beleren van een fries tip gevraagt

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

WendyBZ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 22:04

never schreef:
ach mens rot toch op wat weet jij nou met de dravers deden we dat altijd dus ga buiten spelen in plaats van hier on nodige antwoorden te plaatsen

Ik wil niet het risico lopen dat er nu aangenomen wordt dat alle dravers zo beleerd worden... Wij doen dit soort dingen niet in de stal, vooral aan de longe en ik begin altijd eerst met een singeltje. Verder liever te weinig dan teveel. Ook precies de reden dat onze Tammy nog steeds niet verder is gekomen dan stappen aan de hand met iemand erop. Alles om stress te vermijden...

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 22:05

hihi Wkoekoek ik was ook niet in de veronderstelling dat dit zo gebeurde hoor

ruitje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 22:10

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 22:13

Jezus! Never, wat ben jij een zielig geval. Jij plaatst een topic en daarin vertel je dat je echt een hele domme fout hebt gemaakt en wij willen je helpen. Ga lekker door met vloeken, dat siert je!
Ga jij maar fijn het paard van een ander verneu*en. Inmiddels ben ik al zo ver dat ik hoop dat het beestje je er ongelooflijk hard van af bokt wanneer je straks ook voor het eerst (in stal???) opstapt!

Concorde

Re: beleren van een fries tip gevraagt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 22:16

Qua Rijpaarden- Friezen gehalte zit ik iets van 50/50 Kan je zeker aan m'n berichtje zien he, dat ik nog nooooooit op een Fries heb gezeten.

En het maakt weinig uit hoor, Fries, KWPN, Draver, kameel, je kan ze allemaal heel makkelijk verzieken!!

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 22:22

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 22:22

En als ik een beetje een inschatting heb van Kim, van Kris en van Billy, hebben die ook vast al wel met Friezen gereden, net als ik. Ik heb ook al eens een draver onder mijn kont gehad, alleen die kameel nog niet (hoewel sommige paarden best een leuke imitatie doen )

Motormuis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 22:29

KiWiKo schreef:
naaa, en wat als je er net even verkeerd naast gaat........ en nooit meer kan werken? of erger??? is dat dan ook zijn risico???

meid, denk alsjeblieft na........ dit zijn geen geintjes

"kim, vraagje aan jou als prof
hebben jullie hier niet te maken met een zgn. friese dóóóóóóóóóóór draver/ster

xXGRIETJEXx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 22:50

Ik wilde ook even reageren in dit topic.

Normaal ben ik met paarden bezig die verkeerd zijn ingereden door eigen ruiters (nu even uit de running wegens een zwangerschap)
9 van de 10 paarden die ik heb gereden zijn dus verkeerd ingereden, en een aantal van deze paarden zijn met precies dezelfde dingen begonnen zoals jij begint.
In de stal opzadelen!
Sommige paarden ben ik meer als een jaar mee bezig geweest om ze weer ´normaal´ te krijgen.
Echt waar je zet je zelf knap voor banketstaaf, en je verknoeid je paard van hier tot tokio, echt wees verstandig en kap ermee en laat het iemand doen die er echt zoveel verstand van heeft.

tizra

ongelofelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 22:55

Wat een driftkop zeg, die Never. Als ze ook de paarden zo beleerd, snap ik ook wel dat ze zenuwachtig worden. Jammer want er zijn zoveel paarden met trauma's. De eigenaar van de paarden is als je het mij vraagt ook geen haar beter.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 23:36

Never, je bent hilarisch meid! Ik heb net 3x mijn tena moeten verschonen (jaha, ik ben al erg oud ) ga alstjeblieft zo door en zorg nog even voor wat vermaak, ik kom de uren een stuk beter door zo

Motormuis schreef:
hebben jullie hier niet te maken met een zgn. friese dóóóóóóóóóóór draver/ster

Deze bezorgde mij ook een verschoon moment

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 13:30

never gaat niet meer reageren denk ik...die heeft een enkeltje ziekenhuis alvast besteld...arm paard!!

clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 13:46

Ineke2 schreef:
Zo is mijn pony zadelmak gemaakt:
Afbeelding

Maar aangezien het nu al misgaat, zou ik hem wegbrengen naar een professional, voordat het echt fout gaat.

Zo kan je niet laten zien hoe je je paard beleerd

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 13:49

@clauw, waarom niet?
Je kan op die foto duidelijk zien dat het paard alle ruimte heeft, dat er wel iemand is die hem vasthoud, dat het voorzichtig gebeurd enz.
Beleren is overigens wel iets anders dan zadelmak maken..

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 14:04

Nee zo kan je het niet laten zien nee. Maar ik denk dat Ineke23 deze foto heeft geplaatst omdat ze wilde laten zien dat zij haar paard mbv een tweede persoon rustig aan het zadel heb laten wennen.

Tja, verder wil ik niet op de discussie ingaan meer. Maarre, inderdaad si dit wel iets hilarisch lachwekkend zo. Jammer dat never zichzelf en haar onkunde hebt laten blijken door zo verdedigend/ontwijkend en zelfs beledigend op de anderen te antwoorden.

(zelfde reactie op de foto als Kris25 zie ik nu net )

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 14:45

wat mij opvalt is dat de adviezen, als eerst een singeltje met dekje op leggen als nuttige tip gezien worden door ts

nou, dan weet ik wel genoeg hoe het zit met de ervaring
Als je dat nog niet weet, blijf er aub af!!
Als je paard nu zulke ervaringen opdoet, heb je met wat pech een angstig paard voor de rest van zijn leven
Is dat wat je wilt?
is dat paardenliefde?

en het verschil, kwpn-er fries (of ander paard) zie ik niet
je wilt toch op beide een zadel en rijden?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 14:52

clauw schreef:

Zoals je hebt kunnen lezen in mijn post op je eerdere bericht kan je de comlete serie op de website zien

ik zal ze even neerzetten voor je

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Liberte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 14:53

ik zou het maar door een prof laten doen en dat is veel goedkoper dan als je het zelf gaat doen en verzieken, want dan kost het alleen maar meer geld en meer moeite om hem zadelmak te maken

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 14:54

@Kiwiko; Ja, maar zo ver is de TS nog laaaaaaang niet. Die moet eerst maar weer het vertrouwen terug winnen om er een singeltje omheen te krijgen!

Hercules_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 15:01

Citaat:
Hercules_ schreef:
Quote:
Het gaat opzich er goed ik vraag alleen of dr nog wat dingen zijn waar ik op moet letten want een fries is een totaal ander paard als een draver is dat nu zo moeilijk om allen wat nuttige dingen te zeggen als alleen dat domme antwoord weg brengen

Inderdaad, een fries is een ander paard dan een draver. Helemaal mee eens, en daarom juist lijkt het me verstandig om te erkennen dat je nu onvoldoende kennis hebt om hem goed zadelmak te maken. Een fries heeft hele andere gangen dan een draver. Alles draait om de ontspanning en op deze wijze bereik je precies het tegenovergestelde. Nee meid,....ik zou hem ook wegbrengen en hem op een plezierige en ontspanning manier kennis laten maken met het rijpaard zijn. Niet nog meer nare herinneringen als de eerste keer dat er een zadel op zijn rug zit.......pffffff.....

Denk niet dat de gangen van een paard iets uitmaken als je het zadelmak wil maken ?

Ik ging er al vanuit dat ze er een keertje op zou zitten,.....paard hinderen in de beweging omdat deze wat hoger opgooit of zo? Of een paard straffen omdat ze denkt dat hij iets verkeerd heeft gedaan? }> Maar gezien de discussie haalt ze dit niet eens , alleen jammer dat het paard hier de dupe van wordt.................

I rest my case,.............

clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 16:20

KiWiKo schreef:
clauw schreef:

Zoals je hebt kunnen lezen in mijn post op je eerdere bericht kan je de comlete serie op de website zien

ik zal ze even neerzetten voor je

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

ieder paard is weer anders in zo'n geval moet je wel, dan zou ik er zelf niet eens mee verder WILLEN

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 17:13

Bah, wat een flauwe reacties in dit topic. Waarom zou ze hem naar iemand anders moeten brengen? Het paard voor het eerst opzadelen op stal is niet verstandig, maar om iemand dan zo de volle laag te geven...
Als je een paard zadelmak wilt maken heb je alleen een beetje gezond verstand nodig.
Eerst laat je hem aan het hoofdstel wennen door hem te longeren in een longeercirkel, dan leg je een keer het zadel op zijn rug, dan longeren met zadel (je kunt ook eerst met alleen een shabrak longeren), en als hij helemaal aan het zadel gewend is ga je aan het zadel hangen. Daar hoef je geen paardenfluisteraar voor te zijn. Het enige waar je om moet denken is dat het paard zo rustig mogelijk blijft en zich niet kan bezeren (dus bijv niet in een box opzadelen omdat hij dan zijn benen tegen de wand kapot schopt, in een longeercirkel longeren, zodat je hem niet aan zijn mond in een cirkel hoeft te trekken).
Over dat bokken: kwpners doen dat ook wel bij het zadelmak maken. Je moet het paard gewoon zijn gang laten gaan en rustig verder gaan. Over het verschil in beleren tussen friezen en gewone paarden: er word wel vaak gezegd dat als je voor het eerst op een fries gaat zitten hij er eerder als een gek vandoor gaat terwijl een kwpn-er gaat bokken of steigeren.
Voordat ik nu meteen uitgescholden word: ik ben het er mee eens dat wanneer je een paard verder wilt inrijden, dus de hulpen aan leren enzo, je wel veel ervaring en kennis nodig hebt en als je die niet hebt dan moet je zeker hulp vragen.

Succes met beleren!

Hinke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 17:16

hoe kan dat nou weer?

Hercules_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 17:32

Wees maar niet bang hoor Hinke hihihihihi........Wees maar niet bang hoor Hinke hihihihihi..........

Citaat:
je wel veel ervaring en kennis nodig hebt en als je die niet hebt dan moet je zeker hulp vragen
....hier heb je helemaal gelijk in en fijn dat je het verschil hebt kunnen make tussen KWPN en draver,.......

Hinke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 17:34

?

"Over het verschil in beleren tussen friezen en gewone paarden: er word wel vaak gezegd dat als je voor het eerst op een fries gaat zitten hij er eerder als een gek vandoor gaat terwijl een kwpn-er gaat bokken of steigeren."