Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
lailapri schreef:dan zou ik toch echt grondwerk gaan doen. Ik ben niet zo weg van parelli, maar dat ik wel even een simpel voorbeeld, daar leer je je paard dingen aan en leert hem jou te vertrouwen en te gehoorzamen. Dan is vaak veel van het probleem al weg. Ik heb zelf ook moeilijke pony's staan, en vele mensen hebben moeite met ze, maar ik niet. Ik rij er bijna nooit op, maar ga ik erop zitten zijn ze wel braaf. Ik krijg vaak te horen dat mijn pony's aanvallen, bokken, staken ervandoor gaan etc. Maar waarom bij mij dan niet??? Ik doe wel veel grondwerk met mijn pony's en dat gaat altijd heel goed.
Woodstock schreef:
btw als je echt moet vechten etc vind je paard het wsl gewoon moeilijk. Ja je stuit altijd wel op een moeilijker stuk, anders kom je gewoon niet verder, maar als je deze grensverlegging niet te extreem doorvoert ineens is het goed rijtechnisch zonder slof op te lossen/leren.
Lacuna schreef:Mijn mening, en misschien veranderd die wel hoor als ik een serieus onhandelbaar paard tegen kom.. mja, paarden worden in mijn ogen nog altijd onhandelbaar gemaakt door degenen die ermee omgaan.
Urielle schreef:lailapri schreef:dan zou ik toch echt grondwerk gaan doen. Ik ben niet zo weg van parelli, maar dat ik wel even een simpel voorbeeld, daar leer je je paard dingen aan en leert hem jou te vertrouwen en te gehoorzamen. Dan is vaak veel van het probleem al weg. Ik heb zelf ook moeilijke pony's staan, en vele mensen hebben moeite met ze, maar ik niet. Ik rij er bijna nooit op, maar ga ik erop zitten zijn ze wel braaf. Ik krijg vaak te horen dat mijn pony's aanvallen, bokken, staken ervandoor gaan etc. Maar waarom bij mij dan niet??? Ik doe wel veel grondwerk met mijn pony's en dat gaat altijd heel goed.
Bij het volgende paard waar geen ruiter meer op durft en ik mijn nek aan ga wagen, zal ik jou bellen, kun je me komen helpen
lailapri schreef:Mijn 2 jarige bijvoorbeeld, ze eeft wel eens last van soort angstaanvallen, dan weet ze een periode lan bijna niets meer en raakt van alles en nogwat in paniek. Ze zal eerst dit soort dingen moeten overwinnen voor ik er ook ooit maar ga opzitten.
:D:D 
Urielle schreef:Aha, dus die keren dat ik erop stap, been geef en het paard doet niks anders meer dan kaarsrecht overeind staan vind hij het gewoon moeilijk om voorwaarts te gaan? Woodstock, je gaat echt in je leven nog op paarden stappen die door andere ruiters zo naar de vaantjes zijn gereden dat je er niks meer mee kunt.
En daarvan heb ik er eentje met slof gereden, maar bij al die anderen heb k het probleem sneller en beter opgelost gekregen. Als je paard raar doet, zal ik idd ook de stappen van Lacuna volgen! Een paard is van nature niet gemeen en is te dom om tegen jou te gaan denken.Lacuna schreef:tja..
als ik dus inderdaad een paard tegenkomt wat enkel omhoog gaat ipv naar voren, of als hoogste doel heeft jou tegen die lantarenpaal te smijten zou ik nog geen slof gebruiken voor het rijgedeelte.
punt 1 is het paard geheel laten controleren door een DA
punt 2 is grondwerk, respect en vertrouwen krijgen
punt 3 is longeerwerk, werk aan de lange lijn (aan de slofteugel dus, op de manier die ik op pagina 2 al heb laten zien)
en overal tussendoor ligt het zoeken naar de OORZAAK van het gedrag... en die vervolgens wegnemen.
en wanneer het respect en vertrouwen in orde zijn, en het paard er werkelijk aan toe is bereden te worden, dan zou ik er weer opstappen. Geen minuut eerder.
Mijn mening, en misschien veranderd die wel hoor als ik een serieus onhandelbaar paard tegen kom.. mja, paarden worden in mijn ogen nog altijd onhandelbaar gemaakt door degenen die ermee omgaan.
Groetjes, Lacuna
karoliena schreef:Dat kan.
Ik gebruiik alleen hulpteugels als dat iets toevoegd aan mijn training (daarvoor zijn ze ook gemaakt) en niet om goed gedrag af te dwingen.
Maar ieder zijn mening natuurlijk
Stennisje schreef:Ik heb een paar keer op een ietwat onvoorspelbare Gribaldi merrie gereden en daar hing ook een slof aan.
Niet om haar naar beneden te krijgen, dat ging zo ook wel, maar puur voor het geval ze er vandoor ging.
Urielle schreef:Ik ben dus absoluut niet voor slof als je hem wilt gebruiken voor rijtechnische verbetering maar als noodhulp kan het toch wel handig zijn. Beter een slof aan het paard dan een gebroken nek bij de ruiter.
Dennis schreef:Idd KiWiKo . Het kan dienen als hulpje, maar ook als levens verzekering .
Bij een gewoon vrolijk paard zal ik er niet zomaar eentje aan knopen. Maar bij een rotzak(op welke manier dan ook) waar je liever niet op klim hang ik zo'n ding er graag aan.
KiWiKo schreef:euhmzzzz ik rij een berijdbaar paard altijd zonder slof, het zijn de minder berijdbare die een slof omgeknupt krijgen
heel normaal. Ik ben zelfs nog heel aardig, maar ik hou nou eenmaal niet zo van mensen die minder levensjaren hebben dan ik in de paarden werk en mij wel even gaan vertellen hoe het allemaal werkt.......... geloof me ik heb een dikke 1000 paarden onder mn kont gehad de afgelopen 20 jaar en als ik er een slof omknup dan doe ik dat niet omdat het paard gewoon iets stout is
dan is er echt wel ietsiepietsie meer aan de hand
Desiree schreef:Je kunt het beter omdraaien woodstock. Niet om goed gedrag af te dwingen maar om verkeerd gedrag te voorkomen.
, maar de slof treedt pas in werking als het probleem er is. Het probleem kan niet niet ontstaan omdat je er een slof aanhebt.
kan helpen