slofteugel, gebruik?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 20:51

Ja als iedereen dat eens zou snappen. Dan werden een hoop minder paarden ermee verpest

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 22:01

lailapri schreef:
dan zou ik toch echt grondwerk gaan doen. Ik ben niet zo weg van parelli, maar dat ik wel even een simpel voorbeeld, daar leer je je paard dingen aan en leert hem jou te vertrouwen en te gehoorzamen. Dan is vaak veel van het probleem al weg. Ik heb zelf ook moeilijke pony's staan, en vele mensen hebben moeite met ze, maar ik niet. Ik rij er bijna nooit op, maar ga ik erop zitten zijn ze wel braaf. Ik krijg vaak te horen dat mijn pony's aanvallen, bokken, staken ervandoor gaan etc. Maar waarom bij mij dan niet??? Ik doe wel veel grondwerk met mijn pony's en dat gaat altijd heel goed.

Bij het volgende paard waar geen ruiter meer op durft en ik mijn nek aan ga wagen, zal ik jou bellen, kun je me komen helpen

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 22:03

hier nog een

Ik heb er nu een onder het zadel, manege stegeman materiaal..............

kommahkommahkommah

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 22:06

Woodstock schreef:

btw als je echt moet vechten etc vind je paard het wsl gewoon moeilijk. Ja je stuit altijd wel op een moeilijker stuk, anders kom je gewoon niet verder, maar als je deze grensverlegging niet te extreem doorvoert ineens is het goed rijtechnisch zonder slof op te lossen/leren.

Aha, dus die keren dat ik erop stap, been geef en het paard doet niks anders meer dan kaarsrecht overeind staan vind hij het gewoon moeilijk om voorwaarts te gaan? Woodstock, je gaat echt in je leven nog op paarden stappen die door andere ruiters zo naar de vaantjes zijn gereden dat je er niks meer mee kunt.
Ik ben dus absoluut niet voor slof als je hem wilt gebruiken voor rijtechnische verbetering maar als noodhulp kan het toch wel handig zijn. Beter een slof aan het paard dan een gebroken nek bij de ruiter.

LBLGypsyCobs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 22:06

Zoals ik al eerder zei gebruik ik de slof alleen buiten als noodrem.
Ik pak hem pas op als ik in druk verkeer kom of als Thomas zich druk maakt en ik ga hem pas echt gebruiken (druk erop) als het echt niet anders kan.

Ik heb een paar keer op een ietwat onvoorspelbare Gribaldi merrie gereden en daar hing ook een slof aan.
Niet om haar naar beneden te krijgen, dat ging zo ook wel, maar puur voor het geval ze er vandoor ging.

Zij kan namelijk om niks ineens gaan rennen (en niet alleen tijdens het rijden) en dan heb ik met de slof meer te zeggen.
Misschien los ik het zo niet rijkunstig op, maar ik ben liever een slechte ruiter dan dat ik in een hek klap of onderuit glij.

Het betreffende paard is geboren waar ze nu staat en van jongs af aan al zo geweest.

Lacuna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 23:24

tja..
als ik dus inderdaad een paard tegenkomt wat enkel omhoog gaat ipv naar voren, of als hoogste doel heeft jou tegen die lantarenpaal te smijten zou ik nog geen slof gebruiken voor het rijgedeelte.
punt 1 is het paard geheel laten controleren door een DA
punt 2 is grondwerk, respect en vertrouwen krijgen
punt 3 is longeerwerk, werk aan de lange lijn (aan de slofteugel dus, op de manier die ik op pagina 2 al heb laten zien)
en overal tussendoor ligt het zoeken naar de OORZAAK van het gedrag... en die vervolgens wegnemen.
en wanneer het respect en vertrouwen in orde zijn, en het paard er werkelijk aan toe is bereden te worden, dan zou ik er weer opstappen. Geen minuut eerder.
Mijn mening, en misschien veranderd die wel hoor als ik een serieus onhandelbaar paard tegen kom.. mja, paarden worden in mijn ogen nog altijd onhandelbaar gemaakt door degenen die ermee omgaan.
Groetjes, Lacuna

LBLGypsyCobs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 23:35

De Gribaldi waar ik het over heb is soms wat onberekenbaar, maar niet onhandelbaar.
Ze is niet voor niks Z1 geworden.

Er is nooit iets raars mee gebeurd, er gaat af en toe een knop om lijkt het wel.
Vandaag heeft ze nog haar heup opengehaald aan de deurpost, toen ze als een gek de stal uitkwam.

Lacuna schreef:
Mijn mening, en misschien veranderd die wel hoor als ik een serieus onhandelbaar paard tegen kom.. mja, paarden worden in mijn ogen nog altijd onhandelbaar gemaakt door degenen die ermee omgaan.

Dat dacht ik dus ook voor ik haar tegenkwam.
Ik denk dat het in veel gevallen ook zo is, dat de mens het paard maakt tot hoe ie is, maar er zijn blijkbaar ook uitzonderingen.

Waar het hem in zit?
Moeders was heel rustig, dus daar heeft ze het ook niet van.
Ze heeft nu zelf een veulen, wat gelukkig heel anders is.
Als de merrie iets eng vindt, gaat ze achterin stal staan en is het einde discussie.
Bij het veulen blijft de nieuwsgierigheid het van de angst winnen.

Maar als de knop bij de merrie omgaat als ik erop zit heb ik er graag een slof aanhangen.

Maar we dwalen wel erg ver af van het slof gebeuren.
Zou TS door de bomen het bos nog zien?

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 23:57

Ben ik helemaal met je eens Lacuna, het grote gros van de paarden IS onhandelbaar of nauwelijks te rijden omdat er verkeerd mee is omgegaan (hoewel er exemplaren tussen zitten...). Maar ooit moet er een ruiter op om het paard weer op het goede spoor te zetten wil het paard geen enkeltje Stegeman krijgen.

Het paard waar ik mijn schouder aan dank was zo omdat het pas vier was, een half jaar onder het zadel en daar hadden minstens 10 en naar schatting ong. 20 mensen opgezeten, deels kinderen die het geweldig vonden als het paard bokte of steigerde. Tot het wat te hard ging en niemand er meer op wilde. Dat paard reageerde niet zo uit onwil, of disrespect, maar omdat het had geleerd dat het GOED was om te bokken en te steigeren. In de omgang kon je daar een klein kind mee weg sturen, aan de longe reageerde het paardje perfect, alleen onder het zadel....

lailapri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 07:34

Urielle schreef:
lailapri schreef:
dan zou ik toch echt grondwerk gaan doen. Ik ben niet zo weg van parelli, maar dat ik wel even een simpel voorbeeld, daar leer je je paard dingen aan en leert hem jou te vertrouwen en te gehoorzamen. Dan is vaak veel van het probleem al weg. Ik heb zelf ook moeilijke pony's staan, en vele mensen hebben moeite met ze, maar ik niet. Ik rij er bijna nooit op, maar ga ik erop zitten zijn ze wel braaf. Ik krijg vaak te horen dat mijn pony's aanvallen, bokken, staken ervandoor gaan etc. Maar waarom bij mij dan niet??? Ik doe wel veel grondwerk met mijn pony's en dat gaat altijd heel goed.

Bij het volgende paard waar geen ruiter meer op durft en ik mijn nek aan ga wagen, zal ik jou bellen, kun je me komen helpen

Je moet alleen een ding niet vergeten, ik heb nooit haast, en het kan dan dus een behoorlijke tijd duren, maar meestal lukt het wel.

Zelf houd ik het meestal op pony's, die vind ik gewoon leuker, maar bijvoorbeeld met beleren, ik heb het nog nooit meegemaakt dat een pony ging bokken omdat het een zadel op zijn rug kreeg, en met de ruiter ook niet, bealve als we te snel gingen, dan geven ze wel eens een waarscuwend bokje van ik snap het nu niet meer, en dat gingen we gewoon rusti 10 stappen terug en paar maandjes later lukte het wel zo.

Verder ben ik zo dat ik altijd elemaal ga nazoeken hoe en wat als er iets gebeurd wat niet de bedoeling was.

Mijn 2 jarige bijvoorbeeld, ze eeft wel eens last van soort angstaanvallen, dan weet ze een periode lan bijna niets meer en raakt van alles en nogwat in paniek. Ze zal eerst dit soort dingen moeten overwinnen voor ik er ook ooit maar ga opzitten.

LBLGypsyCobs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 07:48

lailapri schreef:
Mijn 2 jarige bijvoorbeeld, ze eeft wel eens last van soort angstaanvallen, dan weet ze een periode lan bijna niets meer en raakt van alles en nogwat in paniek. Ze zal eerst dit soort dingen moeten overwinnen voor ik er ook ooit maar ga opzitten.

Als het je gelukt is, wil ik graag weten hoe, dan heb ik bij Thomas nog een kandidaat staan.

Ik ben op zich wel een voorstander van NH (ik heb m'n pony ermee op het 'rechte' pad gekregen), maar dat maakt me geen tegenstander van de slof.

Caira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 08:51

Veel van de uitgangen van mensen die tegen een slof zijn zijn in de theorie volkomen waar:

- eerst zorgen dat het paard je vertrouwt,
- een goede ruiter redt het zonder
- waar de kunde ophoudt beginnen de hulpteugels

Klinkt allemaal prima in de theorie, however de praktijk werkt vaak net even anders! En als ik moet kiezen tussen een perfecte theorie of een veilige praktijk, tsja dan is mijn keuze snel gemaakt.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 09:19

bij mij ook hoor, ik rij standaard met cap, mijn BP ligt altijd in de auto. stel dat ik het paard niet vertrouw gaat de BP aan EN de slof erom :D:D

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 12:41

Een BP is nooit verkeerd, dit heb ik in februari gemerkt. Als ik er 1 om gehad had, had ik niet bijna 14 dagen in het ziekenhuis gelegen

Woodstock

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 13:50

Urielle schreef:
Aha, dus die keren dat ik erop stap, been geef en het paard doet niks anders meer dan kaarsrecht overeind staan vind hij het gewoon moeilijk om voorwaarts te gaan? Woodstock, je gaat echt in je leven nog op paarden stappen die door andere ruiters zo naar de vaantjes zijn gereden dat je er niks meer mee kunt.

Geloof me maar dat ik aardig wat verklote paarden heb gereden! Eentje die zoals jij zegt ketsrecht omhoogging met opstappen en vervolgens megahard wegrende. Twee die bij anderen al wegrenden voordat ze goed en wel zaten. Eentje die alleen maar bokte als hij vooruit moest, eentje die als hij geen zin meer had er een rodeo van maakte, eentje die volledig blokkeerde voor alle hulpen en over de bakrand ging springen en ga zo maar door.... Ga me dus niet vertellen dat k nooit moeilijke paarden heb gereden En daarvan heb ik er eentje met slof gereden, maar bij al die anderen heb k het probleem sneller en beter opgelost gekregen. Als je paard raar doet, zal ik idd ook de stappen van Lacuna volgen! Een paard is van nature niet gemeen en is te dom om tegen jou te gaan denken.
Lacuna schreef:
tja..
als ik dus inderdaad een paard tegenkomt wat enkel omhoog gaat ipv naar voren, of als hoogste doel heeft jou tegen die lantarenpaal te smijten zou ik nog geen slof gebruiken voor het rijgedeelte.
punt 1 is het paard geheel laten controleren door een DA
punt 2 is grondwerk, respect en vertrouwen krijgen
punt 3 is longeerwerk, werk aan de lange lijn (aan de slofteugel dus, op de manier die ik op pagina 2 al heb laten zien)
en overal tussendoor ligt het zoeken naar de OORZAAK van het gedrag... en die vervolgens wegnemen.
en wanneer het respect en vertrouwen in orde zijn, en het paard er werkelijk aan toe is bereden te worden, dan zou ik er weer opstappen. Geen minuut eerder.
Groetjes, Lacuna

Sabientjeuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 16:31

karoliena schreef:
Dat kan.

Ik gebruiik alleen hulpteugels als dat iets toevoegd aan mijn training (daarvoor zijn ze ook gemaakt) en niet om goed gedrag af te dwingen.

Maar ieder zijn mening natuurlijk

Het gaat vaak niet om te dwingen!!!

Woodstock

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 17:36

Stennisje schreef:
Ik heb een paar keer op een ietwat onvoorspelbare Gribaldi merrie gereden en daar hing ook een slof aan.
Niet om haar naar beneden te krijgen, dat ging zo ook wel, maar puur voor het geval ze er vandoor ging.

Urielle schreef:
Ik ben dus absoluut niet voor slof als je hem wilt gebruiken voor rijtechnische verbetering maar als noodhulp kan het toch wel handig zijn. Beter een slof aan het paard dan een gebroken nek bij de ruiter.

Dennis schreef:
Idd KiWiKo . Het kan dienen als hulpje, maar ook als levens verzekering .
Bij een gewoon vrolijk paard zal ik er niet zomaar eentje aan knopen. Maar bij een rotzak(op welke manier dan ook) waar je liever niet op klim hang ik zo'n ding er graag aan.
KiWiKo schreef:
euhmzzzz ik rij een berijdbaar paard altijd zonder slof, het zijn de minder berijdbare die een slof omgeknupt krijgen

En dat was dus alleen van deze blz. De meesten gebruiken hem dus om goed gedrag af te dwingen of af te kunnen dwingen in geval van nood.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 17:39

als je het niet erg vind......... ik ben mamma, ondernemer en wie gaat voor mij moederen en ondernemen als ik even een tijd uit de roulatie ben............ Jij????

als ik niet werk heb ik geen inkomen!

en als een slof ervoor kan zorgen dat ik voor mezelf de boel zo veilig mogelijk hou, dan hang ik er lekker een slof aan. Kan iemand goed of slecht vinden maar met iemand anders zn mening over mijn beslissing ergens wel of niet een slof aan te hangen daar veeg ik toch echt mijn derriere mee af

Woodstock

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 17:44

Jeej doe normaal! K heb alleen erneer gezet dat jullie hem gebruiken om goed gedrag af te (kunnen) dwingen omdat Sabientjuh schreef dat dat niet het geval was! Als jij dat fijn vind moet je lekker zelf weten! En voor een stukje veiligheid kan k best inkomen, kzie liever geen slof, maar als jij zonder niet genoeg lef hebt en hij los hangt is het nog te overwegen. Ik zou t niet doen, maar daar ben jij vrij in. Om een slof te gebruiken om een rijtechnisch probleempje op te lossen ben k pertinent tegen! Dus doe ajb normaal >;)

LBLGypsyCobs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 17:47

Ik dwing liever dan dat ik m'n nek breek of dat van het paard.
Of van andere mensen die in de buurt zijn. Dat heeft niets met lef te maken, eerder met gezond verstand.

Hoe los jij het op Woodstock, als je met Mach 1 op een hek afdenderd?
Je kan wel grondwerk en van alles doen, maar dat is geen garantie dat het paard uiteindelijk onder het zadel geen rare dingen doet, hoe braaf ie in de omgang ook is.

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 17:49

Je kunt het beter omdraaien woodstock. Niet om goed gedrag af te dwingen maar om verkeerd gedrag te voorkomen.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 17:51

Ik doe normaal heel normaal. Ik ben zelfs nog heel aardig, maar ik hou nou eenmaal niet zo van mensen die minder levensjaren hebben dan ik in de paarden werk en mij wel even gaan vertellen hoe het allemaal werkt.......... geloof me ik heb een dikke 1000 paarden onder mn kont gehad de afgelopen 20 jaar en als ik er een slof omknup dan doe ik dat niet omdat het paard gewoon iets stout is

Ik hoef geen rijtechnisch probleempJE op te lossen hoor als ik opstap, dan is er echt wel ietsiepietsie meer aan de hand

Woodstock

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 17:53

Vertrouwen is de basis van alles! Ik heb nog nooit iets gelezen van parelli, monty roberts of wie dan ook, maar als jij het vertrouwen van je paard hebt en jij in je paard, zal hij geen rare sprongen maken. En wat ik in zo'n geval zou doen hangt van heel veel dingen af. Het belangrijkste is waarom doet hij dat en dan ga k kijken hoe ik het beste in kan grijpen en op kan lossen! Zoiets kun je niet vanachter je pc zeggen, hoe graag k het ook zou willen

LBLGypsyCobs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 17:56

Tegen de tijd dat jij in zo'n situatie hebt bedacht waarom dat hek zo snel dichterbij komt, hang je er al in.

Een paard tekent na wat succesvol grondwerk geen contract met je over onvoorwaardelijk vertrouwen.
Vertrouwen kan veel voorkomen, dat ben ik met je eens, maar het is geen garantie!

En als je na een paar keer rijden de slof niet nodig gehad hebt, kun je hem er af laten, paard heeft er dan niets van gemerkt.
Laatst bijgewerkt door LBLGypsyCobs op 29-11-05 17:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Woodstock

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 17:57

Desiree schreef:
Je kunt het beter omdraaien woodstock. Niet om goed gedrag af te dwingen maar om verkeerd gedrag te voorkomen.

Dat zou idd een hele mooie visie zijn , maar de slof treedt pas in werking als het probleem er is. Het probleem kan niet niet ontstaan omdat je er een slof aanhebt.
Is t nog te volgen

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 17:59

Dit is basis Woodstock, en niet meer dan dat........ en nu kom je de niet doorsnee knol tegen...... een die als laatste redmiddel jou heeft voordat ie naar manege stegemann gaat.

Begin je helemaal niks met vertrouwen, vertrouwen maakt zo een bok misbruik van. En voordat je het weet heeft het ding je tegen de grond gewerkt om nog even gericht na te trappen....... Lekkah!!

Ik werk met paarden, sommige paarden ken ik 5 minuten voordat ik opstap....... echt de tijd om aan vertrouwen te werken heb je dan niet echt.

verder kijken als je eigen wereldje kan helpen

Met een slof kan je het probleem bij de kiem smoren, en hoef je niet achter de feiten aan te lopen........ dus eigenlijk voor zijn, en dus heb je het probleem niet