is dat je daar geen fysieke rem voor nodig hebt.

@Lottew: ik doel op niemand specifiek en kruisig ook niemand en ja, ik geef les.

Ik ben trouwens wel tegen het bít. Niet vanwege het gebruik maar gewoon omdat er in de paardenmond niet meer ruimte voor een ijzeren stang is dan in de onze. Ik rij dus principieel bitloos.
Dit is wat anders dan het weerstandsloze rijden.
Net als het zonder hoefijzers staan van de paarden; dat is omdat de hensgt bij de merries staat. Dat het verder ook veel voordelen heeft is geweldig maar de réden was het samen staan.

Huertecilla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 12:35

Imitador schreef:
...wat je ook kunt zien, dat er paarden zijn waarbij de wil om te winnen zó sterk is.

Euh.... het paard wat achteraan loopt tijdens de vlucht is de pisang; dáárom zijn paarden 'competatief' naar elkaar toe. Met willen winnen heeft dit niets van doen; dat is een anthropomorfisme.

Lottew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 12:37

Je kruizigt niemand maar het lijkt of je alleen de negatieve kanten van dressuur (in NL) beargumenteert terwijl wanneer er goed mee wordt omgegaan (!) er imo niks mis mee is.
En over het bit: in een paardenmond is er meer ruimte voor een bit dan in onze mond, hoe zou een paard anders de mond gesloten kunnen houden met een bit erin? Krijg ik niet voor elkaar hoor . Er zijn ook nog genoeg kundige paardenliefhebbers welke het niet puur om presteren gaat maar om het welzijn van het paard, genieten en leuk bezig zijn (voor beiden!).

verootjoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 13:47

In de bak lukt het mij wel om mijn paard terug te rijden zonder druk op de teugels, en alleen op mn zit. En ik snap wel dat dat een goede manier is. Maar buiten wil hij graag rennen, en zonder druk op de teugels doet hij dat ook. Hoe moet ik dat dan oplossen?

Huertecilla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 14:57

Zo, héérlijk stuk ontspannen gelopen met de jonge merrie.

Lottew schreef:
Je kruizigt niemand maar het lijkt of je alleen de negatieve kanten van dressuur (in NL) beargumenteert

Lees dan wat er stáát en spring niet naar de conclusie van wat jou in jouw perceptie líjkt.

Citaat:
En over het bit: in een paardenmond is er meer ruimte voor een bit dan in onze mond, hoe zou een paard anders de mond gesloten kunnen houden met een bit erin?

Niet. Zelfs de lippen niet. Waarom denk je dat veel lopen te kwijlen?
Ook hier is 'menen' niet echt relevant; is voldoende wetenschappelijk onderbouwd over gepuliceerd. Kwestie van even zoeken en lezen.

Citaat:
Er zijn ook nog genoeg kundige paardenliefhebbers welke het niet puur om presteren gaat maar om het welzijn van het paard, genieten en leuk bezig zijn (voor beiden!).

Nee, niet genoeg.
Ze zíjn er, ook binnen de hoofdstroom doch het is niet bepaald de modale groep, dus nee, niet bij benádering 'genoeg'.
De modale groep draait rondjes op de bodem van de valkuil en dát is wat ik inderdaad tegen heb op hoofdstroom 'dressuur' zoals dat in NL wordt gebezigd.
Kijk gewoon maar eens om je heen in een 'erkende' buurtmanege; zoals ik eigenlijk niet meer mag opmerken: het begint al met een niet inherent veilige richtlijn mbt het opstappen....

Lottew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 20:14

En ik heb een heerlijk ontspannen buitenrit gemaakt .
Ik léés wat er staat. Alles wat niet wetenschappelijk is onderbouwd is perceptie, en mijn perceptie is dat jij zo kunt overkomen.
Over het bit, ik respecteer dat jij er principieel niet mee rijdt maar ik rij er wel mee en mijn paard heeft hier toch echt geen moeite mee. Net zoals jij weet dat jou paarden genieten van een rit met jou, weet ik dat mijn paard ook geniet.
En oke, niet genoeg mensen, maar je weet ook wel hoe ik het bedoel. Er zijn nog genoeg bedoel ik mee dat ze er zeker zijn, en ja wat is genoeg? Er zullen nooit genoeg mensen zijn die op een 'goede' manier met paarden omgaan, want dat is nooit iedereen. Ik zou zeggen kom eens naar NL en laat zien hoe het wel moet. Zal vast veel interesse voor zijn(en dat meen ik)!

Biepje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 22:34

met Lottew ga ik helemaal mee. ik weet hoe ik met een paardenmond moet omgaan, ik ga daar niet in liggen trekken en sleuren. ik weet dat vele dressuurruiters dat wel doen, maar dat moet je niet veralgemenen, want heel wat mensen weten wel waar ze mee bezig zijn en laten het vooraan met rust. er ontstaat gewoon aanleuning, een cirkel in het paard die aangegeven wordt door de ruiter, en daar zitten teugels in met een bit aan.

en zei ik ergens dat ik mijn paarden tegenhield met mijn hand in een springparcours? niets is minder waar, ik laat het vooraan los, en controleer met mijn zit. ik bepaal wat mijn paard doet, welk tempo, welke gang, de mate van verzameling, en dat op mijn zit, het paard gaat dat niet gaan bepalen voor mij.

dat staat ook gewoon in dat artikel, de ruiter moet leren de energie van een paard in goede banen te leiden, niet tegen te houden, maar in goede banen wil ook zeggen dat je de energie onder controle hebt, dat je weet wat je er mee aan moet en dat je het doseert over een sportprestatie.

Huertecilla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 01:41

Lottew schreef:
Ik zou zeggen kom eens naar NL en laat zien hoe het wel moet. Zal vast veel interesse voor zijn(en dat meen ik)!

Ik ben ik vijf jaar alleen vanwege het overlijden van mijn vader naar NL gegaan. Toen aan een Bokt-kennis een demo met alleen een leidtouw op haar 'gevaarlijke' Noriker gegeven.
Heb er verder geen énkele reden toe want iedereen komt liever hier op vakantie dan ik daar , dus.... maak het de moeite of kom hier maar heen.

shan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 09:28

HC, als je niet wilt vertellen hoe we dan wel moeten opstijgen volgens jou, wil je misschien wel vertellen wat er mis is met onze manier van opstijgen, volgens jou.

Janski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 09:48

wbt het verhaaltje en de energie ben ik het er mee eens met een kleine kantekening.

De energie uit je paard moet je zeker zo volledig mogelijk proberen te benutten. Echter je hebt paarden die niks rustiger worden maar juist meer door het dolle gaan als je ze laat rennen.

Mi moet je die energie rustig omzetten in werk. Mijn merrie wil in het begin ook bij voorkeur lekker snel en overal wegspringen als het koud is bijvoorbeeld. Concentratie kost ook energie en kan een paar rondjes netjes en gehoorzaam in stap met een paar oefeningen een paard veel meer energie kosten dan 10 rondjes als een dolle stier door de bak galloperen.

Kritiek vind ik ook wel dat je wel een gehoorzaam dier hebt en als ruiter wél baas blijft en niet denkt "oh mijn paard heeft veel energie. Laat hem dan maar rennen " Dat lijkt me niet een beorderlijk pan.

Dus de tekt klot helemaal alleen HOE je de energie gaat benutten dat zal per induvidueel paard toch verschillen denk ik.

En ik stap altijd op met een Krukje anders kom ik niet boven

Kriel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 10:39

Oh jee....daar gaan we weer

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 10:46

Graag alleen reacties in dit topic die iets toevoegen. Een reactie als hierboven voegt niets toe en werkt alleen maar polariserend.

Huertecilla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 11:36

Riant schreef:
En ik stap altijd op met een Krukje anders kom ik niet boven

Dan ben je óf niet fit genoeg óf gebruikt een verkeerde techniek. persoonlijk vind ik het onverantwoord op een paard te rijden als je er niet zelfstandig altijd en overal (dus van beide zijden) vlot en veilig op en áf kán.

Ik begrijp dat het iets anders ligt in een overdekte rijbak dan in de bergen hier. Ik rij nu routinematig ritten die ik een paar jaar geleden niet kon bedenken omdat het nuiten mijn voorstellingsvermogen lag.
Onze eisen aan materiaal, techniek en 'doma' zijn door de praktijk bijgesteld.

@Shan: dat is een andere manier van hetzelfde vragen
Wat er verkeerd aan is, is dat het niet inherent veilig is; heb ál de adders onder het gras gevonden en het leergeld met hechtingen, blutsen, een KO maar gelukkig niets serieus betaald.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 11:44

TS... Ik begrijp eigenlijk niet goed waar je nu naar toe wilt met je verhaal!!!

Ook ik weet net als zovelen... "hoe harder je trekt, hoe harder ze gaan"

Maar wat denk je nou??

Dat ik mijn jonge spul laat lopen als het aan de kletter schiet??
Of dat ik mijn paarden eerst uit hun dak laat gaan voordat ik met hen aan het werk ga??

Ik longeer (de meeste van het jonge spul) wel alvorens ik opstap, maar ben geen indiaan of een trekpop, die gaat luisteren naar wat mijn paard nu eigenlijk wilt..

Dan kom ik niet aan rijden toe!!

Het is bij elk paard verschillend en elk paard vraagt om een andere aanpak, bij de een is het verstandiger een rustig tempo aan te houden en de ander mag best even wat rondjes galopperen, waarbij ik in verlichte zit mee rijdt...

Maar het moet niet zo wezen dat mijn paard de dienst uitmaakt!
En dus vind ik antwoorden als... Ik laat mijn paard eerst flink rennen alvorens ik aan het werk ga... of... zoontje van vier jaar erop en niets aan de hand... raken kant noch wal...

Daar gaat het immers niet om...

Tien paarden, tien karakters, tien verschillende aanpakken...

En hoe je rijdt, dat is ieder voor zich..!!

Immers... zelfs op hoger niveau worden elkaars rijkunsten en aanpakken bekritiseerd..

En het is erg kort door de bocht om te denken dat wat jij zegt geldt voor alle paarden en ruiter.

Sommige posts hier voegen geen enkele waarde op waar TS het over wilt hebben en hebben sommige bokkers wel de kennis en wijsheid om te weten waar ze over praten...

Mijn inziens niet... gezien de antwoorden!

klien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 11:50

Apple schreef:
Graag alleen reacties in dit topic die iets toevoegen. Een reactie als hierboven voegt niets toe en werkt alleen maar polariserend.

Wat is polariserend?

Maar is er geen verschil in "een fris paard laten lopen" of een paard "voorwaarts rijden ipv laten lanterfanteren"?

Ik stap ook op met een krukje hoor, alleen al omdat ik het niet logisch vind om met mijn volle gewicht aan 1 kant te hangen. Of ik dat niet kan is een heel ander verhaal. Dat heeft niets met fit zijn te maken lijkt me. Kan me dan ook voorstellen dat Riant dezelfde reden daarvoor heeft (of gemakzucht misschien )

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 11:54

Voor wat de krukjes betreft...

Het maakt het niet goed of fout, maar al eens een kijkje genomen bij de nationale én internationale stallen???

Of wat te doen als je klein bent en je paard is groot??
Je paard verkopen omdat je er niet op komt??

Wat een onzin zeg.... Gezeur over een krukje!!!

mams

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 11:57

Huertecilla schreef:
Dan ben je óf niet fit genoeg óf gebruikt een verkeerde techniek. persoonlijk vind ik het onverantwoord op een paard te rijden als je er niet zelfstandig altijd en overal (dus van beide zijden) vlot en veilig op en áf kán.

Ik kan heel vlot en veilig op en afstappen als dat nodig mocht zijn.
Maarrrrrrrrrrrrrrrrrrrr, ik stap ook het liefst op met een krukje, waarom??? het lijkt me toch dat dat voor je paard iets prettiger is, dan al dat gehang en getrek aan het zadel.

Janski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 12:04

Ik ga met kaja mee aangaande de energie van een paard..

Eigenlijk is het in sommige gevallen zelf zo dat een vreselijk fris paard toch moet leren enmoet weten dat ie onder de man braaf is.
Als ie energie voor 2 heeft dan wort ook voor 2 gereden en krijgt de mogelijkheid de energie te verbruiken. Maar zo zeker in de winter ga ik een paard koud van stal niet even meeteen in hoog tempo laten werken. Beetje normale warming up rijd veel veiliger en makkelijker.

En hoe maakt het nou uit hoe je op stapt ?? Ik rijd toch niet anders als ik met een krikje op stap of van de grond?
Voor hele lange tochten pak ik doorgaans de auto ook

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 12:04

Huertecilla schreef:
Dan ben je óf niet fit genoeg óf gebruikt een verkeerde techniek.
persoonlijk vind ik het onverantwoord op een paard te rijden als je er niet zelfstandig altijd en overal (dus van beide zijden) vlot en veilig op en áf kán.

Wat een onzin!!!!!

Dus het is onverantwoord als je niet zelfstandig altijd en overal vlot op je paard kan stappen....

Waarom als ik vragen mag???

Ben je bang dat je aangevallen word door een loslopende poes??

Ja ik kan zelf heel goed opstappen aan beide zijdes...
Omdat ik altijd van die beesten heb die bang zijn voor een krukkie... Dus neem ik die moeite niet, maar i.m.o is het wel beter voor een paard..!!!

Of wil je nu zeggen dat al die stijve, zware mensen geen belasting vormen voor een paard als zij er een kwartier over doen om op te stappen en daarbij flink aan een paard hangen??

Kaja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 12:12

Riant schreef:

Eigenlijk is het in sommige gevallen zelf zo dat een vreselijk fris paard toch moet leren enmoet weten dat ie onder de man braaf is.
Als ie energie voor 2 heeft dan wort ook voor 2 gereden en krijgt de mogelijkheid de energie te verbruiken. Maar zo zeker in de winter ga ik een paard koud van stal niet even meeteen in hoog tempo laten werken. Beetje normale warming up rijd veel veiliger en makkelijker.

Dus bij deze DE tip...

Longeren!!!

Paard krijgt de tijd om overtollig energie kwijt te raken... én te kijken!!
Wel zo veilig voor beiden en gaat conflicten als bovenstaande uit de weg!!

Tip 2...

Een paard is een dier wat kilometers moet maken.
Maar geef een dier ook de kans om zijn eigen ding te doen...
Zet hem buiten in de paddock of op de wei...
Dáár mag hij zijn eigen ding doen en het scheelt werkelijk waar heel veel opgekropte energie!!!