Even als perspectief, ánder perspectief:

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

luxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 18:59

allemaal leuk en aardig, op één van de foto's in je profiel hangt een touwtje heel ontspannen voor de boeg van het paard, zó zou ik wel willen rijden.
maar de twee foto's van de 'fiësta' geven mij een wat ontprettig gevoel.
kennelijk is het dus zo dat je op bepaalde momenten de halsring op de gevoelige plek direct achter het hoofd moet houden.
omdat ik niet op die wijze aan mijn hond wil trekken [of zij aan mij] heb ik een tuigje voor haar gekocht.
op die wijze zou ik mijn paard toch werkelijk niet willen rijden.
ze houd haar hoofd ook enorm hoog, ook dat lijkt me niet plezierig rijden.
kan me goed voorstellen dat je een paard zo ook tot stoppen kunt dwingen als je dat zou willen, maar ik geloof niet dat ik dat vriendelijker vind als een bitje.

Woodstock

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 23:07

Joa, daar struikelde ik ook al over... Maar denk dat je vooral moet luisteren naar de theorie en niet naar de uitvoering. Dat geld voor iedereen! Velen weten hoe ze hun paard willen hebben lopen, maar heel weinig mensen lukt t ook daadwerkelijk om hun paard zo aan het lopen te krijgen. En dat is de hele kunst van het paardrijden

BTW doet me denken aan goofy's onderschrift

Karl66

Re: Even als perspectief, ánder perspectief:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 01:16

HC geeft zelf de hele tijd al aan dat hij nog bezig is om alles perfect onder de knie te krijgen. Ook hier geldt net zo hard het gaat om de methode, die je niet moet afschieten op een foto van de uitvoering hiervan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 09:47

Karl66 schreef:
HC geeft zelf de hele tijd al aan dat hij nog bezig is om alles perfect onder de knie te krijgen. Ook hier geldt net zo hard het gaat om de methode, die je niet moet afschieten op een foto van de uitvoering hiervan.

da's een mooie quote, die kan je vaker gebruiken

HC: ik vind het leuk wat je doet en dat je er zo je best voor doet. Ik ben nog hard bezig om het rijden met (1 of 2) bitten perfect onder de knie te krijgen. Als je het niet erg vind laat ik het daar even bij voorlopig

Huertecilla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-05 11:03

luxx schreef:
maar de twee foto's van de 'fiësta' geven mij een wat ontprettig gevoel.

Die fiesta-fotos zijn een prima voorbeeld dat het niet altijd allemaal even ontspannen gaat. Dat je met een halsring níets in te brengen hebt lijkt me duidelijk en tóch gaat er niets fout.
In de betreffende situatie rij ik onder een overkapping met achter me Julio die vuurpijlen afsteekt, voor ons live muziek en door ongeveer 1000 man publiek.
Dít moment is het Arabella wat veel en heeft ze iets meer kontakt nodig. 'Iets' want als je goed kijkt zie je dat de ring niet meer dan stevig kontakt maakt, zeg een pond. Zoals ik zit kán ik niet trekken

Ik heb van de fiesta ook legio andere, wel ontspannen rij-fotos. Ik vind déze echter juíst een prima voorbeeld doch als er verwarring over ontstaat zal ik deze beter vervangen.

Wat mij ook verbaast is dat gemist lijkt te worden dat ik héél duidelijk het optomingsloos NIET als hoogste goed profileer, doch als illustratie van het simpele feit dat er meer wegen zijn die naar Rome leiden, er veel wegen zijn die naar andere mooie steden leiden, er verschillende wegen zijn die oúder zijn dan de weg naar Rome en óók ergens waar het de moeite waard is heen gaan.
Wie zich op vermeende puntjes van kritiek wil storten moet dat doen. Is alleen zonde van de energie; daarmee had je ook over de essentie van het topic kunnen nadenken.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-05 11:30

Karl66 schreef:
HC geeft zelf de hele tijd al aan dat hij nog bezig is om alles perfect onder de knie te krijgen.
Ook hier geldt net zo hard het gaat om de methode, die je niet moet afschieten op een foto van de uitvoering hiervan
.

Senks

Citaat:
HC: ik vind het leuk wat je doet en dat je er zo je best voor doet.

Dat láátste is álles Zep.

Citaat:
Ik ben nog hard bezig om het rijden met (1 of 2) bitten perfect onder de knie te krijgen. Als je het niet erg vind laat ik het daar even bij voorlopig

Deze begrijp ik niet helemaal. Waarom die volgorde? Ik denk zelf dat het niet uitmaakt of er wel/geen bit in hangt, je wel/geen teugels hebt.

Ik leer echter dagelijks. Gisteren een berg stof ter overdenking gekregen van mijn hengst; was wandelen en heb nu ook op campo-wandelingen het touwhalster vervangen door zachtleer. Op zich werkt dat zoals verwacht doch hij heeft gisteren vet 2 uur tekstboek-voorbeelden van overspronggedrag laten zien. Wat is de spanning
Hij gaat gráág mee, loopt aan een doorhangende lange lijn met een drukvrij halster.
Ik dénk dat hij iebelig is van zijn hormonen, de weide wereld in wil, zich niet gehinderd voelt door beperkende druk van het touwhalster maar zich tegelijk níet tegen mij wil verzetten.
Hij blééf naar mij poeslief en licht op alles wat ik vroeg maar probeerde een auto die wat hinderlijk drukte achter ons twee achterhoeven door de gril te geven bv. terwijl hij normaal nérgens mee zit; zelfs niet als iemand met de spiegel tegen zijn schouder rost.
Ik denk dat het interne conflict waar hij uiting aan geeft gaat tussen het gevoel van vrijheid en mijn leiderschap willen volgen.
Het laatste half uur was hij weer vrolijk en tevreden en ik heb geen idee wat ík gedaan heb, of dit reslutaat was van stug volhouden van mij of????
Heb een aantal dingen die ik vandaag ga uitproberen.

Ik heb ook een jonge muildier-merrie staan die niet reageert zoals 'zou moeten'. Vooralsnog is zij een intelligentietest van een voor mij te hoog niveau

Wat ik doe en de weg die ik bewandel is noch dé juiste noch de enige. Wel een héél bevredigende en enórm leerzame. Heb daarbij zelfs meer over mezelf dan over paarden geleerd De site van Ritter over Zen bijvoorbeeld was een spróng voorwaards met de paarden.
Ik haal mezelf en mijn ervaringen aan als voorbeeld omdat dit het enige is waarover ik uit eerste hand kan spreken en het het een illustratie is van een 'andere' weg.

Als iemand praktische suggesties/tips heeft over hoe ik dingene effectiever of beter aan kan pakken dan verneem ik dat GRÁÁG. We hebben zelfs een 'regeling' dat lesgeefpersonen waar wij wat aan hebben bij ons in ruil voor les vakantie kunnen komen vieren.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 12:06

Het staat er vast weer rotter dan ik bedoelde HC

Ik heb gelezen over waar je mee bezig bent, en vind het leuk voor je dat je je ding gevonden hebt en je er zo in verdiept. Ik hoop alleen dat je het niet teveel aangrijpt om mensen die niet op zo'n manier met hun paard willen werken aan te vallen

Huertecilla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-05 14:30

Huertecilla schreef:
Ik denk zelf dat het niet uitmaakt of er wel/geen bit in hangt, je wel/geen teugels hebt.
...
Wat ik doe en de weg die ik bewandel is noch dé juiste noch de enige. Wel een héél bevredigende en enórm leerzame.

Zep schreef:
Ik hoop alleen dat je het niet teveel aangrijpt om mensen die niet op zo'n manier met hun paard willen werken aan te vallen

Ik kan niet volgen hoe jij aan mijn woorden jouw uitleg kan geven. Wellicht dat jij met angsagressie reageert naar aanleiding van onbewuste zelfkritiek want bij míj komt het niet vandaan.
Antwoord maar niet; we hebben blijkbaar een andere perceptie dus leven in een andere werkelijkheid, laten we het dáár op houden.

Even naar aanleiding van een pm over 'hartje winter' in relatie tot mijn opmerking over hormonen;
http://www.mijnalbum.nl/Foto=KIBJ8WED
is vorig jaar rond de jaarwisseling genomen. Ik wéét dat we de zonnewende net gehad hebben en die de schakelaar is, maar aan het gedrág te merken loopt de hormoonproductie een maand daarop vóór.

ponyzotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 14:48

mmm HC, ze bedoelt het echt totaal niet negatief hoor volgens mij Ze heeft net heel veel respect voor wat je doet.

Ik trouwens ook, heb niet echt de kans om zo te rijden, maar het lijkt me ook evengoed een goeie aanvulling voor wie wél met teugels en bitten rijdt, om dat even zonder te doen. Evenzo voor de wedstrijdruiter.

Huertecilla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-05 22:21

ponyzotje schreef:
mmm HC, ze bedoelt het echt totaal niet negatief hoor volgens mij

In dat geval ligt het aan mij; andere perceptie.

Citaat:
Ik trouwens ook, heb niet echt de kans om zo te rijden, maar het lijkt me ook evengoed een goeie aanvulling voor wie wél met teugels en bitten rijdt, om dat even zonder te doen. Evenzo voor de wedstrijdruiter.

Al denk je er alleen maar over na wat de basis zou zijn om met de teugels los of zonder teugels te kunnen rijden. Wát jij en jouw paard nodig zouden hebben om de achterhand te verzamelen zonder tegen de muur aan de voorkant aan te rijden en zo kan je nog wel een paar vragen opstellen over dingen die nu een valkuil zijn.
Wat zou jíj met joúw paard nodig hebben voor een bepaald droomscenario en wat kan jíj ervan realiseren. Het kan nl. altijd bij iedereen 'beter'. Zeker bij hoofdtsroom dressuur welke in één spoor vast lijkt te zitten.
Schijnbare kleinigheden hebben soms een verbluffend fundamenteel effect.
Soms, bijvoorbeeld mbt stijgbeugels, is het foutieve ingebakken in het reglement en zul je het als wedstrijd wil rijden simpelweg mee moeten doen. Soms, bijvoorbeeld het tussen ijzer opgesloten rijden, ligt alles bij de ruiter.
Het ongelooflijk listige hierbij is dat je niet weet wat je niet weet en dus ook niet weet dát je het niet weet.

Zelfs als je iets leest, je eigen probeert te maken krijg je sommige dingen pas door als je ze doét. Ik tenminste wel. Vaak is dat heel confronterend; regelmatig lukt mij iets niet omdat ík de vaardigheid of kunde mis of het gewoon fysiek niet (meer) kan.
Heel ontnuchterend om bij voor míj verlichtend nieuwe dingen te merken dat mijn paard dat allang snapt omdat het simpelweg páárd is, dus profi is in paard zijn en ík weer eens de zwakke schakel was/ben.

Zo heb ik nu een vreemde situatie met mijn hengst. Ik weet ook wat ik er aan kan doen en dan is het schijnbaar opgelost. Ik snap echter in het geheel niet waaróm en dat verontrust me enórm, want ik heb dus op dat punt eígenlijk geen notie van waar ik mee bezig ben.
Morgen ga ik met de hartslagmeter een lange, gevarieerde trip maken en dat zou me meer inzicht moeten geven.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 22:51

HC, ik ben bang dat morgen de meeste mensen gewoon het bit er weer inhangen. Waar volgens mij trouwens niks mis mee is, zelfs al is het een onbewuste keuze omdat wij niks anders gewend zijn.

Wat wel prettig is, is de kennis dat er andere mogelijkheden zijn, die je zou kunnen toepassen, mocht dat ooit in de toekomst nodig zijn.

Maar wat ik mij wel afvraag (en dit is echt een serieuze vraag), heb jij nog wel lol in het rijden om het rijden, want voor mijn gevoel ga jij zo op in het ontdekken van deze nieuwe stijl en van wat jij nog moet leren, dat ik bijna het gevoel krijg dat het met paarden bezig zijn niet meer het doel is.

ponyzotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 23:20

HC, de reden dat ik het niet kan toepassen is dat ik geen eigen paard heb. Ook rijd ik niet meer, omdat ik vond, dat ik het niet op de juiste manier deed. En dan beter niet, dan verkeerd. Mij kan je niet verwijten dat ik er niet over gedacht heb. En vanaf het anders kan, doe ik dat ook Bij deze bedankt voor het starten van dit topic

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 00:04

Ik blijf het allemaal kort door de bocht vinden
Iemand die op een fatsoenlijke manier les krijgt, zal leren dat er niet meer gewicht in je handen is, dan het gewicht van je teugels.
En als je de fouten bij jezelf durft te zoeken op momenten dat het niet goed gaat, kom je er ook met een bit op een prettige manier uit.

Mijn paard (en ook die ik gereden heb) daarvan weet ik dat ze graag onder het zadel waren.
Kawa geniet zelfs duidelijk en voelt zich niet meetellen als er geen werk meer is.
Dat zal niet zijn omdat hij zo'n hekel aan het bit heeft.

Persoonlijk lijkt me die band op zijn strot ook niet echt zacht, maar net zo hard aankomen als een op dat moment vast gezette hand.
ook de rug is dan niet soepel, dus het dragen van de ruiter word dan alleen maar zwaarder.
wat imo nooit de bedoeling van rijden kan zijn.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 00:35

Neemt niet weg dat het waardevol is dat mensen er over na denken dat je zonder teugels KUNT rijden, kawa.
Ik heb ook een achtergrond waarin me geleerd is dat er voorzichtig om gegaan moet worden met de paarden mond, maar niet iedereen heeft die mazzel.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 00:37

Dat ben ik voor 300% met je eens

Maar je kunt ook doordraven..

Leer deze mensen dat je op zit kunt rijden.
dat dingen op te lossen zijn met zachte hand, zonder scherp bit en hulpteugels.
Ik denk dat je daar meer aan hebt, dan ze te leren zonder teugels te rijden.

Karl66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 00:42

runningkawa schreef:
Iemand die op een fatsoenlijke manier les krijgt, zal leren dat er niet meer gewicht in je handen is, dan het gewicht van je teugels.
En als je de fouten bij jezelf durft te zoeken op momenten dat het niet goed gaat, kom je er ook met een bit op een prettige manier uit.

Mijn paard (en ook die ik gereden heb) daarvan weet ik dat ze graag onder het zadel waren.
Kawa geniet zelfs duidelijk en voelt zich niet meetellen als er geen werk meer is.
Dat zal niet zijn omdat hij zo'n hekel aan het bit heeft.

Persoonlijk lijkt me die band op zijn strot ook niet echt zacht, maar net zo hard aankomen als een op dat moment vast gezette hand.
ook de rug is dan niet soepel, dus het dragen van de ruiter word dan alleen maar zwaarder.
wat imo nooit de bedoeling van rijden kan zijn.

Elke methode die verkeerd toegepast wordt is fout, daar gaat het in dit topic volgens mij ook niet over. Ik vind het wel interessant om te horen waar HC mee bezig is. En zolang het niet als de enige en absolute paardenwijsheid verkondigd wordt is, lijkt mij daar weinig mis mee.

(En aangezien Creill nog steeds in de polder ligt en niet naar Spanje verplaatst is, zal dat ook wel niet gebeuren )

luxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 08:36

runningkawa schreef:
Leer deze mensen dat je op zit kunt rijden.
dat dingen op te lossen zijn met zachte hand, zonder scherp bit en hulpteugels.
Ik denk dat je daar meer aan hebt, dan ze te leren zonder teugels te rijden.

HC heeft het over een teugeldruk van een pond......
een dergelijke druk ervaar ik nooit, mijn paard is boterzacht in zijn mond,en bepaald altijd zelf hoe hoog de teugeldruk is.
als hij zou willen gáán zet ik mijn hand vast, en bepaald hij zelf hoe hard hij aan mij trekt.
wat hij zowat nooit doet, want ik heb een superbraaf paard.
misschien heb ik gewoon geluk, maar misschien laat ik mijn paard ook gewoon vrij genoeg om zich aan mij vast te houden, wie zal het zeggen?
ik denk namelijk dat jouw hele filosofie [waar ik volkomen achter kan staan] niet persé zonder bit hoeft, ik denk dat dat ook met bit kan.
zou nog wel eens zo'n bitloos hoofdstel willen proberen, maar aan de andere kant denk ik ook altijd weer, if it ain't broke, don't fix it....

ponyzotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 10:14

Karl66 schreef:
(En aangezien Creill nog steeds in de polder ligt en niet naar Spanje verplaatst is, zal dat ook wel niet gebeuren )

tss zo zie je maar dat er meer mensen zijn die een soortgelijke visie hebben, maar toch steeds anders en vooral en gelukkig, ook anders gebracht.
Deze methode is ietwat minder opdringerig, waardoor het voordeel is dat er minder snel in de aanval wordt getreden. Inderdaad, zolang je beseft dat het maar 1 van de wegen naar rome is, ben je goed bezig. (op bokt)

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 10:36

Of ze dezelfde visie hebben weet ik niet en dat mogen ze lekker zelf uitzoeken

Mijn punt was dat hier juist niet elke andere mening per definitie als fout werd veroordeeld.

ponyzotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 10:37

inderdaad dat is ook mijn mening: hier wordt aanvaard dat meerdere wegen naar Rome leiden en dat leidt op zich al tot gezonde discussies.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 11:12

Leek míj ook keer op keer érg duidlijk en ondubbelzinnig opgeschreven inderdaad Karl en PZ.
Het gaat om de ruíter en niet om de hulpmiddelen die deze wel of niet gebruikt.
Wil daar wel een kanttekening bij maken mbt middelen die inherent dwangmatig zijn; díe ZIJN daardoor niet paardgericht. Niet mijn méning maar een ethologisch gegegeven.

Wat mijns inziens een probleem in NL is, is dat modale ruiter in de hoofdstroom in het 'dressuur' vast zit en daarbij ook nog in een bepaalde manier. Niet uit onwil doch uit tunnelvisie van de omgeving. Hier op RT zie je dat gláshelder: keer op keer komen op dezelfde manier dezelfde problemen terug met keer op keer dezelfde niet-oplossingen als advies.
Dé oplossing bestaat nooit en daarom: zorg dat je een gereedschapskist VOL hebt.

@Lux: jammer dat jij niet verder kan kijken dan op een detail te blíjven hakken terwijl je daarbij bovendien aangeeft er geen idéé van te hebben. De betreffende situatie was extreem en is inmiddels ook al weer 1700 kilometer rijervaring op deze manier geleden.

@Karl: díkke lol. Ik kom meermalen per week búbbelend van enthousiasme thuis: 'dit was de gááftse rit óóít!!!' Ligt mijn lief weer dubbel
Het verbijstert mij hoe stíjl de leercurve van zowel mezelf als bijvoorbeeld Arabella nog steeds is.

Kijk, het is wel een beetje opgesloten in mijn karakter; ik ben én erg leergierig én nogal van het gelijk doén. Ik studeer verder gráág; ben nu in een aantal boeken, van 1639 - 1771 en 1993, over rehjone bezig. Héél interessant en informatief. Heb er nu op dit moment niets concreets aan, doch het betreft wel het 'a-la-brida' en geeft álles meer perspectief. Ik ga nú even zakelijk op pad, neem zoonlief mee en omdat er op zeker wachttijd, lunch ec. in zit neem ik ook een boek mee. Ik pak dan liever een studieboek dan leesvoer. Vind ík leuker, meer lol aan.

Als ik dan vanmiddag terug ben, ga ik nog wat aan mijn conditie doen en neem pielemans aan de lange lijn en met hartslagmeter om mee én uiteraard een jaszak vol wortelschijfjes

Hoe het paardrijden zich de afgelopen drie jaar onwikkelt is voor mij én een verassing én enorm motiverend. Ik bedoel; het is leuk en bevredigend én ik ervaar dat we élke rit, élke'wandeling leren.

Ruga

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 13:03

runningkawa schreef:

Het gaat inderdaad niet over geen bit bij bitloos, of geen teugels bij optomingloos. De dag dat ik het bit weg liet bij mijn niet zo gemakkelijke ruin was ik verplicht om hem op mijn zit in verzameling te rijden, en dat was heel erg leerrijk (en vermoeiend ). Ik dacht dat hij goed in balans liep, maar de momenten waabij hij daar blijbaar toch moeite mee had (wissel in galop bijvoorbeeld) sprongen er meteen torenhoog uit. Ondertussen zijn we zo gewoon aan het bitloos dat het bit niet meer terug komt. Maar ik begrijp nu wel dat dit voor iemand die wedstrijden wil rijden een prachtig trainingsmiddel is. Als het bitloos/optomingloos lukt komt het met bit (en een zachte hand) ook wel goed.

Biepje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 13:20

ben het er wel mee eens dat je zo kan rijden en dat elk paard eigenlijk zo moet kunnen gereden worden (voortvloeiend uit training), maar wat doe je nu als je paard aan de kletter gaat in het bos?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 13:26

Dat vind ik een uitzondering positie om eens grof te mogen zijn.
en ik heb altijd gemerkt, dat de paarden die een zacht mondje hebben, als ze er dan van tussen pieuwen, toch enorm onder de indruk zijn als je dan eens grof inkomt.
Dus dan eigenlijk alles op de noodrem krijgt.
Dit lukt idd niet met paarden die al dat gesjor dagelijks gewend zijn.

een paard echt op hol, dus echt in blinde paniek, is met niks te stoppen.
Dit heb ik 1x meegemaakt en het enige wat je dan kunt doen is schietgebedjes maken

Ruga

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 13:37

@ Biepje: Dat was aanvankelijk mijn grootste angst, want dat deed hij geregeld. Ik werd er eigenlijk redelijk wanhopig van. Plots op de rem, omhoog of omlaag springen en ondertussen in de lucht omdraaien, en dan met de staart in de lucht huiswaarts. Of ik er nu op zat of niet leek hem niet te deren.
Een heel kort antwoord is: hij doet het nu niet meer. Maar dan is de vraag, hoe komt dat? En dat is niet zo kort even uit te leggen.
Toch een poging De grote stap vooruit is gekomen als ik besloten heb om de volgende keer als hij met mij naar de grond dook (meestal als reactie op een wegvliegende vogel of iets dergelijks) gewoon absoluut niets te doen. Gewoon doen of er niets aan de hand is, niet klemmen, geen teugel terugnemen, niets. En tot mijn verbazing draaide hij zich niet meer om. Vervolgens zijn we door hem iedere keer ruimte te laten om te schrikken en dan door te rijden alsof er niets gebeurt was langzaam uit die paniekspiraal geraakt. Bitloos was een grote stap vooruit in het 'los laten'. Hij is nog wel eens druk, bang of vervelend, maar is veel scherper op de hulpen nu, en verstaat een beetje teugeldruk op de neus op dezelfde manier als twee handen stevig aan het bit. Als ik hem nu aan de teugel neem verstaat hij dat even goed als 'en nu moet je echt hier blijven'. Ik kan dus nog wel even strenger overkomen als het nodig is. Net zoals HC dat kan met de halsring op die foto onder de tent.
Verder moet je niet te naief zijn, en bepaalde dingen aanvaarden. Als hij er echt in blinde paniek vandoor wil, dan doet hij dat, met of zonder bit. Maar ik ben blij dat dat ondertussen echt uitzonderlijk zou zijn. Het is niet meer voorgekomen in het laatste anderhalf jaar. De marge is wat ruimer zeg maar.
Laatst bijgewerkt door Ruga op 30-12-05 13:52, in het totaal 1 keer bewerkt